Connect with us

ANALIZE

BiH jedna od malobrojnih zemalja koje koriste pečat

SARAJEVO – U zemljama regije fizički je ukinuta upotreba pečata, na taj način su olakšani uslovi poslovanja i stvorena je bolja investicijska klima. Bosna i Hercegovina je i u ovom segmentu svjetlosnim godinama daleko od modernizacije poslovnih procesa. Kompanije u BiH koriste pečat, ne koriste elektronske potpise niti bilo kakvo olakšanje pri optimizaciji trošenja resursa.

Objavljeno

 


 

Elektronski potpisHrvatska je odluku o ukidanju pečata donijela 2016. godine, a u tom trenutku su samo dvije članice EU koristile pečat i to Grčka i Irska. Procijenjeno je da će se izuzimanjem pečata iz upotrebe, preduzetnicima i zanatlijama u osnivanju kompanija uštedjeti gotovo 800.000 evra.

Ministarstvo komunikacija i transporta Bosne i Hercegovine priprema novi Zakon o elektronskoj identifikaciji i uslugama povjerenja za elektronske transakcije, kojim će se izvan snage staviti Zakon o elektronskom potpisu, u skladu s Uredbom EU 910/14, kazao nam je Igor Pejić, sekretar Ministarstva komunikacija i transporta BiH.

 

U izradi Prednacrt zakona o elektronskoj identifikaciji

Kako nam je pojasnio Pejić, trenutno se vode aktivnosti na izradi Prednacrta zakona o elektronskoj identifikaciji i uslugama povjerenja za elektronske transakcije, a ovaj Prednacrt će biti dostupan u toku idućeg mjeseca na portalu eKonsultacije u okviru postupka javnih konsultacija, gdje će sve fizičke i pravne osobe moći dati svoje komentare i sugestije.

Pojasnio je da će se novim zakonom urediti korištenje elektronskog potpisa u upravnim, sudskim i drugim postupcima, poslovnim i drugim radnjama, priznavanje sredstava elektronske identifikacije fizičkih i pravnih osoba, utvrditi pravila za usluge povjerenja, posebno za elektronske transakcije, te prava, obaveze i odgovornosti fizičkih i pravnih osoba koje pružaju usluge izrade, verifikacije i validacije elektronskog potpisa, vremenskog pečata, elektronskog pečata i certifikata za autentifikaciju veb stranica.

Reklama

„Ovaj zakon će omogućiti upotrebu elektronskog potpisa, elektronskog pečata i vremenskog pečata te će stvoriti sve potrebne preduvjete za upotrebu elektronskog pečata, ali generalno ukidanje pečata nije u nadležnosti Ministarstva komunikacija i prometa Bosne i Hercegovine, a isto zahtijeva promjenu niza važećih propisa“, izjavio je Pejić za Klix.ba.

U Srbiji i Hrvatskoj je pečat ukinut, a sve u cilju olakšavanja administrativnih procedura. Pejić smatra da bi ukidanje pečata olakšalo poslovanje i u Bosni i Hercegovini.

„Naime, elektronsko predstavljanje (elektronski potpis, elektronski pečat i vremenski pečat) predstavlja tehnologiju čijom se primjenom u sistemima elektronskog poslovanja omogućava provjera autentičnosti potpisnika, zaštita integriteta podataka koji se prenose i neporecivost elektronskog potpisivanja dane poruke ili dokumenta. Prednost upotrebe elektronskog predstavljanja ima i dodatnu osobinu da štiti integritet elektronski potpisane poruke, što svojeručni potpis ne osigurava“, smatra sekretar Ministarstva transporta.

Nadalje navodi da su uvođenjem elektronskog predstavljanja drastično smanjeni operativni troškovi firmi ili fizičkih osoba, osigurane su digitalne kopije za sve stranke, kreiranje arhive – svi aktivni dokumenti su lako dostupni i na jednom mjestu te je povećana sigurnost, jer elektronsko predstavljanje znači digitalnu enkripciju podataka.

