FINANSIJE
Povećan broj službenih auta i njihova cijena
SARAJEVO – Dekan Medicinskog fakulteta u Mostaru Milenko Bevanda pokrenuo je nabavku polovnog službenog automobila. Za njega će izdvojiti 100.000 konvertibilnih maraka (KM). U vrijeme raspisivanja ove nabavke, na stranici lokalnog trgovca nalazio se oglas za skupocjeni “Audi” koji je karakteristikama i cijenom savršeno odgovarao oglasu Medicinskog fakulteta.
Broj službenih auta koji se nabavljaju i njihova cijena značajno su porasli u 2017. godini, kaže Mervan Miraščija iz Fonda otvoreno društvo BiH.
„Ono što je još primjetno jeste da se u posljednjih mjesec dana povećao broj nabavki službenih vozila generalno. Skoro da nema dana da se otvori portal javnih nabavki a da ne vidite da se radi nabavka vozila“, kaže Miraščija i dodaje kako je trend i da se “pod krinkom uštede sredstava nabavljaju polovna vozila”.
Dekan Medicinskog fakulteta nije želio zvanično govoriti o nabavci auta. Nakon upita Balkanske istraživačke mreže Bosne i Hercegovine (BIRN BiH) o ovoj nabavci, Bevanda je poništio tender na koji se prijavila jedna kompanija sa autom vrijednim 120.000 KM.
Odbio je razgovarati s BIRN-om BiH, kao i drugi rukovodioci koji nabavljaju aute. Među njima je Helena Lončar, direktorica Federalnog zavoda za zapošljavanje, koja nabavlja auto od 58.000 KM.
Sejad Delić, direktor Agencije za vodno područje rijeke Save, koja se bavi zaštitom od poplava, odbio je razgovor o nabavci auta. Agencija je početkom godine planirala nabaviti dva terenska automobila za 82.000 KM. Naknadno su promijenili svoju odluku i odlučili za isti novac nabaviti luksuzni karavan. U Agenciji tvrde da će karavan prevoziti opremu za ispitivanje kvaliteta vode i da će koštati manje od predviđenog budžeta.
Prodavači kažu kako su službeni auti sve skuplji i luksuzniji.
„Moram biti iskren – u posljednjih nekoliko godina, ali to se opet izdiferencira iz različitih ‘car polisa’ različitih preduzeća i predstavništava, ne mogu reći samo da idu jeftina auta, zaista. Idu vozila iz srednje i više klase također“, kaže Edvin Kovačević, šef prodaje u kompaniji „AC Quattro“.
Načelnik Banovića Midhat Husić također je odbio zvanično razgovarati o novom službenom opštinskom autu. Na putu od salona do Opštine auto je učestvovao u sudaru. Šteta na novom “Passatu” za načelnika procijenjena je na 12.000 KM. „Passat“ s luksuznom opremom plaćen je 70.000 maraka.
Gradonačelnik Prijedora Milenko Đaković ove je godine za auto izdvojio 120.000 KM. Gradonačelnik Bijeljine Mićo Mićić također je pokrenuo nabavku auta vrijednog 125.000 KM.
Direktor „Vodovoda“ u Velikoj Kladuši Edin Kekić pokrenuo je nedavno nabavku službenog auta od skoro 60.000 KM, ali je morao odustati od nabavke. Firma je prezadužena i nije mogla dobiti novi kredit za “luksuzno motorno vozilo”, kako ga opisuje sam Kekić.
„Takvu praksu praktično prate niži nivoi vlasti. Tako da imamo nabavke po opštinama od 120-150 hiljada maraka koje sigurno nisu svrsishodne nabavke. Radi se o uzaludnom trošenju sredstava svih nas, građana BiH, i ta bi se sredstva mogla bolje iskoristiti u masu drugih stvari, kritičnih oblasti, od zdravstva, obrazovanja do socijalnog rada. Ne, to se troši na nepotrebno luksuzne stvari“, kaže Miraščija.
Prosječna cijena novog vozila institucija na državnom nivou je 40.000 KM. Dok je prosječna starost privatnih automobila u BiH 16 godina, službeni auti su u prosjeku stari devet godina, prema podacima državnih revizora.
