Connect with us

INOVACIJE

Inovacije mogu oživjeti privredu regije

Stvaranje novog, kvalitetnog proizvoda najbolji je način za proboj na svjetska tržišta, uz istovremeno otvaranje novih radnih mjesta i sprečavanje odlaska stručnjaka, što je boljka koja duži niz godina pogađa zemlje zapadnog Balkana.

Objavljeno

 


 

inovacije

 

Da takav stav nije samo mantra koju vjerno ponavljaju studenti ekonomskih fakulteta pokazuje veliki broj primjera iz Hrvatske, navodi Neven Marković, direktor za izložbene aktivnosti i međunarodnu saradnju Saveza hrvatskih inovatora, koji se svode na uspješne poduzetničke poduhvate domaćih inovatora, najčešće kroz novoosnovane obrte i mikrotrgovačka društva.

Neki od tih inovatora uspjeli su postići i znatno više od toga. Ponajbolji su primjeri, kaže, Vjekoslav Majetić, koji je na osnovu niza veličanstvenih vlastitih inovacija stvorio DOK-ING, kompaniju koja danas zapošljava 167 osoba, te Zvonimir Viduka sa 135 zaposlenih u kompaniji ALTPRO.

Za shvatanje Markovićevih riječi dovoljno je uzeti u obzir da je DOK-ING prva hrvatska kompanija koja je dobila European Business Award u kategoriji kompanija s prihodom do 25 miliona eura, u konkurenciji od više od 24.000 evropskih kompanija.

Tako DOK-ING i ALTPRO izvoze na brojna inozemna tržišta, kaže Marković, a novi uspjeh domaćih inovatora jest prvo hrvatsko robotsko vozilo, koje je DOK-ING prodao malezijskoj policiji.

Reklama

Komercijalizacija inovacija
Marković ističe da je niz uspjeha inovatora i u smislu brojnih odličja na velikim međunarodnim izložbama inovacija i u smislu komercijalizacije u posljednjih desetak godina razlog pozitivne inovacijske klime u Hrvatskoj, a posebno su pozitivni stavovi jedinica lokalne samouprave, naročito Grada Zagreba.

Dugogodišnji, pažljivo građen zagrebački sastav podrške poduzetničkoj primjeni inovacija daje svjetski vrijedne rezultate, gdje trećina komercijaliziranih inovacija nađe mjesto na međunarodnom, odnosno dvije trećine na hrvatskom tržištu.

S obzirom na čitav niz uspješnih primjera unovčenja ideja hrvatskih inovatora, zanimljivo je da je najveći problem komercijalizacije inovacija u Hrvatskoj loš odnos kompanija prema ulaganju u inovacije svojih i ostalih inovatora.

„Tu je pozitivnih primjera malo, možda Ericsson Nikola Tesla“, dodaje.

Vlada Srbije pokrenula je pilot-program dodjele inovacijskih vaučera malim i srednjim preduzećima kako bi potakla saradnju tih kompanija s naučno-istraživačkim organizacijama te unaprijedila inovativnost s ciljem jačanja konkurentnosti na tržištu. Takav potez mogao bi dovesti do jačanja lokalne privrede i proboja na strana tržišta vlastitim, originalnim proizvodom.

Interes kompanija

Reklama

Da su domaće kompanije svjesne koliki značaj ima takva prilika za zdravo poslovanje pokazuje veliki interes domaćih kompanija za inovacijske vaučere, kaže Mlađan Stojanović, koordinator za Program transfera tehnologije Fonda za inovacionu djelatnost.

On pojašnjava da su inovacijski vaučer jednostavan finansijski podsticaj namijenjen poduzećima da, koristeći se uslugama naučno-istraživačkih organizacija, riješe tehnički / tehnološki problem na koji nailaze u toku poslovanja ili unaprijede postojeće proizvode.

Na osnovu dosadašnjih prijava, odnosno odobrenih inovacijskih vaučera usluge naučno-istraživačkih organizacija najviše su tražile kompanije iz oblasti mašinstva, a zatim iz oblasti prehrambene industrije i poljoprivrede.

