Connect with us

INVESTICIJE

Nedeljko Ćorić za „Glas Srpske“: Trasa ka Prijedoru nadomak dozvole

Objavljeno

 


Gradnja autoputa od Banjaluke do Prijedora teče po planu, a Prijedorska petlja ali i prvi kilometar trase trebalo bi da dobiju građevinsku dozvolu ovog mjeseca. Do kraja oktobra biće eksproprisano skoro 40 odsto zemljišta za taj projekat, rekao je u intervjuu za “Glas Srpske” ministar saobraćaja i veza RS Nedeljko Ćorić.

Naveo je da bi gradnja dionice autoputa od Bijeljine do Rače trebalo da počne za koji dan, te da je u toku priprema gradilišta za tu trasu.

– Ko će graditi dionicu od Vukosavlja do Brčkog biće poznato ovih dana, jer je tender za izbor firme za taj projekat zatvoren u srijedu – naveo je Ćorić i dodao da za sada nema naznaka da bi u Srpskoj mogla poskupjeti putarina.

GLAS: Šta je do sada urađeno na izgradnji autoputa Banjaluka – Prijedor?

ĆORIĆ: Eksproprijacija zemljišta za izgradnju autoputa je u toku. Trenutno na tome na terenu radi deset timova iz Republičke uprave za geodetske i imovinsko-pravne poslove. Sa njima ali i predstavnicima “Šandonga” i “Autoputevima RS” imali smo sastanak u srijedu. Do sada je eksproprisano oko deset odsto zemljišta od ukupne trase autoputa. U planu je da do kraja oktobra taj procenat dostigne 38 odsto, što je u skladu sa ugovorom koji imamo. Za deset do 15 dana biće izdata i građevinska dozvola za Prijedorsku petlju i prvi kilometar autoputa od Banjaluke do Prijedora. Odmah nakon dobijanja građevinske dozvole krenuće i zvanični radovi na samoj trasi.

GLAS: Koliko je novca do sada izdvojeno za eksproprijaciju zemljišta?

Reklama

ĆORIĆ: Nemam taj podatak. On varira iz dana u dan. Te podatke trebalo bi da imaju “Autoputevi RS” jer oni i isplaćuju novac za eksproprijaciju.

GLAS: Kako napreduje gradnja autoputa od Beograda do Sarajeva? Šta se trenutno radi?

ĆORIĆ: Na dionici tog autoputa od Bijeljine do Rače radovi bi trebalo da počnu svaki dan. U toku je priprema gradilišta i svega ostaloga od strane izvođača radova. Teško je tu sada reći da će radovi početi danas, sutra ili pak za sedam dana. Čim budu spremna gradilišta počinju i radovi. Kada je riječ o dionici od Vukosavlja do Brčkog procedura za izbor izvođača radova zatvorena je u srijedu. U toku je evaluacija ponuda. Trebalo bi za koji dan da imamo ime firme koja će graditi tu dionicu nakon čega ćemo potpisati ugovor sa njima.

GLAS: Šta je sa trasom kroz Brčko?

ĆORIĆ: Još uvijek nije definisana. To je nadležnost Brčko distrikta i oni bi trebalo da definišu trasu. Pored toga, treba da odrede i način gradnje same trase. Mi imamo definisane tačke spajanja, a oni unutar Distrikta definišu stazu.

GLAS: Da li u skladu sa ovim trenutnim poskupljenjima, možemo očekivati i rast cijene putarine na autoputevima u Srpskoj?

Reklama

ĆORIĆ: Još ne postoji inicijativa za takvu odluku. To je nadležnost javnog preduzeća, oni će praviti procjene, ali još nema nekih naznaka da će se ići u pravcu povećanja putarine.

GLAS: Iako je Sarajevo opstruisalo kreiranje memoranduma između BiH i Srbije u vezi sa gradnjom aerodroma u Trebinju, iz Srpske je poručeno da će nastaviti sa realizacijom toga projekta. Šta se trenutno radi?

ĆORIĆ: Nadležna javna preduzeća grada Trebinja ali i svi oni koji učestvuju u tom projektu rade na tome da sa svoje strane obezbijede komunalnu infrastrukturu za izgradnju aerodroma u Trebinju. Od tog projekta nismo i nećemo odustati.

Fabrike

GLAS: Najavljeno je da će Kinezi otvarati fabriku papira i cementa u RS. Šta je bilo sa tim?