Kada traže novo vozilo, političari insistiraju na najsitnijim detaljima – kožnim sjedištima s masažom i grijanjem; digitalnoj kontrolnoj tabli, displeju određenih dimenzija s navigacijom; mogućnosti povezivanja telefona s autom i mnogim drugim. Takvo detaljno navođenje karakteristika auta zabranjeno je Zakonom o javnim nabavkama.
Predsjedništvo BiH nedavno je tražilo “Škodu Superb” u koju se može montirati dječija sjedalica. Nakon pisanja BIRN-a o tenderu Predsjedništva, karakteristike auta su ispravljene, a tender je naknadno poništen.
„Te tehničke specifikacije izgledaju na način da se čovjek samo može smijati. Tu se ne radi uopšte o nabavkama koje bi trebalo da budu otvorene, transparentne, konkurentne, nediskriminatorske, ekonomične, efikasne, nego se radi direktno o nabavkama automobila koje za potrebe određenog rukovodioca on nalazi za shodno. Tu se nalaze razna ‘cifranja’ – četvorozonske klime, CD šaržer s minimalno 40 CD-ova, 12 zvučnika, i ne samo pripreme nego i dječije sjedalice u službenim vozilima. Samo da čovjek sjedne i da se smije takvim specifikacijama. U principu se radi o ismijavanju postojećeg sistema javnih nabavki. U takvim nabavkama mi ne samo da izigravamo sistem nego se smijemo Zakonu o javnim nabavkama“, objašnjava Miraščija.
Glavni federalni revizor Dževad Nekić kaže kako su revizori, kroz svoj dosadašnji rad, nepravilnosti najčešće pronalazili u samom opisu auta. Veliki broj detalja auta u tenderskoj dokumentaciji kod revizora izaziva sumnju.
„Tako da smo imali slučajeva da je kao tehnička dokumentacija navedeno da širina vozila sa otvorenim retrovizorima treba da bude toliko, to je zapravo nešto što je asociralo da se unaprijed znalo o kojem vozilu se radi. To su te značajne karakteristike koje su eliminisale neke druge koji bi se htjeli prijaviti kada je nabavka službenih vozila u pitanju“, kaže Nekić.
Tendere za nabavku službenih auta u BiH najčešće dobijaju tri kompanije – “M.R.M.” iz Mostara te “Porsche” i “AC Quattro” iz Sarajeva. Iz kompanija “M.R.M.” i “Porsche” nisu odgovorili na zahtjev BIRN-a BiH za razgovor.
Glavni federalni revizor objašnjava da interes za prodaju auta pokaže nekoliko kompanija, ali se na poziv najčešće prijavi samo jedna.
„Ako imate iz godine u godinu jednog te istog dobavljača. Ako imate jednu te istu komisiju, to je, po meni, neka indikacija za moguće zloupotrebe. Ne mora da znači da postoje, ali zbog čega bi jedna te ista komisija sve to radila i uvijek ona bila ta koja provodi i uvijek jedan te isti dobavljač“, kaže Nekić.
“AC Quattro” jedna je od kompanija koje prodaju najviše auta funkcionerima. Direktor prodaje ove kompanije kaže da favorizacija prodavača postoji.
„Zašto neka firma možda najviše prolazi, ili ne, na tenderima? Da li je jedan od razloga što se ide s boljom cijenom? Da li je jedan od razloga ako je flotna isporuka? Proizvođač može da prenese finansijsku podršku na tog trgovca pa da se odobri kupcu, to može biti jedan od razloga zašto se neka firma možda češće pojavljuje na javnim nabavkama nego neke druge“, objašnjava Kovačević.
Mervan Miraščija svakodnevno prati nabavke službenih vozila. Dobro je upoznat s načinom na koji funkcioneri dolaze do željenog modela luksuznog auta.
