Connect with us

INVESTICIJE

Kilometri mjereni milijardama evra: Ambiciozni planovi za izgradnju mreže autoputeva u Srpskoj

Objavljeno

 


Autoput

Do 2030. godine Republike Srpska će imati mrežu autoputeva u dužini od 420 kilometara, najavio je nedavno ministar saobraćaja RS Neđo Trninić, a upućeni tvrde da su to – realne prognoze.
Da nisu u pitanju samo prazne priče, pokazalo se prošlog ponedeljka kada je počela izgradnja prvih kilometara autoputa na Koridoru Pet ce, na dijelu kroz Republiku Srpsku.

Za ovu dionicu u dužini od 46,58 kilometara, ako navode u preduzeću “Autoputevi RS” planska i projektna dokumentacija je izrađena i podijeljena je u tri lota, odnosno dionice Odžak – Vukosavlje u dužini od 6,23 kilometra, Vukosavlje – Johovac u dužini od 29,70 kilometara i Johovac – Doboj jug u dužini od 10,65 kilometara.

– Prvih 5,6 kilometara tog autoputa na pravcu Johovac – Rudanka biće finansirano kreditom Evropske banke za obnovu i razvoj i koštaće oko 63 miliona evra. U tu cijenu ulazi i izgradnja dvije petlje za povezivanje autoputeva i puteva – pojasnila je portparolka Javnog preduzeća “Autoputevi RS” Dobrila Majstorović.

Nakon provedene tenderske procedure, izabran je izvođač radova na ovoj dionici, Konzorcijum “Integral Inženjering” Laktaši i GD Granit Skoplje.

A gdje su mostavi na Savi?

Ovo je, ipak, samo prvi korak u ostvarivanju ambicioznih planova za povezivanje Prijedora, Banjaluke, Doboja i nekoliko drugih gradova u RS mrežom autoputeva, sa Sarajevom, Beogradom i preko Koridora Pet ce jadranskom obalom i centralnom Evropom. Ipak, do vremena kada će se iz Prijedora ili Novog Grada za nekoliko sati autoputem stići do Beograda, još će mnogo vode proteći Savom, na kojoj, između ostalog, treba da se izgrade dva mosta, da bi mreža autoputeva kroz Srpsku bila funkcionalna.

Reklama

Do kraja ljeta će, po najoptimističnijem scenariju, početi gradnja mosta na Savi kod Gradiške, koji će povezivati BiH i Hrvatsku. Na kraju trase autoputa Banjaluka – Gradiška, već je sagrađen savremeni carinski terminal i granični prelaz.

Kako kažu u “Autoputevima RS”, most na Rači, koji će povezivati RS i Srbiju, gradiće Republika Srbija, a kamen temeljac bi mogao biti postavljen do kraja ljeta. Izgradnja autoputa koji će preko Brčkog, Bijeljine i Rače, RS povezivati sa Beogradom, jedan je od prioriteta za Republiku Srpsku.

Turci, Kinezi, evropske banke

– Posljednjih mjeseci vode se intenzivni pregovori između Republike Srbije, Turske i BiH, oko izgradnje trase autoputa Beograd – Sarajevo, s obzirom na to da je Turska ponudila kreditna sredstva za realizaciju izgradnje autoputa – kažu u “Autoputevima RS”.
Uz ove autoputeve u planu je i izgradnja autoputa Banjaluka – Prijedor – Novi Grad, te autoputa Banjaluka – Mliništa.

Sve u svemu, koji god da je projekat u pitanju, ključ je, najčešće, u obezbjeđenju novca za izgradnju. To je zahtjevan zadatak, ako se zna da je u planu više od 300 kilometara autoputeva i da valja obezbijediti, po nekim procjenama, čak i do dvije milijarde evra.

Kada je u pitanju autoput Banjaluka – Prijedor – Novi Grad, krajem prošle godine Republika Srpska je dobila prvi ugovor o koncesiji za projektovanje i izgradnju dionice od Banjaluke do Prijedora.

