Connect with us

LISTE

14 najinovativnijih škola na svijetu

Inovacije u obrazovanju mogu imati različite forme: od korišćenja nove tehnologije i metoda podučavanja, preko izleta i odbacivanja društvenih normi, pa do partnerskih odnosa sa lokalnom sredinom. Takve inovacije se mogu videti na primerima kao što su Plutajuća škola u Nigeriji ili Egelije u Sttokholmu, koja ne pravi razliku između polova. Pročitajte ovaj tekst i saznajte kako bi obrazovanje budućnosti moglo, a verovatno i trebalo, da izgleda.

Objavljeno

 



 

14. Summit Sierra, Washington – Škola sa induvidualnim pristupom u učenju

 

Ova škola je osnovana prošle godine, a jedinstvena zbog svog induvidualnog pristupa u učenju – obrazovanje uz pomoć tehnologije koje ima za cilj da osposobi učenike sami da uče, što predstavlja ujedno i jedan od najefikasnijih načina učenja.

Svaki dan, djeca čitaju oko 30 minuta, rješavanju matematičke zadatke 30 minuta, imaju online kurseve, razgovaraju sa mentorima o svojoj karijeri i životnim ciljevima, a tokom zajedničkog vremena sastaju se sa drugim polaznicima da razgovarju i dijele svoja osećanja.

Iako djeca uče samostalno, nastavnici i dalje igraju ključnu ulogu. Nastavnici prate svoje polaznike kojima su mentori, te ih vode i uz njih su tokom sve četiri godine školovanja. Svaki nastavnik kod kuće može koristiti softver pomoću kojeg ima uvid koji od njegovih desetak učenika završi određene zadatke i ispite. Uzimajući aktivnu ulogu u svom obrazovanju ovdje je akcenat da se djeca uče odgovornosti i samostalnosti.

Reklama

 


 

13. „Ørestad” Gymnasium. Kopenhagen, Danska – Škola u kocki

 

Kako bi izbegla tradicionalnu nastavu, škola Ørestad Gymnasium ima jednu jedinu ogromnu učionicu smeštenu u prostranu staklenu kocku, u kojoj više od 1100 srednjoškolaca provodi polovinu svog vremena za učenje.

Uprava škole se nada da će podsticanjem saradnje među učenicima u ovim vrlo otvorenim okolnostima, osposobiti mlade ljude da fleksibilno razmišljaju o različitim temama koje će im biti od značaja u kasnijem životu.

Reklama

„Želimo nastavu u kojoj će učenici istraživati i raditi zajedno na rešavanju realnih problema. Zbog toga želimo da budemo otvorena škola koja je povezana sa spoljašnjim svijetom”, kaže Allan Kjær Andersen, direktor škole.

U otvorene prostore smeštene su velike konstrukcije u obliku bubnjeva koje obezbeđuju još opuštenije okruženje za učenje i ohrabruju učenike da preuzmu aktivnu ulogu u sopstvenom obrazovanju. Djeca se dijele u grupe i formiraju improvizovane učionice, a pokretni zidovi i police stvaraju intimniju atmosferu za učenje.

Direktor ove škole smatra da nije dovoljno dati znanje, već i načine na koje učenici mogu da transformišu u akciju ono što su naučili. On misli da je to ključno polazište za sve moderne škole.

 


 

12. Big Picture Learning, Providens, Roud Ajlend – Škola u stvarnom svijetu

Reklama

 

Model „Big Picture Learninga” briše granice između obrazovanja i poslovnog svijeta.

Od samog početka, k-12 učenici uče da su njihove sklonosti na prvom mjestu. Kako bi uspjeli da iskoriste svoje potencijale na najbolji način, učenici dobijaju mentore u skladu sa oblastima koje ih zanimaju i zajedno sa njima rade na projektima, učeći kroz praksu.

Kao što kaže Rodney Davis, direktor za komunikacije u Big Pictureu, najvažniji element obrazovanja u ovoj školi je učenje u stvarnom svijetu. Ovaj sistem je trenutno na snazi u 55 škola širom zemlje.

U tom smislu, svaki učenik završava takozvani LTI – program učenja kroz stažiranje. Bilo da se radi o pokretanju sopstvenog biznisa, popravljanju automobila ili učenju prava, projekti su uvijek u vezi sa interesovanjima učenika.

 

Reklama

 

11. Predškolska ustanova Egalia, Stokholm, Švedska – Škola bez rodne podjele

 

Školski sistem škole Egalia je zasnovan na potpunoj ravnopravnosti među učenicima. Škole Egalia i Nicolaigården, odbacuju zamjenice koje označavaju rod u nadi da će djeca koja budu odgajana na ovaj način, razmišljati u duhu jednakosti.

