Connect with us

PRIVREDA

Pripremljen set ekonomskih mjera: Odluke pred odbornicima na vanrednoj sjednici u petak

Objavljeno

 


Grad Banja Luka je pripremio paket mjera koje će, prije svega, poslovnoj zajednici i dijelom građanima, pomoći u prevazilaženju ekonomskih posljedica epidemiološke krize izazvane pojavom korona virusa.

Paket mjera, razmatraće na vanrednoj sjednici u petak, 10. aprila, odbornici Skupštine grada Banja Luka, koja je prema postojećim zakonima jedina i nadležna da donosi te mjere. Sjednica će, uz striktno pridržavanje svih mjera zaštite, biti održana u Banskom dvoru, sa početkom u 12 časova.

Pripremljeno je ukupuno 13 odluka, a prema jednoj od njih – predviđene su subvencije za komunalnu taksu ili za zauzimanje javnih površina.

-Programamom dodjele subvencija za komunalnu taksu ili za zauzimanje javnih površina poslovnim subjektima predviđeno je da svi poslovni subjekti i preduzetnici kojima je ograničen ili zabranjen rad ili su pogođeni mjerama krize mogu dobiti subvenciju u punom ili polovičnom iznosu, u zavisnosti od toga da li im je rad ograničen ili zabranjen. Tu se, prije svega, misli na ugostiteljsku djelatnost, dijelom na kioske i druge male privrednike – pojasnio je gradonačelnik Igor Radojičić.

Pripremljen je i set odluka koji se odnosi na poljoprivredu s ciljem da se poveća broj zasijanih površina, te podstakne lokalna poljoprivredna proizvodnja.

-Tako se mijenja program raspodjele sredstava za poljoprivredu i ruralni razvoj koji je planiran za ovu godinu u iznosu od milion KM i usmjerava se primarno prema poljoprivrednoj proizvodnji i sjetvi – naglasio je Radojičić.

Reklama

Kroz garantni fond za subvencionisanje iznosa redovne kamate, pomoći će se privrednim društvima ili preduzetnicima.

-Ukoliko bude morali da podignu kredit kod poslovne banke, onda će Grad subvencionisati kamatu tog kredita u iznosu do 3,5 odsto do tri godine za kredeite do 50.000 KM. Iznos subvencionisanja kamte bio bi stoprocentni – naveo je Radojičić i dodao da je na raspolaganju za te namjene 500.000 KM, kojima bi subvencionisali kreditni plasman od oko dest miliona KM, po navedenim kriterijumima.

Takođe, Grad planira da svima onima koji imaju gradski prostor u zakupu pod posebnim uslovima (razna udruženja i klubovi) upotpunosti oslobodi plaćanja za tri mjeseca.

Oni subjekti koji su u komercijalnom zakupu, a kojima je rad zabranjen biće takođe potpuno oslobođeni plaćanja, a subjekti kojima je rad ograničen biće polovično oslobođeni za dva mjeseca zakupa – pojasnio je on.

Dvije odluke koje će odbornici razmatrati na vanrednoj sjednici upetak, odnose se na restruktuirasanje finansija samog Grada.

-To je mogućnost proširenja kreditnog aranžmana kod Evropske banke za obnovu i razvoj sa kojom već postoji dogovoren kredit za projekat „Voda 2“. U pregovorima smo sa njima da se na dodatno još do dva miliona evra preusmjere sredstava ili obezbijede dodatna sredsva za pojedine kapitalne projekte u gradu kako bismo očekivani pad prihoda, koji je vrlo izvjestan, substituisali sa sredstvima EBRD-a – kazao je Radojičić.

Reklama

On je dodao da je Grad u pregovorima i u vezi sa restrukturisanjem gradskih kreditnih obaveza.

-Grad je uredan platiša svih svojih obaveza i do sada nismo imali poteškoća, ali ako se nastavi pad javnih prihoda i ako ova kriza potraje, izvjesno je da ćemo imati značajan pad u budžetu i da može biti dovedeno u pitanje finansiranje niza djelatnosti uključujući i otplatu duga. Isto tako, našom odlukom predviđamo da svima onima koji imaju sa Gradom ugovore o otplati duga po različitim osnovama, takođe omogući moratori na vrijeme do šest mjeseci kako bi i oni mogli da se restrukturišu i prilagode ovoj situaciji.- naveo je on.

Dodatni set odluka odnosi se i na zakupce javnih površina – oglašivače, koji imaju potpuni pad prihoda, iako im djelatnost nije ograničena.