ĆORIĆ: Oni su radili studiju izvodljivosti u vezi s tim fabrikama. To je u paketu investicija koje kineske kompanije planiraju realizovati. Pored tih fabrika, oni imaju još nekih ideja i vidjećemo šta će od svega biti.

Glas Srpske

Reklama

NOVOSTI

Projekt od oko milijardu i po KM zvanično je propao

Objavljeno

 

Od

Projekat izgradnje Termobloka 7, kao najveće poslijeratne investicije u Bosni i Hercegovini, mogao bi se označiti već sada propalom investicijom.

Projekat je zvanično započet 2006. godine, a vrijednost je bila 722 miliona eura.

Tokom godina je bilo mnogo pregovaranja i dogovaranja sa austrijskim, njemačkim, švicarskim i japanskim kompanijama te izlazaka pojedinih kompanija iz projekta, a 2014. godine je ugovor potpisan s kineskim konzorcijem.

Značajna sredstva su ranije već utrošena, a s obzirom na to da ono što je započeto neće biti završeno, nadležni što prije moraju pronaći alternativu.

– Što se tiče Termobloka 7, definitivno je da se on neće graditi. Sad je pitanje hoćemo li ići u arbitražu ili ćemo postići neki sporazum s onima s kojima je bio potpisan ugovor oko toga – rekao je ove sedmice Nermin Nikšić, premijer FBiH (SDP), izvijestila je Federalna televizija.

biznisinfo.ba

Reklama
Nastavite čitati

BIZNIS

Ekonomski stručnjaci: Koje su najisplativije investicije u 2024.

Objavljeno

 

Od

Ispraćamo još jednu tešku godinu u koju su se slile posljedice globalnih kriza iz protekle tri, ali bez nagovještaja da bi u 2024. godini moglo biti bitno drugačije. Još početkom pandemije koronavirusa energenti i hrana pokazali su se kao ključni za svaku ekonomiju, a značaja snabdijevanja iz domaćih izvora svjesniji smo iz dana u dan.

„Generalno, energetika je oblast u kojoj su nam potrebne investicije, ali kroz obnovljive izvore energije. Prioritet su nam ulaganja u energiju i hranu. To su dvije grane koje svaka zemlja treba osigurati za svoje ljude. Znači, da imaju energije i da nisu gladni“, kaže Aziz Šunje, profesor Ekonomskog fakulteta UNSA-e.

Pravci razvoja

Mi smo mali i siromašan narod koji ne može investirati u visoke tehnologije, podsjeća Aleksa Milojević, ekonomski ekspert.

„Naša baza su prirodna bogatstva – prehrambena i drvna industrija te energetika. To su osnovni pravci našeg razvoja, a tek na tim osnovama moguće je kasnije očekivati više tehnološke nivoe „, pojašnjava Milojević.

Osnovni problem Bosne i Hercegovine je taj što nema vlastite izvore finansiranja, jer se vlasti zadužuju uglavnom za potrošnju, pa prihodi koje bismo mogli investirati odlaze u otplatu duga.

Reklama

„Jedini izvor vlastite akumulacije je promjena načina raspolaganja prirodnim bogatstvima. Umjesto sadašnjih koncesija, koje su toliko niske i beznačajne, čak su mnogo niže od onih u afričkim zemljama, nekadašnjim kolonijama, ta prirodna bogatstva trebaju preći u ruke opština, a da renta za korištenje tih resursa, kao na Zapadu, dostiže čak i 90 posto neto dobiti. Tako bismo imali izvor za naše investicije. Ako ovako nastavimo da, koncesiono, praktično poklanjamo naša prirodna bogatstva, onda nam nema spasa“, ističe Milojević.

Ključna grana

Osim investicija u energetiku, u svim segmentima i svim vidovima proizvodnje energije, zatim transport, kao ključnu granu za plin i naftu, te proizvodnju hrane, Igor Gavran, ekonomski analitičar, prepoznaje još jednu stratešku granu bh. ekonomije s velikim mogućnostima.

„Ono što se, nažalost, čini izvjesnim jeste to da ne samo 2024. nego i narednih godina ulaganja u proizvodnju oružja, municije i vojne opreme imaju najbolju perspektivu“, smatra Gavran.