„Da bi smo podigli nivo usluga na EU zahtijevani nivo, a nakon usvajanja novog zakona, u vrlo kratkom roku je moguće olakšati poslovanje, odnosno podignuti nivoe G2C, G2G i G2B usluga, zbog postojeće spremnosti business sektora i pojedinih većih institucija koje su već spremne za ove aktivnosti, poput Uprave za indirektno oporezivanje, IDDEEA, BH Pošta i slične“, zaključio je Igor Pejić.

Još jednom je naglasio da generalno ukidanje pečata zahtijeva promjenu niza važećih propisa koji nisu u nadležnosti Ministarstva komunikacija i transporta Bosne i Hercegovine.

Reklama

 

Ušteda vremena i novca

Ekonomski analitičar Faruk Hadžić nam je kazao da bi uvođenje digitalizacije, elektronskog potpisa i pečata uveliko olakšalo poslovanje, smanjilo čekanje i uštedjelo i vrijeme i novac.

„Mislim da bi se olakšalo poslovanje firmi kada bi se uvela daljnja digitalizacija pečata, od procedura registracije privrednih subjekata pa nadalje. To bi moglo dovesti do ušteda u vremenu za registraciju firmi i svi bi imali koristi. Ako se krene u uvođenje u sisteme za provjere osoba, puno više bi se uštedjelo i na papirologiji. To bi pomoglo privrednicima i proces bi bio ubrzan“, kazao je Hadžić.

Dodao je da smatra da u narednoj godini neće biti nikakvih reformi, ali da će biti najava.

„U izbornoj godini niko neće raditi ozbiljne reforme jer to može biti kontraproduktivno za kampanju, ali što prije treba početi proces kompletne digitalizacije, uvezivanja sistema kao što je to u zemljama regije. Znamo koliko su svi procesi dugotrajni i digitalizacija bi to u velikoj mjeri olakšala“, zaključio je.

Reklama

Uvođenje elektronskog predstavljanja donosi elektronskom poslovanju inovativne prednosti u odnosu na tradicionalno poslovanje, kao što su: povećana brzina obavljanja poslovnih procesa zbog upotrebe novih tehnoloških rješenja i softverskih alata, lokacija, veličina i udaljenost kompanija više ne predstavljaju prepreku za sklapanje poslova i obavljanje transakcija, viši nivo konkurentnosti, s obzirom na virtualnu prirodu internet prisustva, vrijeme više nije ograničavajući faktor jer internet omogućava online poslovanje 24/7, smanjenje troškova transakcija, jer se obavljaju digitalnim putem, a odnose se na smanjenje administrativnih i troškova fakturisanja, eliminaciju troškova slanja pošiljki i računa te omogućava udobnost i jednostavnost transakcija, pri čemu se izbjegava problem kašnjenja uplate i sredstva se prilivaju u trenutku uplate.

 

Izvor: Klix.ba

Nastavite čitati

ANALIZE

Egzodus doktora iz Republike Srpske: Male plate i loši uslovi rada ih tjeraju u inostranstvo

Objavljeno

 

Na mogući egzodus zdravstvenih radnika upozoravalo se nekoliko godina unazad. Na birou za zapošljavanje u Republici Srpskoj doktora više nema. Iscrpljenost kadra zavladala je u bolnicama i domovima zdravlja. O zadržavanju radnika povećanjem plate i boljim uslovima rada, niko ne priča. Jedine brojke koje se spominju su one odlazećih radnika.

NEMA DOKTORA NI NA BIROU

Dom zdravlja Banjaluka raspisao je konkurs za prijem nekoliko zdravstvenih radnika. Na posljednji, niko se nije javio. Šta je razlog, pitali smo rukovodstvo.

„Mislim kada bismo doktorima ponudili bolje uslove rada, bolju platu u terenskim ambulantama posebno da bi možda bio i veći odaziv i veća zainteresovanost za taj posao. Nema ni na birou doktora, a nema ni kandidata koji žele da rade“, istakla je Vedrana Antonić Kovljenović, pomoćnica direktora Doma zdravlja Banjaluka i specijalistkinja porodične medicine.

No, na birou ih ipak ima. Prema podacima Zavoda za zapošljavanje nekoliko stotina medicinkog kadra, nezaposleno je. Pa se postavlja pitanje – gdje su u stvarnosti?