Reklama

– Ugovor je potpisan sa kineskom kompanijom “China Shandong International Economic & Technical Cooperation Group Ltd”, a kineski partner ima dvije godine da obezbijedi finansijska sredstva i uradi plansku dokumentaciju i glavni projekat autoputa na pomenutoj dionici, dok Republika Srpska, sa svoje strane, ima obavezu da u istom periodu riješi imovinsko-pravna pitanja na predviđenoj trasi – objašnjavaju u “Autoputevima” RS. Po okončanju ove faze, kreće izgradnja 42 kilometra duge saobraćajnice. Koncesionar se obavezao da će izgraditi, održavati i koristiti autoput Banjaluka – Prijedor u narednih 30 godina, a vrijednost ugovora procenjena je na 297 miliona evra.

Kinezi su u igri i za autoput Banjaluka – Mliništa, koji će biti nastavak već izgrađenog E 661 Gradiška – Banjaluka.

– Zainteresovana je kineska kompanija “Sinohidro”, koja je ranije dostavila samoinicijativnu ponudu za realizaciju ovog projekta. Poslije niza razgovora o daljim koracima, kineski partner je pripremio određeni nivo projektne i studijske dokumentacije, poslije čega je došlo i do parafiranja komercijalnog ugovora, u namjeri da se za realizaciju projekta obezbijedi povoljan kreditni aranžman sa kineskom “Eksim bankom” – navode u “Autoputevima RS”. Tvrde da kredit još nije odobren, jer je kineska banka, već nekoliko godina, čeka pismo podrške od strane Savjeta ministara BiH.

Što se tiče Koridora Pet ce kroz RS, za preostalih 40 kilometara autoputa još se traže izvori finansiranja putem više različitih modela. Za sada je Evropska investiciona banka EIB iskazala je interesovanje za kreditno finansiranje dionice od petlje “Johovac” do petlje “Podnovlje” u dužini od 14 kilometara.

Planirano je da dionica Rudanka – Putnikovo brdo bude finansirana kreditnim sredstvima Evropske banke za obnovu i razvoj EBRD, a postoji i mogućnost dobijanja granta iz Investicionog okvira za Zapadni Balkan, kojim bi se pokrilo 20 odsto kredita. EBRD je pokrenula proceduru odobravanja kredita za cijelu dionicu Koridora ukupne dužine 13,8 kilometara od petlje Rudanka u opštini Doboj, do petlje Medakovo u opštini Tešanj u Federaciji BiH. Oko pet kilometara ove dionice je na teritoriji RS.

Republika Srpska bolja od Federacije BiH

Reklama

U Federaciji BiH izgrađeno 102, u Republici Srpskoj 105 kilometara autoputa. U Federaciji mrežu autoputeva čine tri nepovezana dela Koridora Pet ce, Bijača – Međugorje, Tarčin – Zenica, te Svilaj – Odžak. U Reoublici Srpskoj su autoputevi povezani i njima se može putovati na relaciji Banjaluka – Gradiška i Banjaluka – Doboj, a i u Federciaji BiH priznaju da je u RS izgradnja autoputeva mnogo bolje strateški osmišljena, dok su u FBiH dionice iscjepkane. Kada se poveže deo Koridora Pet ce od Doboja do Zenice, Banjaluka i Gradiška će autoputem biti povezane i sa Sarajevom.

 

Izvor: Srpskainfo.com

FINANSIJE

Ulaganja u fondove i postupanje u vrijeme pada tržišta

Objavljeno

 

Od

Ulaganje u investicione fondove postalo je popularan način štednje i ostvarivanja prinosa za mnoge ulagače. Međutim, kao i svako ulaganje, i ono nosi određeni nivo rizika, naročito kada su u pitanju fondovi koji ulažu u akcije svjetskih kompanija.

