Connect with us

INVESTICIJE

Kilometri mjereni milijardama evra: Ambiciozni planovi za izgradnju mreže autoputeva u Srpskoj

Objavljeno

 


Autoput

Do 2030. godine Republike Srpska će imati mrežu autoputeva u dužini od 420 kilometara, najavio je nedavno ministar saobraćaja RS Neđo Trninić, a upućeni tvrde da su to – realne prognoze.
Da nisu u pitanju samo prazne priče, pokazalo se prošlog ponedeljka kada je počela izgradnja prvih kilometara autoputa na Koridoru Pet ce, na dijelu kroz Republiku Srpsku.

Za ovu dionicu u dužini od 46,58 kilometara, ako navode u preduzeću “Autoputevi RS” planska i projektna dokumentacija je izrađena i podijeljena je u tri lota, odnosno dionice Odžak – Vukosavlje u dužini od 6,23 kilometra, Vukosavlje – Johovac u dužini od 29,70 kilometara i Johovac – Doboj jug u dužini od 10,65 kilometara.

– Prvih 5,6 kilometara tog autoputa na pravcu Johovac – Rudanka biće finansirano kreditom Evropske banke za obnovu i razvoj i koštaće oko 63 miliona evra. U tu cijenu ulazi i izgradnja dvije petlje za povezivanje autoputeva i puteva – pojasnila je portparolka Javnog preduzeća “Autoputevi RS” Dobrila Majstorović.

Nakon provedene tenderske procedure, izabran je izvođač radova na ovoj dionici, Konzorcijum “Integral Inženjering” Laktaši i GD Granit Skoplje.

A gdje su mostavi na Savi?

Ovo je, ipak, samo prvi korak u ostvarivanju ambicioznih planova za povezivanje Prijedora, Banjaluke, Doboja i nekoliko drugih gradova u RS mrežom autoputeva, sa Sarajevom, Beogradom i preko Koridora Pet ce jadranskom obalom i centralnom Evropom. Ipak, do vremena kada će se iz Prijedora ili Novog Grada za nekoliko sati autoputem stići do Beograda, još će mnogo vode proteći Savom, na kojoj, između ostalog, treba da se izgrade dva mosta, da bi mreža autoputeva kroz Srpsku bila funkcionalna.

Reklama

Do kraja ljeta će, po najoptimističnijem scenariju, početi gradnja mosta na Savi kod Gradiške, koji će povezivati BiH i Hrvatsku. Na kraju trase autoputa Banjaluka – Gradiška, već je sagrađen savremeni carinski terminal i granični prelaz.

Kako kažu u “Autoputevima RS”, most na Rači, koji će povezivati RS i Srbiju, gradiće Republika Srbija, a kamen temeljac bi mogao biti postavljen do kraja ljeta. Izgradnja autoputa koji će preko Brčkog, Bijeljine i Rače, RS povezivati sa Beogradom, jedan je od prioriteta za Republiku Srpsku.

Turci, Kinezi, evropske banke

– Posljednjih mjeseci vode se intenzivni pregovori između Republike Srbije, Turske i BiH, oko izgradnje trase autoputa Beograd – Sarajevo, s obzirom na to da je Turska ponudila kreditna sredstva za realizaciju izgradnje autoputa – kažu u “Autoputevima RS”.
Uz ove autoputeve u planu je i izgradnja autoputa Banjaluka – Prijedor – Novi Grad, te autoputa Banjaluka – Mliništa.

Sve u svemu, koji god da je projekat u pitanju, ključ je, najčešće, u obezbjeđenju novca za izgradnju. To je zahtjevan zadatak, ako se zna da je u planu više od 300 kilometara autoputeva i da valja obezbijediti, po nekim procjenama, čak i do dvije milijarde evra.

Kada je u pitanju autoput Banjaluka – Prijedor – Novi Grad, krajem prošle godine Republika Srpska je dobila prvi ugovor o koncesiji za projektovanje i izgradnju dionice od Banjaluke do Prijedora.

