Connect with us

PREDUZETNIŠTVO

Definišite viziju i misiju – postavite temelje firme

Šta bi voljela da budeš kad porasteš? Da bi to postala, moraš dosta da učiš. Nekako se već od djetinjstva srećemo sa pitanjima o tome šta želimo da postanemo, kao i sa svim tim obavezama kojih treba da se pridržavamo da bismo u tome uspjeli. Još od malih nogu se nekako vezujemo za to što želimo da postanemo, i polako radimo na tome.

Objavljeno

 


Pokretanje biznisa

Ako pogledamo najveće i najuspešnije, stvarno to i vidimo. Što prije je neko odlučio šta želi da postane, čime da se bavi, bilo kao pojedinac ili sa firmom, imao je više prilike da u tome i uspije, ukoliko je stvari radio na pravi način, onako kako je trebalo da bi dostigao ono što je želio.

Vrlo često smo te zamišljene i željene ciljeve u budućnosti i crtali, vizuelizovali na neki način. Nekada neke uzore, idole, likove koje smo željeli da dostignemo- kačili na zid u vidu postera.

Isto, ili bar slično, je i u poslu. Svako svoj polazak u preduzetničke vode počinje idejama o tome šta bi mogao da radi, čime da se bavi, ali bi svakako dio čitave priče (već na početku) trebalo da bude i stvaranje vizije o tome šta se želi postići, dostići… kako želite da ta firma jednog dana izgleda, šta da predstavlja, koje pozicije da osvojite, koje visine da dostignete.

Tumaranje u poslu ne može dati prave rezultate, jer kada krene tržišna trka i borba sa konkurencijom, a posebno borba za likvidnost na početku i za osvajanje novih pozicija kasnije, nećete ni primjetiti kako jurite svaku priliku i zapostavljate ono što ste željeli da dostignete i ostvarite. Upravo iz tog razloga važno je imati viziju, odrediti je na samom početku i uvijek je imati u vidu, u vidiku, pred očima. Nekako bi to trebalo da zvuči kao „imati je kao zvjezdu vodilju“, ono što uvijek vidimo, onu zvijezdu koju sanjate i koju želite da dostignete.

Kao takva, Vaša vizija treba da bude i ambiciozna, da odražava ono što maštate da dostignete. Nekad vizija bude i tako ambiciozna da nije baš ni sasvim realna, ali i kao takva vuče preduzetnika, zaposlene i čitavu firmu naprijed, tako mnogo ljudi sanja o nečemu velikom i želi da to ostvari, ne predaje se. Zašto da ne, pustite mašti na volju, pomislite i poželite. Ako to vidite kao ono što bi Vas zadovoljilo i ispunilo Vam snove, ne bježite od toga, neka to i bude Vaša vizija. Zapišite je… odštampajte… uramite… okačite… neka svakog dana bude uz Vas. Neka bude na vidljivom mjestu, da je vidite Vi, da je vide zaposleni, partneri, klijenti. Tako će Vas svakog dana podsjećati šta Vi u stvari želite, ali i svakog dana dodatno motivisati. U tome što vidite ćete uvjek iznova nalaziti inspiraciju za sve aktivnosti.

Zamislite Diznijevu viziju: „Učiniti ljude srećnim“ ili Avon-ovu: „Biti kompanija koja globalno najbolje razume i ispunjava potrebe žena za proizvodima, uslugama i samoostvarenjem“. Izazovne, ambicione, nimalo jednostavne za dostizanje.

Reklama

Uvijek neko „ali“… Ali, ta vizija se neće sama ostvariti, treba nešto raditi kako bi se ta vizija ostvarila. Možda ste još kao mali, poslije nego što ste na pitanje šta želite da postanete odgovorili da biste želeli da budete najbolji fudbaler ili najbolja balerina, zapisali po nekoliko stvari koje treba da (u)radite kako biste osvojili svijet. Sve to je situacija koja važi i za Vašu firmu. Sve to što ćete raditi da biste ostvarili svoju viziju jeste Vaša misija. Zato misiju i treba predstaviti tako da svi možete vidjeti šta ćete to raditi kako biste dostigli viziju. Opet, ne samo Vi da vidite i znate, već i zaposleni, partneri, klijenti. Svi vi želite da znate šta će raditi Vaša firma da bi dostigla viziju. Da, klijente, pa ni partnere, neće mnogo zanimati da to radite da biste dostigli viziju, već će za njih značiti da to radite zato što je to opredeljenje Vaše firme, da ćete to uvijek pružati i da na to mogu računati.

