Connect with us

PREDUZETNIŠTVO

Preduzetnički vodič: Od ideje do realizacije

Objavljeno

 


Ekonomske slobode

Preduzetništvo i pokretanje sopstvenog biznisa su sve popularnija tema među mladima, a priče o uspesima startapa u različitim oblastima poslovanja inspiracija su mnogima da razmisle o započinjanju sopstvenog poslovnog projekta ili realizaciji ideje o kojoj dugo pričaju prijateljima, ali nikako da skupe hrabrost i upuste se u preduzetničke vode.

Prije svega, ono što je svima koji imaju ideje za pokretanje biznisa potrebno je plan, kako bi svoju zamisao testirali i ujedno definisali ciljeve i način njihovog ostvarenja. Ukratko, biznis plan je metod i alat koji nam pomaže da isprobamo svoju ideju za posao.

Prema iskustvu, tek nekih 30 odsto onog što smo na početku planirali se ostvari baš onako kako smo zamislili. Sve ostalo se prilagođava stvarnom stanju oko nas i situaciji u kojoj se nađemo kad započnemo sopstveni biznis. Međutim, biznis plan je značajan jer nam omogućava da ideju isprobamo dok je to još jeftino. Ujedno, preko njega je moguće pratiti razvoj projekta, ali i pravovremeno reagovati na potencijalne probleme, u slučajevima kad predviđeni tok aktivnosti krene u neplaniranom smjeru.

Na samom početku je naša ideja, koja treba da bude takva da rješava nečiji problem ili ispunjava potrebu. Važno je oslušnuti ljude – šanse da određeni posao uspije su veće ukoliko smo prethodno upoznati sa određenim sektorom proizvodnje ili vrstom usluga koje želimo da pružimo.

Nakon formulacije ideje, bitno je postaviti ciljeve: gdje želimo da budemo za pet godina, koliko proizvoda ili usluga ćemo plasirati, kakav kvalitet ponuditi, kako ćemo provjeriti svoje ishode i rezultate. Zatim moramo da provjerimo šta je to što nas preporučuje da radimo taj posao, po čemu možemo biti posebni. Bitno je sagledati svoje kompetencije i mogućnosti angažovanja spoljnih saradnika koji bi mogli da pomognu.

Posle postavljanja ciljeva, treba detaljno sagledati proizvod ili uslugu koju nudimo, definisati šta je to što je razlikuje od konkurencije, koje sve varijante proizvoda moramo da poznajemo. Sljedeći korak je sagledavanje konkurencije i odgovor na pitanje da li je konkurencija jaka ili slaba. Ukoliko je jaka, da li uopšte možemo da se izborimo za svoje mjesto na tržištu? Takođe, ako je slaba, treba imati na umu da za to vjerovatno postoji neki dobar razlog. Svakako ne treba ulaziti u poslovne poduhvate gdje se mora uložiti mnogo sa malom vjerovatnoćom da će to biti vraćeno u nekom razumnom roku. Nakon ovoga, treba da procijenimo vrijednost investicije potrebne da bi se započeo posao i da napravimo finansijske proračune troškova i administrativne zahtjeve. Tek kad to imamo utvrđeno, na prvoj smo tački u procesu biznis planiranja u kojoj možemo eventualno da dođemo do zaključka da nešto možda nije u redu sa našom biznis idejom. Ako je zaključak takav, možemo da se vratimo na početak i stvari postavimo na drugačije osnove.

Reklama

Pored svega ovoga, neophodno je i utvrditi koji su to rizici koji mogu dovesti naš posao u neprilike. Svaki mladi preduzetnik treba da zna da je jako bitno povući jasnu granicu između sopstvenih i firminih para. Bez obzira na činjenicu da je sopstveni biznis uglavnom pokrenut sa ciljem stvaranja prosperiteta vlasnika, sredstva koja potiču iz prihoda poslovanja se moraju racionalno trošiti, posebno u ranoj fazi životnog doba biznisa. Pokretanje privatnog biznisa podrazumijeva različita odricanja. Dok firma „ne stane na noge”, vlasnik bi trebalo da se uzdrži od povlačenja sredstava, osim u formi ličnog dohotka koji je srazmjeran mogućnostima firme.

Dakle, za svako biznis planiranje bitne su sljedeće stvari: ideja, lične kvalifikacije, motiv i cilj, mreža saradnika, potrebe kupaca, kalkulacije cena i fiksni i varijabilni troškovi, investicije i rizici poslovanja. Priprema poslovnog projekta podrazumijeva planiranje, realizaciju planova, provjere, izmjene i prilagođavanje planova stvarnosti.

 

Izvor: Bif.rs

PRIVREDA

Bihaćka plantaža američke borovnice sa 6000 sadnica opravdava svoje postojanje

Objavljeno

 

Od

Sanela i Nusret Sušić u bihaćkom prigradskom naselju Vikići podignuli su plantažu američke borovnice sa 6000 sadnica na površini dva i pol dunuma koja ovih dana opravdava svoje postojanje. U ovaj obiteljski projekt supružnici Sušić uložili su više od 300 000 KM. (više…)

Nastavite čitati

PREDUZETNIŠTVO

Knjige koje će vam pomoći da izgradite preduzetnički duh

Objavljeno

 

Od

Dobri preduzetnici moraju da imaju hrabrosti da bi uspeli, ali deluje da je tu hrabrost sve teže posedovati. Između globalne recesije i pandemije koja se ubrzava, tržište može izgledati mnogo više neprijateljski nastrojeno prema vama nego ikada. (više…)

Nastavite čitati

BIZLIFE

Ovih šest stvari svaki dobar šef MORA da zna!

Pred vama su neki od načina na koje možete da napravite dobar poslovni tim i budete šef kog će ljudi cjeniti.

Objavljeno

 

Biti šef jeste prijatna, ali i vrlo izazovna pozicija. Mnogi mladi menadžeri u poslu ponekad nisu svesni svih strana ove pozicije. Ne očekuju da, kao lideri, upravo oni moraju da naprave tim koji je kvalitetan i kojem veruju. To je prvi preduslov da menadžer ne mora ubuduće da razmišlja o tome zašto je neko ostao duže na pauzi ili da li će sastanak proći u najboljem redu ako mu šef ne prisustvuje. (više…)

Nastavite čitati

U trendu