Connect with us

KARIJERA

Kako izbjegavanjem određenih situacija možemo unaprediti svoj EQ

U posljednjih deceniju ili dvije, kao jedna od cijenjenijih i traženijih karakteristika u poslovnom svijetu, sve više se izdvaja emocionalna inteligencija. Pored standardnih vještina koje su nam neophodne da bismo se istakli u nekoj struci ili zanimanju, ova karakteristika pokazala se kao jedna od suštinski važnih za naš uspjeh. Bilo da se radi o postavljanju pametnih ciljeva, vještini uspješnog rješavanja konflikata ili izgradnji kvalitetnog odnosa sa zaposlenima, razvijena emocionalna inteligencija ponekad nam je značajnija i od profesionalnog znanja.

Objavljeno

 


emocionalna inteligencija

 

emocionalna inteligencija

 

Kada počnemo da istražujemo kako bismo mogli unaprediti svoj EQ, uglavnom će nas sačekati savjeti koji govore šta bi sve po tom pitanju trebalo da radimo. Takve smjernice će nam svakako koristiti, međutim, isto tako je važno da znamo i koje su to navike ili situacije koje bi trebalo da izbjegavamo. Stoga, da bi zadržali smirenost i kontrolu nad svojim emocijama, evo i nekih okolnosti koje će se emocionalno inteligentni ljudi svjesno potruditi da izbjegnu.

Neće dopustiti da ih drugi ograničavaju.
Kada nečiji osjećaj zadovoljstva zavisi od upoređivanja sa tuđim postignućima, ta osoba postepeno gubi kontrolu nad svojim emocijama i reakcijama. Ukoliko su uvjereni u ispravnost svojih odluka, ljudi sa razvijenom emocionalnom inteligencijom neće dozvoliti da mišljenja ili kritike drugih utiču na njihov doživljaj sopstvene vrijednosti.

Iako je nemoguće potpuno ignosrisati stavove okoline baš u svakoj situaciji, ono što možemo učiniti jeste da se ne upoređujemo sa drugima. Šta god neko o nama u određenom trenutku mislio, jedno je sigurno – nikada nismo toliko dobri ili loši koliko nam drugi to sugerišu. Kada tuđe zamjerke shvatimo sa dozom rezerve, ni naš osjećaj sopstvene vrijednosti neće zavisiti od njihovih riječi ili postupaka.

Neće zaboraviti tuđe greške.
Za ljude sa razvijenom emocionalnom inteligencijom moglo bi se reći da brzo opraštaju tuđe greške – ali ne i da ih zaboravljaju. To ih nikako ne čini zlopamtilima, već pokazuje da su svjesni toga da oprostiti drugima znači ne dozvoliti da ih njihovi postupci bespotrebno povrijeđuju ili sputavaju. Ukoliko upamtimo okolnosti u kojima nam je neko nanijeo neprijatnost, znaćemo i kako da se sljedeći put postavimo u takvoj situaciji i zaštitimo se od neugodnosti koje nam drugi svjesno ili nesvesno pričinjavaju.

Reklama

Izbegavaće konstantno podsećanje na loša iskustva.
Jedna od navika koju se emocionalno inteligentni ljudi trude da izbjegnu jeste i zadržavanje neprijatih emocija izazvanih tuđim postupcima. Svjesni su toga da neprekidno razmišljanje o nepravdi koju im je neko nanijeo nikuda ne vodi, već samo izaziva dodatni stres.

Osim toga, jedna od negativnih posljedica ove navike je i ta da u nama budi osjećaj ugroženosti i navodi nas da u odnosima sa drugima zauzimamo odbrambeni stav. Kada je prijetnja sa kojom se suočavamo realna, to nam može pomoći da se zaštitimo od neprijatinih iskustava. Međutim, tuđi postupci iz prošlosti daleko su od stvarne prijetnje, i zato nam konstantno podsjećanje na takva iskustva samo može nanijeti još veću štetu.

