Connect with us

PRIVREDA

DUŠAN TOPIĆ: Vrlo brzo će biti aktuelna izgradnja obilaznice oko Banjaluke duge 20 kilometara

Objavljeno

 


Direktor “Autoputeva Republike Srpske” Dušan Topić izjavio je da je za finansiranje, projektovanje i izgradnju auto-puta od Vukosavlja do Rače pristiglo 10 prijava, od čega je devet kompanija izrazilo interesovanje za sva tri lota, a jedna za drugi i treći lot.

Topić je u intervjuu za Srnu podsjetio da je auto-put dužine 70 kilometara podijeljen u tri dionice – Vukosavlje-Brčko, Brčko-Bijeljina i Bijeljina-Rača.

Pristigle prijave, tvrdi Topić, biće pregledane u narednih nekoliko sedmica, nakon čega će kompanije koje ispunjavaju zadate uslove ući u sljedeću fazu tenderske procedure.

“Ovo je takmičarski dijalog, koji u skladu sa Zakonom o javnim nabavkama, podrazumijeva tri faze. Prva faza je ova pretkvalifikacija, druga je poziv pretkvalifikovanim kompanijama na takmičarski dijalog, odnosno na razgovor o njihovom viđenju realizacije projekata i treća je poziv za dostavljenje konačnih ponuda”, objasnio je Topić.

Topić je naglasio da je procijenjena vrijednost sva tri lota milijardu KM, s tim što je u javnom pozivu izražena cijena od 1,3 milijarde KM, u koju su uključeni i troškove kreditiranja, odnosno kamata, jer je sve predmet javnog poziva.

“Pretpostavka je da ćemo od ovih deset, imati tri ili četiri ponuđača sa kojim ćemo ući u takmičarski dijalog”, istakao je Topić.

Reklama

Topić je podsjetio da je eksproprijacija zemljišta na trasi auto-puta počela proljetos, te da se radilo bez prekida.

“Krenuli smo na dionici od Rače prema Bijeljine, jer smo htjeli da prvo pripremimo tu dionicu u slučaju da dođe do aranžmana sa Srbijom koja je izrazila uvjerenje da će sa 100 miliona evra pomoći izgradnju tog dijela auto-puta. Kakav god aranžman da bude, Srbija gradi most na Savi i hoćemo da budemo spremni da počnemo gradnju od mosta”, objasnio je Topić.

Ideja je, tvrdi Topić, da se krene od Rače prema Bijeljini, ali ako bude obezbijeđeno finansiranje sva tri lota nije isključeno da krene gradnja svih dionica istovremeno.

Topić je naveo da “Autoputevi” trenutno imaju otvorena dva gradilišta – most na Savi kod Gradiške i prva faza izgradnje Koridora “Pet ce” kroz Republiku Srpsku, dionica od Tovire do Kostajnice.

“Nakon godinu dana izgradnje, oba projekta teku ugovorenom dinamikom. Važno je da nije bilo obustave građenja, iako je virus korona stvarao probleme, prvenstveno u transportu robe i u komunikaciji. To se posebno osjetilo kad je u pitanju most na Savi kod Gradiške, koji je na granici i gdje ljudi prelaze sa jedne na drugu starnu. To je i danas otežano, ali uspijevamo”, rekao je Topić.

Govoreći o Koridoru 5C, Topić je napomenuo da je projekat prvobitno bio podijeljen u četiri faze, od kojih je prva ona koja se trenutno gradi kreditom Evropske banke za obnovu i razvoj (EBRD) od 70 miliona evra.

Reklama

“To je dio od Tovire do Kostajnice. Druga faza je prema jugu, od Kostajnice do entitetske granice na Putnikovom brdu, takozvana obilaznica oko Doboja. Obezbijeđen je kredit EBRD-a od 150 miliona evra, jer je to skuplja dionica, na kojoj imamo dva tunela, veliki most preko rijeke Bosne i veliki zasjek. Tu je u toku izbor izvođača radova i nadzornog organa, što bi trebalo biti završeno do kraja godine, da bi na proljeće počeli radovi”, naveo je Topić.

On je dodao da su treća i četvrta faza ovog projekta spojene u jednu, koja podrazumijeva gradnju od Tovire na sjever do Vukosavlja i entitetske granice na Odžaku.

“Pregovoramo sa Evropskom investicionom bankom za kreditna sredstva. Njihovi ekspertski timovi rade evaluaciju projekta i tehničke dokumentacije. Plan je da na proljeće raspišemo tender za izbor izvođača radova, a sa gradnjom bi mogli početi na proljeće 2022. godine”, tvrdi Topić.

On je dodao da ovu dinamiku prati i nastavak gradnje auto-puta prema Srbiji, od Vukosavlja prema Rači, te da bi izgradnja mogla da bude završena do 2025. godine ali pod uslovom da do kraja ove godine budu obezbijeđeni izvori finansiranja.

Topić je rekao da se pandemija virusa korona negativno odrazila na naplatu putarine, ali da u “Autoputevima” nisu nezadovoljni, jer su mnogo veće posljedice u nekim drugim oblastima života.

