INTERVJU
TeleGroup na tržište BiH donosi visokointeligentne saobraćajne sisteme
BANJALUKA – TeleGroup vodeća kompanija u regionu u oblasti informacionih tehnologija, nakon implementacije inteligentnih transportnih sistema na dionici Autoputa od Mahovljana do Doboja, planira učešće na sličnim projektima na tržištu BiH, ali i u zemljama okruženja. Najkvalitetniji i najmoderniji sistemi duž autoputeva i opremanje kontrolnog centra omogućavaju dvadesetčetverosatno praćenje i pružanje pomoći učesnicima u saobraćaju.
TELEGROUP I AUTOPUTEVI REPUBLIKE SRPSKE
Dragan Zlokapa, direktor kompanije TeleGroup Banja Luka
TeleGroup kompanija specijalizovana je za inteligentne saobraćajne sisteme. Šta to zapravo znači?
Kompanija TeleGroup je vodeća kompanija u regionu u oblasti informacionih tehnologija i infrastrukturnog inžinjeringa. Sa više od 20 godina iskustva i rada u regionu, stekli smo povjerenje značajnih korisnika iz različitih industrija kao što su telekom operateri, elektroprivreda, finansijske institucije, saobraćajni sektor, državne institucije itd. Prepoznali smo da je na našem tržištu integracija modernih sistema za kontrolu i upravljanje saobraćajem prijeko potrebna kako bi se povećala ukupna bezbjednost svih učesnika u saobraćaju, a samim tim i kvalitet saobraćajnih usluga. To je ujedno i odgovor na pitanje šta su zapravo ITS sistemi. Zahvaljujući dugogodišnjem iskustvu u oblasti IT-a i infrastrukturnog inžinjeringa, uspjeli smo bez poteškoća implementirati najsavremeniji sistem za kontrolu i upravljanje saobraćajem (ITS) na dionici autoputa u Republici Srpskoj i opravdati ukazano povjerenje kompanija Integral Inžinjering iz Laktaša i Granit iz Skoplja, koji su glavni izvođači na dionici autoputa od Doboja do Mahovljana, kao i glavnog investitora Autoputeva Republike Srpske. Osim implementacije na dionici od Kladara do Prnjavora, započeli smo i implementaciju na drugoj fazi ove dionice autoputa od Mahovljana do Prnjavora. Nadamo se da će nam ovo pozitivno iskustvo omogućiti da učestvujemo u sličnim projektima širom regiona i Evrope.
Koliko je trajala implementacija sistema ?
Implementaciju sistema podijelio bih u nekoliko faza. Prva faza je bila faza projektovanja koja je podrazumijevala izradu projektnog rješenja i reviziju projekta na različitim nivoima. Nakon odobrenja projekta pristupili smo implementaciji i ugradnji opreme duž autoputa. Najkompleksniji dio bilo je opremanje kontrolnog sistema za upravljanje i nadzor u Johovcu. Testirali smo funkcionalnost opreme u živom saobraćaju i radili na obuci kadrova iz Autoputeva Republike Srpske.
Kako sistem funkcioniše, koliko je automatizovan, a koliko posla preuzimaju zaposleni?
Sistem duž autoputa se sastoji od promjenljivih znakova, kamera koje služe da prate i broje saobraćaj, meteoroloških stanica koje daju podatke o temperaturi, vlažnosti vazduha, vidljivosti, visini snježnog pokrivača, dinamičkih vaga koje mjere gabarite vozila, širinu, visinu i težinu i kontrolora koji sve te podatke proslijeđuju u kontrolni centar. U kontrolnom centru se nalazi video zid i softverski program koji obrađuje sve pristigle informacije i na osnovu njih reaguje.
Naredna dva primjera najbolje pokazuju kako reaguju sistemi u incidentnim situacijama. Vjerovatno ste vidjeli portale na autoputevima, one metalne konstrukcije na kojima se nalaze kamere koje broje saobraćaj. Ako prođe određen broj vozila kroz neki portal, a na sljedećem portalu kamera koja broji vozila ne izbroji onoliko vozila koliko je prošlo kroz prvi portal, znači da nešto nije u redu. Može se desiti potpuni zastoj, da nema ni jednog vozila na tom drugom portalu, tada se pristupa incidentnoj intervenciji koju generiše sam softver, na osnovu čega se smanjuje brzina kretanja vozila na prethodnim portalima, alarmira se policija, po potrebi hitna pomoć i vatrogasci i rješava se ta incidentna situacija.
