Connect with us

PREDUZETNIŠTVO

Nemojte prodavati proizvod, već ideju i vrijednosti

Naše osnovne greške prilikom prodaje proizvoda, i da ukoliko želimo da ih ispravimo treba da gledamo na stvari iz potpuno drugog ugla.

Objavljeno

 


Pokretanje biznisa

Geri Vajthil, osnivač kompanije EntrepenurWeek i BURST, član nekoliko izvršnih odbora, govorniku koji je poznat širom svijeta po svom zalaganju za preduzetništvo, iznosi nam svoje poglede na lidere i kako oni razmišljaju, pa je zatražio da se vratimo nazad, skoro na sam početak života, kada smo imali samo 5 godina. U tom periodu smo imali potpuno drugačiji način razmišljanja u odnosu na onoj koji imamo danas, i on se sastoji iz:

Naivnosti
Iracionalnosti
Radoznalosti

Ove tri osobine mogu nas dovesti do efikasnijih i inovativnijih rešenja. Svako od nas bi trebalo da razmišlja kao dijete, i to je potpuno ispravno.

Preduzetništvo, i gdje griješimo
Danas živimo u svijetu u kome se sve brzo odigrava, pravila su jasno definisana i nemamo mnogo prostora da mijenjamo stvari kako nama odgovara. Sistem koji je pogrešan je apsurdno mijenjati, pa moramo izmisliti novi, koji će stvari učiniti drugačijim.

Hajde da vidimo kako izgleda preduzetnštvo danas i kako većina kompanija funkcioniše. Na samom početku imamo ideju, zatim je razvijemo u proizvod, i onda ga prodajemo. To svi rade, zar ne? Pa onda ćemo tako i mi. Sledeća stvar koja se dešava, a to je mesto gde većina startapa propadne, proizvod se ne prodaje. Zašto? Možda ipak nismo bili spremni za to.

Prodavanje ideje i vrijednosti, a ne proizvoda
Geri nas ponovo vraća na sam početak:

Reklama

Ko smo mi kao ličnost?
Šta želimo i koja je naša svrha?
Koja je naša priča iza svega toga?
Da li je moguće postići naš cilj?
Koja je jedinstvena stvar koju nudimo tržištu?
Kada odgovorimo na sva ova pitanja, možemo odgovoriti i na ono najbitnije, kako mi menjamo svijet?

Hajde sada ponovo da izgradimo kompaniju, baziranu na ovim vrijednostima, i neka njen sam centar bude kultura, a ne novac. Zaboravimo na trenutak na novac, neka nam bude sporedan cilj, a za centralni cilj postavimo naše vrijednosti i ono u šta vjerujemo.

Kroz promovisanje tih vrijednosti i pričanja naše priče (storytelling) moramo se povezati sa našim kupcima. Moramo im staviti do znanja da smo tu zbog njih i da želimo da učinimo njihov život ljepšim, da je to naša misija. Da bismo uspjeli da im pomognemo, potrebna nam je njihova odanost.

Razgovarajte sa vašim potrošačima o idejama i vrijednostima kompanije, umjesto o proizvodu i konkurenciji

Gradeći kompaniju na osnovnim vrijednostima u koje vjerujemo, oko sebe ćemo okupiti potrošače koji će biti emotivno povezani sa nama, jer vjerujemo u iste stvari. Kroz sam taj proces dobićemo najbolji prodajni tim koji smo ikada mogli da zamislimo, a to je zajednica naših potrošača.

Geri navodi kao poređenje zanimljivu priču o vijagri. Zamolio nas je da zamislimo da se nalazimo u trenutku gde smo tek ušli u brak sa svojom voljenom osobom koja nam znači veoma mnogo, postigli smo većinu ciljeva koje smo zadali sebi za života, i želimo da zasnujemo porodicu.