Umesto da koriste zamjenice „on” i „ona”, deca se u ovoj školi oslovljavaju imenom ili koriste zamenicu „oni”. Ovaj sistem je dio misije koja ima za cilj da iskoreni diskriminaciju svih vrsta.

„Ovaj pristup primjenjujemo u svakom aspektu našeg svakodnevnog rada sa djecom, kao i u načinu na koji komuniciramo sa roditeljima i jedni sa drugima”, kaže direktorka Lotta Rajalin, i dodaje da se to ne odnosi samo na rodnu ravnopravnost već i na vjersku i klasnu pripadnost, kao i na seksualnu opredijeljenost, rodno izražavanje i invaliditet.

Reklama

Djeca uče da sude o svojim vršnjacima na osnovu postupaka, a ne na osnovu stereotipa, kako bi postala dobri stanovnici svijeta u kome nema diskriminacije. Ona uče osnove demokratije, kako u praksi, tako i u teoriji.

 


 

10. AltSchool. San Francisko, Kalifornija – Škola Silicon Valleya

 

AltSchool predstavlja potpuno odstupanje od tradicionalnog obrazovanja. Umjesto njega, ova škola primjenjuje obrazovni sistem koji poboljšava tehnološke vještine i podstiče djecu da fleksibilno razmišljaju kako bi lakše mogla da prihvate promjene koje se dešavaju u svijetu oko njih.

Reklama

Kako bi išli ukorak sa budućim tehnološkim dostignućima, učenici pretvaraju svakodnevne predmete u štampane ploče i uče 3D modelovanje gradeći kućice za igranje.

Max Ventilla, generalni direktor škole, vjeruje da školsko iskustvo može biti mnogo više od učenja činjenica i brojki napamet. Po njegovom mišljenju, djecu treba podučavati sa stanovišta koje obuhvata cjelinu bića i koje podrazumijeva učenje kroz rješavanje problema. U ovoj školi socijalno-emotivni pristup učenju je prioritet, a učenici su uključeni u proces postavljanja ciljeva.

AltSchool raste brzo. Ova škola za uzrast od 4 do 14 godina, osnovana je u San Francisku 2013. godine, a sada se proširila na Bruklin, Njujork i Palo Alto u Kaliforniji. U budućnosti, AltSchool planira da se proširi i na ostale države SAD.

 


 

9. Strukovna škola Sra Pou, Selo Sra Pou, Kambodža – Škola za izgradnju društva

Reklama

 

Školu za sve uzraste u Kamboži je projektovala finska arhitektonska firma Rudanko + Kankkunen, a izgradili su je stanovnici opštine za svoje sugrađane koji žele da nauče kako da sposobnosti pretvore u prava preduzeća. Lokalni NVO obezbeđuje učitelje koji vode svoje učenike na tom putu. Izgradnja škole je sama po sebi predstavljala „čas”, jer su arhitekte stvarale njenu strukturu rame uz rame sa lokalnim stanovnicima, tokom čega su im objašnjavali kako sami da konstruišu slične građevine.

Kako objašnjavaju u Rudanko + Kankkunen, ova škola omogućava porodicama da se osamostale. Umjesto da se prepuste teškom radu koji je slabo plaćen, muškarci, žene i djeca mogu da nauče kako da odrede cijenu svojih ručno pravljenih proizvoda i kako da ih što bolje prodaju.

Kada se ne koristi kao škola, ova zgrada služi kao gradska skupština.

 


 

Reklama

8. P-TECH. Bruklin, Njujork – Most između srednje škole i koledža

 

Škola P-TECH je pokrenuta 2011. godine od strane IBM-a, kako bi tinejdžerima iz Njujorka ponudila put koji zaobilazi uobičajene četiri godine srednje škole. Umesto toga, učenici koji završe P-TECH dobijaju diplomu šestogodišnje škole. Uz pomoć mentorstva i stažiranja na poljima nauke, tehnologije i matematike, studenti koji završe petu i šestu godinu stiču associate diplomu obližnjeg Njujorškog tehnološkog koledža, a mnogi nastave studije kako bi dobili i bachelor diplomu.

Stanley Litow iz IBM-a, ključni kreator P-TECH modela, smatra da ova obrazovna ustanova trasformiše i nudi studentima prohodan put od škole do karijere. Ove mogućnosti, koje studenti ranije nisu mogli ni da zamisle, direktno pospešuju nacionalnu ekonomiju.

Prva generacija, koja je diplomirala na P-TECH-u ove godine, završila je studije dve godine prije standardnog plana, a svaki student ponijeo je sa sobom dvije diplome.

 

Reklama

 

7. Steve Jobs School, Amsterdam, Holandija – Škola koja razmišlja drugačije

 

Kao što i samo ime govori, škola Steve Jobs u potpunosti odbacuje konvencionalnu mudrost. Umjesto da ugura svu djecu u isti obrazovni sistem, ova škola im dozvoljava da idu svojim tempom.

