Connect with us

PREDUZETNIŠTVO

Sigurni znaci da vam je potrebna revizija modela poslovanja

Pomislite li ponekad koliko život jednog preduzeća može nalikovati ovom našem, ljudskom?

Objavljeno

 


Ekonomske slobode

Od dana kada zvanično „dođe na svijet“, preko prvih, nesigurnih koraka, pa sve do trenutka kada se nađe rame uz rame sa onim „odraslijima“, koji uspješno opstaju već izvjestan niz godina ili decenija.

S jednom velikom razlikom, doduše – bez obzira na njegov trenutni „uzrast“, nijedan biznis ne može samostalno funkcionisati bez konstantne posvećenosti njegovog vlasnika ili osnivača. Odgovornost koju će od vas iziskivati upravljanje poslovanjem zapravo nikada ne prestaje, i to ćete najbolje uvidjeti kada stvari, uprkos vašem trudu, jednostavno ne idu po planu.

Za uspješno prevazilaženje takvih perioda najpre će biti potrebno da prihvatite činjenicu da određeni problem postoji. Mnogi preduzetnici posvetiće puno vremena nastojeći da sami dokuče šta je to što ih u poslovnju koči, a zatim pokušati da samostalno vrate svoj biznis na pravi kolosjek.

Međutim, neće uvek biti lako iz prve prepoznati prave uzroke problema – i to se odnosi kako na one „tek rođene“, tako i na kompanije sa već stečenim kredibilitetom. Ipak, ukoliko već izvjesno vrijeme prepoznajete ova 3 „simptoma“, sva je prilika da će biti neophodno da revidirate dosadašnji način poslovanja.

Umjesto u razvoj poslovanja, više sredstava ulažete u puko održavanje biznisa.

Različite varijante subvencija i nepovratnih zajmova, kreditno zaduživanje, pa i prodaja (ne)pokretnosti veće vrednosti – neki su od najčešćih načina da se obezbijede sredstva za ulaganje u biznis. Sasvim prirodno, svaki preduzetnik će očekivati i da se ta sredstva vremenom vrate kroz stečene prihode.

Reklama

Problem nastaje kada su ti prihodi jedva dovoljni za pokrivanje osnovnih troškova preduzeća. O ulaganju u nove projekte ili proširivanje djelatnosti tada nema ni govora – pogotovo ukoliko finansijski odliv traje duži period, a izgledi za skoriju stabilizaciju prihoda postaju sve mršaviji.

Sva je prilika da u tom slučaju materijalni izdaci nisu primaran uzrok problema, već se radi o neodgovarajućem modelu poslovanja. Kontinuirano upumpavanje sve veće količine novca teško da će vam biti dovoljno da pokrenete biznis sa mrtve tačke – a o glavoboljama izazvanim nagomilavanjem dugova da i ne govorimo.

Zato je najpre potrebno preispitati postojeći biznis model. Nakon toga, moguće je preduzeti i adekvatne mjere kako bi se taj model prilagodio ciljevima poslovanja, ali i kompletnoj strukturi preduzeća.

Konstantno ste u manjku sa prihodima.

Povremene fluktuacije u količini ostvarenih prihoda uvijek treba očekivati, i njih će najčešće diktirati trenutne prilike na tržištu. Međutim, ukoliko su prihodi od poslovanja u konstantnom padu, to može ukazivati na dvije stvari:

– Smanjenje veličine tržišta kome su proizvodi i usluge namenjeni;

Reklama

– Postepeni gubitak uticaja kompanije na tržištu.

U prvom slučaju – slično kao i kod iscrpljivanja materijalnih ulaganja – moguće je da je potrebno struktuisati novi model i plan poslovanja. To nikako ne znači da postojeći proizvodi ili usluge nemaju svoju ciljnu grupu ili da biznis ideja sama po sebi nema potencijal, već bi problem, recimo, mogao biti u načinu na koji se oni predstavljaju krajnjim korisnicima. Dakle, preispitivanje pristupa tržištu i prilagođavanje njegovim trenutnim zahtjevima biće polazna tačka za iniciranje bilo kakvog pomaka.

Ukoliko kompanija pak, gubi svoj udio na tržištu, trebalo bi sagledati dublje uzroke opadanja njenog uticaja. Na primjer, problem bi mogao biti u definisanju cijena proizvoda ili usluga, prodajnoj strategiji koja se primenjuje, načina adresiranja zahtjeva potrošača, ili u kvalitetu korisničkog servisa. Prema tome, promjena postojećeg, ili uvođenje novog sistema poslovanja, zahtijevaće temeljnu analizu uzroka stagnacije poslovanja, ali i usvajanje fleksibilnijeg pristupa rješavanju problema.

