INVESTICIJE
Mediteranski koridor: Turci grade novu dionicu pruge u Hrvatskoj

Projekat koji će pomoći u povezivanju Rijeke i Budimpešte željeznicom trenutno je najveći infrastrukturni projekat u Hrvatskoj.
Ukupna vrijednost projekta s PDV-om iznosi preko tri milijarde kuna (400 miliona evra).
U Banskim dvorima u Zagrebu predstavnici turske firme Cengiz Insaat Sanayi ve Ticaret A.S. i hrvatske kompanije HŽ infrastruktura potpisali su ugovor o rekonstrukciji postojeće i izgradnji nove dionice željezničke pruge na Mediteranskom koridoru vrijedan 2,418 milijarde kuna (324 miliona evra), uz prisustvo hrvatskog premijera i ministra saobraćaja, javlja Agencija Anadolija.
Predsjednik Vlade Hrvatske Andrej Plenković i ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković u Banskim dvorima učestovali su na potpisivanju Ugovora za izvođenje radova na Projektu rekonstrukcije postojećeg i izgradnje drugog kolosijeka na dionici Križevci – Koprivnica – državna granica.
Ugovor su potpisali predsjednik Uprave HŽ infrastrukture d.o.o Ivan Kršić i predstavnik Uprave kompanije Cengiz Insaat Sanayi ve Ticaret A.S Muhamet Cengiz uz pisustvo veleposlanika Republike Turske u Hrvatskoj Mustafe Babura Hizlana.
Hrvatski premijer Andrej Plenković je kazao kako je riječ o važnom strateškom projektu za Hrvatsku i ocijenio kako je rok izgradnje 42 kilometra u 42 mjeseca, kilometar mjesečno, ambiciozan.
Naglasio je kako su projekti obnove i izgradnje cijelog hrvatskog djela Mediteranskog koridora s 1,8 milijardu evra u potpunosti bespovratno finansirani iz EU fondova.
„Pred nama je decenija modernizacije željezničke infrastrukture, sektora koji je do sada bio zanemarivan“, rekao je premijer Plenković.
Ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković je istakao kako je projekat, koji pomaže u povezivanju Rijeke i Budimpeše, trenutno najveći infrastrukturni projekat u Hrvatskoj, čija ukupna vrednost s PDV-om iznosi preko tri milijarde kuna (400 miliona evra).
„Važno je da se ovaj projekat realizira upravo na mediteranskom koridoru koji povezuje Rijeku i Budimpeštu“, rekao je Butković.
Dodao je kako će modernizacija ovog koridora znatno doprinijeti razvoju Luke Rijeka i Koprivničko-križevačke županije, a time i cjelokupnoj ekonomiji zemlje.
HŽ infrastruktura trenutno sprovodi projekte vrijedne preko 1,5 milijardi evra u cijeloj Hrvatskoj, naglasio je Butković.
Predsjednik Uprave HŽ infrastrukture d.o.o. Ivan Kršić je istakao kako će Republika Hrvatska i hrvatski građani na dionici Križevci – Koprivnica – državna granica s Mađarskom dobiti povećanje brzine, kapaciteta i sigurnosti prometa.
Dogovoreni projekaat je finansiran evropskim sredstvima, a njegova ukupna vrijednost iznosi 2,418 milijarde kuna (324 miliona evra).
Početak radova planiran je za april 2020, a očekivano trajanje radova je 42 meseca, tako da je završetak radova ugovoren za oktobar 2023. godine.
Projektom će se realizovati 42 kilometra moderne dvokolosječne pruge, biće rekonstruisano sedam kolodvora i stajališta, sedam mostova, 2 vijadukta, 21 podvožnjak i nadvožnjak, izgradiće se 25 kilometara zidova za zaštitu od buke, modernizovati šest željezničko-drumskih prelaza, a 11 prelaza će se denivelirati.
Na hrvatskom dijelu Mediteranskog koridora izvode se radovi i na ostalim dionicama kako bi se hrvatska Luka Rijeka kvalitetnije željeznicom povezala s evropskim kontinentom.
Ponuda turske kompanije Cengiz Insaat Sanayi ve Ticaret A.S. odabrana je kao najbolja nakon procesa javne nabave.
FINANSIJE
Ulaganja u fondove i postupanje u vrijeme pada tržišta

Ulaganje u investicione fondove postalo je popularan način štednje i ostvarivanja prinosa za mnoge ulagače. Međutim, kao i svako ulaganje, i ono nosi određeni nivo rizika, naročito kada su u pitanju fondovi koji ulažu u akcije svjetskih kompanija.