Očekivanja od države

Iz ugla države, profesor Šunje najznačajnijim smatra investiranje u poduzetničku infrastrukturu, kroz poticanje razvoja biznisa te poticanje poslovnog okruženja.

Reklama

„Prva investicija je svakako obrazovanje. Zatim ulaganje u putnu i željezničku infrastrukturu, uz istovremeno realizaciju reformske agende, jer su nam potrebne reforme da uhvatimo priključak za EU“, ističe Šunje.

Nove tehnologije

Gavran dodaje da razvoj novih tehnologija, vještačke inteligencije i robotike, električnih vozila, infrastrukture i opreme, ima zagarantiranu ekspanziju, a atraktivnim smatra i investicije u nekretnine te eksploataciju litija, kobalta i drugih.

avaz.ba

Nastavite čitati

NOVOSTI

Jedan od najbogatiji Mađara preuzima cementaru u Lukavcu

Objavljeno

 

Od

Fabrika cementa Lukavac do kraja godine će da završi u rukama jednog od najbogatijih Mađara, Lorinca Meszarosa, kažu za Radio Slobodna Evropa (RSE) iz Meszaros grupe, koja okuplja firme ovog biznismena.

Njega prate kritike zbog bliskosti sa mađarskim premijerom Viktorom Orbanom.

Meszaros, koji je u Hrvatskoj vlasnik Nogometnog kluba Osijek i nekoliko luksuznih vila na Jadranu, ovom kupovinom prvi put ulazi na tržište Bosne i Hercegovine.

Magazin Forbes u svom profilu ovog biznismena navodi da je jedna od njegovih kompanija, Meszaros i Meszaros, veliki igrač u mađarskom građevinskom sektoru, zahvaljujući ugovorima koje dobija od državne vlasti.

Njegova Talentis grupa, koja je u sastavu Meszaros grupe, tokom ljeta je pokrenula proces kupovine jedne od najvećih bh. cementara od austrijske firme Asamer Baustoffe AG.

Austrijska firma je 2001., tokom privatizacije u BiH, kupila 51% vlasništva nad cementarom.

Reklama

Potom je 2014. otkupila preostale dionice.

Savezno konkurencijsko vijeće Austrije je 7. novembra obaviješteno o prodaji 100% dionica Lukavac cementa, njegovih podružnica i 50% dionica u Rudniku krečnjaka Vijenac, kompaniji Talentis International Construction Investments Kft.

Fabrika cementa u Lukavcu je poznato, jedna od dvije velike cementare u BiH.

Počela je sa radom 1974. godine.

Kako navode na sajtu fabrike, godišnje može da proizvede 700.000 tona klinkera (materijala za izradu cementa) i više od 900.000 tona cementa.

Lukavačka fabrika i Tvornica cementa Kakanj na godišnjem nivou imaju prihode veće od 50 miliona eura.

Reklama

Cementara u Kaknju je u vlasništvu njemačke multinacionalne kompanije Heidelberg Materials od 2000. godine.

U odgovoru za RSE iz Talentisa, rečeno je da su tokom ljeta potpisali pismo namjere da kupe Lukavac Cement.

Time su dobili „ekskluzivna prava za pregovaranje“.

Dodaju da će nastaviti sa svojim poslovnim aktivnostima na međunarodnom nivou.

„Kupovina Lukavac Cementa dalje će proširiti građevinski portfolio Meszaros Grupe, sa stabilnom kompanijom koja je izuzetno profitabilna u regiji, te će doprinijeti smanjenju nestašice sirovih materijala na domaćem tržištu“, navodi se u odgovoru.

Prema procjenama magazina Forbes, Lorinca Meszaros posjeduje bogatstvo vrijedno oko 1,6 milijardi dolara.

Reklama

On je počeo tako što se bavio postavljanjem gasnih instalacija u gradiću Felchut, 25 kilometara zapadno od Budimpešte, mjestu gdje je odrastao današnji mađarski premijer Viktor Orban.

Nakon što je Orban po drugi put došao na mjesto premijera, 2010. godine, počeo je uspon Meszarosa.

Od 2011. do 2018. bio je i gradonačelnik ovog mjesta, uz podršku Orbanove stranke Fidesz.

Poznat je po citatu da su „Bog, sreća i Viktor Orban“ igrali ulogu u njegovom usponu.

seebiz.eu

Reklama
Nastavite čitati

U trendu