Connect with us

PRIVREDA

Javne nabavke tajno ugovorene

SARAJEVO  – Vrijednost ugovora u oblasti javnih nabavki premašila je u prvom polugodištu 807 miliona maraka, a poslovi teški 86 miliona dogovoreni su u četiri oka. Iako je vrijednost poslova koji su završeni putem pregovaračkog postupka bez objave obavještenja o nabavci koji važi za najnetransparentniji i dalje velika, ona je višestruko smanjena u odnosu na prethodne dvije godine.

Objavljeno

 


Zaključivanje ugovora na taj način dozvoljeno je u izuzetnim slučajevima kada nijedan zahtjev za učešće nije dostavljen u otvorenom ili ograničenom postupku, ali i kada je roba koja se nabavlja proizvedena isključivo radi istraživanja, eksperimentisanja ili razvoja, kao i za dodatne isporuke od dobavljača iz osnovnog ugovora, ali pod određenim uslovima.

– Pregovaračkim postupkom bez objave obavještenja o nabavci u prvom polugodišnju ove godine zaključeni su ugovori čija je vrijednost 86,31 milion KM bez PDV-a. To je oko deset odsto ukupne vrijednost svih ugovora, koja iznosi 807,48 miliona KM bez PDV-a – kazali su u Agenciji za javne nabavke BiH.

Vrijednost ugovora koji su sprovedeni pregovaračkim postupkom bez objave obavještenja o nabavci u 2015. godini je iznosila 313,98 miliona KM, što je činilo oko 20 odsto svih ugovorenih poslova. Godinu ranije vrijednost tih ugovora iznosila je 794,56 miliona, što je nešto više od 30 odsto u odnosu na ukupnu vrijednost svih zaključenih ugovora.

Iako je vrijednost ugovora sklopljenih u četiri oka znatno smanjen, član Komisije za finansije i budžet Predstavničkog doma Parlamenta BiH Dušanka Majkić upozorava da disciplina u oblasti javnih nabavki još nije na zavidnom nivou.

– Još se mnogo ugovora definiše na bazi razgovora u četiri oka, a ne prema zakonu. Kancelarija za reviziju institucija BiH svake godine upozorava na propuste institucija prilikom sprovođenja javnih nabavki. Posebno brine što je taj problem evidentan kod velikih budžetskih korisnika, kao što je Ministarstvo odbrane BiH – kazala je Majkićeva.

Novi Zakon o javnim nabavkama u BiH stupio je na snagu u novembru 2014. godine, a analiza njegove primjene pokazala da je i on ima nedostatka.

Reklama

– Utvrđene su određene slabosti, prije svega u dijelu pravne zaštite i određeni nedostaci tehničkog karaktera – kazala je direktor Agencije Đinita Fočo.

Ona je najavila izmjene zakona, jer je baziran na direktivama koje su bile na snazi u vrijeme njegove pripreme, a koje su u međuvremenu zamijenjene novim.

– To je i obaveza BiH na evroatlantskom putu – kaže Fočo.

Napominje da ukupna vrijednost ovogodišnjih ugovora ne uključuje godišnja obavještenja za neprioritetne usluge i ugovore koji su zaključeni unutar okvirnog sporazuma u 2016. godini, jer ta obavještenja treba da budu objavljena najkasnije 30 dana od isteka kalendarske godine. Dodaje da Agencija svake godine priprema godišnji izvještaj o zaključenim ugovorima u oblasti javnih nabavki i da je završni izvještaj za 2015. godinu pri kraju.

– Osim sačinjavanja izvještaja on podrazumijeva i javne konsultacije, što u prethodnim godinama nije bio slučaj i pribavljanje mišljenja od nadležnih institucija – kazala je Fočo i dodala da su sadašnji podaci preliminarnog karaktera.

Na činjenicu da u BiH godišnje na desetine miliona maraka završi u privatnim džepovima godinama upozoravaju i u Udruženju građana „Tender“, u kojem nisu zadovoljni ni novim zakonom o javnim nabavkama.

Reklama

Sistem „e-nabavke“
U sistemu „e-nabavke“, koji omogućava nabavku elektronskim putem, registrovan je 2.221 ugovorni organ. S obzirom na to da se spisak svakodnevno ažurira, u Agenciji za javne nabavke nemaju podatke koliko je još ugovornih organa izvan sistema.