U posljednje vrijeme svjedočimo padu vrijednosti na svjetskim berzama, što se direktno odrazilo i na vrijednost udjela u fondovima koji ulažu u akcije. Investitori koji su svoj novac uložili u ove fondove mogu trenutno vidjeti negativne prinose, što često izaziva zabrinutost i razmišljanje o povlačenju sredstava. Ipak, važno je razumjeti da su ovakve situacije sastavni dio tržišnih ciklusa.
Za razliku od fondova koji ulažu u akcije, obveznički fondovi ili alternativni fondovi, poput onih koji se bave davanjem zajmova nisu značajno pogođeni trenutnim tržišnim kretanjima. Njihovi prinosi su stabilniji jer se zasnivaju na prihodima od kamata i otplata zajmova, što ih čini manje volatilnim u ovakvim situacijama.
Šta učiniti kada tržište pada?
U ovakvim trenucima, najvažnije je ostati pribran i ne donositi ishitrene odluke. Tržišta imaju prirodan tok – nakon pada uglavnom slijedi oporavak, a istorija je više puta pokazala da su strpljivi investitori na kraju često nagrađeni.
Jedan od načina za ublažavanje rizika jeste diverzifikacija – odnosno raspodjela sredstava na više vrsta fondova, uključujući akcijske, obvezničke, mješovite i alternativne fondove. Na taj način se smanjuje zavisnost od jednog tržišta ili sektora, a portfelj postaje otporniji na negativne oscilacije.
Zaključak
Pad tržišta, iako može djelovati zabrinjavajuće, prirodan je dio investicionog procesa. Ulaganje treba posmatrati kao dugoročan cilj, a ne kao sredstvo za brzu zaradu. Ključ uspjeha leži u diverzifikaciji i strpljenju – dvije najvažnije strategije koje pomažu investitorima da izdrže turbulentna vremena i ostvare pozitivne rezultate na duže staze.
EKONOMIJA
“Fundamental” u Banjaluci: Narodne obveznice prilika za sigurno ulaganje

Odluka Vlade Republike Srpske o prvoj emisiji narodnih obveznica predstavlja kvalitetno i sigurno ulaganje, te priliku za privlačenje novih investitora na tržište kapitala, poruka je panelista i učesnika današnje investicione konferencije “Fundamental” u Banjaluci.
Predsjednik Komisije za hartije od vrijednosti Srbije Marko Janković ocijenio je da narodne obveznice znače i sigurno ulaganje kada se rangiraju različiti rizici u investiranjima.
Janković je istakao da i Srbija razmišlja o narodnim obveznicama, kao i da Ministarstvo finansija analizira mogućnosti da se takve obveznice pojave na tržištu Srbije.
“Vidimo da su zemlje regiona već emitovale te vrste obveznica sa dobrim rezultatima”, rekao je Janković novinarima u Banjaluci.
On je naveo da Srbija ima usklađenu regulativu sa evropskim direktivama, kao i da se kontinuirano radi na inovacijama, kako bi tržište kapitala bilo u rangu sa evropskim.
Predsjednik Komisije za hartije od vrijednosti Republike Srpske Ognjen Mihajlović naglasio je da su sve dosadašnje emisije obveznica bile prikazane na transparentan način, kao i da su građani koji su više upućeni i do sada kupovali obveznice.
Prema njegovim riječima, emisija narodnih obveznica je usmjerena na fizička lica, odnosno običnog građanina.
“Ovaj pilot projekat treba ljudima da približi i da im pokaže šta su štedne obveznice. Vjerujem da će ovaj projekat biti uspješan”, smatra Mihajlović.
On je naveo da će na današnjoj investicionoj konferenciji biti prezentovani određeni podaci o tržištu, te regulatorni okvir.
“Preživjeli smo transformaciju investicionih fondova, mijenjali smo zakone, omogućili nove proizvode i vjerujem da ćemo iduće godine usvojiti nove zakone koji bi u potpunosti bili usklađeni sa evropskim direktivama, te bi stvorili jednu investicionu situaciju koja obavezuje ovlaštene učesnike kako bi nadzor bio efikasniji”, pojasnio je Mihajlović.
On je rekao da je u planu novi zakon o tržištu kapitala, kao i priprema zakona o alternativnim fondovima.
Investiciona konferenciju “Fundamental” okupila je u Banjaluci oko 200 je učesnika iz Srbije, Hrvatske i BiH.
