Connect with us

ANALIZE

Novi trendovi: Umjesto globalizacije, slijedi regionalizacija

Objavljeno

 


Koronavirusna kriza iz temelja će preoblikovati globalnu trgovinu jer kompanije nastoje smanjiti svoju ovisnost o kineskoj proizvodnji, smatraju ekonomisti.

U izvještaju objavljenom u srijedu, Ekonomska obavještajna jedinica (EIU) navodi da će pandemija preokrenuti globalizaciju ubrzavajući pomak prema regionalnim lancima snabdijevanja.

Kineska dominacija u međunarodnoj trgovini narasla je otkako je zemlja primljena u Svjetsku trgovinsku organizaciju 2001. godine.

Od tada su mnoge multinacionalne kompanije iskoristile mogućnosti proizvodnje i potražnje u toj zemlji, što je ubrzalo proces globalizacije.

– Međutim, kao rezultat Covid-19, vjerovatno je da se ovaj trend globalizacije neće samo zaustaviti, već će i obrnuti – rekli su autori izvještaja, napominjući da su kinesko-američki trgovinski rat i rastuće plate u Kini već potaknuli neke korporacije da preusmjere lance snadbijavanja u druge dijelove Azije.

Izgradnja regionalnih lanaca

Reklama

– Covid-19 će potaknuti više firme da izmjeste dijelove svojih lanaca snabdijevanja. Ishod toga bit će azijska mreža lanca snabdijevanja koja je manje usmjerena na Kinu i raznovrsnija – predviđa se u izvještaju.

Ovaj odmak od Kine ukazuje na širi trend dok globalne kompanije traže načine kako povećati svoju otpornost nakon šoka snabdijevanja izazvanog koronavirusom.

– Izgradnjom kvazi-nezavisnih regionalnih lanaca snabdijevanja u Americi i Evropi, globalne firme će osigurati zaštitu od budućih šokova na njihovoj mreži – kažu u EIU-u.

Zbog poteškoća oko uspostave ili pomjeranja lanaca snabdijevanja – posebno u automobilskom sektoru – vjerovatno je da će bilo koji veći pomak koji se desi biti trajan.

– Budući da sve više firmi donosi tu odluku, prelazak na regionalizirane lance snabdijevanja bit će trajni ishod ove krize – navodi se u izvještaju.

Podsjetimo, mnogi sektori, poput farmaceutske industrije, poljoprivrede i energetike, našli su se pod pritiskom uslijed globalne zdravstvene krize, jer su se njihova oslanjanja na ekonomije poput Kine i problemi s međunarodnom logistikom odrazili na lance snabdijevanja.

Reklama

Biznisinfo

Nastavite čitati

BIZNIS

Đorđe Đoković širi biznis u Srpskoj

Objavljeno

 

Od

Banjalučka agencija „Legacy international“ u vlasništvu Đorđa Đokovića, mlađeg brata Novaka Đokovića, dobila je posao promocije Olimpijskog centra (OC) „Jahorina“ vrijedan oko 84.000 KM.

Kako se navodi u odluci o izboru najpovoljnije ponude, bila je ovo jedina ponuda koja je stigla na tender, javlja Akta.ba.

Procijenjena vrijednost ponude bez PDV-a je bila 72.200 KM, a Đoković je ponudio promociju za 72.180 KM bez PDV-a.

Agencija „Legacy international“ osnovana je u novembru prošle godine. Do sada nije imala dobijenih tendera, ali je bila zadužena za poslove oko organizacije teniskog ATP turnira „Srpska open“.

U banjalučku podružnicu registrovanu uplatio je kapital od 9.779,15 KM, a osnovna i pretežna djelatnost je rad sportskih objekata. Đoković je direktor i vlasnik beogradske firme istog imena, koja se bavi organizovanjem teniskih turnira u Srbiji.

Đorđe Đoković je najmlađi je od trojice braće Đokovića koji se nakon profesionalnog tenisa posvetio biznisu, a do sada je realizovao nekoliko sportskih projekata.

Reklama

Osnovna i pretežna djelatnost je rad sportskih objekata.

Inače, Đokoviću su česti gosti na Jahorini koja ima staze nazvane po Novaku Đokoviću.

Nakon mnogobrojnih posjeta porodice najboljeg tenisera, Novaka Đokovića, olimpijskoj planini prošle godine je postignut dogovor i o investicijama koje će ova porodica realizovati na Jahorini.

„Imamo tu čast da su naši česti gosti članovi porodice Đoković koji su sami po sebi svjetski poznat brend. Nakon privilegije koju smo dobili imenovanjem jahorinskih ski staza po imenu najpoznatijeg srpskog tenisera Novaka Đokovića sada Jahorina dobija i hotel u neposrednoj blizini upravo ovih staza. Naša vizija je da privučemo što više ovakvih investitora te da Jahorina u budućnosti ide rame uz rame sa najuspješnijima jer joj svim prethodno realizovanim taj status i pripada. Prije par dana na jednom kongresu sam saznao da je moj tim na koji sam beskrajno ponosan tim koji je sagradio najviše žičara na svijetu“, izjavio je tada Ljevnaić.

Dodao je da veliku zahvalnost duguje prije svega Srđanu Đokoviću sa kojim je kako kaže zadovoljstvo sarađivati i realizovati vizije koje su prije svega usmjerene na budućnost i naslijeđe za naredne generacije.

Sa ovom dogovorenom promocijom, čini se da se poslovna saradnja širi.

Reklama

Akta.ba

Nastavite čitati

ANALIZE

Suzbijanje cijena glavni zadatak

Objavljeno

 

Suzbijanje cijena robe široke potrošnje biće jedan od najvažnijih zadataka u idućoj godini, koja će, po svemu sudeći, biti teška i sa smanjenom likvidnošću privrede zbog poskupljenja svih ulaznih komponenti. (više…)

Nastavite čitati

ANALIZE

Odjeća i obuća jeftinije u novembru ove godine u odnosu na lani, sve ostalo skuplje

Objavljeno

 

Cijene proizvoda i usluga koje se koriste za ličnu potrošnju u BiH, mjerene indeksom potrošačkih cijena, u novembru su u prosjeku bile više za 0,2 posto u odnosu na prethodni mjesec, dok su na godišnjem nivou u prosjeku više za 16,3 posto. (više…)

Nastavite čitati

U trendu