Connect with us

PRIVREDA

Ambiciozan plan eUprave: sve preko mobilnog

SRBIJA – Putem mobilnog telefona moći ćemo da prijavimo i odjavimo prebivalište, produžimo registraciju, platimo porez, pa čak i pribavimo građevinsku dozvolu.

Objavljeno

 


Zvuči kao SF film, ali, kako tvrde u Minisatrstvu državne uprave i lokalne samouprave, sve će to biti moguće i u Srbiji, putem projekta „mGovernment“, ali ne pre 2018. godine.

Sljedeće godine očekuje nas gotovo potpuna digitalizacija javne uprave, što znači da će građani gotovo sve poslove koje sada rade na šalterima raznih državnih službi, moći da završavaju iz fotelje, od kuće, samo preko računara. To, istovremeno, predstavlja i postavljanje temelja „mGovernmenta“ u Srbiji, strategije koju je prošle nedjelje najavila ministarka državne uprave Ana Brnabić, a što je, prema riječima Dušana Stojanovića, direktora Direkcije za elektronsku upravu u Ministarstvu državne uprave, jedan je od ključnih planova Direkcije za 2017. godinu.

– Ovaj projekat proizilazi iz činjenice da je proces digitalne transformacije u Republici Srbiji odavno počeo, pa se stoga ni država i javni sektor ne smeju ponašati drugačije nego što to od njih javnost očekuje – dodaje Stojanović za „Blic“.

A uvođenje „mGovernmenta“ znači će da će građani preko mobilnog telefona moći da komuniciraju sa državnim organima bilo kada i bilo gde, jer danas više od 92 odsto građana poseduje barem jedan uređaj ovog tipa.

– Svoje poslove sa državom rešavaće isključivo sa mjesta koje njima odgovara i kada njima odgovara. Ovaj proces je brz i kada je u pitanju e-Uprava, a ovako će biti još brži – kaže Stojanović.

A, evo šta će građani sve moći da urade preko svog mobilnog telefona:

– prijava, odjava prebivališta

– prijava rođenja deteta

Reklama

– zamjena stare za novu saobraćajnu dozvolu

– produženje registracije

– plaćanje poreza

– pribavljanje građevinske dozvole

Na pitanje postoji li konkretan rok u kojem bi „mGovernment“ trebalo da zaživi, Stojanović odgovara: „Do sredine 2018. godine, ako počnemo da radimo do kraja ove godine. Ima dosta koraka koji moraju da se urade da bi to funkcionisalo.“

Posebne aplikacije i sistem provere identiteta

Plan je, naravno, da se ubuduće sve što se sada radi, ili će se raditi preko eUprave, radi i preko “mGovernmeneta”.

Reklama

– Naš plan je da građani preko posebno prilagođenih mobilnih aplikacija, nalik na aplikacije za mBanking, mogu da se registruju ili prijave, i koriste svoj nalog na nacionalnom Portalu eUprava, tako da sve poslove prema državi završavaju lako i brzo. Za to je potrebno napraviti nekoliko ključnih tehnoloških rešenja za dokazivanje identiteta građana, jer neće postojati mogućnost elektoronskog potpisa. U drugim zemljama već postoje mobilna rješenja za potvrdu identiteta, i mi ćemo ih primjeniti i kod nas, tako da se sigurnost podataka i korišćenja mGovernemnta ne dovode u pitanje – kaže Stojanović.

Kako „mobilna uprava“ funkcioniše u svetuOn dodaje da u razvijenim zemljama Evrope ili Americi vlast koristi mGovernment platformu da bi korisnike obavještavala o masovnim prirodnim katastrofama, poplavama, zemljotresima…

Na pitanje kolika su ulaganja potrebna, ali i kolike se uštede očekuju od ovogh sistema kada zaživi, Stojanović odgovara da je veoma teško govoriti o procjeni troškova “u trenutku kada u Srbiji ne postoje ni začeci mGovernmenta”.

– Ulaganja se svakako mjere desetinama miliona dinara. S obzirom da su budžeti Direkcije za elektronsku upravu uglavnom skromni, mi već u ovom trenutku rješenje vidimo u nekoj formi privatno-javnog partnerstva. Kroz saradnju sa privatnim sektorom, mogli bismo da izbjegnemo troškove pri uvođenju mGovernmenta, i da od toga imamo velike koristi – i mi i građani, kao i naši partneri i svi ostali predstavnici privatnog sektora – kaže Stojanović.

