Connect with us

OSTALO

Svečano otvaranje 11. septembra na petlji Prnjavor

BANJA LUKA  – Svečano otvaranje dionice Doboj-Prnjavor auto-puta „9. januar“ Banjaluka – Doboj biće održano u nedjelju, 11. septembra, na petlji „Prnjavor“, rečeno je Srni u Ministarstvu saobraćaja i veza Republike Srpske. U Ministarstvu navode da je svečanost otvaranja zakazana za 10.30 časova.

Objavljeno

 


Prema njihovim navodima, zahvaljujući novih 36,6 kilometara auto-puta, čija je izgradnja uspješno privedena kraju ovog ljeta, mreža auto-puteva u Republici Srpskoj brojaće nešto više od 70 kilometara.

Upotrebnu dozvolu za dionicu auto-puta Prnjavor – Doboj izdalo je Ministarstvo za prostorno uređenje, građevinarstvo i ekologiju Republike Srpske.

U ovom ministarstvu Srni je rečeno da je komisija izvršila tehnički pregled dionice, te konstatovala da su svi radovi visokog kvaliteta i da su izvedeni u skladu sa projektnom i dugom tehničkom dokumentacijom.

Ugovor o projektovanju i izgradnji dionice auto-puta Banjaluka – Doboj, na pravcu između Doboja i Prnjavora, potpisan je 24. avgusta 2012. godine sa izvođačem radova, konzorcijumom sačinjenim od firmi „Integral inženjering“ Laktaši i „Granit“ Skoplje.

Ovaj konzorcijum dostavio je najnižu tehnički prihvatljivu ponudu na javni poziv za projektovanje i izgradnju dionice auto-puta Banjaluka – Doboj, na pravcu od Doboja do Prnjavora.

Pripremni radovi na terenu počeli su u kasnu jesen 2012. godine, a od proljeća 2013. godine radilo se punom parom na probijanju trase, izgradnji nasipa, regulaciji vodotoka, kao i na pripremi za izgradnju prvih objekata.

Na dionici od Prnjavora do Doboja izgrađen je veliki broj objekata, odnosno velikih i malih mostova, nadvožnjaka, podvožnjaka, propusta, te jedan umjetni tunel. Među najvećim objektima su mostovi preko rijeka Bosne i Ukrine.

Reklama

Najveći i najznačajniji objekat na ovoj dionici je most preko rijeke Bosne, u mjestu Kladari kod Doboja. Riječ je o dvojnoj građevini, na samom završetku navedene dionice auto-puta, neposredno ispred petlje „Doboj“, koji prelazi magistaralni put i rijeku Bosnu u ukupnoj dužini 412 metara.

Drugi veliki objekat na ovoj dionici je most Ukrina, dužine 92 metra, projektovan kao dvojna građevina koja omogućava prelaz preko rijeke Ukrine, a čiji su glavni nosači projektovani kao prenapregnuti montažni nosači za raspone od 16 i 20 metara.

Treći značajan objekat na ovoj dionici je umjetni tunel Slatinici, dugačak 80,5 metara.

Izgradnja pomenute dionice planirana je za jesen 2015. godine, ali zbog izuzetno loših vremenskih uslova i katastrofalnih poplava, koje su obilježile gotovo cijelu 2014. godinu, rok je pomjeren za nekoliko mjeseci.

Građevinski radovi okončani su krajem jula 2016. godine, a tokom avgusta izvođač radova posvetio se preostalim radovima na uređenju i čišćenju bankina i kosina, postavljanju zvučnih barijera i signalizacije, odbojnih ograda i ostalim povezanim radovima.

Istovremeno, nadležna komisija za tehnički prijem sprovela je tehnički pregled na objektu i dokumentaciji.

Reklama

Izvođač radova na ovoj dionici, angažovao je blizu 700 radnika, kao i dvadesetak podizvođača, sa njihovih 230 radnika, tako da se može zaključiti da je realizacija projekta izgradnje auto-puta Banjaluka – Doboj, dionice od Prnjavora do Doboja obezbjedila posao za više od 900 radnika.

Izgradnja pomenute dionice finansirana je kreditnim sredstvima Evropske banke za obnovu i razvoj u iznosu od 185 miliona evra.