– I njima se odobrava diskont od tri mjeseca i produžava zakup javnih površina do daljnjeg, jer u ovom vremenu smatarmo nepriličnim raspisivanje javnog poziva – zaključio je Radojičić.

Predsjednik Skupštine grada Banja Luka, Zoran Talić nakon današnjeg zasjedanja Skupštinskog kolegijuma, kazao je da će vanredna sjednica biti održana isključivo sa ciljem ublažavanja ekonomskih posljdica koje su izazvane zbog pojave virusa korona.

On napominje, da je sjednica od izuzetnog značaja jer da bi sve utvrđene mjere bile zakonski sprovodive, određeni akti moraju biti usvojeni na Skupštini grada.

Reklama

-Očuvanje naše ekonomije, odnosno radnih mjesta, pored očuvanja zdravlja naših sugrađana, je prirotet i tu nema dileme. Nadam se da ćemo postići koncenzus, tj. jedinstvo svih partija po ovom važnom pitanju, jer pomoć privredi je nešto što bi svima trebao biti zajednički cilj i prioritet radi što bržeg prevazilaženja ove teške situacije – rekao je Talić.

banjaluka.rs.ba

PRIVREDA

Čapljinski preduzetnici traže coworking prostor po uzoru na Trebinje i Mostar

Objavljeno

 

Od

Čapljina, kao i mnogi manji gradovi, još uvijek nema coworking prostor koji bi privukao digitalne nomade, samostalne profesionalce i sve one kojima je potreban radni prostor s kvalitetnim uvjetima.

Inicijative poput coworking prostora, iako prisutne u većim gradovima, i dalje su rijetke u manjim sredinama poput Čapljine, koja ima potencijal za privlačenje nove generacije radnika, ali nedostaju potrebna ulaganja i podrška.

Jedan od rijetkih primjera coworking prostora u Hercegovini jest CodeHub Mostar, koji je pokrenuo Intera Tehnološki Park s ciljem stvaranja profesionalnog okruženja za rad, povezivanje i usavršavanje.

Ovaj coworking prostor pokazao se uspješnim i privlačnim za freelance stručnjake, poduzetnike te digitalne nomade, a ponudio je sve što jedan moderan radni prostor mora imati – brz internet, kvalitetne radne stolove, ugodnu radnu atmosferu i priliku za umrežavanje, piše Čapljinski portal.

Benefiti coworking prostora

Coworking prostori poput CodeHuba nude brojne prednosti koje bi mogle unaprijediti poslovnu klimu u manjim gradovima kao što je Čapljina.

Prvo, oni pružaju brz internet i tehnološki opremljen prostor, što je ključan preduvjet za suvremeni način rada.

Reklama

U coworking prostoru, radnici su okruženi sličnim profesionalcima, što potiče produktivnost i radnu atmosferu koju je teško postići u kućnom okruženju.

Dodatna prednost coworkinga je umrežavanje i stvaranje novih poslovnih veza. Rad u zajedničkom prostoru omogućava razmjenu ideja, kontakata i suradnji, čime coworking prostor postaje inkubator novih poslovnih inicijativa.

Također, prisutnost digitalnih nomada u coworking prostorima doprinosi raznolikosti i širenju znanja, što obogaćuje lokalnu zajednicu i otvara vrata novim projektima.

Potencijal za Čapljinu

Unatoč rastućoj popularnosti coworking prostora, manji gradovi poput Čapljine ostaju zapostavljeni, iako bi upravo takvi prostori mogli privući novu generaciju radnika koji ne ovise o stalnom mjestu boravka.

Coworking prostor u Čapljini ne samo da bi obogatio lokalnu poslovnu scenu, već bi stvorio preduvjete za rast zajednice digitalnih nomada, poduzetnika i kreativaca.

Primjer mostarskog CodeHuba pokazuje da coworking prostori mogu uspješno djelovati i u regijama koje nisu urbani centri, ali zahtijeva podršku i ulaganja koja će omogućiti dugoročnu održivost ovakvih inicijativa.

Reklama

Ulaganje u coworking prostor u Čapljini moglo bi postati ključan korak prema stvaranju napredne poslovne klime, privlačenju novih profesionalaca te razvoja poslovnih veza koje bi mogle potaknuti nove projekte i lokalnu ekonomiju.

Nastavite čitati

PRIVREDA

VIDEO / Jedan dan u Lasti – kako se proizvode najukusniji keksi?

Objavljeno

 

Od

Tvornica keksa i vafla “Lasta“ Čapljina pokrenula je ponovno proizvodnju nakon što ju je preuzeo privrednik Petar Čorluka, vlasnik Violete.

