Connect with us

ANALIZE

Cijene divljaju, moguća i nova poskupljenja

Objavljeno

 


Niže marže na osnovne životne namirnice u Republici Srpskoj nisu donijele značajnije efekte za domaćinstva, uzimajući u obzir činjenicu da cijene i dalje divljaju, a prema procjenama upućenih, njihov rast očekuje se i u narednim mjesecima.

Zbog talasa raznih poskupljenja, Vlada Republike Srpske je 4. novembra prošle godine usvojila izmjenu Uredbe o ograničavanju marži u prometu robe i time smanjila marže na osnovne životne namirnice. Tako su u prometu na veliko spuštene sa osam na šest odsto, a u prometu na malo sa dotadašnjih deset na osam odsto. To se odnosilo na so, životinjsku mast, suncokretovo ulje i biljnu mast, margarin, pasterizovano mlijeko, jogurt, pšenično brašno, hljeb, šećer, hranu za bebe, lijekove.

U Ministarstvu trgovine i turizma RS rekli su za “Glas Srpske” da je po stupanju na snagu ove uredbe njihovo odjeljenje za cijene 24. novembra prošle godine evidentiralo da su proizvodi za koje je ograničena marža u odnosu na raniji period pojeftinili u prosjeku od 0,04 do 0,50 KM, zavisno od proizvoda i pakovanja.

– U proteklim sedmicama došlo je do novog rasta cijena gotovo svih proizvoda, a stalna poskupljenja koja se bilježe u posljednjih godinu i više predstavljaju globalni problem koji se posmatra kao jedna od posljedica pandemije virusa korona – istakli su za “Glas Srpske” u Ministarstvu trgovine i turizma.

Naglasili su da se poskupljenje osnovnih životnih namirnica najviše vezuje za poskupljenje sirovina i porast cijena transporta, a slabi prinosi pšenice, suša, rast cijena energenata, velika potražnja na svjetskim berzama, doprinijeli su rastu berzanskih cijena žitarica, što se održava na rast cijena brašna, hljeba, peciva, ulja i slično.

– Uzimajući u obzir da je privreda Republike Srpske u ovom segmentu uvozno orijentisana te da kao malo tržište kakvo jesmo teško možemo uticati na smanjenje cijene uvozne robe, Vlada Srpske iskoristila je mogućnost da u skladu sa nadležnostima donese administrativne mjere ograničenja marži na osnovne životne namirnice, koje u uslovima tržišne ekonomije predstavljaju ograničenu mjeru kojom se utiče na formiranje konačnih cijena – poručili su iz resornog ministarstva.

Reklama

Istakli su da i pored ograničenih mogućnosti djelovanja kontinuirano prate stanje na tržištu Republike Srpske i da će u slučaju primijećenih poremećaja predložiti Vladi donošenje dodatnih mjera u skladu sa nadležnostima.

Izvršna direktorica Udruženja potrošača “Don” iz Prijedora Murisa Marić kaže za “Glas Srpske” da je svaka nova količina robe koja stigne iz uvoza sa znatno višom cijenom još prilikom nabavke. Nisu, ističe, optimistični, jer su nova poskupljenja na pomolu i to svih proizvoda.

– Ako bilo koji od energenata poskupi, automatski stiže novi lanac poskupljenja. Na primjer, ako je električna energija u privredi skuplja, a od nje zavisi proizvodnja bijele tehnike, obuće, odjeće i ostale robe, doći će do toga da poskupe i svi ti proizvodi – objašnjava Marićeva i dodaje da su u posljednjem periodu sve namirnice poskupjele, a najviše ulje, kojeg trenutno nigdje nema ispod tri marke.

Prividna sniženja

Murisa Marić kaže da je veoma teško dati pravu sliku o generalnom rastu cijena, jer razna poskupljenja prate i razne akcije.