Osnivač škole, Maurice de Hond, kaže da svaki učenik započinje svoje školovanje po individualnom planu razvoja (IDP), koji se ponovo prilagođava i procjenjuje svakih šest mjeseci u čemu učestvuju dijete, roditelj i trener (u školi se predavači ne zovu nastavnici već treneri).

„Na osnovu IDP-a, djtetu se nudi novi personalizovani plan izazova i aspekata podučavanja koje može da bira”, kaže De Hond. Svi učenici od 4. do 12. razreda dobijaju iPade sa mnoštvom aplikacija pomoću kojih uče. Cilj je dozvoliti djeci da sama dizajniraju sopstveno obrazovanje.

Reklama

„U školi Steve Jobs”, navodi de Hond, „nijedno dijete nije izuzetak jer sva djeca rade sopstvenim tempom”.

 


 

6. Škola Brightworks, San Francisko, Kalifornija – Škola opasnog učenja

 

Vizionar Gever Tulley osnovao je „Brightworks” 2011. godine. Škola koristi neke od „zabranjenih” stvari koje roditelji govore djeci da ne rade i pretvara ih u nastavni plan i program.

Reklama

Učenici ove škole u istom danu mogu da se isprljaju, igraju vatrom, rastavljaju kućne aparate na sastavne dijelove i stvaraju umjetničke radove.

Tulley i Justine Macauley, koordinatori programa „Brightworks” škole, ohrabruju učenike da učestvuju u kreiranju sopstvenog obrazovanja. Oni prihvataju i razvijaju pojedince na osnovu njihove motivacije i jedinstvenog skupa vještina i interesovanja koji imaju.

Škola je smještena u prostranom skladištu ispunjenom umjetničkim djelima, improvizovanim utvrđenjima i pozorišnim scenama — enterijeru koji ima za cilj da podstakne dječiju kreativnu stranu.

„Svijetu je potrebno više ljudi koji teške izazove vide kao dio zanimljive slagalice i imaju dovoljno kreativnosti, umijeća i istrajnosti da mijenjaju stvari”, ističu Tulley i Macauley. To su osobe koje vide „radost u doprinošenju prije nego u pukoj potrošnji. Naši učenici aktivno učestvuju u svijetu koji ih okružuje sa empatijom koja prevazilazi socijalne i ekonomske granice”.

 


 

Reklama

5. Carpe Diem škole, Ejken, Ohajo – Škola projektovana kao kancelarija

 

Unutrašnjost škole „Carpe Diem” više liči na kancelariju nego na učionicu. U glavnoj prostoriji, poznatoj kao „Centar za učenje”, nalazi se 300 kabina, po jedna za svakog učenika. U ovim pregradama su kompjuteri koji učenike vode kroz čitav obrazovni proces.

„Mi personalizujemo proces edukacije”, navodi dr Robert Sommers, direktor škole. „Najprije se trudimo da razumijemo svakog učenika i da prilagodimo program njegovim željama i ambicijama”. Ukoliko učenik ima poteškoća sa onlajn učenjem, uvijek može da se obrati instruktoru za pomoć.

Ovaj model pokazao je svoju djelotvornost u mnogobrojnim „Carpe Diem” školama širom SAD. Testiranje usvojenog znanja koje je obavljeno četiri godine zaredom, pokazuje da su rezultati učenika škole „Carpe Diem-Yuma” iz Arizone bolji za 30% od rezultata njihovih vršnjaka iz ostalih obrazovnih ustanova u ovoj saveznoj državi.

Sommers veruje da je svaki učenik različit, a škola je tu da ga pripremi za život nakon završetka iste. Učenici osiguravaju svoj uspjeh time što upravljaju sopstvenim potrebama, a efikasnost čitave ove škole procjenjuje se u odnosu na rezultate koje njeni učenici ostvare.

Reklama

 


 

4. Škola Innova, Peru – Škola koju su izgradili svetski poznati dizajneri

 

„Innova” škola je nastala kao odgovor na pogoršanje obrazovnih standarda u Peruu. Škola kombinuje nekoliko različitih oblika edukacije – onlajn učenje, grupni rad i individualne časove – u okruženju koje se može prilagoditi različitim lokacijama.

Inženjer Jorge Yzusqui i biznismen Carlos Rodriguez-Pastor, u saradnji potpomognutoj internacionalnom kompanijom IDEO, ostvarili su planove za proširenje, pa tako danas ova ustanova broji 29 škola širom Perua.

Reklama

Učenici provode pola svog vremena udubljeni u onlajn instrukcije, dok ostatak dana usvajaju novo gradivo kroz tradicionalni model nastave.

 


 

3. Škola Blue, Njujork – Spoj empatije i kreativnosti

 

Školom „Blue” vlada kreativnost, a osnovali su je članovi kolektiva Blue Man Group 2006. godine.