Svečanom otvaranju konferencije prisustvovali su srpski član i predsjedavajuća Predsjedništva BiH Željka Cvijanović, ministar finansija Republike Srpske Zora Vidović i ministar finansija i trezora u Savjetu ministara Srđan Amidžić.
Investicionu konferenciju “Fundamental”, čiji je cilj promocija investiranja, organizuje Udruženje društava za upravljanje investicionim fondovima pri Privrednoj komori Republike Srpske.
Cvijanović: U institucijama Srpske uvijek ćete imati pouzdanog partnera
Srpski član i predsjedavajuća Predsjedništva BiH Željka Cvijanović istakla je na svečanom otvaranju investicione konferencije “Fundamental” u Banjaluci da je ovaj događaj snažan podsticaj za ekonomski napredak, inovacije i jačanje saradnje, te da će u institucijama Republike Srpske uvijek imati partnera.
Cvijanovićeva je izrazila nadu da će diskusije u okviru konferencije donijeti korisne zaključke koji će imati potencijal da doprinesu daljem razvoju tržišta kapitala i privrede u Republici Srpskoj.
“U institucijama naše Republike, koje su u u potpunosti posvećene realizaciji navedenih ciljeva, uvijek ćete imati iskrenog i pouzdanog partnera”, naglasila je Cvijanovićeva u obraćanju.
Ona je ocijenila da ovaj događaj nije samo prilika za razmjenu znanja i iskustava, već istovremeno i snažan podsticaj za ekonomski napredak, inovacije i jačanje saradnje u ovom dinamičnom i izazovnom okruženju.
“Uvijek sam srećna kada su Banjaluka i Republika Srpska domaćini ovako značajnih i dobro organizovanih manifestacija regionalnog karaktera, kao što je konferencija `Fundamental`”, zaključila je Cvijanovićeva.
Vučenović: Konkretno o investiranju i tržištu kapitala
Investiciona konferencija “Fundamental”, koja je danas otvorena u Banjaluci, daće mnoge odgovore na pitanja investiranja i tržišta kapitala u Republici Srpskoj, izjavio je izvršni direktor Društva za upravljanje investicionim fondovima Zoran Vučenović.
“Ovo je prva konferencija tržišta kapitala u Republici Srpskoj i očekujemo da će ona biti prvi korak u širem razvoju ovog tržišta”, rekao je Vučenović novinarima.
SRNA
INVESTICIJE
Eksproprijacija zemljišta za aerodrom u Trebinju biće završena 2025. godine

Eksproprijacija zemljišta za potrebe izgradnje aerodroma u Trebinju, biće završena 2025. godine, saopšteno je nakon sjednice Vlade Republike Srpske koja je održana u Banjaluci.
Vlada je na sjednici utvrdila Prijedlog zakona o izmjeni Zakona o posebnom postupku eksproprijacije radi izgradnje aerodroma u Trebinju, po hitnom postupku, a zakon će, kako je navedeno, biti donesen iz razloga što postupci eksproprijacije u 2020. godini nisu ni mogli biti započeti zbog pandemije virusa korona.
– Odnosno, bili su usporeni zbog pandemije izazvane virusom kovid 19, te će se oni okončati u 2025. godini, a sve s ciljem izgradnje aerodroma i realizacije jednog ovakvog složenog projekta koji je od opšteg interesa za Republiku Srpsku – naglašeno je iz vladinog kabineta za odnose s javnošću.
-
NEKRETNINE1 godina prije
Počela izgradnja novog stambenog objekta „Bregovi“ u Trebinju
-
NOVOSTI9 meseci prije
Učesnici Visa olimpijskog triatlona prikupili 26.500 KM za Specijalnu Olimpijadu u Bosni i Hercegovini
-
EKOLOGIJA1 godina prije
Hoće li rudnik litijuma ugroziti stanovnike Tuzle?
-
BIZNIS1 godina prije
Telekom Srpske ili BH Telecom: Ko trenutno vrijedi više!?
-
PROMO1 godina prije
Savremeni pristup stomatologiji – TB Dent Trebinje
-
TEHNOLOGIJA1 godina prije
Miškovićev „Ananas“ ulazi na tržište BiH
-
GRAĐEVINARSTVO1 godina prije
Nijemci će graditi najveću zgradu u Republici Srpskoj
-
EKOLOGIJA1 godina prije
Šta će biti sa eksploatacijom litijuma u Loparama