Neće dozvoliti da ih problemi sptuavaju.
Kada je riječ o suočavanju sa problemima, najčešće imamo dve opcije – ili ćemo provesti previše vremena razmišljajući o njihovim posljedicama, ili ćemo se potruditi da ih što pre prevaziđemo. U prvom slučaju, sva je prilika da ćemo sebi „napakovati“ pozamašnu količinu stresa i neprijatnih emocija, što će se odraziti i na našu sposobnost da prevaziđemo trenutne prepreke.

Zato se ljudi koje odlikuje visok stepen emocionalne inteligencije odlučuju za drugu opciju. Usmjeravanjem pažnje na poboljšanje trenutnog položaja otvaraju sebi mogućnost za nalaženje načina na koji će to postići, čime automatski postaju i efikasniji u rješavanju problema.

Izbjegavaće da uludo troše svoju snagu.
Dobro procijeniti kada i pod kojim uslovima vrijedi ići „na sve ili ništa“, jedan je od ključnih uslova da sačuvamo svoju mentalnu snagu. Upravo ova sposobnost karakteriše i osobe sa razvijenom emocionalnom inteligencijom. To se odnosi kako na situacije u kojima je potrebno da se zauzmemo za sebe, tako i za trenutke kada se nađemo u konfliktu sa drugima.

Drugim riječima, prepoznavanje pravog momenta za istupanje ili povlačenje „sa terena“, neophodno je da bismo sačuvali snagu i motivaciju za ostvarivanje ciljeva koje zaista smatramo važnim. Bilo da su u pitanju međuljudski odnosi ili situacije u poslovnom okruženju, ne bi trebalo da dozvolimo da sagorimo u pokušaju da utičemo na okolnosti koje ne možemo promijeniti.

Reklama

Izbjegavaće da žive u prošlosti.
Kada dožive neki neuspjeh, pojedinim ljudima se može činiti da će svaki naredni pokušaj ostvarivanja dobrih rezultata unapred biti osuđen na propast. Neželjeni ishod tada urušava i njihovo samopouzdanje, pogotovo ukoliko je neuspjeh rezultat suočavanja sa krupnijim izazovima.

Sve se ovo dešava kada dozvolimo prethodnim iskustvima da utiču na naš trenutni osjećaj sopstvene vrijednosti. U isto vrijeme, to nas sprečava i da svoje greške prepoznamo kao prilike da iz njih nešto naučimo. Zbog toga ljudi sa razvijenom emocionalnom inteligencijom ne troše previše energije u razmišljanje o svojim neuspesima, fokusirajući se umjesto toga na okolnosti koje mogu promijeniti u sopstvenu korist.

Neće težiti savršenstvu.
Ljudima sa razvijenom emocionalnom inteligencijom savršenstvo nikada neće predstavljati krajnji cilj. Biti nesavršen je nešto što je svojstveno ljudskoj prirodi, te je, umjesto pokušaja da dostignemo nedostižno, mnogo korisnije da usmerimo pažnju na ono što smo trenutno u mogućnosti da ostvarimo. Iako nećemo baš uvek biti zadovoljni postignutim, makar ćemo izbeći osećaj nezadovoljstva izazvan konstantnim preispitivanjem i sumnjom u svoje sposobnosti – pogotovo ukoliko znamo da smo pritom zaista dali sve od sebe.

Izbjegavaće društvo negativnih ljudi.
Kada se nađete u društvu osoba koji se neprestano žale, vjerovatno ćete u nekom trenutku osjetiti kako njihova negativna energija prelazi i na vas. Koliko god djelovali iscrpljujuće na okolinu, većini će biti teško da se distanciraju od ovakvih ljudi jer se takav potez često tumači kao nedostatak empatije ili želje da im se pomogne.

Iako su njihovi problemi možda realni, osobe sa razvijenom emocionalnom inteligencijom dobro će procijeniti ukoliko je jedina namjera ovih ljudi da izazovu sažaljenje. Zbog toga se neće ustručavati da postave jasne granice ukoliko je to neophodno, ne dozvoljavajući da tuđa negativnost utiče na njih.