Izvor: Srna

Nastavite čitati

EKONOMIJA

Kina u BiH investirala četiri milijarde maraka

Objavljeno

 

Od

Kina je izuzetno važan strateški partner i veliki prijatelj naše zemlje, što pokazuje i time da je ukupna vrijednost njihovih projekata u BiH već premašila dvije milijarde evra. Mi smo malo tržište koje u značajnijoj mjeri ne može uticati na globalna ekonomska kretanja, ali prostora za produbljivanje saradnje sa jednom od najmoćnijih država današnjice itekako ima, posebno uzimajući u obzir izuzetan geografski položaj naše zemlje koji omogućava kineskoj privredi pristup evropskom tržištu, rekao je u intervjuu za portal CAPITAL ambasador BiH u Kini Siniša Berjan.

Po vrijednosti investicija iz Kine, kaže Berjan, naša zemlja je na četvrtom mjestu u Centralnoj i Istočnoj Evropi, odmah poslije Srbije, Mađarske i Rumunije.

BERJAN: Kineski investitori iskazuju značajan interes za nekoliko ključnih sektora u BiH, prepoznajući izuzetne mogućnosti za razvoj i saradnju. Najveću pažnju posvećuju infrastrukturnim projektima, od izgradnje autoputeva i mostova do željezničkih pruga. Energetski sektor je vrlo atraktivan, s posebnim fokusom na projekte izgradnje hidroelektrana, termoelektrana i obnovljivih izvora energije. Rudarstvo i metalurgija su među ključnim oblastima interesa zahvaljujući bogatstvu prirodnih resursa koje BiH posjeduje. Osim toga, kineski investitori istražuju mogućnosti u sektorima poljoprivrede, turizma, zdravstva i informacionih tehnologija.

CAPITALKako onda komentariše optužbe EU koje se odnose na maligni kineski uticaj, zatim na njihovo zanemarivanje ekoloških standarda, netransparentnosti u radu, te stav da Kina koristi ovaj region samo da bi ušla na tržište EU?

BERJAN: Kineske investicije donose značajne ekonomske benefite BiH, uključujući razvoj infrastrukture i otvaranje novih radnih mjesta. Naša zemlja se trudi da osigura da svi projekti budu u skladu sa ekološkim standardima i principima transparentnosti. Saradnja za Kinom nije usmjerena protiv bilo koje treće strane, već je motivisana našim potrebama za ekonomskim razvojem i prosperitetom. BiH ostaje posvećena uravnoteženim međunarodnim odnosima i vjerujemo da je moguće ostvariti saradnju koja donosi korist svim uključenim stranama.

Tajni ugovori sa Kinom

CAPITAL: Zbog čega su ugovori sa Kinezima tajni?

Reklama

BERJAN: Ugovori sa kineskim kompanijama često sadrže komercijalno osjetljive informacije koje nisu javno dostupne radi zaštite interesa svih strana. Tajnost ugovora i poslovna povjerljivost nisu specifični samo za kineske investitore, već je uobičajena praksa u poslovnim odnosima širom svijeta kako bi se zaštitili konkurentski podaci i osigurala povjerljivost poslovnih planova. Transparentnost se osigurava kroz zakonske procedure, mehanizme nadzora nad realizacijom projekata i periodično izvještavanje relevantnih institucija, koji osiguravaju da su ovi ugovori u skladu sa interesima javnosti.

CAPITAL: Da li ste upoznati sa ugovorom koji je Vlada RS početkom juna sklopila sa kompanijom ELNIC za nabavku zaštitnog softvera?

BERJAN: Nisu mi poznati detalji ali svakako da jedan takav sporazum naglašava našu posvećenost poboljšanju mjera sajber bezbjednosti. Iako određeni aspekti takvih sporazuma mogu zahtijevati povjerljivost, zaštita naše digitalne infrastrukture ostaje prioritet.

FOTO: Ustupljena fotografija

CAPITAL: Da li ste upoznati sa konkretnim ugovorima sa Kinezima, poput HE Dabar, auto-puteva i drugim?