Reklama

– Ugovor je potpisan sa kineskom kompanijom “China Shandong International Economic & Technical Cooperation Group Ltd”, a kineski partner ima dvije godine da obezbijedi finansijska sredstva i uradi plansku dokumentaciju i glavni projekat autoputa na pomenutoj dionici, dok Republika Srpska, sa svoje strane, ima obavezu da u istom periodu riješi imovinsko-pravna pitanja na predviđenoj trasi – objašnjavaju u “Autoputevima” RS. Po okončanju ove faze, kreće izgradnja 42 kilometra duge saobraćajnice. Koncesionar se obavezao da će izgraditi, održavati i koristiti autoput Banjaluka – Prijedor u narednih 30 godina, a vrijednost ugovora procenjena je na 297 miliona evra.

Kinezi su u igri i za autoput Banjaluka – Mliništa, koji će biti nastavak već izgrađenog E 661 Gradiška – Banjaluka.

– Zainteresovana je kineska kompanija “Sinohidro”, koja je ranije dostavila samoinicijativnu ponudu za realizaciju ovog projekta. Poslije niza razgovora o daljim koracima, kineski partner je pripremio određeni nivo projektne i studijske dokumentacije, poslije čega je došlo i do parafiranja komercijalnog ugovora, u namjeri da se za realizaciju projekta obezbijedi povoljan kreditni aranžman sa kineskom “Eksim bankom” – navode u “Autoputevima RS”. Tvrde da kredit još nije odobren, jer je kineska banka, već nekoliko godina, čeka pismo podrške od strane Savjeta ministara BiH.

Što se tiče Koridora Pet ce kroz RS, za preostalih 40 kilometara autoputa još se traže izvori finansiranja putem više različitih modela. Za sada je Evropska investiciona banka EIB iskazala je interesovanje za kreditno finansiranje dionice od petlje “Johovac” do petlje “Podnovlje” u dužini od 14 kilometara.

Planirano je da dionica Rudanka – Putnikovo brdo bude finansirana kreditnim sredstvima Evropske banke za obnovu i razvoj EBRD, a postoji i mogućnost dobijanja granta iz Investicionog okvira za Zapadni Balkan, kojim bi se pokrilo 20 odsto kredita. EBRD je pokrenula proceduru odobravanja kredita za cijelu dionicu Koridora ukupne dužine 13,8 kilometara od petlje Rudanka u opštini Doboj, do petlje Medakovo u opštini Tešanj u Federaciji BiH. Oko pet kilometara ove dionice je na teritoriji RS.

Republika Srpska bolja od Federacije BiH

Reklama

U Federaciji BiH izgrađeno 102, u Republici Srpskoj 105 kilometara autoputa. U Federaciji mrežu autoputeva čine tri nepovezana dela Koridora Pet ce, Bijača – Međugorje, Tarčin – Zenica, te Svilaj – Odžak. U Reoublici Srpskoj su autoputevi povezani i njima se može putovati na relaciji Banjaluka – Gradiška i Banjaluka – Doboj, a i u Federciaji BiH priznaju da je u RS izgradnja autoputeva mnogo bolje strateški osmišljena, dok su u FBiH dionice iscjepkane. Kada se poveže deo Koridora Pet ce od Doboja do Zenice, Banjaluka i Gradiška će autoputem biti povezane i sa Sarajevom.

 

Izvor: Srpskainfo.com

INVESTICIJE

Eksproprijacija zemljišta za aerodrom u Trebinju biće završena 2025. godine

Objavljeno

 

Eksproprijacija zemljišta za potrebe izgradnje aerodroma u Trebinju, biće završena 2025. godine, saopšteno je nakon sjednice Vlade Republike Srpske koja je održana u Banjaluci.

Vlada je na sjednici utvrdila Prijedlog zakona o izmjeni Zakona o posebnom postupku eksproprijacije radi izgradnje aerodroma u Trebinju, po hitnom postupku, a zakon će, kako je navedeno, biti donesen iz razloga što postupci eksproprijacije u 2020. godini nisu ni mogli biti započeti zbog pandemije virusa korona.