Neće se ustručavati da kažu „ne“.
Izgovaranje ove jednostavne riječi mnogima predstavlja pravi izazov, iako nas ona može sačuvati suvišnih pritisaka. Štaviše, osobe koje ne umiju da odbiju druge, češće se suočavaju sa pojačanim stresom, sindromom izgaranja, pa čak i depresijom. To, ipak, ne važi i za ljude sa razvijenom emocionalnom inteligencijom – oni se neće ustručavati da kažu „ne“ ukoliko procijene da će im pojedine obaveze predstavljati preveliki teret.

Reklama

Zbog osjećaja odgovornosti koji gaje prema sebi i drugima, emocionalno inteligentni ljudi će radije izbjeći da na sebe preuzmu zadatke za koje nisu sigurni da će ih valjano odraditi. Time će sebi ostaviti dovoljno prostora da se u potpunosti posvete trenutnim prioritetima, što će im omogućiti i da svoje poslove obavljaju savjesno i kvalitetno.

 

Izvor: mojafirma.rs

Nastavite čitati

KARIJERA

Motivacija i disciplina: Kako ih izbalansirati za maksimalnu produktivnost?

Objavljeno

 

Motivacija je kada želite da napravite razliku u nečijem životu, pronađete lični smisao u izgradnji biznisa ili pomognete drugima da postignu svoje ciljeve.

Biti motiviran i biti discipliniran nije isto.

Motivacija je ta koja će vas inspirisati da postavite smislene ciljeve i zamislite poželjan ishod.

MOTIVACIJA VS DISCIPLINA

S druge strane, disciplina razbija ove ciljeve u korake kojima se može upravljati i pomaže vam da ostanete na kursu uz fokusiran i dosljedan napor.

Čuveni motivacioni govornik i autor Zig Ziglar je jednom rekao: „Ljudi često kažu da motivacija ne traje dugo. Pa, ne traje dugo ni kupanje – zato ga preporučujemo svakodnevno.“

Reklama

Dok mnogi poduzetnici počinju sa sjajnim idejama, kompanije često propadaju jer osnivači nemaju motivaciju i disciplinu da prođu kroz teška vremena.

Za preduzetnike, motivacija i disciplina su dva osnovna stuba uspjeha. Iako se ova dva termina često koriste naizmjenično, oni znače različite stvari.

Šta je motivacija?

Motivacija je skup psiholoških sila koje nam omogućavaju da pokrenemo, organiziramo i ustrajemo u ponašanjima koja će nas na kraju dovesti do postizanja cilja.

Motivacija vam pomaže da svojim svakodnevnim aktivnostima pristupite sa strašću. Kada se osjećate motivirani, započinjete dan s pozitivnim stavom i željni ste da radite na svom poslu.

Postoje dvije glavne vrste motivacije:

Reklama
  • ekstrinzična
  • unutrašnja

Ekstrinzična motivacija

Ekstrinzična motivacija je kada učestvujemo u aktivnosti da bismo postigli vanjsku nagradu ili izbjegli kaznu.

Primjer ekstrinzične motivacije je bavljenje sportom jer postati profesionalni sportista može dovesti do hrpa novca, slave i uticaja.

Primjeri ekstrinzične motivacije na radnom mjestu:

  • Primit ću povišicu
  • Dobit ću dodatnu stimulaciju
  • Zarađivat ću ​više novca
  • Imat ću veći uticaj u branši

Intrinzična motivacija

Kada smo intrinzično motivirani, upuštamo se u neku aktivnost jednostavno zato što smatramo da je zabavna ili nagrađujuća.

Možda igrate golf svakog vikenda jer volite igru, smatrate je izazovnom (na dobar način) i uživate u društvu ljudi s kojima igrate. To je intrinzična motivacija.

Primjeri intrinzične motivacije na radnom mjestu:

Reklama
  • Radim dobar posao i ponosan/a sam na svoj posao
  • Tražim mogućnosti ličnog razvoja za povećanje kompetencija
  • Naporno radim jer vjerujem da činim promjenu u svijetu
  • Radim na projektu jer ga smatram lično izazovnim

Šta je disciplina?

Disciplina nam pomaže da u ovom sadašnjem trenutku učinimo pravu stvar za dugoročnu dobit, čak i kada bismo radije radili nešto drugo.