Reklama

Osjećajući nedostatak u postojećem obrazovnom sistemu, osnivači ove škole su težili da obogate učenje negovanjem otkačenih, kreativnih ideja i ljubavlju prema istraživanju.

Oni podstiču učenike da pronalaze inovativne načine za reciklažu, prave 3D makete grada i popravljaju bijelu tehniku. Učenici realne problemime svakodnevnice kroz učenje uz pomoć slikovnica i ceduljica sa natpisima pretvaraju u sopstveni svijet inovacija.

Bez obzira na uzrast, djeca uče da su ključne sposobnosti povezane sa kreiranjem i primjenom novih ideja. „Istraživanja pokazuju da podsticanje i direktno podučavanje, kad je riječ o socijalnim i intelektualnim vještinama, stvara prilagodljive mislioce. To su ljudi koji rješavaju probleme kroz saradnju i razvijaju se u inovatore kakve zahtjeva svijet koji se teško spoznaje, a brzo mijenja”, kaže direktor „Blue” škole.

 


 

2. Samaschool, San Francisko, Kalifornija – Škola koja poručuje da nikad nije kasno

Reklama

 

Kalifornijska škola „Samaschool” nudi kvalifikacije i praktično znanje potrebno za ostvarivanje na profitabilnim poslovnim pozicijama. Edukacija je fokusirana na sticanje primenljivih digitalnih i preduzetničkih veština koje su današnjem tržištu postale neophodne.

Polaznici mogu da biraju između kursa u trajanju od 80 sati tokom deset nedelja ili nešto kraćeg onlajn kursa. Nakon usvojenih novih znanja, stiču mogućnost zaposlenja u nekoliko oblasti: od pozicija u korisničkoj podršci do SEO optimizacije.

Model škole „Samaschool” omogućava polaznicima da za kratko vrijeme drastično unaprijede svoje mogućnosti. Diplomci ove škole koji su prihvatili ugovore za poslove preko interneta, povećali su svoja primanja u prosjeku za 27%.

Tess Posner, direktorka škole, ističe relevantnost kao najbitniju stvar koju učenici stiču, a zatim dodaje: „Privredne grane se sve više sele u digitalni svijet. Brze i efikasne obuke usredsređene na sticanje digitalnih znanja i sposobnosti kao u školi „Samaschool” su uzbudljiv primjer kako se, po cijeni koja nije puno visoka, ljudi mogu pripremiti za rastuće sektore digitalne ekonomije”.

 

Reklama

 

1. THINK Global School na svim lokacijama širom svijeta – Škola bez granica

 

Iako joj je sjedište u Njujorku, škola „Misli globalno“ je srednja škola bez zidova. Polaznici svaki semestar provode u drugoj zemlji, učeći o kulturi te zemlje, studiraju prirodne nauke i čitaju klasičnu literaturu zemlje u kojoj se trenutno nalaze. Tokom 2014. / 2015. školske godine, polaznici su proveli jesenji semestar u Kostariki i a proljeće proveli u Grčkoj. Dok su plovili od ostrva do ostrva u Jonskom moru, oni su učili lekcije o filozofiji, umetnosti i književnosti – provodeći nezaboravne trenutke u predivnom okruženju. U svakoj zemlji koju posjete, studenti rade na humanitarnim projektima i aktivno učestvuju u radu u zajednice. Za roditelje koji žele da im djeca postanu globalni građani, nema bolje škole škole od škole „Misli globalno“.

 


 

Reklama

Izvor: Business Insider

Nastavite čitati

LISTE

Na prestižnoj listi Financial Timesa prvi put uvrštena i kompanija iz BiH

Objavljeno

 

Da naša zemlja još uvijek može proizvesti uspješne poslovne priče dokaz je i posljednje priznanje Financial Timesa. Ovaj ugledni svjetski list je na svoju listu najbrže rastućih evropskih kompanija i to na 187. mjesto uvrstio i Ministry of Programming. Ovo je prva naša kompanija na ovoj prestižnoj listi. (više…)

Nastavite čitati

LISTE

Bezos i dalje najbogatiji na svijetu, bivša žena na 25. mjestu

Objavljeno

 

Izvršni direktor i osnivač „Amazona“ Džef Bezos okončao je prošlu i započeo novu 2020. godinu kao najbogatiji čovjek na svijetu sa procjenjenim bogatstvom od 115 milijardi dolara. (više…)

Nastavite čitati

LISTE

Ko je zaradio najviše novca u 2019. godini?

Objavljeno

 

Bogataši

Najviše novca od svih ljudi na svijetu ove godine je zaradio Francuz Bernard Arnault, vlasnik komapnije LVMH – 35,5 milijardi dolara, piše BiznisInfo. (više…)

Nastavite čitati

U trendu