Program inovacijskih vaučera trenutno je u pilotfazi, ali, s obzirom na postojeći interes i potrebe privrede, Stojanović vjeruje da će se Program nastaviti i ubuduće, odnosno da će biti u stalnom portfoliju Fonda za inovacionu djelatnost.

Dr. Dženan Kulović, predavač na Ekonomskom fakultetu u Zenici i direktor Centra za razvoj karijera i kompetencija, napominje da je generator razvoja svake ekonomije stvaranje nove vrijednosti, što ukazuje na značaj ulaganja u inovacije.

„Ukoliko analiziramo Izvještaj o konkurentnosti, koji objavljuje Svjetski ekonomski forum, jasno ćemo vidjeti da je Bosna i Hercegovina rangirana na 123. mjestu. Nesumnjivo, tako niska ocjena nije ohrabrujuća u pogledu dugoročne strategijske orijentacije u smjeru razvoja inovativnog potencijala. Ukoliko želimo promicati preduzetnički duh, potrebno je raditi na stvaranju povoljnijeg ambijenta za jačanje konkurentske pozicije na inovacionom potencijalu“, navodi dr. Kulović.

Reklama

Strategijsko opredjeljenje

Zbog toga države moraju imati jasno strategijsko opredjeljenje u kojem smjeru graditi konkurentnost nacionalne ekonomije.

Svjedoci smo, dodaje, da razvijene zemlje u potpunosti vode politiku deindustrijalizacije, pomjerajući fokus s proizvodne orijentacije na faktore inovativnosti. Finska, Švedska, Irska i druge zemlje u potpunosti su „green oriented“, odnosno ekološki osviještene, kaže Kulović, čija dugoročna strategija kao glavni izvor konkurentnosti nacionalne ekonomije vidi znanje, inovacije, poduzetništvo i slično.

Važno je istaći rastući trend klasterizacije regija i gradova, čime se na direktan način doprinosi jačanju inovacijskog potencijala.

Kulović ističe da je u regiji potrebno iskoristiti najbolju praksu spomenutih razvijenih zemalja kad je riječ o osiguranju nesmetane saradnje naučno-istraživačkih organizacija i kompanija. Također, nikako ne treba zanemariti vlasti na lokalnoj ili regionalnoj razini koje bi zajedno s univerzitetima i kompanijama trebale činiti jedan „sveti trougao“.

„Bez međusobne potpore bojim se da nema dovoljne saradnje“, kaže on.

Reklama

Iz navedenog je jasno da zemlje regije mogu profitirati podrškom uvezivanja inovatora, naučno-istraživačkih organizacija i kompanija, ali da moraju imati sluha za dešavanja na svjetskim tržištima i usvajati dokazane poslovne modele.

 

Izvor: Al Jazeera

Nastavite čitati

INOVACIJE

Gverić: Pametna rješenja nisu nužno skupa , mogu da unaprijede usluge građanima

Objavljeno

 

Pametna rješenja za funkcionisanje nekih servisa lokalnih zajednica ne znače nužno i da su to skupa rješenja za opštine i gradove, a dobar dio njih može se napraviti ovdje kod nas, jer imamo firme i mlade kompetentne ljude koji mogu da ih ponude.
Ističe to direktor Inovacionog centra Banjaluka Drago Gverić, dodajući da će upravo pametna rješenja biti i u fokusu nekoliko projekata kojima će se u ovoj godini posvetiti ovaj centar. (više…)

Nastavite čitati

INOVACIJE

Njemačka najinovativnija zemlja u svijetu

Objavljeno

 

Njemačka

Prema najnovijem Bloombergovom Indeksu inovacija za 2020. godinu, Njemačka je najinovativnija zemlja u svijetu, javlja Anadolu Agency (AA). (više…)

Nastavite čitati

INOVACIJE

Marica i Haris iz Srebrenice osmislili pametni kontejner „Smećko“

Objavljeno

 

Marica Milosavljević i Haris Mujić, 17-godišnjaci iz Srebrenice, osmislili su pametni kontejner „Smećko“ te su proteklog vikenda učestvovali na Start Me Up High School, najvećem takmičenju srednjoškolaca u BiH.