Misiju možete zapisati i u nekoliko redova, pa i nekoliko pasusa. Nekada nećete moći u jednoj ili dvije rečenice da kažete sve što želite, odnosno šta ćete raditi da biste pružili ono što od Vaše firme očekuju svi koji su na nju usmjereni, ili oni koji na bilo koji način sarađuju sa Vama. Potrudite se da misiju dobro opišete, birajte prave riječi, na najbolji način sebi i drugima recite šta je to što ćete raditi. Tome možete dodati i objašnjenje zašto ćete to raditi. Sigurno će i to značiti Vašim kupcima.

Često ljudi budu vrlo praktični, pa praktično u par rečenica ili kratkih izjava napišu šta je sve ono što će raditi. U prvom prolazu to djeluje nekako sirovo, jednostavno, ali već kroz dva ili tri prolaza dobije i potrebnu formu i stil. Doda se tu i usmjerenost na potrebe kupca, društvena odgovornost i slično. Ipak, zaboravite na popularne fraze koje za Vas nemaju posebno značenje- zadržite se na onome što će stvarno biti Vaša misija, čemu ćete stvarno biti uvek posvećeni, iza čega ćete moći uvijek da stanete. Možda je bolje reći „ispred čega ćete moći da stanete“, jer će se i misija uramljena naći sa vizijom na nekom Vašem zidu, da Vas svakog dana napominju i opominju. Bolje ona, preventivno i motivišuće, nego kupci i partneri.

Misiju možete iskazati možda kao TED: „Širenje ideja“, ili kao američki javni emiter i distributer televizijskih programa PBS: „Kreirati sadržaj koji edukuje, informiše i inspiriše“, ali i kao dosta duže, u nekoliko rečenica, redova i pasusa.

Hrabro i bez ustezanja zapišite viziju i misiju. Mjenjajte po potrebi, prilagođavajte. Držite se misije i pratite viziju. Nećete pogriješiti.

 

Reklama

Izvor: Mojafirma

Nastavite čitati

PRIVREDA

Bihaćka plantaža američke borovnice sa 6000 sadnica opravdava svoje postojanje

Objavljeno

 

Od

Sanela i Nusret Sušić u bihaćkom prigradskom naselju Vikići podignuli su plantažu američke borovnice sa 6000 sadnica na površini dva i pol dunuma koja ovih dana opravdava svoje postojanje. U ovaj obiteljski projekt supružnici Sušić uložili su više od 300 000 KM. (više…)

Nastavite čitati

PREDUZETNIŠTVO

Knjige koje će vam pomoći da izgradite preduzetnički duh

Objavljeno

 

Od

Dobri preduzetnici moraju da imaju hrabrosti da bi uspeli, ali deluje da je tu hrabrost sve teže posedovati. Između globalne recesije i pandemije koja se ubrzava, tržište može izgledati mnogo više neprijateljski nastrojeno prema vama nego ikada. (više…)

Nastavite čitati

BIZLIFE

Ovih šest stvari svaki dobar šef MORA da zna!

Pred vama su neki od načina na koje možete da napravite dobar poslovni tim i budete šef kog će ljudi cjeniti.

Objavljeno

 

Biti šef jeste prijatna, ali i vrlo izazovna pozicija. Mnogi mladi menadžeri u poslu ponekad nisu svesni svih strana ove pozicije. Ne očekuju da, kao lideri, upravo oni moraju da naprave tim koji je kvalitetan i kojem veruju. To je prvi preduslov da menadžer ne mora ubuduće da razmišlja o tome zašto je neko ostao duže na pauzi ili da li će sastanak proći u najboljem redu ako mu šef ne prisustvuje. (više…)

Nastavite čitati

U trendu