Jedna od incidentnih situacija koja se također može desiti, a koja se detektuje pomoću postavljenih senzora je i vangabaritno vozilo. Spomenuo sam dinamičku vagu za mjerenje gabarita vozila koja je postavljena na ulazu na autoput. U slučaju da je vozilo nedozvoljenih gabarita automatski se alarmira u Centru za kontrolu saobraćaja, a na displeju se ispisuje upozorenje vozaču da se zaustavi da bi zaobišao naplatnu kućicu kroz koju ne može proći zbog veličine vozila. Alarmira se naravno i saobraćajna policija.
Sistem, osim što je automatizovan, omogućava i operaterima da ručno zadaju ograničenja brzine ili da ispišu poruke upozorenja vozačima u skladu sa stanjem na putevima u realnom vremenu.
Na koji način se implementacijom opreme smanjuju troškovi?
Inteligentni sistemi za kontrolu saobraćaja nisu samo sistemi koji se upotrebljavaju na autoputevima, magistralnim putevima, to su sistemi koji se upotrebljavaju i u gradovima, u velikim centrima. Dinamičkom regulacijom saobraćaja se registruje broj učesnika u saobraćaju, opterećenja na pojedinim ulicama, raskrsnicama i u zavisnosti od opterećenosti saobraćaja vrši se i regulacija semafora. Samim tim dobijamo smanjenje gužvi, brži protok saobraćaja i naravno manju potrošnju goriva i manju emisiju štetnih gasova. Tako da su uštede višestruke.
DUŠAN TOPIĆ DIREKTOR AUTOPUTEVA REPUBLIKE SRPSKE
Zašto ste odlučili da posao opremanja Autoputa od Mahovljana do Doboja povjerite TeleGroup kompaniji?
Sticajem, rekao bih srećnih okolnosti, došlo je do saradnje pošto je TeleGroup bio u udruženju izvođača koji su činili konzorcijum na izgradnji našeg autoputa. Vidjeli smo njihove reference, projekte koje su radili i da su prethodni investitori bili veoma zadovoljni urađenim poslom. Tako da smo ušli u saradnju i mogu reći da smo i mi zadovoljni sa ostvarenim rezultatima.
Kakva su iskustva sa opremom koju je postavila ova kompanija?
Jedan od razloga što smo se opredijelili za TeleGroup je što je to moderna kompanija koja prati savremene trendove u svijetu. ITS oprema autoputeva je visoka tehnologija, veoma brzo se razvija i neophodno je da kompanija koja se time bavi ima kadrove koji prate razvoje u svijetu. Oprema na našem autoputu odgovara najnovijim i najsavremenijim zahtijevima.
Da li je oprema postavljena na našim autoputevima kompatibilna sa opremom na autoputevima zemalja u okruženju?
Neophodno je da oprema koja se implementira u Republici Srpskoj bude kompatibilna sa opremom koja se koristi u Federaciji, Hrvatskoj i Srbiji. Bit ćemo prinuđeni iz ekonomskih razloga da se uvezujemo. Kako mi budemo gradili i razvijali našu mrežu autoputeva, gradit će se i razvijati mreže u okruženju i bit će neminovno da to na određen način funkcioniše kao jedan sistem – kao jedna mreža.
Šta su prednosti za građane, učesnike u saobraćaju, a šta za državu?
Oprema koju implementiramo na autoputu prvenstveno služi za povećanje bezbjednosti saobraćaja tako da je to direktna korist naših građana, odnosno učesnika u saobraćaju pa samim tim i korist za našu državu. Bezbjednost saobraćaja je imeprativ i nama kao preduzeću koje upravlja, organizuje i planira mrežu autoputeva.
Da li se može očekivati i nastavak saradnje sa kompanijom TeleGroup?