Odnosno, bili su usporeni zbog pandemije izazvane virusom kovid 19, te će se oni okončati u 2025. godini, a sve s ciljem izgradnje aerodroma i realizacije jednog ovakvog složenog projekta koji je od opšteg interesa za Republiku Srpsku – naglašeno je iz vladinog kabineta za odnose s javnošću.

eKapija

Nastavite čitati

INVESTICIJE

Napreduje gradnja bolnice u Trebinju – završetak krajem sljedeće godine

Objavljeno

 

Nova bolnica u Trebinju je najveći zdravstveni projekat u istočnoj Hercegovini koji je od velikog značaja za ovaj grad i cijelu regiju, a plan je da do početka aprila naredne godine budu završeni građevinski radovi, izjavio je Srni direktor Bolnice Trebinje Nedeljko Lambeta.

Lambeta je istakao da će nakon završetka građevinskih radova početi opremanje nove bolnice, te da očekuje da će krajem sljedeće godine nova bolnica biti završena i početi sa radom.

„Vrijednost projekta je 128 miliona KM, nova bolnica će imati 223 kreveta, prostiraće se na 17.500 kvadrata, imaće sve što do sad Trebinje i Hercegovina nisu imali, od najsavremenijeg magneta, dijagnostike, šest operacionih sala, angio-sale“, rekao je Lambeta.

On je izrazio zadovoljstvo dinamikom izvođenja radova, napominjući da je počela da se radi fekalna i kanalizaciona mreža, a krajem ove ili početkom sljedeće godine počeće se sa rješavanjem elektro-instalacija.

Lambeta je objasnio da se na objektu nove bolnice sada stavlja fasada, koja će biti završena do kraja septembra ili u prvoj polovini oktobra, a u unutrašnjosti, odnosno prizemlju, već se došlo do finih radova.

POZITIVNO POSLOVANJE BOLNICE TREBINJE

Reklama

Lambeta je naglasio da je u protekle tri godine Bolnica u Trebinju pozitivno poslovala i da je nakon petnaestak godina napravljen kontinuitet uspjeha.

Polugodišnji izvještaj za 2024. godinu pokazao je da je Bolnica pozitivno poslovala, a taj trend će biti do kraja godine„, rekao je Lambeta.

On je naveo da se plate zaposlenima uredno isplaćuju, te napomenuo da je mnogo uloženo u opremu, između ostalog, u nabavku sanitetskih vozila, CT i aparata za ultrazvuk.

Dug prema dobavljačima je u prethodne tri godine smanjen za 70 odsto, a plan je da se do ulaska u novu bolnicu, taj dug svede na nulu. Očekujem da ćemo četvrtu godinu zaredom uspješno da poslujemo„, rekao je Lambeta.

NASTAVLJA SE ULAGANJE U KADAR – SVI ZAINTERESOVANI LJEKARI DA SE JAVE BOLNICI

Lambeta je rekao da je Bolnica u Trebinju u nepune četiri godine raspisala 43 specijalizacije, a da u ovoj zdravstvenoj ustanovi radi 46 ljekara specijalista i tri ljekara koji još nisu dobili specijalizaciju.

Reklama

On je istakao da je plan po novoj sistematizaciji da broj ljekara bude između 110 i 120.

Lambeta je rekao da u ovoj godini imaju otvorenih 11 specijalizacija, te da Bolnica ima i oko 30 spoljnih saradnika iz Beograda i Banjaluke koji rade kompleksnije zahvate.

Nastavićemo ulaganje u kadar, pozivam sve ljekare koji su u potrazi za specijalizacijom i poslom da se jave“, dodao je Lambeta.

On je naveo da su konkurski raspisivani i za medicinske sestre, te da će potrebe za ovim kadrom biti povećane prelaskom u novu bolnicu.

Lambeta je ukazao da su „gorući problem“ babice, odnosno akušeri kojih nedostaje, te da se radi na rješavanju tog problema.

Srednji medicinski kadar će u narednom periodu ići na edukacije u Univerzitetsko klinički centar Republike Srpske, Beograd i inostranstvo zbog nabavke nove opreme da bi mogli da se pripreme za rad„, rekao je Lambeta.

Reklama

Prema njegovim riječima, broj poroda u trebinjskoj Bolnici u protekle dvije godine je povećan, ljekarski kadar na ginekologiji je podmlađen, a realizuje se i usluga epidurala.