„Štimanje’ kod nabavke automobila se vrši vrlo jednostavno. Vi već unaprijed znate šta želite, neko konkretno vozilo. Odete na web site koncesionara ili proizvođača, nađete tehničku specifikaciju, oni svi danas imaju konfiguratore u kojima vi radite ono što bi vama trebalo. Želim da imam osmozonsku klimu, 300 zvučnika. Napravite sebi konfiguraciju, isprintate i stavite u tehničku specifikaciju auta. Vi time praktično radite nešto što je potpuno nedopustivo po zakonu, ali je veoma teško ući u obaranje takvih nabavki“, objašnjava Miraščija.
Šest auta koje smo naveli koštat će gotovo pola miliona maraka. Troškovi službenih vozila ne završavaju njihovom nabavkom. Nerijetko, samo održavanje vozila košta više od njihove kupovine. Predsjedništvo BiH planira u narednih godinu dana potrošiti 200.000 KM na održavanje voznog parka.
Izvor: BIRN
BIZNIS
Bitcoin skočio na 90.000 dolara po prvi put u povijesti
Vodeća kriptovaluta zadnji je put bila viša za 12% na 89.100 USD, prema Coin Metricsu. Ranije u ponedjeljak porastao je čak do 89.623,00 dolara. Mnogi ulagači očekuju da će njegova cijena nastaviti s novim rekordima na putu do 100.000 dolara kasnije ove godine.
“Bitcoin je sada u modusu otkrivanja cijene nakon što je rano prošle srijede ujutro probio rekorde svih vremena kada je službeno objavljeno da je Trump pobijedio na izborima”, rekao je Mike Colonnese, analitičar u H.C. Wainwright.
„Vjerojatno će se snažno pozitivno raspoloženje zadržati do kraja 2024. i [mi] vidimo da bi cijene bitcoina potencijalno mogle doseći šesteroznamenkasti broj do kraja ove godine“, dodao je.
Kripto ulagači navijaju za obećanja novoizabranog predsjednika Donalda Trumpa da će regulatorno okruženje učiniti poticajnijim, pa čak i prijateljskim prema kripto poduzećima, koja su se dugo borila s nedostatkom jasnoće pravila puta, javlja Seebiz.
Dok se bitcoin već dugo smatra sigurnom imovinom u Washingtonu – to jest, ne podliježe zakonima o vrijednosnim papirima – dugi rep kriptovaluta i startupa povezanih s kripto valutom djeluje u rizičnoj sivoj zoni.
„To je upravo pomaknuto za 180 stupnjeva“, rekao je Matt Hougan, glavni investicijski direktor Bitwise Asset Managementa, za CNBC. „Sada smo u pozitivnom regulatornom okruženju, sada imamo vjetar u leđa zbog toga, a to dolazi u slučaju tržišta koje je već bilo na tržištu bikova… to će nas gurnuti gore.“
Eterom se u ponedjeljak navečer trgovalo više za 5,8%. Token za plaćanje XRP porastao je za gotovo 4%, a token povezan s projektom decentraliziranog financiranja Polygon porastao je za više od 4%. Dogecoin je bio jedan od najvećih dobitnika – vjerojatno zbog svoje povezanosti s Elonom Muskom, koji je pomogao da Trump bude izabran. Porasla je za 38%.
Na tržištu dionica, Coinbase i MicroStrategy dobili su oko 3%, odnosno 5%, u produljenom trgovanju. Na redovitoj sjednici u ponedjeljak, Coinbase je porastao za 19% i trgovao se iznad 300 dolara prvi put od 2021. Sada je to oko 6% u odnosu na najvišu vrijednost iz te godine.
Trgovci i analitičari slažu se da je ovo povećanje tek na početku.
“Čini se da postoji zračni jaz između prethodnih [bitcoin] najviših vrijednosti svih vremena oko 72.000 dolara i 100.000 dolara”, rekao je Hougan. “Teško je točno vidjeti što bi natjeralo prodavače da uđu na ovo tržište i zaustave zamah prije nego što dođemo do te razine. Naravno, nema nikakvih garancija. Mogli ste vidjeti povlačenja, ali mi smo u novom ciklusu kripto tržišta. … Mislim da smo u pravu što smo optimistični i da je predrasuda još uvijek na pozitivnoj strani.”