Uvođenje mGovermenta donijelo bi, prema njegovim riječima, višestruke uštede – građanima, biznis sektoru, i najviše samoj državi. Građani i preduzetnici bi mogli da uštede ne samo vrijeme, već i novac koji izdvaju na različite provizije i takse.

Smanjena korupcija
Sa aspekta države, uštede bi se kretale od nekoliko miliona, do nekoliko desetina miliona evra samo na troškovima štampanja papira.

Reklama

– Nacionalni Portal eUprava u ovom času broji više od 400.000 aktivnih korisnika. Ako uzmete u obzir da u Srbiji ima značajno više korisnika mobilnih telefona od korisnika računara, mi procenjujemo da bi sa uvođenjem mGovernmenta broj građana koji koristi e-servise višestruko uvećao. To znači, više onlajn, a manje štampanih obrazaca, dakle veće uštede za državni budžet. Primjera radi, Grad Beograd samo za štampanje Izvoda iz Matične knjige rođenih izdvaja oko 35 miliona dinara godišnje – kaže Stojanović i dodaje da bi mGovernment dramatično uticao i na smanjenje korupcije koja je glavni krivac za najveći odliv sredstava iz državne kase.

Izvor: Economy.rs

Nastavite čitati

PRIVREDA

Čapljinski preduzetnici traže coworking prostor po uzoru na Trebinje i Mostar

Objavljeno

 

Od

Čapljina, kao i mnogi manji gradovi, još uvijek nema coworking prostor koji bi privukao digitalne nomade, samostalne profesionalce i sve one kojima je potreban radni prostor s kvalitetnim uvjetima.

Inicijative poput coworking prostora, iako prisutne u većim gradovima, i dalje su rijetke u manjim sredinama poput Čapljine, koja ima potencijal za privlačenje nove generacije radnika, ali nedostaju potrebna ulaganja i podrška.

Jedan od rijetkih primjera coworking prostora u Hercegovini jest CodeHub Mostar, koji je pokrenuo Intera Tehnološki Park s ciljem stvaranja profesionalnog okruženja za rad, povezivanje i usavršavanje.

Ovaj coworking prostor pokazao se uspješnim i privlačnim za freelance stručnjake, poduzetnike te digitalne nomade, a ponudio je sve što jedan moderan radni prostor mora imati – brz internet, kvalitetne radne stolove, ugodnu radnu atmosferu i priliku za umrežavanje, piše Čapljinski portal.

Benefiti coworking prostora

Coworking prostori poput CodeHuba nude brojne prednosti koje bi mogle unaprijediti poslovnu klimu u manjim gradovima kao što je Čapljina.

Prvo, oni pružaju brz internet i tehnološki opremljen prostor, što je ključan preduvjet za suvremeni način rada.

Reklama

U coworking prostoru, radnici su okruženi sličnim profesionalcima, što potiče produktivnost i radnu atmosferu koju je teško postići u kućnom okruženju.

Dodatna prednost coworkinga je umrežavanje i stvaranje novih poslovnih veza. Rad u zajedničkom prostoru omogućava razmjenu ideja, kontakata i suradnji, čime coworking prostor postaje inkubator novih poslovnih inicijativa.

Također, prisutnost digitalnih nomada u coworking prostorima doprinosi raznolikosti i širenju znanja, što obogaćuje lokalnu zajednicu i otvara vrata novim projektima.

Potencijal za Čapljinu

Unatoč rastućoj popularnosti coworking prostora, manji gradovi poput Čapljine ostaju zapostavljeni, iako bi upravo takvi prostori mogli privući novu generaciju radnika koji ne ovise o stalnom mjestu boravka.

Coworking prostor u Čapljini ne samo da bi obogatio lokalnu poslovnu scenu, već bi stvorio preduvjete za rast zajednice digitalnih nomada, poduzetnika i kreativaca.

Primjer mostarskog CodeHuba pokazuje da coworking prostori mogu uspješno djelovati i u regijama koje nisu urbani centri, ali zahtijeva podršku i ulaganja koja će omogućiti dugoročnu održivost ovakvih inicijativa.

Reklama

Ulaganje u coworking prostor u Čapljini moglo bi postati ključan korak prema stvaranju napredne poslovne klime, privlačenju novih profesionalaca te razvoja poslovnih veza koje bi mogle potaknuti nove projekte i lokalnu ekonomiju.

Nastavite čitati

BIZNIS

VIDEO / Jedan dan u Lasti – kako se proizvode najukusniji keksi?

Objavljeno

 

Od

Tvornica keksa i vafla “Lasta“ Čapljina pokrenula je ponovno proizvodnju nakon što ju je preuzeo privrednik Petar Čorluka, vlasnik Violete.

