Connect with us

ANALIZE

Domaći proizvodi istiskuju strane sa polica

Objavljeno

 


Made in BiH

SARAJEVO – Iako u mnogim segmentima još dominiraju regionalni ili globalni igrači, domaće kompanije iz prehrambenog sektora osvajaju sve više tržišnog udjela i polako potiskuju stranu konkurenciju, pokazuju posljednji podaci „Euromonitora“, renomirane analitičke kuće.

Kao uspješne domaće kompanije koje su u 2018. godini povećale tržišni udio, „Euromonitor“ navodi „Fratello Trade“, „Adria MM“, „Vispak“, „Akova Group“, „Pavić“, „Menprom“, „Bimal“, „Vegafruit“…

Na tržištu pekarskih proizvoda dominiraju domaće kompanije koje su se fokusirale na izgradnju vlastitih specijalizovanih pekarskih maloprodajnih lanaca, kao što su „Krajina klas“ i „Žitopeka“.

Oni, kako se navodi, u centralama proizvode tijesto, zatim ga distribuišu svojim maloprodajnim objektima, gdje dovršavaju pečenje.

„Ledo“ ima udobnu lidersku poziciju u segmentu zamrznutog voća i povrća u BiH, ali zbog negativnog uticaja restrukturiranja svog vlasnika „Agrokora“, izgubili su dio tržišta. To je najbolje iskoristio banjalučki „Fratello Trade“, koji je koristio poboljšanja u dostupnosti svojih proizvoda pa je kompanija istisnula „Ledo“ sa polica u nekoliko značajnih maloprodajnih lanaca i malih nezavisnih trgovaca.

Reklama

„Akova grupa“ vodi u segmentu prerađenog mesa i morskih plodova. Kompanija je pozicionirana u niskosrednjem dometu ohlađenog i zamrznutog prerađenog mesa, prvenstveno nudeći pileće proizvode, ali i govedinu.

Domaći i regionalni igrači dominiraju segmentom prerađenog mesa i morskih plodova, dijelom zbog svijesti o preferencama domaćih potrošača.

„Upoznati su s tradicijom prerade mesa i morskih plodova u regionu i najbolje su pozicionirani da isporučuju specifikacije proizvoda na koje su potrošači navikli“, pojašnjava „Euromonitor“.

Bh. proizvođači „Pavić“, „Menprom“ i „Fratello Trade“ zabilježili su najveći porast udjela u proizvodnji obrađenog mesa i morskih plodova tokom 2018. godine.

Sa druge strane, regionalni proizvođači, pod vođstvom „Podravke“ i „Leda“ dominiraju gotovim obrocima. Domaći igrači se povlače, prije svega „Jami“, koji je prvobitno isporučivao tradicionalnu bosansku kuhinju u obliku spremljenih obroka, ali je sada isključivo prisutan sa svojim zamrznutim asortimanom pica.

„Barilla Holding“ vodi u segmentu riže, tjestenina i rezanaca. Kompanija je jedini proizvođač sa dvostrukim cijenama prodaje zahvaljujući snažnom brendu i prisustvu u svim većim maloprodajnim lancima. Domaći proizvođač „Adria MM“ bilježi najveći rast prodaje u ovom segmentu tokom 2018. godine, a kako se navodi u istraživanju, pokazala je kapacitet da uvede nove inovativne proizvode, osvježavajući svoj standardni dizajn ambalaže i lansirajući tjestenine izrađene od integralne pšenice.

Reklama

„Podravka“ je nastavila da dominira u segmentu supa, a „Vispak“, vodeći domaći proizvođač supa, ostvario je najveći rast učešća u 2018. godini, uz povećanu prisutnost na policama. „Podravka“ je nastavila u 2018. godini udobnu vodeću ulogu u sosevima, prelivima i začinima.

Jedini značajan domaći igrač u jestivim uljima je „Bimal“, a kao i neki drugi domaći proizvođači, i on je zabilježio porast tržišnog učešća tokom 2018. godine, uz poboljšanje raspoloživosti na policama u odnosu na svoja dva najbliža rivala, „Bunge“ i „Zvijezdu“.

