Connect with us

PRIVREDA

Željeznice RS: Akcija spasavanja megagubitaša koju ćemo plaćati decenijama

Objavljeno

 


Krajem idućeg mjeseca očekuje se da će konačno stići prva tranša kredita Svjetske banke, vrijednog 100 miliona maraka, a namjenjenog za veliko spremanje u najvećem gubitašu u Repubici Srpskoj.

Kroz priču o ovom kreditu mogu se jasno isčitati mnoge poruke, od one o neefikasnosti velikih “državnih kombinata”, koji u svim partokratskim društvima, pa i u Republici Srpskoj, služe prvenstveno za masovno zapošljavanje partijskih kadrova, do neefikasnosti sistema vlasti i činjenice da sve to, na kraju krajeva, i doslovno – plaća narod.

Željeznice RS, kao ubjeljivo najveći gubitaš u RS, koji je prošle godine imao skoro 3.200 zaposlenih i ostao upamćen po čestim protestma, pa čak i štrajkovima glađu, nakon dugogodišnjeg katastrofalnog poslovanja došao je u situaciju da ih samo milionski dugoročni kredit može izvući iz dubioze. Takav kredit im je, konačno, odobren u 7. decembra prošle godine, kada je bord direktora Svjetske banke donio odluku o zajmu za restrukturiranje Željeznica RS, u iznosu od 51,3 miliona evra.

Unucima kredit u nasljedstvo

Emanuel Salinas, šef kancelarije Svjetske banke u BiH, tada je poručio da će brzina realizacije kredita zavisiti od efikasnosti vlasti u BiH, navodeći da taj proces u nekim zemljama bude završen za tri mjeseca, a u nekima “potraje čak i do devet mjeseci”. U BiH je “proces”, praćen brojnim opstrukcijama potrajao skoro deset mjeseci i tek nedavno je Parlament BiH retifikovao sporazum o zajmu, a Predsjedništvo BiH dalo saglasnost za ratifikaciju. Tako će novac, koji mnogi željno isčekuju, slučajno ili ne, na račun ŽRS leći upravo nekoliko dana pred izbore.

Oni, koji će se na tim izborima boriti za vlast, ali i oni koji su Željeznice RS doveli do ruba ambisa, kada kredit dođe na naplatu, već će, uglavnom, biti u zasluženoj penziji.

Reklama

Naime, prema ugovoru sa Svjetskom bankom, rok otplate kredita je 32 godine, sa grejs periodom od sedam godina, uračunatim u taj rok. Zajam će se otplaćivati polugodišnje, 15. maja i 15. novembra. U prevodu, to znači da će prva od ukupno 50 rata, od kojih svaka iznosi nešto više od dva miliona KM, na naplatu dospjeti, najvjerovatnije, 2024. godine, a posljednju će naši potomci vratiti 2051. godine, što zanči da će kredit otplaćivati i naši potomci.

Detalji ugovora o zajmu, koji se itekako tiču građana RS, nisu javno objavljeni, ali je sasvim izvjesno da će ga vraćati poreski obveznici, jer je garancije za kredit dala Vlada RS.

Tanja Topić: Raspišite referendum!
Ova situacija je izazvala brojne komentare u javnosti, pa je tako politička analitičarka Tanja Topić, u ranijoj izjavi za Srpskainfo rekla da je vlast, prije nego što je zadužila sadašnje i buduće generacije, trebalo da o tome – raspiše referendum.

-Bilo bi najpoštenije da se narod direktno izjasni o tome. Zašto o tom kreditu nije raspisan referendum, ako već toliko forsiramo instituciju referendma u Republici Srpskoj – rekla je Topićeva.

O velikoj akciji spasavanja najvećeg gubitaša u RS do sada su najviše javno govorili sindikalci, a u Željeznicama RS ih ima na pretek, jer u preduzeću djeluje čak sedam sindikata, od kojih četiri okupljaju veliki broj članova. Iako se u nekim nijansama ne slažu, svi sindikalci u Željeznicama RS su saglasni da je veliki problem u procesu restrukturiranja taj što će milionima iz kredita raspolagati aktuelno rukovodstvo ŽRS, koje je, tvrde, u dobroj mjeri doprinelo propasti preduzeća. Dragan Savanović, koji je već devet godina na čelu posrnulog giganta, za razliku od sindikalaca vješto izbjegava bliske susrete s javnošću. I kada se pojavi pred kamerama, javnost od njega ne može čuti bitne podatke. Tako je nedavno, na pitanje novinara Srpskainfo koliki je ukupni akumulirani gubitak Željeznica RS, odgovorio da “ne zna taj podatak, jer mu je u glavi milion cifara”.