FINANSIJE
Firmama MMSCODE i Core 3,7 mil KM za održavanje IZIS-a
Fond zdravstvenog osiguranja (FZO) RS platiće firmama MMSCODE iz Banjaluke i Core iz Sarajeva 3,7 mil KM za trogodišnje održavanje Integrisanog zdravstvenog informacionog sistema (IZIS).
Rezultat je to tendera koji je sproveo Fond zdravstvenog osiguranja (FZO) RS na osnovu kojeg se potpisuje trogodišnji ugovor.
U odluci o izboru najpovoljnijeg ponuđača je navedeno da se prihvata ponuda grupe ponuđača MMSCODE iz Banjaluke i Core iz Sarajeva u vrijednosti od 3.753.529 KM sa pripadajućim porezima.
Prihvaćena ponuda, koja je ujedno bila i jedina, je za 2.171 KM niža u odnosu na sredstva koja su bila predviđena tenderom (3.755.700 KM sa PDV-om).
Kako je Capital ranije pisao, Fond je kroz ovogodišnji plan javnih nabavki uvećao sredstva za ove namjene.
Prvobitno je bilo predviđeno 680.000 KM bez PDV-a odnosno 795.600 sa PDV-om za ovu godinu. Sredinom godine je došlo do promjene plana javnih nabavki, pa su u Fondu odlučili da se redovno održavanje IZIS-a obezbijedi kroz trogodišnji ugovor, a za te namjene su planirali 3,2 mil KM bez PDV-a ili 3,75 miliona sa pripadajućim porezom.
To znači da će se na godišnjem nivou za ove namjene izdvajati oko 1,2 mil KM, što je oko 400.000 KM više od prvobitnog plana.
Nakon izmjene plana objavljen je tender za izbor izvođača na kojem su se pojavile samo navedene firme.
Podsjećanja radi, IZIS je plaćen 26 mil KM kompanijama MMSCode, Lanaco i Ericsson Nikola Tesla iz Zagreba koje su radile na njegovom kreiranju i implementaciji.
Kompletan razvojni put IZIS-a, kako navodi Capital, pratili su problemi. Od prvog dana sistem se pokazao kao neefikasan i neprilagođen doktorima koji su mjesecima negodovali zbog komplikacija i nepovezanosti sa drugim zdravstvenim ustanovama.
Inače, IZIS je krajem prošle godine bio na meti hakerskog napada zbog čega je cijeli sistem ove godine često bio van funkcije.
FINANSIJE
Novo zaduženje Republike Srpske za 10 miliona KM
Vlada Republike Srpske ponovo se juče zadužila na Banjalučkoj berzi za nešto više od 10 miliona KM prodajom 10.000 obveznica.
Prema izvještaju o rezultatima aukcije 68. emisije obveznica, rok dospijeća je pet godina a kamata 6%.
Ukupno je bilo 19.123.424 KM pristiglih ponuda, dok je ukupna prodajna vrijednost obveznica iznosila 10.076.000 mil KM.
-
NEKRETNINE8 meseci prije
Počela izgradnja novog stambenog objekta „Bregovi“ u Trebinju
-
TELEKOMUNIKACIJE1 godina prije
Novi pad dionica Mtela, vrijednost kompanije dugo nije bila niža
-
NOVOSTI3 meseca prije
Učesnici Visa olimpijskog triatlona prikupili 26.500 KM za Specijalnu Olimpijadu u Bosni i Hercegovini
-
FINANSIJE11 meseci prije
Vlada RS donijela odluku: Minimalac će biti 900 KM
-
INVESTICIJE1 godina prije
Castellina Srpska preuzela 29,9 posto akcija Napretka
-
NOVOSTI1 godina prije
Prag za PDV se diže na 100.000 KM, neophodan zahtjev za izlazak iz sistema
-
POLJOPRIVREDA1 godina prije
Proizvođači digli ruke, mnogi zbog malina i na sudu
-
FINANSIJE12 meseci prije
Mtel izašao iz vlasništva svoje firme u BiH, sprema se ulazak Britanaca