– Ono što je sigurno jeste da je taj broj izuzetno mali, jer je 2014. godine bilo registrovano oko 1.500 ugovornih organa. Intenzitet registracije je vremenom smanjivan, tako da danas na mjesečnom nivou postoji nekoliko registracija ugovornih organa – kazala je Đinita Fočo.

Izvor: Glas Srpske

Nastavite čitati

PRIVREDA

Čapljinski preduzetnici traže coworking prostor po uzoru na Trebinje i Mostar

Objavljeno

 

Od

Čapljina, kao i mnogi manji gradovi, još uvijek nema coworking prostor koji bi privukao digitalne nomade, samostalne profesionalce i sve one kojima je potreban radni prostor s kvalitetnim uvjetima.

Inicijative poput coworking prostora, iako prisutne u većim gradovima, i dalje su rijetke u manjim sredinama poput Čapljine, koja ima potencijal za privlačenje nove generacije radnika, ali nedostaju potrebna ulaganja i podrška.

Jedan od rijetkih primjera coworking prostora u Hercegovini jest CodeHub Mostar, koji je pokrenuo Intera Tehnološki Park s ciljem stvaranja profesionalnog okruženja za rad, povezivanje i usavršavanje.

Ovaj coworking prostor pokazao se uspješnim i privlačnim za freelance stručnjake, poduzetnike te digitalne nomade, a ponudio je sve što jedan moderan radni prostor mora imati – brz internet, kvalitetne radne stolove, ugodnu radnu atmosferu i priliku za umrežavanje, piše Čapljinski portal.

Benefiti coworking prostora

Coworking prostori poput CodeHuba nude brojne prednosti koje bi mogle unaprijediti poslovnu klimu u manjim gradovima kao što je Čapljina.

Prvo, oni pružaju brz internet i tehnološki opremljen prostor, što je ključan preduvjet za suvremeni način rada.

Reklama

U coworking prostoru, radnici su okruženi sličnim profesionalcima, što potiče produktivnost i radnu atmosferu koju je teško postići u kućnom okruženju.

Dodatna prednost coworkinga je umrežavanje i stvaranje novih poslovnih veza. Rad u zajedničkom prostoru omogućava razmjenu ideja, kontakata i suradnji, čime coworking prostor postaje inkubator novih poslovnih inicijativa.

Također, prisutnost digitalnih nomada u coworking prostorima doprinosi raznolikosti i širenju znanja, što obogaćuje lokalnu zajednicu i otvara vrata novim projektima.

Potencijal za Čapljinu

Unatoč rastućoj popularnosti coworking prostora, manji gradovi poput Čapljine ostaju zapostavljeni, iako bi upravo takvi prostori mogli privući novu generaciju radnika koji ne ovise o stalnom mjestu boravka.

Coworking prostor u Čapljini ne samo da bi obogatio lokalnu poslovnu scenu, već bi stvorio preduvjete za rast zajednice digitalnih nomada, poduzetnika i kreativaca.

Primjer mostarskog CodeHuba pokazuje da coworking prostori mogu uspješno djelovati i u regijama koje nisu urbani centri, ali zahtijeva podršku i ulaganja koja će omogućiti dugoročnu održivost ovakvih inicijativa.

Reklama

Ulaganje u coworking prostor u Čapljini moglo bi postati ključan korak prema stvaranju napredne poslovne klime, privlačenju novih profesionalaca te razvoja poslovnih veza koje bi mogle potaknuti nove projekte i lokalnu ekonomiju.

Nastavite čitati

PRIVREDA

VIDEO / Jedan dan u Lasti – kako se proizvode najukusniji keksi?

Objavljeno

 

Od

Tvornica keksa i vafla “Lasta“ Čapljina pokrenula je ponovno proizvodnju nakon što ju je preuzeo privrednik Petar Čorluka, vlasnik Violete.

Tvornica radi “punom parom“ i proizvodi kekse koji su zauzeli police trgovina širom regije.

Lasta je zaposlila i veliki broj radnika, što je veliki plus za lokalnu privredu.

Kako se proizvode keksi i kako izgleda jedan dan u Lasti, pogledajte u video prilogu.