U posljednje vrijeme svjedočimo padu vrijednosti na svjetskim berzama, što se direktno odrazilo i na vrijednost udjela u fondovima koji ulažu u akcije. Investitori koji su svoj novac uložili u ove fondove mogu trenutno vidjeti negativne prinose, što često izaziva zabrinutost i razmišljanje o povlačenju sredstava. Ipak, važno je razumjeti da su ovakve situacije sastavni dio tržišnih ciklusa.

Za razliku od fondova koji ulažu u akcije, obveznički fondovi ili alternativni fondovi, poput onih koji se bave davanjem zajmova nisu značajno pogođeni trenutnim tržišnim kretanjima. Njihovi prinosi su stabilniji jer se zasnivaju na prihodima od kamata i otplata zajmova, što ih čini manje volatilnim u ovakvim situacijama.

Šta učiniti kada tržište pada?

U ovakvim trenucima, najvažnije je ostati pribran i ne donositi ishitrene odluke. Tržišta imaju prirodan tok – nakon pada uglavnom slijedi oporavak, a istorija je više puta pokazala da su strpljivi investitori na kraju često nagrađeni.

Jedan od načina za ublažavanje rizika jeste diverzifikacija – odnosno raspodjela sredstava na više vrsta fondova, uključujući akcijske, obvezničke, mješovite i alternativne fondove. Na taj način se smanjuje zavisnost od jednog tržišta ili sektora, a portfelj postaje otporniji na negativne oscilacije.

Reklama

Zaključak

Pad tržišta, iako može djelovati zabrinjavajuće, prirodan je dio investicionog procesa. Ulaganje treba posmatrati kao dugoročan cilj, a ne kao sredstvo za brzu zaradu. Ključ uspjeha leži u diverzifikaciji i strpljenju – dvije najvažnije strategije koje pomažu investitorima da izdrže turbulentna vremena i ostvare pozitivne rezultate na duže staze.

Nastavite čitati

EKONOMIJA

“Fundamental” u Banjaluci: Narodne obveznice prilika za sigurno ulaganje

Objavljeno

 

Od

Odluka Vlade Republike Srpske o prvoj emisiji narodnih obveznica predstavlja kvalitetno i sigurno ulaganje, te priliku za privlačenje novih investitora na tržište kapitala, poruka je panelista i učesnika današnje investicione konferencije “Fundamental” u Banjaluci.

Predsjednik Komisije za hartije od vrijednosti Srbije Marko Janković ocijenio je da narodne obveznice znače i sigurno ulaganje kada se rangiraju različiti rizici u investiranjima.

Janković je istakao da i Srbija razmišlja o narodnim obveznicama, kao i da Ministarstvo finansija analizira mogućnosti da se takve obveznice pojave na tržištu Srbije.

Vidimo da su zemlje regiona već emitovale te vrste obveznica sa dobrim rezultatima”, rekao je Janković novinarima u Banjaluci.

On je naveo da Srbija ima usklađenu regulativu sa evropskim direktivama, kao i da se kontinuirano radi na inovacijama, kako bi tržište kapitala bilo u rangu sa evropskim.

Predsjednik Komisije za hartije od vrijednosti Republike Srpske Ognjen Mihajlović naglasio je da su sve dosadašnje emisije obveznica bile prikazane na transparentan način, kao i da su građani koji su više upućeni i do sada kupovali obveznice.

Reklama

Prema njegovim riječima, emisija narodnih obveznica je usmjerena na fizička lica, odnosno običnog građanina.

Ovaj pilot projekat treba ljudima da približi i da im pokaže šta su štedne obveznice. Vjerujem da će ovaj projekat biti uspješan”, smatra Mihajlović.

On je naveo da će na današnjoj investicionoj konferenciji biti prezentovani određeni podaci o tržištu, te regulatorni okvir.

Preživjeli smo transformaciju investicionih fondova, mijenjali smo zakone, omogućili nove proizvode i vjerujem da ćemo iduće godine usvojiti nove zakone koji bi u potpunosti bili usklađeni sa evropskim direktivama, te bi stvorili jednu investicionu situaciju koja obavezuje ovlaštene učesnike kako bi nadzor bio efikasniji”, pojasnio je Mihajlović.