Reklama

Ali imamo problem, ne možemo. Pitajte psihologe koliko života je uništeno zbog ove sitnice. Vijagra je omogućila jednom dijelu svijeta da bude srećan, i otklonila ogroman problem koji je uništavao mnoge živote.

Ako imamo odgovor na pitanje “Šta naš proizvod omogućava svijetu?” vrlo lako ćemo pronaći ljude kojima je potrebna naša pomoć i koji će želeti da vjeruju u naš proizvod.

Zašto tradicionalna prodaja više ne funkcioniše?
U kompanijama koje i dalje imaju hijerarhijsku podjelu se često razvijaju potrebe za takmičenjem, moći i dominacijom. Zatim se to prenosi i na potrošače. Dominanto nastupaju na tržištu i žele da vas natjeraju da kupite proizvod agresivnim kampanjama, dok 1 na 1 komuniciraju sa stakeholderima.

Zašto horizontalni timovi funkcionišu?
Horizontalni timovi se razlikuju po tome što članovi tima sami sebe organizuju, dogovaraju koji su prioriteti i odlučuju na koji način će doći do rješenja. Na taj način svaki pojedinac je potpuno informisan o svim događajima u timu, i povezaniji je sa kompanijom jer može da utiče na njen razvoj.

U ovakvoj strukturi zaposleni međusobno razvijaju empatiju, individualnost, slobodniji su, a zatim to prenose i na kupce. Takav način podstiče ljude da se međusobno povezuju i dolazi do interakcije među grupama ljudi, što dovodi do skalabilnog rasta kompanije.

Za timove možemo ubaciti dva slajda iz prezentacije, ako nije previše.

Reklama

Kako do uspjeha
– Razmišljajte kao dijete, ne koristite tuđa rješenja za svoje probleme, izmislite svoja
– Zaboravite na kompanije čiji je fokus novac, one polako idu u zaborav.
– Fokusirajte se na vrijednosti u koje vjerujete i zbog čega nešto želite da postignete
– Postavljajte prava pitanja i okružite se ljudima koji vjeruju iste stvari kao i vi
– Budite tu zbog vaših potrošača, neka vam njihova sreća bude glavni cilj
– Razvijajte ljude i stvarajte lidere
– Menjajte svijet

 

 

Nastavite čitati

PRIVREDA

Bihaćka plantaža američke borovnice sa 6000 sadnica opravdava svoje postojanje

Objavljeno

 

Od

Sanela i Nusret Sušić u bihaćkom prigradskom naselju Vikići podignuli su plantažu američke borovnice sa 6000 sadnica na površini dva i pol dunuma koja ovih dana opravdava svoje postojanje. U ovaj obiteljski projekt supružnici Sušić uložili su više od 300 000 KM. (više…)

Nastavite čitati

PREDUZETNIŠTVO

Knjige koje će vam pomoći da izgradite preduzetnički duh

Objavljeno

 

Od

Dobri preduzetnici moraju da imaju hrabrosti da bi uspeli, ali deluje da je tu hrabrost sve teže posedovati. Između globalne recesije i pandemije koja se ubrzava, tržište može izgledati mnogo više neprijateljski nastrojeno prema vama nego ikada. (više…)

Nastavite čitati

BIZLIFE

Ovih šest stvari svaki dobar šef MORA da zna!

Pred vama su neki od načina na koje možete da napravite dobar poslovni tim i budete šef kog će ljudi cjeniti.

Objavljeno

 

Biti šef jeste prijatna, ali i vrlo izazovna pozicija. Mnogi mladi menadžeri u poslu ponekad nisu svesni svih strana ove pozicije. Ne očekuju da, kao lideri, upravo oni moraju da naprave tim koji je kvalitetan i kojem veruju. To je prvi preduslov da menadžer ne mora ubuduće da razmišlja o tome zašto je neko ostao duže na pauzi ili da li će sastanak proći u najboljem redu ako mu šef ne prisustvuje. (više…)

Nastavite čitati

U trendu