Nastavite čitati

PRIVREDA

„Invictus“ otpušta radnike

Objavljeno

 

Od

 Kompanija „Invictus Technology Group” iz Banjaluke, osnovana nakon što je “Infinity International Group” dospjela na “crnu listu” Sjedinjenih Američkih Država najavila je drastične poteze i otpuštanje “značajnog broja radnika”.

Oni tvrde da je odluka donesena nakon što su se “suočili sa brojnim nezakonitim postupcima onih koji bi u Republici Srpskoj i Bosni i Hercegovini trebali da osiguraju prava zagarantovana zakonima”.

Kažu da su ambiciozno zaposlili 170 ljudi nakon što su ugasili “Infinity” koji bi nastavili poslovanje koje su do tada vodili u okviru nekoliko kompanija koje su se 18. juna i ranije našle pod sankcijama.

Tvrde da su prvobitno mislili da im banke neće praviti probleme i da će im otvoriti račune, ali da je podrška izostala.

“Bez obzira što se prvobitno činilo da ćemo kod banaka bez većih problema otvoriti račune, te završiti i sve druge neophodne aktivnosti kod drugih relevantnih institucija, ipak smo naišli na ozbiljne prepreke koje nas sprečavaju da ostvarimo započeti plan. Podrška je izostala, prije svega, od banaka koje nisu bile spremne da postupe po zakonu. Nakon ogromnog pritiska Ambasade SAD u Sarajevu, a u strahu od narednih poteza američke administracije i novih sankcija, banke su ignorisale naša nastojanja da kao nova kompanija dobijemo polazne elemente neophodne za normalno poslovanje. Zbog ovakvog nerazumijevanja teško možemo da održimo finansijsku stabilnost što iz dana u dan dodatno usložnjava čitavu situaciju”, saopštili su iz “Invictusa”.

Objašnjavaju da su početkom ovog mjeseca kao novi poslovni subjekt optimistično počeli sa radom i potpisali ugovore sa više od 170 zaposlenih. Sud je uredno izvršio registraciju nove kompanije, ali su sada došli u situaciju da moraju preduzeti neželjene poteze. Za sve krive Ambasadu SAD-a u BiH, iako im je sankcije prethodno uvelo američko Ministarstvo finansija.

Reklama

“Garantujemo da će svi zaposleni dobiti svoja zarađena primanja uz poštovanje ugovorom o radu i zakonom predviđenih mehanizama za djelovanje u ovakvim i sličnim situacijama. Želimo da naglasimo da se zbog postupaka Ambasade SAD na najbrutalniji način radnicima uskraćuje pravo na rad i osiguranje gole egzistencije iako za to nema bilo kakvog pravnog osnova. Baš zbog toga pozivamo sve nadležne institucije da što prije pronađu adekvatno rješenje kako ni jedna druga domaća kompanija u budućnosti ne bi bila izložena nezabilježenoj diskriminaciji”, saopšteno je iz “Invictusa”.

Kažu i da su sada izloženi potezima koji nemaju bilo kakve veze sa normalnim poslovanjem i poštovanjem zakonskih normi, a da ih relevantne institucije kao savjesnog poslovnog subjekta nisu u stanju zaštiti, zbog čega moraju priznati da je teško pronaći adekvatniji odgovor koji ne bi uključivao ozbiljnije rezove u samoj kompaniji.

Podsjetimo, 18. juna ove godine američka Kancelarija za kontrolu imovine stranaca OFAC uvela je sankcije nizu kompanija koje “čine mrežu podrške predsjedniku Republike Srpske Miloradu Dodiku”, a “Infinity International” se našao među njima, skupa sa firmama “Infinity Media”, “Prointer ITSS”, “Sirius 2010”, “Kaldera”, “K-2 Audio” u čijem je vlasništvu Alternativna televizija, “Una World” u čijem je vlasništvu bila “Una TV”.

Iz “Infinity-ja” su tada saopštili da će bez posla ostati oko 800 ljudi, a spas su potražili u registrovanju novih kompanija i promjenama vlasničke strukture, pretvarajućći dotatašnje rukovodioce u vlasnike.

„Invictus“ su prije mjesec dana osnovali menadžeri „Prointera“ i „Siriusa”.

CAPITAL.BA

Reklama
Nastavite čitati

U trendu