“Imali smo pad broja vozila na auto-putevima, posebno u martu, aprilu i maju, kada je broj vozila prepolovljen. Međutim, interesantno je da prihod od putarine nije prepolovljen nego je bio možda na istom nivou kao prošle godine. Objašnjenje je u tome što je prolovljen broj putničkih vozila, dok je broj teških teretnih vozila čak i povećan. Naravno cijena za teško teretno vozilo je daleko veća, tako da u pogledu prihoda nije osjetno smanjenje”, naglasio je Topić.

Reklama

Kad je riječ o gradnji mosta na Savi kod Gradiške, Topić je istakao da je preostalo još mnogo posla, te podsjetio da je ugovoreni rok proljeće 2022. godine.

“Izvođač nas uvjerava da možemo završiti do 2021. godine, ali sve zavisi od vremenskih uslova. Na našoj strani stubovi su već završeni. U narednih godinu dana najviše posla odnosiće se na montažu čelične konstrukcije”, rekao je Topić.

On je naglasio da je u završnoj pripremi projektna dokumentacija za auto-put Banjaluka-Prijedor, što je preduslov da se krene u eksproprijaciju, koja bi trebalo da bude obavljena tokom naredne godine.

“Kineski partneri će se pripremiti da počinu sa gradnjom kako se završava eksproprijacija”, napomenuo je Topić.

On je dodao da će vrlo brzo biti aktuelan nastavak izgradnje auto-puta Gradiška- Banjaluka, odnosno izgradnja od Glamočana prema Banjaluci.

“Riječ je o obilaznici oko Banjaluke dugoj 20 kilometara, nakon čega bi auto-put nastavio dalje prema jugu, prema Manjači, do Mrkonjić Grada i dalje do Mliništa. To je bio projekat aktivan prije četiri-pet godina, koji je iz određenih političkih razloga u Sarajevu stopiran”, podsjetio je Topić.

Reklama

Topić je dodao da je bilo zamišljeno da se projekat realizuje sa Kineskom državnom bankom i preferencijalnim povoljnim kreditima kineske države koji je zahtijevao garanciju BiH koju “Autoputevi” tada nisu mogli dobiti.

“Sada su dragičiji odnosi u Sarajevu, dobili smo garanciju i mislim da ćemo nastaviti s aktivnostima. U međuvremenu je došlo do promjene kod obilaznici oko Banjaluke, pošto se ona nalazi na Evropskom koridoru i dostupna su sredstva i Evropske komisije u vidu granta i evropskih banaka u vidu povoljnih kredita”, objasnio je Topić.

On je dodao da je u toku izrada projektne dokumentacije, te bi za dvije godine mogla krenuti izgradnja, ako naredne godine krenu pripremni radovi poput eksproprijacije i izrade glavnog projekta.

Preuzeto: banjaluka.net

PRIVREDA

Zaduženost Republike Srpske gotovo dvostruko veća od FBiH

Objavljeno

 

Od

Prvo zaduženje u ovoj godini Vlada Republike Srpske planira već ove sedmice. Zakazana je aukcija šestomjesečnih trezorskih zapisa na Banjalučkoj berzi, putem koje se RS planira zadužiti 10 miliona KM.

Podsjetimo da je Narodna skupština RS krajem prošle godine usvojila odluke o dugoročnom i kratkoročnom zaduženju RS za 2024. godinu kojima je predviđeno da se taj entitet može zadužiti iznosom do 1,2 milijarde KM.

Najavljeno je da će 87. aukcija trezorskih zapisa RS biti održana 25. januara na Banjalučkoj berzi. Planirani iznos emisije je 10 miliona KM sa rokom dospijeća šest mjeseci. Biće to prvo ovogodišnje zaduženje RS.

Maksimalan iznos kratkoročnog duga prema odluci koja je usvojena krajem godine ne može biti veće od 337 miliona KM u ovoj godini, a dugoročno maksimalno 951 milion KM.

Sredstva pribavljena dugoročnim zaduživanjem biće upotrijebljena u skladu sa Zakonom o zaduživanju, dugu i garancijama RS za finansiranje kapitalnih investicija, refinansiranje ukupnog duga ili dijela duga RS, plaćanje uslovnih obaveza po osnovu garancija RS te za finansiranje budžetskog deficita u slučajevima kada Ministarstvo finansija procijeni da će planirani rashodi biti veći od iznosa planiranih prihoda, naveli su iz Vlade.

Ukupan javni dug RS je oko 6,2 milijarde KM što je oko 40 posto BDP-a i vlast ovog entiteta tvrdi da RS nema problema sa otplatom te da je zaduženost na istorijskom minimumu. Opozicija je stava da se i u ovoj godini nastavlja politika neosmišljenog zaduživanja kojima se krpe rupe u budžetu.