Projekt su protekle godine, koristeći se najsavremenijom tehnologijom, uz mentorstvo stručnog tima, razvijali u prostoru Futures Makerspacea, koji je u njihovom gradu otvorila Fondacija budućnosti u BiH.

Ukoliko se ostvari njihova želja da svoju ideju pretvore u djelo, bit će to prvi pametni kontejneri koje će naša zemlja dobiti.

„Naš ‘Smećko’ nagrađuje ljude koji pravilno odlože smeće. To je pametni kontejner koji radi uz pomoć aplikacije, daje poene za odložene otpatke i nakon određenog broja sakupljenih bodova daje novčanu nagradu ili popust u nekoj partnerskoj prodavnici ili kompaniji. Kod nas je to nešto novo. Vjerujemo da će ljudi početi da obraćaju više pažnje na čistu okolinu, jer sada osim zdrave životne sredine imaju i materijalne benefite od pravilnog odlaganja smeća“, pojasnili su Marica i Haris, učenici Srednjoškolskog centra Srebrenica.

Podršku za realizaciju projekta tražit će od nadležnih vlasti Srebrenice i vjeruju da će je dobiti, jer, kako tvrde, njihovi finansijski proračuni i njima idu u korist.

„Planiramo to pitanje postaviti prvo vlastima iz Srebrenice, jer bismo odatle krenuli. Sigurni smo da će nas bh. vlasti podržati, ali ukoliko to ne bi bio slučaj, vjerovatno bismo se odlučili da probamo plasirati proizvod i negdje vani“, poručili su Marica i Haris.

Reklama

Otvaranje Makerspacea u njihovom gradu otvorilo im je mnoge mogućnosti i dalo vjetar u leđa – da udruženi razvijaju ideje i ostvaruju snove.

„Otvaranje Makerspacea u Srebrenici desilo se u savršeno vrijeme za mene. Pohađam opšti smjer gimnazije i još uvijek se nisam odlučila u kojem smjeru želim započeti buduću karijeru tj. koji fakultet upisati. O većini oblasti iz svijeta IT-a nisam imala pojma, dok nisam postala dio Makerspacea. Sada se još uvijek tražim po pitanju karijere, a Makerspace i Fondacija bolje budućnosti u BiH mi mnogo pomažu u tome, jer imam jasniju sliku o nekim zanimanjima i poslovima. Sretna sam što je jedna od prvih prostorija Makerspacea otvorena baš u mojoj Srebrenici“, istakla je Marica.

Otvaranje Makerspacea je mnogo utjecalo i na Harisa.

„Pretežno iz razloga što se stvarno nisam sretao s IT sektorom prije. Iako sam za taj sektor znao i izgledao mi je veoma zanimljiv, nisam imao mogućnost sticanja novih znanja o njemu prije Makerspacea. Također, Makerspace i Fondacija budućnosti u BiH nam pružaju i mnoge druge mogućnosti kao što je bilo prisustvo na IEEE konferenciji, što vjerovatno ne bih imao priliku nikad posjetiti da nije bilo Makerspacea“, naglasio je Haris.

Pred ovim mladim inovatorima su novi izazovi, ali, spremni su se suočiti s njima, a svima onima koji su tvrdili da suživot u njihovom gradu nije moguć, poručili su: „Mi nemamo problem s tim što smo ‘različiti’, sarađujemo, družimo se, šalimo na raznim osnovama, diskutujemo i po potrebi svađamo i nerviramo jedno drugo u vezi s projektom, kao i svi normalni ljudi. Nama je sasvim normalno da sarađujemo, jer imamo zajedničke ciljeve i želju da promijenimo nešto u ovoj državi. A onima što misle drugačije želimo reći: svi ljudi na svijetu su isti, uz male, neprimjetne razlike. Treba svako da prepozna, cijeni i poštuje te razlike“.

Izvor: klix.ba

Reklama
Nastavite čitati

U trendu