Na primjer, ako je transparentnost jedna od vaših osnovnih vrijednosti, važno je održati obećanje da ćete objavljivati ​​ažuriranje prihoda vašoj organizaciji svakog mjeseca, čak i ako ste zaglibili u svakodnevnom vođenju posla.

Razlika između motivacije i discipline

Motivacija je razlog zašto iza vaših postupaka. Nasuprot tome, disciplina se odnosi na ono što radite.

Zamislite motivaciju kao svoj početni nalet inspiracije, a disciplinu kao stvar koja vas drži da se krećete prema svom cilju dugo nakon što novina nestane.

Zamislite da imate ideju i viziju u koju vjerujete, pa osnivate kompaniju – za to je potrebna motivacija.

Reklama

Odatle, možda ćete morati da radite dva posla da biste platili račune dok gradite svoj posao sa strane, za šta je potrebno 10 godina da krene – to zahtijeva disciplinu.

Motivacija je kada želite da napravite razliku u nečijem životu, pronađete lični smisao u izgradnji biznisa ili pomognete drugima da postignu svoje ciljeve.

Raditi na svom poslu svaki dan, razvijati nepropusnu strategiju izlaska na tržište i naučiti sve što se može znati o vašem idealnom kupcu je ono što je disciplina.

Kako ostati motiviran?

Da biste ostali motivirani i nastavili sa svojim kretanjem prema konačnom cilju, istraživanja psihologa kažu da trebate poduzeti male korake.

Pod tim se misli i na trening mekih vještina i neki trening upravljanja vremenom, prema cilju, jer tako dobijate redovne povratne informacije o cilju da ostanete motivirani i nastavite svoj „pokret“ prema tom cilju.

Reklama

Takođe, kada ste u mogućnosti da vidite sebe kako napredujete, stavljate sebe i svoj mozak u bolju poziciju da postignete sve što ste zacrtali.

Danas su svi preopterećeni sa puno informacija, zbog čega je teško ostati fokusiran i na pravom putu.

Svaki dio informacije zauzima prostor u mislima ljudi i često se čini nemogućim distancirati se od ove ogromne količine podataka.. zar ne?

Međutim, trening upravljanja vremenom omogućava vam da održite određenu disciplinu u praćenju napretka, a pored toga, kada dobijete redovno pojačanje u vidu podrške i ohrabrenja od svojih kolega i trenera, vaš nivo motivacije ne opada.

Naravno, mora postojati individualna želja, sa strane osobe, da postigne svoj cilj.

Međutim, i to se dobija kao poticaj kada postoji redovna interakcija s onima koji se tiču ​​zadatka i svi se međusobno motiviraju.

Reklama

Šta je važnije, motivacija ili disciplina?

Motivacija je ključna u odluci da se krene na poduzetnički put. Koristite je da vas vodi ka svojim snovima, da steknete nadu kada se osjećate obeshrabreno i da inspirišete druge da prihvate vaše ideje.

Bilo da uvjeravate investitore da finansiraju vaš startup ili okupljate zaposlenike u prvim danima vašeg poslovanja, motivacija je ključna za održavanje svih vaših saradnika na istoj „valnoj dužini“ vaše misije.

Posvetite se zdravoj ishrani, redovnom vježbanju i dovoljnom spavanju jer je veća vjerovatnoća da ćete doživjeti sagorijevanje bez wellness rutine.

Disciplina vam također može pomoći da ostanete na zadatku uprkos smetnjama, fokusirate se na ono što je važno i borite se protiv odugovlačenja kako biste se kretali prema svojim ciljevima.

Napredujte, bez obzira na to koliko malo/puno

Reklama

Novčane nagrade također motiviraju, ali češće najveći efekat imaju inspirativne riječi ljudi kojima se divite.

Upravo oni imaju veće šanse da vas dovedu u poziciju koja vam pomaže da poboljšate svoje šanse da postignete svoj cilj.

Takve riječi ne samo da imaju moć da vas transformišu, čak i kada ste suočeni s neuspjehom, već vas također mogu provesti kroz svaku izazovnu situaciju uz minimalni stres.