„Ferrero“ je nastavio da vodi u segmentu slatkih namaza tokom 2018. godine. Grupa je poboljšala pristupačnost svog ključnog proizvoda, nutela, pozicionirajući ga kao apsolutnog lidera kvaliteta.

„Domaći proizvođač ‘Vegafruit’ zabilježio je najveći porast učešća u ovom segmentu, ali je njegovo prisustvo u džemovima i konzervama, međutim, blijedilo tokom perioda pregleda, zbog finansijskih poteškoća“, navode iz „Euromonitora“.

Prisustvo domaćih igrača u žitaricama za doručak u BiH je zanemarivo, pošto nema tradicije proizvodnje ili konzumiranja žitarica za doručak u zemlji, a „Nestle Adriatic BH“ lider je u ovom segmentu.

Admir Kapo, predsjednik Udruženja „Kupujmo i koristimo domaće“, koje je sprovelo veliki broj kampanja s ciljem promocije domaćih proizvoda, kaže da domaće kompanije sve više ulažu u marketing, dizajn i kvalitet proizvoda, na šta potrošači nisu imuni.

Reklama

„Takođe, za dobre rezultate ključan je i rast naših tržnih centara, koji imaju više razumijevanja prema domaćim proizvođačima“, kaže Kapo.

Ističe kako se pod sloganom „Kupujmo domaće“ ne može proizvoditi i pakovati sve i svašta.

„Proizvod mora biti kvalitetan, mora imati dobru ambalažu i biti dobro pozicioniran u svim domaćim trgovinama. Tako nešto kupci neće izignorisati i daće priliku da se naše firme dokažu“, zaključio je on.

Slaviša Kajkut, sekretar Udruženja potrošača „Reakcija“ Banjaluka, kaže kako se potrošači sve više okreću domaćim proizvodima, jer ih poznaju.

„Sa druge strane, naše tržište je malo pa svaka negativna reakcija na proizvod odjekne tako da potrošači mogu da kazne proizvođača. Određene strane robne marke povukle su neke svoje proizvode i zanemarile naše tržište, jer su uvidjele da su domaći proizvođači bliži potrošačima i nije im isplativo da prodaju svoj proizvod ovdje“, kazao je Kajkut.

 

Reklama

Izvor: Nezavisne novine

ANALIZE

Republika Srpska povećava kvotu radnih dozvola za strance na 2.000

Objavljeno

 

Od

Upravni odbor Zavoda za zapošljavanje Republike Srpske donio je odluku o izmjeni odluke o utvrđivanju kvota radnih dozvola za zapošljavanje stranih državljana i lica bez državljanstva u Republici Srpskoj, a do izmjena, odnosno povećanja kvota došlo je na zahtjev Unije udruženja poslodavaca Republike Srpske.

Kako su za „Nezavisne novine“ objasnili iz Zavoda za zapošljavanje Srpske, odlukom je utvrđena kvota radnih dozvola za 2024. godinu za zapošljavanje 2.000 stranih državljana i lica bez državljanstva.

Kvota se odnosi na 500 produženih ranije izdatih radnih dozvola i 1.500 za novo zapošljavanje. Pomenuta kvota je važeća do 31.12.2024. godine„, istakli su oni.

Da podsjetimo, prošle godine donesena je odluka za zapošljavanje 1.400 stranih državljana i lica bez državljanstva u Republici Srpskoj i to 1.000 za novo zapošljavanje stranih državljana i osoba bez državljanstva i 400 za produženje ranije izdatih radnih dozvola.

Saša Aćić, direktor Unije poslodavaca Republike Srpske, istakao je za „Nezavisne novine“ da je, imajući u vidu trendove, realno očekivati da će nova kvota biti dovoljna do kraja godine.

S obzirom na to da ima veći broj poništenih radnih dozvola u periodu do sada i s obzirom na to da smo podigli kvotu na 2.000, mislimo da će taj broj biti dovoljan do kraja godine uz obećanje da ćemo, ukoliko bude nedostatak dozvola na kraju godine, korigovati odluku i povećati za potreban iznos„, kaže Aćić.

Reklama

Prema njegovim riječima, stranih radnika je potrebno u svim oblastima, ali najviše ih ima u građevinarstvu, poljoprivredi i prerađivačkoj industriji.