BERJAN: Da, Ambasada BiH u Kini je upoznata sa osnovnim karakteristikama ugovora i aktivno prati realizaciju važnih projekata. Posjedujemo osnovne, javno dostupne informacije o investitorima, vrijednostima i ciljevima ugovora. Projekat HE Dabar, koji uključuje izgradnju hidroelektrane na rijeci Trebišnjici, je u fazi implementacije i očekuje se da će značajno doprinijeti energetskoj sigurnosti regije. Takođe, kineske kompanije su uključene u izgradnju autoputeva, što je ključni segment infrastrukturnog razvoja zemlje. Ovi projekti su od strateškog značaja za ekonomski razvoj BiH, a saradnja s kineskim kompanijama omogućava transfer tehnologije, stvaranje novih radnih mjesta i poboljšanje ukupne infrastrukture u zemlji.

Reklama

CAPITAL: Prema našim informacijama, kineska kompanija Norinco planira da preko mađarskog ogranka kupi 80 odsto udjela u stolačkoj Aurori i preuzimanje koncesije na 30 godina. Da li ste upoznati sa ovim informacijama i znate li više detalja o njihovim planovima u BiH?

BERJAN: U ovom trenutku nemamo detaljnije informacije o planovima kineske kompanije Norinco u BiH ali očekujemo da će dodatne informacije o njihovim planovima biti dostupne uskoro, nakon finalizacije pregovora.

Komunikaacija kroz više kanala

CAPITAL: Da li su vam poznati detalji ulaganja u Željeznice RS koje je potpisao ministar Nedeljko Čubrilović?

BERJAN: Kineska kompanija je izrazila interes za modernizaciju i unapređenje željezničke infrastrukture u Republici Srpskoj, što uključuje rekonstrukciju postojećih pruga, eventualnu nabavku novih voznih sredstava i uvođenje naprednih tehnologija za upravljanje željezničkim saobraćajem. Ova ulaganja će doprinijeti boljem povezivanju regija unutar BiH, kao i poboljšanju međunarodnih transportnih veza.

CAPITAL: Kako se odvija komunikacija sa kineskim kompanijama zainteresovanim za BiH?

BERJAN: Komunikacija se odvija se na više nivoa i putem različitih kanala. Ambasada BiH u Kini organizuje poslovne seminare i sastanke na kojima se predstavljaju komparativne prednosti investiranja u naše zemlje. Pruža se podrška kineskim kompanijama u identifikaciji poslovnih prilika, povezivanju sa lokalnim partnerima i razumijevanju regulativa i procedura u BiH.

Reklama

Takođe, postoji saradnja sa kineskim privrednim komorama i trgovinskim organizacijama radi olakšavanja komunikacije i razmjene informacija. Ambasada aktivno učestvuje na raznim privrednim forumima i sajmovima u Kini, gdje promoviše investicione potencijale BiH i stupa u direktan kontakt s potencijalnim investitorima. Takođe, aktivno koristimo medije i promotivne kampanje. Ambasada pruža i konzularne usluge i podršku kineskim investitorima u vezi sa izdavanjem viza. Kroz ove aktivnosti, naša ambasada aktivno radi na izgradnji čvrstih poslovnih veza, olakšavanju investicionih procesa i osiguravanju uspješne saradnje između kineskih investitora i BiH.

CAPITAL: Da li se kompanije obraćaju Ambasadi BiH ili direktno vladama?

BERJAN: Kineske kompanije se često obraćaju Ambasadi BiH kao prvoj tački kontakta za informacije i podršku. Ambasada nerijetko igra ključnu ulogu u inicijalnim fazama pregovora i uspostavljanju kontakata sa relevantnim institucijama i kompanijama u BiH. Međutim, u zavisnosti od prirode projekta, kineske kompanije takođe direktno kontaktiraju vlade na državnom i entitetskom nivou, kao i lokalne vlasti, kako bi pregovarale o specifičnim uslovima i realizaciji projekata.

CAPITAL: Da li i kako komentarišu saradnju sa vlastima u BiH?