Minus u stotinama miliona KM

Reklama

Prema finansijskim izvještajima, ukupan akumulirani gubitak ŽRS je oko 115 miliona maraka, mada poznavaoci prilika tvrde da bi ta cifra, kada se uzmu u obzir sva potraživanja, pa i tužbe, koje će uskoro stići na naplatu, mogao biti daleko veći.

Pitanje je, dakle, da li će i kredit od 100 miliona maraka biti dovoljan da se popeglaju svi minusi Željeznica RS. Izvjesno je, međutim, da nakon što stigne taj novac, slijedi veliko spremanje u ŽRS, a ono podrazumijeva drastično smanjenje broja radnika, vlasničko i finansijsko restrukturiranje i podjelu preduzeća na dvije kompanije: jednu za infrastukturu, a drugu za operacije, odnosno prevoz. Kako je nedavno rekao Goran Čamdžić, lider jednog od najvećih sindikata u ŽRS, to vjerovatno znači da će, kada se cijela priča završi, prugama u Repubike Srpske špartati vozovi inostranih željezica.

Višak još najmanje 500 radnika

-Od 2011. godine broj radnika u Željeznicama RS smanjen je za 1.100, a od početka restrukturisanja, 1. marta , za 500, što je i predviđeno ovim procesom – izjavio je ministar saobraćaja RS Neđo Trninić.

Do kraja ovog procesa brojno stanje na Železnicama RS treba da bude smanjeno za još 500 radnika. Prema podatku koji je nedavno iznio predsjednik Sindikata željezničara RS Jelenko Dobraš, Željeznice RS trenutno imaju 2.560 zaposlenih, a sindikalci već odavno upozoravaju da uprava ŽRS smanjuje broj zaposlenih tako što se rešava operativnog osoblja, poput skretničara, manevrista i otpravnika vozova, dok privilegovani u kancelarijama ostaju pošteđeni.

 

Reklama

Izvor: Srpskainfo.com

PRIVREDA

Zaduženost Republike Srpske gotovo dvostruko veća od FBiH

Objavljeno

 

Od

Prvo zaduženje u ovoj godini Vlada Republike Srpske planira već ove sedmice. Zakazana je aukcija šestomjesečnih trezorskih zapisa na Banjalučkoj berzi, putem koje se RS planira zadužiti 10 miliona KM.

Podsjetimo da je Narodna skupština RS krajem prošle godine usvojila odluke o dugoročnom i kratkoročnom zaduženju RS za 2024. godinu kojima je predviđeno da se taj entitet može zadužiti iznosom do 1,2 milijarde KM.

Najavljeno je da će 87. aukcija trezorskih zapisa RS biti održana 25. januara na Banjalučkoj berzi. Planirani iznos emisije je 10 miliona KM sa rokom dospijeća šest mjeseci. Biće to prvo ovogodišnje zaduženje RS.

Maksimalan iznos kratkoročnog duga prema odluci koja je usvojena krajem godine ne može biti veće od 337 miliona KM u ovoj godini, a dugoročno maksimalno 951 milion KM.

Sredstva pribavljena dugoročnim zaduživanjem biće upotrijebljena u skladu sa Zakonom o zaduživanju, dugu i garancijama RS za finansiranje kapitalnih investicija, refinansiranje ukupnog duga ili dijela duga RS, plaćanje uslovnih obaveza po osnovu garancija RS te za finansiranje budžetskog deficita u slučajevima kada Ministarstvo finansija procijeni da će planirani rashodi biti veći od iznosa planiranih prihoda, naveli su iz Vlade.

Ukupan javni dug RS je oko 6,2 milijarde KM što je oko 40 posto BDP-a i vlast ovog entiteta tvrdi da RS nema problema sa otplatom te da je zaduženost na istorijskom minimumu. Opozicija je stava da se i u ovoj godini nastavlja politika neosmišljenog zaduživanja kojima se krpe rupe u budžetu.

Reklama

Neosmiljeno zaduživanje kao što je neosmiljeno bez osnovnih ekonomskih parametara, recimo, podići minimalnu platu u RS. To je vjestačka priča koja služi za jednokratnu upotrebu i zadovoljenje političkih mjera koje služe samo za izbornu priču – smatra Milan Miličević, predsjednik SDS-a.

To zaista zvuči mnogo, ovako kada razmišljate, ali to je opet u okvirima onih normalnih zaduženja BDP-a i dugoročno – kaže Anja Ljubojević, potpredsjednica NSRS.