– U toku jednog mjeseca se po tri-četiri puta mijenjaju cijene. Nemoguće je upratiti koliko je koji artikl zaista poskupio pa pričamo u globalu, posmatrajući 1. i 31. u mjesecu, jer trgovački lanci stavljaju razne proizvode na neke akcije pa imamo i prividna sniženja – ističe Marićeva.

Reklama

Glas Srpske

Nastavite čitati

BIZNIS

Đorđe Đoković širi biznis u Srpskoj

Objavljeno

 

Od

Banjalučka agencija „Legacy international“ u vlasništvu Đorđa Đokovića, mlađeg brata Novaka Đokovića, dobila je posao promocije Olimpijskog centra (OC) „Jahorina“ vrijedan oko 84.000 KM.

Kako se navodi u odluci o izboru najpovoljnije ponude, bila je ovo jedina ponuda koja je stigla na tender, javlja Akta.ba.

Procijenjena vrijednost ponude bez PDV-a je bila 72.200 KM, a Đoković je ponudio promociju za 72.180 KM bez PDV-a.

Agencija „Legacy international“ osnovana je u novembru prošle godine. Do sada nije imala dobijenih tendera, ali je bila zadužena za poslove oko organizacije teniskog ATP turnira „Srpska open“.

U banjalučku podružnicu registrovanu uplatio je kapital od 9.779,15 KM, a osnovna i pretežna djelatnost je rad sportskih objekata. Đoković je direktor i vlasnik beogradske firme istog imena, koja se bavi organizovanjem teniskih turnira u Srbiji.

Đorđe Đoković je najmlađi je od trojice braće Đokovića koji se nakon profesionalnog tenisa posvetio biznisu, a do sada je realizovao nekoliko sportskih projekata.

Reklama

Osnovna i pretežna djelatnost je rad sportskih objekata.

Inače, Đokoviću su česti gosti na Jahorini koja ima staze nazvane po Novaku Đokoviću.

Nakon mnogobrojnih posjeta porodice najboljeg tenisera, Novaka Đokovića, olimpijskoj planini prošle godine je postignut dogovor i o investicijama koje će ova porodica realizovati na Jahorini.

„Imamo tu čast da su naši česti gosti članovi porodice Đoković koji su sami po sebi svjetski poznat brend. Nakon privilegije koju smo dobili imenovanjem jahorinskih ski staza po imenu najpoznatijeg srpskog tenisera Novaka Đokovića sada Jahorina dobija i hotel u neposrednoj blizini upravo ovih staza. Naša vizija je da privučemo što više ovakvih investitora te da Jahorina u budućnosti ide rame uz rame sa najuspješnijima jer joj svim prethodno realizovanim taj status i pripada. Prije par dana na jednom kongresu sam saznao da je moj tim na koji sam beskrajno ponosan tim koji je sagradio najviše žičara na svijetu“, izjavio je tada Ljevnaić.

Dodao je da veliku zahvalnost duguje prije svega Srđanu Đokoviću sa kojim je kako kaže zadovoljstvo sarađivati i realizovati vizije koje su prije svega usmjerene na budućnost i naslijeđe za naredne generacije.

Sa ovom dogovorenom promocijom, čini se da se poslovna saradnja širi.

Reklama

Akta.ba

Nastavite čitati

ANALIZE

Suzbijanje cijena glavni zadatak

Objavljeno

 

Suzbijanje cijena robe široke potrošnje biće jedan od najvažnijih zadataka u idućoj godini, koja će, po svemu sudeći, biti teška i sa smanjenom likvidnošću privrede zbog poskupljenja svih ulaznih komponenti. (više…)

Nastavite čitati

ANALIZE

Odjeća i obuća jeftinije u novembru ove godine u odnosu na lani, sve ostalo skuplje

Objavljeno

 

Cijene proizvoda i usluga koje se koriste za ličnu potrošnju u BiH, mjerene indeksom potrošačkih cijena, u novembru su u prosjeku bile više za 0,2 posto u odnosu na prethodni mjesec, dok su na godišnjem nivou u prosjeku više za 16,3 posto. (više…)

Nastavite čitati

U trendu