Tvornica radi “punom parom“ i proizvodi kekse koji su zauzeli police trgovina širom regije.

Lasta je zaposlila i veliki broj radnika, što je veliki plus za lokalnu privredu.

Kako se proizvode keksi i kako izgleda jedan dan u Lasti, pogledajte u video prilogu.

Nastavite čitati

PRIVREDA

„Invictus“ otpušta radnike

Objavljeno

 

Od

 Kompanija „Invictus Technology Group” iz Banjaluke, osnovana nakon što je “Infinity International Group” dospjela na “crnu listu” Sjedinjenih Američkih Država najavila je drastične poteze i otpuštanje “značajnog broja radnika”.

Oni tvrde da je odluka donesena nakon što su se “suočili sa brojnim nezakonitim postupcima onih koji bi u Republici Srpskoj i Bosni i Hercegovini trebali da osiguraju prava zagarantovana zakonima”.

Kažu da su ambiciozno zaposlili 170 ljudi nakon što su ugasili “Infinity” koji bi nastavili poslovanje koje su do tada vodili u okviru nekoliko kompanija koje su se 18. juna i ranije našle pod sankcijama.

Tvrde da su prvobitno mislili da im banke neće praviti probleme i da će im otvoriti račune, ali da je podrška izostala.

“Bez obzira što se prvobitno činilo da ćemo kod banaka bez većih problema otvoriti račune, te završiti i sve druge neophodne aktivnosti kod drugih relevantnih institucija, ipak smo naišli na ozbiljne prepreke koje nas sprečavaju da ostvarimo započeti plan. Podrška je izostala, prije svega, od banaka koje nisu bile spremne da postupe po zakonu. Nakon ogromnog pritiska Ambasade SAD u Sarajevu, a u strahu od narednih poteza američke administracije i novih sankcija, banke su ignorisale naša nastojanja da kao nova kompanija dobijemo polazne elemente neophodne za normalno poslovanje. Zbog ovakvog nerazumijevanja teško možemo da održimo finansijsku stabilnost što iz dana u dan dodatno usložnjava čitavu situaciju”, saopštili su iz “Invictusa”.

Objašnjavaju da su početkom ovog mjeseca kao novi poslovni subjekt optimistično počeli sa radom i potpisali ugovore sa više od 170 zaposlenih. Sud je uredno izvršio registraciju nove kompanije, ali su sada došli u situaciju da moraju preduzeti neželjene poteze. Za sve krive Ambasadu SAD-a u BiH, iako im je sankcije prethodno uvelo američko Ministarstvo finansija.

Reklama

“Garantujemo da će svi zaposleni dobiti svoja zarađena primanja uz poštovanje ugovorom o radu i zakonom predviđenih mehanizama za djelovanje u ovakvim i sličnim situacijama. Želimo da naglasimo da se zbog postupaka Ambasade SAD na najbrutalniji način radnicima uskraćuje pravo na rad i osiguranje gole egzistencije iako za to nema bilo kakvog pravnog osnova. Baš zbog toga pozivamo sve nadležne institucije da što prije pronađu adekvatno rješenje kako ni jedna druga domaća kompanija u budućnosti ne bi bila izložena nezabilježenoj diskriminaciji”, saopšteno je iz “Invictusa”.

Kažu i da su sada izloženi potezima koji nemaju bilo kakve veze sa normalnim poslovanjem i poštovanjem zakonskih normi, a da ih relevantne institucije kao savjesnog poslovnog subjekta nisu u stanju zaštiti, zbog čega moraju priznati da je teško pronaći adekvatniji odgovor koji ne bi uključivao ozbiljnije rezove u samoj kompaniji.

Podsjetimo, 18. juna ove godine američka Kancelarija za kontrolu imovine stranaca OFAC uvela je sankcije nizu kompanija koje “čine mrežu podrške predsjedniku Republike Srpske Miloradu Dodiku”, a “Infinity International” se našao među njima, skupa sa firmama “Infinity Media”, “Prointer ITSS”, “Sirius 2010”, “Kaldera”, “K-2 Audio” u čijem je vlasništvu Alternativna televizija, “Una World” u čijem je vlasništvu bila “Una TV”.

Iz “Infinity-ja” su tada saopštili da će bez posla ostati oko 800 ljudi, a spas su potražili u registrovanju novih kompanija i promjenama vlasničke strukture, pretvarajućći dotatašnje rukovodioce u vlasnike.

„Invictus“ su prije mjesec dana osnovali menadžeri „Prointera“ i „Siriusa”.

CAPITAL.BA

Reklama
Nastavite čitati

U trendu