Zbog priča o sankcijama, podsjeća nas sagovornik, nije isključeno da se Vlada kada je riječ o zaduženju na međunarodnom tržištu okrene dalekoistočnim zemljama.

Zaduženje koje mora da obavi RS nije ozbiljan iznos ni za jednu berzu, tako da je samo pitanje koliko je politička situacija stabilna u smislu investitora koji bi pozajmili taj novac za obveznice, mada je kamata koja je određena vrlo atraktivna i vjerujem da će biti lako naći investitore – ističe ekonomski analitičar Zoran Pavlović.

Ukupan javni dug FBiH je oko 6,4 milijarde KM i veći je za oko 200 miliona KM u odnosu na RS. No, gledano u odnosu na BDP zaduženost RS je gotovo dvostruko veća u odnosu na drugi entitet.

BHRT

Reklama
Nastavite čitati

PRIVREDA

Odobrena akvizicija: Britanci vlasnici Mtel-ove firme „Sky Towers Infrastucture“

Objavljeno

 

Od

Konkurencijsko vijeće Bosne i Hercegovine dopustilo je koncentraciju na tržištu iznajmljivanja telekomunikacijskih tornjeva, odnosno, tržištu pružanja prostora na tornjevima za instalaciju infrastrukture elektronskih komunikacijskih mreža na području Bosne i Hercegovine.

Drugim riječima, Vijeće je odobrilo prodaju Mtelove firme Sky Towers Infrastucture međunarodnom gigantu Actis EU Menagement S à.r.l. Luksemburg, izvještava BiznisInfo.ba.

Kako smo ranije pisali, kompanija Actis, vodeći globalni investitor u održivu infrastrukturu sa sjedištem u Londonu, preuzima veliku mrežu telekomunikacionih stubova u Bosni i Hercegovini koja je pripadala firmi Mtel, odnosno Telekomu Srbija.

Odlukom Konkurencijskog vijeća otklonjena je prepreka za ovu veliku akviziciju.

Kako smo ranije pisali, Telekom Srbija Grupa osnovala je Sky Towers Infrastructure u Srbiji, Crnoj Gori i BiH na koje je prenijela vlasništvo nad antenskim stubovima, kao i nad poslovima njihove izgradnje i održavanja. Sky Towers Infrastructure tako je postao vlasnik antenskih stubova i ostale pasivne telekomunikacione infrastrukture.

Prošlog mjeseca smo objavili da Telekom Srbija sprema prodaju ove infrastrukture, i to ukupno 1.827 ovih stubova, od kojih se 995 nalazi u Srbiji, 725 u Bosni i Hercegovini i 107 u u Crnoj Gori.

Reklama

Telekom Srbije posljednjih godina se agresivno širio u cijelom regionu, uključujući BiH, ali je ujedno drastično uvećao dugove. Iz kompanije su kasnije rekli da se prodaju stubovi, ali ne i oprema za telekomunikacije povezana sa njima, kao što su bazne stanice.

Telekom će i dalje ostati korisnik tih stubova u svojstvu zakupca, a njihovom prodajom će prikupiti značajna sredstva.

BiznisInfo.ba

Nastavite čitati

PRIVREDA

Nakon 44 godine gasi se proizvodnja u Prevent FAD-u

Objavljeno

 

Od

Prevent grupacija odlučila je da ugasi proizvodnju u kompaniji Prevent FAD Jelah i otpusti radnike.

Kako je kazao predsjednik sindikata Prevent FAD-a Enes Roša, firma gasi proizvodnju nakon 44 godine rada, a 59 radnika ostaće bez posla.

Otkaze je već dobilo 35 radnika, a preostala 24 su iz zaštićenih kategorija kojima uprava takođe namjerava dati otkaz.

Prema navodima Roše, iz kompanije su kao razlog za gašenje naveli da proizvodni program nije profitabilan, mada je kompanija ostvarila prošle godine dobit od 2,6 mil KM. Navodno, kompanija planira mašine iz Jelaha izmjestiti u Željezaru Ilijaš.

Povodom odluke o gašenju proizvodnje i otkazima, radnici su protestvovali pred Upravom Preventa u Sarajevu tražeći da im minimalne zakonske otpremnine koje je ponudila Uprava budu uvećane.

Iz Prevent grupacije nisu se oglašavali ovim povodom.

Reklama

Prevent FAD bio je poznat kao proizvođač kočionih diskova koje je izvozio na tržište EU za direktnu ugradnju u vozila VW grupacije.

Prevent je nedavno zatvorio fabriku u Bužimu u kojoj je bez posla ostalo 70 radnika.

eKapija

Nastavite čitati

U trendu