Napredak, bez obzira koliko mali, koji možete vidjeti i na koji se osjećate ponosni, omogućit će vam da postignete bilo šta izazovno, pa čak i nemoguće.

Mnoge priče su pokazale da kada su pojedinci otišli „do kraja“ da steknu neku obuku mekih vještina kako bi se izdržavali i za to dobili ohrabrujuće riječi o svom napretku, ili kada su pratili svoj svakodnevni napredak, upravo zbog toga su često i uspjeli postići nemoguće.

Želite li postići nemoguće?

Reklama

Samo poduzmite akciju, redovno pratite svoj napredak, sistematski i disciplinovano i vidjet ćete kako se dobro osjećate zbog toga.

akta.ba

Nastavite čitati

KARIJERA

Otvorene prijave za novi ciklus programa UniCredit plaćene stručne prakse

Objavljeno

 

Od

UniCredit Bank a.d. Banja Luka, već sedmu godinu zaredom, pruža priliku studentima završnih godina ekonomskog, pravnog i informatičkog usmjerenja da steknu prva radna iskustva kroz planirani program plaćene stručne prakse radeći u međunarodnoj kompaniji te inspirativnom i dinamičnom okruženju.

„Prva velika šansa“ je šestomjesečni program plaćene stručne prakse u UniCredit banci Banja Luka, koji, pored praktičnog rada u timovima, uz podršku mentora, donosi i posebno iskustvo učenja u okviru UniCredita – liderske bankarske grupacije na tržištu, koja prepoznaje potencijal i nagrađuje lično zalaganje i kvalitet te pruža jedinstvenu priliku studentima – mladim osobama na početku karijere, za dobar start i profesionalni napredak.

Tokom prakse, a u toku svakodnevnog radnog vremena (4 sata), počevši od avgusta tekuće godine, studenti će raditi na konkretnim zadacima te se upoznati sa poslovanjem Banke kao finansijske institucije, organizacionom strukturom i procesima unutar Banke te razviti korisna teorijska i praktična znanja koja će im pomoći u savladavanju dodijeljenih zadataka. Istovremeno, u periodu obavljanja prakse studenti će biti u mogućnosti da završavaju sve svoje obaveze na fakultetu. 

Članica Uprave UniCredit Bank a.d. Banja Luka, nadležna za Ljudske potencijale i korporativnu kulturu, Diana Bevanda, ovim je povodom istakla da joj je drago da ima priliku pozvati studente završnih godina ekonomskog, pravnog i informatičkog usmjerenja da se prijave za novi ciklus „Prve velike šanse”.

„Razvili smo program kroz koji studenti imaju priliku proći kroz sve ključne faze bankarskog poslovanja, na drugačiji i zanimljiviji način. Program u kojem već sam proces selekcije nije uobičajen, jer je i to prilika u kojoj studenti mogu pokazati svoja znanja, vještine, kreativnost i sposobnost snalaženja u novim situacijama. Takav pristup već u početku razvija pozitivnu konkurenciju među studentima, kako bi za vrijeme prakse stekli kvalitetno iskustvo i želju da napreduju. Svi imaju jednaku šansu da dobiju zaposlenje u Banci, ukoliko pokažu motivaciju i želju za radom. Kao društveno odgovorna kompanija, pokušavamo i na ovaj način dati mladim ljudima prilike za učenje i razvoj u našoj zemlji.”, istakla je Diana Bevanda.

Na linku možete pogledati predstavljanje programa prakse i iskustva studenata, učesnika programa svih prethodnih ciklusa „Prve velike šanse”, koji su svoju šansu već iskoristili i nakon programa postali dio UniCredit tima te došli do svog prvog zaposlenja.

Reklama

UniCredit Bank a.d. Banja Luka poziva sve zainteresovane studente završnih godina da se prijave i iskoriste svoju prvu veliku šansu i pošalju svoj CV na [email protected], pod naslovom „Prva velika šansa“ najkasnije do 31.07.2024. godine.

Nastavite čitati

BIZLIFE

Najmlađi samoostavareni milijarder

Objavljeno

 

Štednja

Ako niste dosad čuli za Ostina Rasela, to je potpuno razumljivo. (više…)

Nastavite čitati

U trendu