„Rade i kao konobari, rade i u kuhinjama, rade u supermarketima. Vrsni profesionalci odlaze da rade u parfimerije, odlaze da rade neke druge poslove manje složenosti u drugim strukama, ali nažalost za duplo veću platu i onda na taj način osiguravaju egzistenciju svoje porodice“, pojasnio je Mirko Šerbedžija iz Strukovnog sindikata medicinskih sestara i tehničara RS.

Reklama

MALE PLATE

Osim trbuhom za kruhom u inostranstvo, brojni odlaze u privatne ustanove zbog boljih uslova rada. Takvih je više od 20 u posljednjih nekoliko godina u bolnici Srbija u Istočnom Sarajevu. Iako su plate medicinarima u Kantonu Sarajevo zbog kojih su do nedavno željeli u generalni štrajk, male i takve za radnike zdravstva u RS – nedostižne.

„Najgora situacija je trenutno u bolnici u Istočnom Sarajevu gdje doktori masovno prelaze u bolnice u KS kako privatne tako i državne, specijalista u KS ima bukvalno duplo veću platu nego specijalista u RS. Uglavnom je plata glavni razlog odlaska ljekara ili u inostranstvo ili privatne ustanove“, naglasio je Jovica Mišić, opšti hirurg u bolnici Doboj.

Da je nešto bolja situacija u banjalučkoj bolnici, ne potvrđuju. Nedostaje čak – 700 radnika. U Domu zdravlja u naredne dvije godine, skoro 40 doktora će se penzionisati. Pa se postavlja pitanje – ko će ih zamijeniti?

„U zadnjih nekoliko godina je bilo više desetina doktora na birou , molbii u domovima zdravlja za posao, kako doktora porodične medicine, tako i medicinskih tehničara, ali sada nema nijednog, evo mi smo nakon pola godine uspjeli zaposliti jednog mladog doktora. Što se tiče timova hitne pomoći, bilo bi poželjno da ih ima deset timova, ali mi to nemamo sada, imamo tri mobilna tima“, navela je Nada Banjac, načelnica Službe Hitne medicinske pomoći u Banjaluci.

No, to nisu jedini problemi zdravstva u RS. Da povećanja plata neće biti, poručeno im je iz resornog ministarstva. Trenutno, oni koji su ostali, nadaju se barem redovnim isplatama. S obzirom na to da je ove godine zabilježeno nekoliko kašnjenja plata i doprinosa zdravstvenim radnicima. Pa zbog svega i strah od neizvjesnosti – tjera na pakovanje kofera.

Reklama

N1

Nastavite čitati

ANALIZE

Republika Srpska povećava kvotu radnih dozvola za strance na 2.000

Objavljeno

 

Upravni odbor Zavoda za zapošljavanje Republike Srpske donio je odluku o izmjeni odluke o utvrđivanju kvota radnih dozvola za zapošljavanje stranih državljana i lica bez državljanstva u Republici Srpskoj, a do izmjena, odnosno povećanja kvota došlo je na zahtjev Unije udruženja poslodavaca Republike Srpske.

Kako su za „Nezavisne novine“ objasnili iz Zavoda za zapošljavanje Srpske, odlukom je utvrđena kvota radnih dozvola za 2024. godinu za zapošljavanje 2.000 stranih državljana i lica bez državljanstva.

Kvota se odnosi na 500 produženih ranije izdatih radnih dozvola i 1.500 za novo zapošljavanje. Pomenuta kvota je važeća do 31.12.2024. godine„, istakli su oni.

Da podsjetimo, prošle godine donesena je odluka za zapošljavanje 1.400 stranih državljana i lica bez državljanstva u Republici Srpskoj i to 1.000 za novo zapošljavanje stranih državljana i osoba bez državljanstva i 400 za produženje ranije izdatih radnih dozvola.

Saša Aćić, direktor Unije poslodavaca Republike Srpske, istakao je za „Nezavisne novine“ da je, imajući u vidu trendove, realno očekivati da će nova kvota biti dovoljna do kraja godine.

S obzirom na to da ima veći broj poništenih radnih dozvola u periodu do sada i s obzirom na to da smo podigli kvotu na 2.000, mislimo da će taj broj biti dovoljan do kraja godine uz obećanje da ćemo, ukoliko bude nedostatak dozvola na kraju godine, korigovati odluku i povećati za potreban iznos„, kaže Aćić.