Apsolutno. Nakon do sada urađenog posla na Autoputu 9. januar Banja Luka – Doboj ostvarili smo saradnju sa veoma ozbiljnom kompanijom koja svoj posao radi onako kako smo i očekivali. To je evropska kompanija koja prati sve trendove. Nema razloga da se ova saradnja ne nastavi i u našim daljim projektima. Saradnja će zavisiti i od procedura koje moramo ispoštovati. Međutim, mi smo već trasirali put razvoja našeg ITS sistema tako da tu svakako ne samo da ima mjesta za TeleGroup nego će biti teško i bez TeleGroupa nastaviti ove poslove.
Izvor: Akta.ba
BIZLIFE
Nepalcu je BiH obećana zemlja, većinu zarade šalje porodici
Ashok Tamang se prije godinu i po dana oprostio od supruge, 14-ogodišnje kćeri i tek rođenog sina, kako bi došao raditi kao građevinac u Bosni i Hercegovini.
U Sarajevo je stigao iz Nepala, države u podnožju najvišeg svjetskog planinskog masiva Himalaja.
Tamag je jedan od oko 5.000 stranih radnika u Bosni i Hercegovini, čiji broj se skoro udvostručio od 2020. godine, pokazuju podaci entitetskih zavoda za zapošljavanje- piše Buka.
Najviše ih je ove godine došlo iz Turske, Srbije, Bangladeša, Kuvajta i Hrvatske, pokazuju isti podaci.
Tamang kaže da je iz Katmandua, prijestolnice Nepala, došao da radi u sarajevskoj građevinskom poduzeću “Omega Group”, kako bi sebi i porodici osigurao bolji život.
On je, uz još jedanaest zemljaka iz Nepala, u BiH došao posredstvom nepalske agencije za posredovanje pri zapošljavanju. Trebalo mu je, kaže, više od tri mjeseca da prikupi sve potrebne dokumente, jer građanima Nepala nije lako dobiti vizu za evropske zemlje, piše Radio Slobodna Evropa.
Dodaje kako je radio na gradilištima u Prijedoru i drugim gradovima, te da je zadovoljan uslovima rada i smještaja.
Uz platu od 1.800 maraka (oko 900 eura), Tamang ima plaćen smještaj i tri obroka dnevno. Stoga većinu zarade može poslati u Nepal, gdje mjesečne plate često iznose samo par stotina američkih dolara.
“Nisam još išao kući. Planiramo u sljedećih šest mjeseci i nadam se da ću ih vidjeti što prije. Razgovaramo često putem interneta, jer mi jako nedostaju”, kaže Tamang, jedan od oko 80 građana Nepala zaposlenih u BiH.
Buka
PRIVREDA
Višković: U maju pregovori, a u junu povećanje plata
Vlada Republike Srpske planira da početkom maja pokrene pregovore sa partnerima za povećanje plata u javnom sektoru, a povećanje će se odnositi već od juna ove godine, potvrdio je za Banjaluka.net premijer Radovan Višković. (više…)
PRIVREDA
Marinko Umičević: Nisam političar, već čovjek iz naroda koji živi sa svojim radnicima
Banjalučanin, obućar, tehnički direktor, ugledni privrednik, sportski radnik, humanista, čovjek jake volje i bez dlake na jeziku, političar i neko ko radi od „jutra do sutra“ i ko je uvijek uz svoje radnike…kako drugačije opisati Marinka Umičevića, tehničkog direktora banjalučke Tvornice obuće „Bema“. (više…)
-
NEKRETNINE8 meseci prije
Počela izgradnja novog stambenog objekta „Bregovi“ u Trebinju
-
TELEKOMUNIKACIJE1 godina prije
Novi pad dionica Mtela, vrijednost kompanije dugo nije bila niža
-
NOVOSTI3 meseca prije
Učesnici Visa olimpijskog triatlona prikupili 26.500 KM za Specijalnu Olimpijadu u Bosni i Hercegovini
-
FINANSIJE11 meseci prije
Vlada RS donijela odluku: Minimalac će biti 900 KM
-
INVESTICIJE1 godina prije
Castellina Srpska preuzela 29,9 posto akcija Napretka
-
NOVOSTI1 godina prije
Prag za PDV se diže na 100.000 KM, neophodan zahtjev za izlazak iz sistema
-
POLJOPRIVREDA1 godina prije
Proizvođači digli ruke, mnogi zbog malina i na sudu
-
FINANSIJE12 meseci prije
Mtel izašao iz vlasništva svoje firme u BiH, sprema se ulazak Britanaca