U svim deficitarnim granama, što se tiče radne snage, potrebni su radnici, međutim ova tri sektora trebaju najviše ljudi iz inostranstva„, navodi on.

Takođe, na sjednici Upravnog odbora koja je održana krajem jula ove godine utvrđena je i kvota radnih dozvola za zapošljavanje stranih državljana i lica bez državljanstva u Republici Srpskoj za 2025. godinu.

Kvota se odnosi na 2.000 radnih dozvola za zapošljavanje stranih državljana, a ista je važeća do jula 2025. godine. Od ukupnog broja radnih dozvola, 500 će se odnositi na produžene, a 1.500 za novo zapošljavanje stranih državljana i lica bez državljanstva“, objasnili su za „Nezavisne novine“ u Zavodu za zapošljavanje Srpske.

Kada je riječ o kvotama za prvu polovinu naredne godine, Aćić ističe da će, s obzirom na trendove iz okruženja, vrlo vjerovatno doći i do korekcija te odluke.

Nezavisne novine

Reklama
Nastavite čitati

BIZNIS

Đorđe Đoković širi biznis u Srpskoj

Objavljeno

 

Od

Banjalučka agencija „Legacy international“ u vlasništvu Đorđa Đokovića, mlađeg brata Novaka Đokovića, dobila je posao promocije Olimpijskog centra (OC) „Jahorina“ vrijedan oko 84.000 KM.

Kako se navodi u odluci o izboru najpovoljnije ponude, bila je ovo jedina ponuda koja je stigla na tender, javlja Akta.ba.

Procijenjena vrijednost ponude bez PDV-a je bila 72.200 KM, a Đoković je ponudio promociju za 72.180 KM bez PDV-a.

Agencija „Legacy international“ osnovana je u novembru prošle godine. Do sada nije imala dobijenih tendera, ali je bila zadužena za poslove oko organizacije teniskog ATP turnira „Srpska open“.

U banjalučku podružnicu registrovanu uplatio je kapital od 9.779,15 KM, a osnovna i pretežna djelatnost je rad sportskih objekata. Đoković je direktor i vlasnik beogradske firme istog imena, koja se bavi organizovanjem teniskih turnira u Srbiji.

Đorđe Đoković je najmlađi je od trojice braće Đokovića koji se nakon profesionalnog tenisa posvetio biznisu, a do sada je realizovao nekoliko sportskih projekata.

Reklama

Osnovna i pretežna djelatnost je rad sportskih objekata.

Inače, Đokoviću su česti gosti na Jahorini koja ima staze nazvane po Novaku Đokoviću.

Nakon mnogobrojnih posjeta porodice najboljeg tenisera, Novaka Đokovića, olimpijskoj planini prošle godine je postignut dogovor i o investicijama koje će ova porodica realizovati na Jahorini.

„Imamo tu čast da su naši česti gosti članovi porodice Đoković koji su sami po sebi svjetski poznat brend. Nakon privilegije koju smo dobili imenovanjem jahorinskih ski staza po imenu najpoznatijeg srpskog tenisera Novaka Đokovića sada Jahorina dobija i hotel u neposrednoj blizini upravo ovih staza. Naša vizija je da privučemo što više ovakvih investitora te da Jahorina u budućnosti ide rame uz rame sa najuspješnijima jer joj svim prethodno realizovanim taj status i pripada. Prije par dana na jednom kongresu sam saznao da je moj tim na koji sam beskrajno ponosan tim koji je sagradio najviše žičara na svijetu“, izjavio je tada Ljevnaić.

Dodao je da veliku zahvalnost duguje prije svega Srđanu Đokoviću sa kojim je kako kaže zadovoljstvo sarađivati i realizovati vizije koje su prije svega usmjerene na budućnost i naslijeđe za naredne generacije.

Sa ovom dogovorenom promocijom, čini se da se poslovna saradnja širi.

Reklama

Akta.ba

Nastavite čitati

ANALIZE

Suzbijanje cijena glavni zadatak

Objavljeno

 

Suzbijanje cijena robe široke potrošnje biće jedan od najvažnijih zadataka u idućoj godini, koja će, po svemu sudeći, biti teška i sa smanjenom likvidnošću privrede zbog poskupljenja svih ulaznih komponenti. (više…)

Nastavite čitati

U trendu