Reklama

Neosmiljeno zaduživanje kao što je neosmiljeno bez osnovnih ekonomskih parametara, recimo, podići minimalnu platu u RS. To je vjestačka priča koja služi za jednokratnu upotrebu i zadovoljenje političkih mjera koje služe samo za izbornu priču – smatra Milan Miličević, predsjednik SDS-a.

To zaista zvuči mnogo, ovako kada razmišljate, ali to je opet u okvirima onih normalnih zaduženja BDP-a i dugoročno – kaže Anja Ljubojević, potpredsjednica NSRS.

Zbog priča o sankcijama, podsjeća nas sagovornik, nije isključeno da se Vlada kada je riječ o zaduženju na međunarodnom tržištu okrene dalekoistočnim zemljama.

Zaduženje koje mora da obavi RS nije ozbiljan iznos ni za jednu berzu, tako da je samo pitanje koliko je politička situacija stabilna u smislu investitora koji bi pozajmili taj novac za obveznice, mada je kamata koja je određena vrlo atraktivna i vjerujem da će biti lako naći investitore – ističe ekonomski analitičar Zoran Pavlović.

Ukupan javni dug FBiH je oko 6,4 milijarde KM i veći je za oko 200 miliona KM u odnosu na RS. No, gledano u odnosu na BDP zaduženost RS je gotovo dvostruko veća u odnosu na drugi entitet.

BHRT

Reklama
Nastavite čitati

PRIVREDA

Odobrena akvizicija: Britanci vlasnici Mtel-ove firme „Sky Towers Infrastucture“

Objavljeno

 

Od

Konkurencijsko vijeće Bosne i Hercegovine dopustilo je koncentraciju na tržištu iznajmljivanja telekomunikacijskih tornjeva, odnosno, tržištu pružanja prostora na tornjevima za instalaciju infrastrukture elektronskih komunikacijskih mreža na području Bosne i Hercegovine.

Drugim riječima, Vijeće je odobrilo prodaju Mtelove firme Sky Towers Infrastucture međunarodnom gigantu Actis EU Menagement S à.r.l. Luksemburg, izvještava BiznisInfo.ba.

Kako smo ranije pisali, kompanija Actis, vodeći globalni investitor u održivu infrastrukturu sa sjedištem u Londonu, preuzima veliku mrežu telekomunikacionih stubova u Bosni i Hercegovini koja je pripadala firmi Mtel, odnosno Telekomu Srbija.

Odlukom Konkurencijskog vijeća otklonjena je prepreka za ovu veliku akviziciju.

Kako smo ranije pisali, Telekom Srbija Grupa osnovala je Sky Towers Infrastructure u Srbiji, Crnoj Gori i BiH na koje je prenijela vlasništvo nad antenskim stubovima, kao i nad poslovima njihove izgradnje i održavanja. Sky Towers Infrastructure tako je postao vlasnik antenskih stubova i ostale pasivne telekomunikacione infrastrukture.

Prošlog mjeseca smo objavili da Telekom Srbija sprema prodaju ove infrastrukture, i to ukupno 1.827 ovih stubova, od kojih se 995 nalazi u Srbiji, 725 u Bosni i Hercegovini i 107 u u Crnoj Gori.

Reklama

Telekom Srbije posljednjih godina se agresivno širio u cijelom regionu, uključujući BiH, ali je ujedno drastično uvećao dugove. Iz kompanije su kasnije rekli da se prodaju stubovi, ali ne i oprema za telekomunikacije povezana sa njima, kao što su bazne stanice.

Telekom će i dalje ostati korisnik tih stubova u svojstvu zakupca, a njihovom prodajom će prikupiti značajna sredstva.

BiznisInfo.ba

Nastavite čitati

PRIVREDA

Nakon 44 godine gasi se proizvodnja u Prevent FAD-u

Objavljeno

 

Od

Prevent grupacija odlučila je da ugasi proizvodnju u kompaniji Prevent FAD Jelah i otpusti radnike.

Kako je kazao predsjednik sindikata Prevent FAD-a Enes Roša, firma gasi proizvodnju nakon 44 godine rada, a 59 radnika ostaće bez posla.

Otkaze je već dobilo 35 radnika, a preostala 24 su iz zaštićenih kategorija kojima uprava takođe namjerava dati otkaz.

Prema navodima Roše, iz kompanije su kao razlog za gašenje naveli da proizvodni program nije profitabilan, mada je kompanija ostvarila prošle godine dobit od 2,6 mil KM. Navodno, kompanija planira mašine iz Jelaha izmjestiti u Željezaru Ilijaš.

Povodom odluke o gašenju proizvodnje i otkazima, radnici su protestvovali pred Upravom Preventa u Sarajevu tražeći da im minimalne zakonske otpremnine koje je ponudila Uprava budu uvećane.

Iz Prevent grupacije nisu se oglašavali ovim povodom.

Reklama

Prevent FAD bio je poznat kao proizvođač kočionih diskova koje je izvozio na tržište EU za direktnu ugradnju u vozila VW grupacije.

Prevent je nedavno zatvorio fabriku u Bužimu u kojoj je bez posla ostalo 70 radnika.

eKapija

Nastavite čitati

U trendu