Tvornica radi “punom parom“ i proizvodi kekse koji su zauzeli police trgovina širom regije.

Lasta je zaposlila i veliki broj radnika, što je veliki plus za lokalnu privredu.

Kako se proizvode keksi i kako izgleda jedan dan u Lasti, pogledajte u video prilogu.

Nastavite čitati

PRIVREDA

„Invictus“ otpušta radnike

Objavljeno

 

Od

 Kompanija „Invictus Technology Group” iz Banjaluke, osnovana nakon što je “Infinity International Group” dospjela na “crnu listu” Sjedinjenih Američkih Država najavila je drastične poteze i otpuštanje “značajnog broja radnika”.

Oni tvrde da je odluka donesena nakon što su se “suočili sa brojnim nezakonitim postupcima onih koji bi u Republici Srpskoj i Bosni i Hercegovini trebali da osiguraju prava zagarantovana zakonima”.

Kažu da su ambiciozno zaposlili 170 ljudi nakon što su ugasili “Infinity” koji bi nastavili poslovanje koje su do tada vodili u okviru nekoliko kompanija koje su se 18. juna i ranije našle pod sankcijama.

Tvrde da su prvobitno mislili da im banke neće praviti probleme i da će im otvoriti račune, ali da je podrška izostala.

“Bez obzira što se prvobitno činilo da ćemo kod banaka bez većih problema otvoriti račune, te završiti i sve druge neophodne aktivnosti kod drugih relevantnih institucija, ipak smo naišli na ozbiljne prepreke koje nas sprečavaju da ostvarimo započeti plan. Podrška je izostala, prije svega, od banaka koje nisu bile spremne da postupe po zakonu. Nakon ogromnog pritiska Ambasade SAD u Sarajevu, a u strahu od narednih poteza američke administracije i novih sankcija, banke su ignorisale naša nastojanja da kao nova kompanija dobijemo polazne elemente neophodne za normalno poslovanje. Zbog ovakvog nerazumijevanja teško možemo da održimo finansijsku stabilnost što iz dana u dan dodatno usložnjava čitavu situaciju”, saopštili su iz “Invictusa”.

Objašnjavaju da su početkom ovog mjeseca kao novi poslovni subjekt optimistično počeli sa radom i potpisali ugovore sa više od 170 zaposlenih. Sud je uredno izvršio registraciju nove kompanije, ali su sada došli u situaciju da moraju preduzeti neželjene poteze. Za sve krive Ambasadu SAD-a u BiH, iako im je sankcije prethodno uvelo američko Ministarstvo finansija.

Reklama

“Garantujemo da će svi zaposleni dobiti svoja zarađena primanja uz poštovanje ugovorom o radu i zakonom predviđenih mehanizama za djelovanje u ovakvim i sličnim situacijama. Želimo da naglasimo da se zbog postupaka Ambasade SAD na najbrutalniji način radnicima uskraćuje pravo na rad i osiguranje gole egzistencije iako za to nema bilo kakvog pravnog osnova. Baš zbog toga pozivamo sve nadležne institucije da što prije pronađu adekvatno rješenje kako ni jedna druga domaća kompanija u budućnosti ne bi bila izložena nezabilježenoj diskriminaciji”, saopšteno je iz “Invictusa”.

Kažu i da su sada izloženi potezima koji nemaju bilo kakve veze sa normalnim poslovanjem i poštovanjem zakonskih normi, a da ih relevantne institucije kao savjesnog poslovnog subjekta nisu u stanju zaštiti, zbog čega moraju priznati da je teško pronaći adekvatniji odgovor koji ne bi uključivao ozbiljnije rezove u samoj kompaniji.

Podsjetimo, 18. juna ove godine američka Kancelarija za kontrolu imovine stranaca OFAC uvela je sankcije nizu kompanija koje “čine mrežu podrške predsjedniku Republike Srpske Miloradu Dodiku”, a “Infinity International” se našao među njima, skupa sa firmama “Infinity Media”, “Prointer ITSS”, “Sirius 2010”, “Kaldera”, “K-2 Audio” u čijem je vlasništvu Alternativna televizija, “Una World” u čijem je vlasništvu bila “Una TV”.

Iz “Infinity-ja” su tada saopštili da će bez posla ostati oko 800 ljudi, a spas su potražili u registrovanju novih kompanija i promjenama vlasničke strukture, pretvarajućći dotatašnje rukovodioce u vlasnike.

„Invictus“ su prije mjesec dana osnovali menadžeri „Prointera“ i „Siriusa”.

CAPITAL.BA

Reklama
Nastavite čitati

U trendu