On je rekao da je u planu novi zakon o tržištu kapitala, kao i priprema zakona o alternativnim fondovima.

Investiciona konferenciju “Fundamental” okupila je u Banjaluci oko 200 je učesnika iz Srbije, Hrvatske i BiH.

Reklama

Svečanom otvaranju konferencije prisustvovali su srpski član i predsjedavajuća Predsjedništva BiH Željka Cvijanović, ministar finansija Republike Srpske Zora Vidović i ministar finansija i trezora u Savjetu ministara Srđan Amidžić.

Investicionu konferenciju “Fundamental”, čiji je cilj promocija investiranja, organizuje Udruženje društava za upravljanje investicionim fondovima pri Privrednoj komori Republike Srpske.

Cvijanović: U institucijama Srpske uvijek ćete imati pouzdanog partnera

Srpski član i predsjedavajuća Predsjedništva BiH Željka Cvijanović istakla je na svečanom otvaranju investicione konferencije “Fundamental” u Banjaluci da je ovaj događaj snažan podsticaj za ekonomski napredak, inovacije i jačanje saradnje, te da će u institucijama Republike Srpske uvijek imati partnera.

Cvijanovićeva je izrazila nadu da će diskusije u okviru konferencije donijeti korisne zaključke koji će imati potencijal da doprinesu daljem razvoju tržišta kapitala i privrede u Republici Srpskoj.

U institucijama naše Republike, koje su u u potpunosti posvećene realizaciji navedenih ciljeva, uvijek ćete imati iskrenog i pouzdanog partnera”, naglasila je Cvijanovićeva u obraćanju.

Reklama

Ona je ocijenila da ovaj događaj nije samo prilika za razmjenu znanja i iskustava, već istovremeno i snažan podsticaj za ekonomski napredak, inovacije i jačanje saradnje u ovom dinamičnom i izazovnom okruženju.

Uvijek sam srećna kada su Banjaluka i Republika Srpska domaćini ovako značajnih i dobro organizovanih manifestacija regionalnog karaktera, kao što je konferencija `Fundamental`”, zaključila je Cvijanovićeva.

Vučenović: Konkretno o investiranju i tržištu kapitala

Investiciona konferencija “Fundamental”, koja je danas otvorena u Banjaluci, daće mnoge odgovore na pitanja investiranja i tržišta kapitala u Republici Srpskoj, izjavio je izvršni direktor Društva za upravljanje investicionim fondovima Zoran Vučenović.

Ovo je prva konferencija tržišta kapitala u Republici Srpskoj i očekujemo da će ona biti prvi korak u širem razvoju ovog tržišta”, rekao je Vučenović novinarima.

SRNA

Reklama
Nastavite čitati

INVESTICIJE

Eksproprijacija zemljišta za aerodrom u Trebinju biće završena 2025. godine

Objavljeno

 

Od

Eksproprijacija zemljišta za potrebe izgradnje aerodroma u Trebinju, biće završena 2025. godine, saopšteno je nakon sjednice Vlade Republike Srpske koja je održana u Banjaluci.

Vlada je na sjednici utvrdila Prijedlog zakona o izmjeni Zakona o posebnom postupku eksproprijacije radi izgradnje aerodroma u Trebinju, po hitnom postupku, a zakon će, kako je navedeno, biti donesen iz razloga što postupci eksproprijacije u 2020. godini nisu ni mogli biti započeti zbog pandemije virusa korona.

Odnosno, bili su usporeni zbog pandemije izazvane virusom kovid 19, te će se oni okončati u 2025. godini, a sve s ciljem izgradnje aerodroma i realizacije jednog ovakvog složenog projekta koji je od opšteg interesa za Republiku Srpsku – naglašeno je iz vladinog kabineta za odnose s javnošću.

eKapija

Nastavite čitati

U trendu