Konstantan odliv zaposlenih i odlazak kvalitetnih članova tima.

Kada posvetite nedelje, mjesece, pa i godine pokušavajući da organizujete tim koji će poslovne izazove „jesti za doručak“, odlazak onih naboljih među njima sigurno neće biti nimalo ugodan. Pritom, između lošeg funkcionisanja biznisa i gubitka zaposlenih nerijetko postoji i uzajamna veza. Zaposleni će, naime, razmišljati o promjeni radnog okruženja ukoliko primijete da se preduzeće suočava sa problemima u poslovanju. S druge strane, ti problemi se mogu javiti upravo zbog odlaska ljudi na ključnim pozicijama.

Razumije se, razlozi prekida saradnje ne moraju uvijek biti direktno vezani za uslove rada. Poslodavci koji se trude da ugode najboljim radnicima, sa ovim će se suočavati tek sporadično. Ipak, kada odlazak članova tima postane više pravilo nego izuzetak, sva je prilika da za to postoje i veoma dobri razlozi.

Reklama

Štagod da je u pitanju, posljedice su neizbiježne – funkcionisanje kompanije neminovno trpi, pri čemu od zaposlenih ostaju većinom najlojalniji, ili oni koji trenutno nemaju mogućnost promene radnog mjesta. Ukoliko se tome doda i pretjerano zaduživanje ili konstantan gubitak prihoda, jasno je da treba reagovati prije nego što stavljanje katanca na vrata firme postane jedina izvjesna opcija.

Samostalne intervencije od strane rukovodioca preduzeća ponekad su dovoljne da spriječe dalje urušavanje poslovanja – pogotovo ukoliko se i uzroci i moguća rješenja prepoznaju i primijene na vrijeme. Ipak, kada prevazilaženje kritičnih perioda postane preveliki zalogaj, konsultovanje stručnjaka za razvoj poslovanja biće najbolje rješenje.

Ljudi sa znanjima iz različitih sfera poslovanja mogli bi vam, prije svega, pružiti potpuno novi uvid u suštinu problema. Njihovo iskustvo će vam pomoći da prepoznate ili osmislite drugačije modele upravljanja biznisom, a zatim primijenite one koji se pokažu kao najefikasniji – kako po pitanju poboljšanja trenutne situacije, tako i po pitanju dugoročnih planova za razvoj vašeg poslovanja.

 

Izvor: Mojafirma.rs

 

Reklama

PRIVREDA

Bihaćka plantaža američke borovnice sa 6000 sadnica opravdava svoje postojanje

Objavljeno

 

Od

Sanela i Nusret Sušić u bihaćkom prigradskom naselju Vikići podignuli su plantažu američke borovnice sa 6000 sadnica na površini dva i pol dunuma koja ovih dana opravdava svoje postojanje. U ovaj obiteljski projekt supružnici Sušić uložili su više od 300 000 KM. (više…)

Nastavite čitati

PREDUZETNIŠTVO

Knjige koje će vam pomoći da izgradite preduzetnički duh

Objavljeno

 

Od

Dobri preduzetnici moraju da imaju hrabrosti da bi uspeli, ali deluje da je tu hrabrost sve teže posedovati. Između globalne recesije i pandemije koja se ubrzava, tržište može izgledati mnogo više neprijateljski nastrojeno prema vama nego ikada. (više…)

Nastavite čitati

KARIJERA

Ovih šest stvari svaki dobar šef MORA da zna!

Pred vama su neki od načina na koje možete da napravite dobar poslovni tim i budete šef kog će ljudi cjeniti.

Objavljeno

 

Biti šef jeste prijatna, ali i vrlo izazovna pozicija. Mnogi mladi menadžeri u poslu ponekad nisu svesni svih strana ove pozicije. Ne očekuju da, kao lideri, upravo oni moraju da naprave tim koji je kvalitetan i kojem veruju. To je prvi preduslov da menadžer ne mora ubuduće da razmišlja o tome zašto je neko ostao duže na pauzi ili da li će sastanak proći u najboljem redu ako mu šef ne prisustvuje. (više…)

Nastavite čitati

U trendu