BERJAN: Kineske kompanije uglavnom pozitivno komentarišu saradnju sa vlastima u BiH. Posebno cijene otvorenost i spremnost na saradnju, kao i napore koji se ulažu u unapređenje poslovnog okruženja. Ističu da je komunikacija sa vlastima transparentna i efikasna, ali naglašavaju da postoji prostor za dalja poboljšanja, posebno u pogledu ubrzanja administrativnih procedura i smanjenja birokratskih prepreka. Kineski investitori ističu značaj BiH kao mosta za pristup drugim tržištima u regionu, što dodatno podstiče investicije.

FOTO: MIP BiH

Reklama
Birokratija u BiH izazov i za Kinu

CAPITAL: Da li se žale na administraciju i birokratske barijere?

BERJAN: Povremeno registrujemo žalbe na kompleksne procedure koje usporavaju realizaciju projekata. Kineske kompanije ističu da su proceduralni zahtjevi i složenost birokratskih procesa ponekada izazov, ali cijene napore vlasti u BiH da riješe ove probleme. Vlada i relevantne institucije aktivno rade na pojednostavljenju procedura i poboljšanju poslovnog okruženja kako bi privukle još više investicija.

CAPITAL: Ima li novih projekata u najavi i šta najuspješnije realizovano?

BERJAN: Trenutno se pregovara o nekoliko novih infrastrukturnih i energetskih projekata, kao što su proširenje mreže autoputeva i modernizacija željezničke infrastrukture što će značajno unaprijediti transportnu mrežu i povezanost. Posebno interesantne su inicijative za ulaganja u zelenu energiju. Drugi značajni projekti uključuju i izgradnju bolnice u Doboju, kao i vjetroelektranu “Ivovik” sa investicijom od 130 miliona evra.

Većina kineskih projekata koji se trenutno realizuju u BiH uglavnom se odnose na energetski sektor i saobraćajnu infrastrukturu. Posebno bih ovom prilikom izdvojio izgradnju Termoelektrane Stanari vrijednosti preko 500 miliona evra, kao rezultat saradnje  kineske kompanije “Dongfang Electric Corporation” i lokalnih partnera. To je prvi veliki infrastrukturni projekat, koji smo radili u saradnji sa Kinom, ali i prvi projekat, koji je iskoristio specijalni kredit u sklopu mehanizma saradnje Kine i zemalja Centralne i Istočne Evrope, a kojeg je dodijelila Kineska razvojna banka.

Mnogobrojne kineske kompanije su zainteresovane za saradnju. Treba istaći da Kina i BiH imaju potpisan „Sporazum o izbjegavanju dvostrukog oporezivanja“ kao i „Sporazum o zaštiti i promociji stranih investicija“ što uveliko olakšava rad zainteresovanih privrednih subjekata.

Reklama

CAPITAL: Andrijana Pisarević

Nastavite čitati

OSTALO

Jednostavni savjeti kako uštedjeti gorivo u vožnji

Objavljeno

 

Autoput

Njemačka organizacija Tüv Süd, koja se bavi certificiranjem i inspekcijama, dala je nekoliko zanimljivih savjeta o štedljivoj vožnji. Neke znate, a neke možda i ne.  Kako biste uštedjeli gorivo prebacite u višu brzinu pri 2000 o/min. Također, mnogi vozači imaju potrebu ostati u nižoj brzini, ali već pri 50 km/h možete biti u četvrtoj brzini, a ovisno prijenosnim omjerima u mjenjaču te vrsti motora (turbodizelski, turbobenzinski…) možda čak i u petoj. Potrošnja goriva pada za čak pedeset posto ako ste u četvrtoj brzini, a ne u drugoj pri navedenoj brzini. Novi automatski mjenjači optimiziraju stupanj prijenosa, ali s ručnim mjenjačima vi ćete morati izabrati, piše Revijahak.hr. (više…)

Nastavite čitati

OSTALO

KKI Vrbas i MH “Elektroprivreda Republike Srpske” potpisali ugovor o saradnji

Objavljeno

 

Povodom 20 godina postojanja Košarkaškog kluba invalida „Vrbas predsjednik KKI „Vrbas“ Marinko Umičević i generalni direktor MH “Elektroprivreda Republike Srpske” Luka Petrović potpisali su ugovor o saradnji i tom prilikom je Elektroprivreda Republike Srpske donirala klubu iznos od 5 hiljada KM, kao znak podrške za uspješan rad. (više…)

Nastavite čitati

U trendu