Zajedno sa gradom, Udruženjem porodica sa problemom steriliteta `Bebe` i energetskim sektorom privodimo kraju projekat nabavku tripl-dabl testa za trudnice. Mislim da će u ovaj projekat biti uključen i Kabinet predsjednika Republike„, rekao je Lambeta.

On je izrazio očekivanje da će u oktobru nabaviti taj aparat i staviti ga u funkciju, tako da trudnice više neće morati tu uslugu da traže van Trebinja.

SRNA

Nastavite čitati

NOVOSTI

Trebinje 2050 – Raspisan konkurs za idejno rješenje futurističke vizije i razvoja grada na Trebišnjici

Objavljeno

 

Grad Trebinje je raspisao međunarodni konkurs za izradu idejnog rješenja projekta „Trebinje 2050“.

Kako se navodi u dokumentaciji cilj konkursa jeste prikupljanje i izbor najboljeg i najkvalitetnijeg idejnog rješenja za povezivanje starog gradskog jezgra sa „Novo Trebinje“, Kongresnim centrom i planiranim aerodromom Trebinje.

Drugi cilj nabavke je dodjela ugovora o javnoj nabavci usluga za izradu projekta „Trebinje 2050“. Iz odabranog idejnog rješenja će proizići jasan predmet nabavke usluga čije ugovaranje će biti predmet pregovaračkog postupka u skladu sa članom 23. stav a) ZJN koji slijedi nakon provedenog konkursa za izradu idejnog rješenja s ciljem dodjele ugovora za izradu projekta „Trebinje 2050“ – pojašnjeno je.

Rok za prijem radova je 14. avgust do 12 časova, a procjenjena vrijednost nabavke iznosi 38.641 KM bez PDV-a, odnosno 45.209 KM sa PDV-om

Za izbor najboljeg idejnog rješenja imenovaće se konkursna komisija koja će završiti s radom u roku od 15 dana od posljednjeg dana predviđenog za predaju konkursnih radova, dodaje se.

Kandidati za izradu idejnog rješenja projektnog prijedloga „Trebinje 2050“ treba da uključe slijedeće elemente:

Reklama

1. Razvoj strateških planova za Trebinje: Povezivanje starog gradskog jezgra sa „Novim Trebinjem“, Kongresnim centrom i planiranim aerodromom Trebinje.

2. Kreacija scenarija 3D projekcija: Razvoj detaljnih scenarija 3D projekcija za svaki od tri definisana vremenska
segmenta, omogućavajući vizualizaciju planiranih ciljeva i razvoja grada.

3. Kreacija scenarija promotivnih filmova: Kreacija scenarija promotivnih filmova, svaki fokusiran na određeni vremenski segment, kako bi se informisala i motivisala lokalna zajednica.

4. Izrada nacrta (drafta) knjige, informativne verzije i promotivne verzije „Trebinje 2050“ plana: Proizvodnja tvrdih knjiga punih verzija plana (500 primjeraka).

5. Kreacija nacrta (drafta) informativnih verzija (2.000 primjeraka) za širu distribuciju.

6. Razvoj nacrta (drafta) promotivnih verzija (5.000 primjeraka) za podsticanje interesa i učešća građana.

Reklama

7. Kreacija mok-upa futurističkog „Trebinja 2050“: Razvoj nacrta makete vizuelnog prikaza futurističkog izgleda „Trebinja 2050“, pružajući inspiraciju i viziju budućnosti.

8. Razvoj „Trebinje 2050“ veb stranice: Kreacija sadržaja informativne i interaktivne veb stranice koja će služiti kao
središnje mjesto za informacije, učešće građana i praćenje napretka.

9. Postavljanje informacionog pulta za „Trebinje 2050“: Detaljan opis fizičkog informativnog pulta u gradu kako bi građani imali pristup informacijama o planu, mogli postavljati pitanja i dijeliti svoje ideje.

Ovaj sveobuhvatan projekat treba da kombinuje različite strategije i alatke kako bi se obezbijedila sveobuhvatna implementacija Trebinje 2050 plana, stvarajući održiv i prosperitetan grad za sve svoje građane – navodi se u opisu projekta.

eKapija

Reklama
Nastavite čitati

U trendu