Reklama

Prema njegovim riječima, stranih radnika je potrebno u svim oblastima, ali najviše ih ima u građevinarstvu, poljoprivredi i prerađivačkoj industriji.

U svim deficitarnim granama, što se tiče radne snage, potrebni su radnici, međutim ova tri sektora trebaju najviše ljudi iz inostranstva„, navodi on.

Takođe, na sjednici Upravnog odbora koja je održana krajem jula ove godine utvrđena je i kvota radnih dozvola za zapošljavanje stranih državljana i lica bez državljanstva u Republici Srpskoj za 2025. godinu.

Kvota se odnosi na 2.000 radnih dozvola za zapošljavanje stranih državljana, a ista je važeća do jula 2025. godine. Od ukupnog broja radnih dozvola, 500 će se odnositi na produžene, a 1.500 za novo zapošljavanje stranih državljana i lica bez državljanstva“, objasnili su za „Nezavisne novine“ u Zavodu za zapošljavanje Srpske.

Kada je riječ o kvotama za prvu polovinu naredne godine, Aćić ističe da će, s obzirom na trendove iz okruženja, vrlo vjerovatno doći i do korekcija te odluke.

Nezavisne novine

Reklama
Nastavite čitati

BIZNIS

Đorđe Đoković širi biznis u Srpskoj

Objavljeno

 

Banjalučka agencija „Legacy international“ u vlasništvu Đorđa Đokovića, mlađeg brata Novaka Đokovića, dobila je posao promocije Olimpijskog centra (OC) „Jahorina“ vrijedan oko 84.000 KM.

Kako se navodi u odluci o izboru najpovoljnije ponude, bila je ovo jedina ponuda koja je stigla na tender, javlja Akta.ba.

Procijenjena vrijednost ponude bez PDV-a je bila 72.200 KM, a Đoković je ponudio promociju za 72.180 KM bez PDV-a.

Agencija „Legacy international“ osnovana je u novembru prošle godine. Do sada nije imala dobijenih tendera, ali je bila zadužena za poslove oko organizacije teniskog ATP turnira „Srpska open“.

U banjalučku podružnicu registrovanu uplatio je kapital od 9.779,15 KM, a osnovna i pretežna djelatnost je rad sportskih objekata. Đoković je direktor i vlasnik beogradske firme istog imena, koja se bavi organizovanjem teniskih turnira u Srbiji.

Đorđe Đoković je najmlađi je od trojice braće Đokovića koji se nakon profesionalnog tenisa posvetio biznisu, a do sada je realizovao nekoliko sportskih projekata.

Reklama

Osnovna i pretežna djelatnost je rad sportskih objekata.

Inače, Đokoviću su česti gosti na Jahorini koja ima staze nazvane po Novaku Đokoviću.

Nakon mnogobrojnih posjeta porodice najboljeg tenisera, Novaka Đokovića, olimpijskoj planini prošle godine je postignut dogovor i o investicijama koje će ova porodica realizovati na Jahorini.

„Imamo tu čast da su naši česti gosti članovi porodice Đoković koji su sami po sebi svjetski poznat brend. Nakon privilegije koju smo dobili imenovanjem jahorinskih ski staza po imenu najpoznatijeg srpskog tenisera Novaka Đokovića sada Jahorina dobija i hotel u neposrednoj blizini upravo ovih staza. Naša vizija je da privučemo što više ovakvih investitora te da Jahorina u budućnosti ide rame uz rame sa najuspješnijima jer joj svim prethodno realizovanim taj status i pripada. Prije par dana na jednom kongresu sam saznao da je moj tim na koji sam beskrajno ponosan tim koji je sagradio najviše žičara na svijetu“, izjavio je tada Ljevnaić.

Dodao je da veliku zahvalnost duguje prije svega Srđanu Đokoviću sa kojim je kako kaže zadovoljstvo sarađivati i realizovati vizije koje su prije svega usmjerene na budućnost i naslijeđe za naredne generacije.

Sa ovom dogovorenom promocijom, čini se da se poslovna saradnja širi.

Reklama

Akta.ba

Nastavite čitati

U trendu