Connect with us

PRIVREDA

Upravni odbor „Eko toplana“: Uspješno poslovanje, isplaćena dobit

Objavljeno

 


Uprkos problemima sa pandemijom virusa korona, preduzeće „Eko toplane“ Banjaluka uspješno je završilo prethodnu poslovnu godinu.

Nastavljen je pozitivan trend, a „Eko toplane“ su i u 2020. godini, kao i u prethodne dvije godine, ostvarile pozitivan rezultat, kažu u intervjuu za „Nezavisne“ članovi Upravnog odbora „Eko toplana“ Banjaluka.

Ističu da će proizvodnja i isporuka toplotne energije do kraja sezone, kao i do sada, biti uredna.

Takođe, navode da cijene grijanja od osnivanja „Eko toplana“ nisu mijenjane i u ovoj sezoni cijene ostaju iste, uprkos značajnom povećanju cijena električne energije i nekih drugih inputa „Eko toplana“.

NN: Kako biste ocijenili godinu koja je iz nas, odnosno kakve je rezultate poslovanja ostvarilo preduzeće „Eko toplane“?

UPRAVNI ODBOR „EKO TOPLANA“: Ukupni poslovni prihodi ostvareni u 2020. godini veći su za 2,73 odsto u odnosu na 2019. godinu. Pored izazova vezanih za likvidnost, tokom prošle godine nije bilo dodatnog zaduživanja, a finansijske obaveze smanjene su za preko 1,3 miliona KM, čime je zaduženost smanjena za 45 odsto.

Reklama

U decembru prošle godine prvi put osnivačima je isplaćena dobit u iznosu 200.000 KM, što je i prvi put u istoriji grada Banjaluka da je toplana ili neko komunalno preduzeće na račun grada izvršilo uplatu dividende.

NN: Kakav i koliki je uticaj pandemija virusa korona imala na poslovanje „Eko toplana“?

UPRAVNI ODBOR „EKO TOPLANA“: Negativan efekat izazvan pandemijom virusom korona na poslovni rezultat „Eko toplana“ u 2020. godini je oko 1,2 miliona KM.

S obzirom na to da je tokom marta i aprila bilo potrebno obezbijediti zagrijavanje karantinskih objekata za smještaj zaraženih, režimi grijanja za sve korisnike morali su biti iznad standardnih, a potrošnja energenta bila je značajno povećana.

Pored navedenog, a s obzirom na to da je veliki broj objekata bio zatvoren te da kod istih na kalorimetrima nije zabilježena potrošnja, u tom periodu prihodi su bili značajno manji. Bitno je istaći da i pored negativnog efekta pandemije virusa korona nije bilo otpuštanja radnika niti smanjenja plata radnicima. Plate zaposlenima, pripadajući doprinosi, kao i svi porezi i ostale obaveze prema državi redovno su isplaćivani i tokom pandemije kao i tokom prethodne dvije godine poslovanja.

„Eko toplane“, kao društveno odgovorna kompanija, ali i sami zaposleni u „Eko toplanama“, kroz učešće u određenim humanitarnim akcijama, u granicama mogućnosti pomogli su onima koji su pandemijom virusa korona bili najviše pogođeni.

Reklama

NN: Da li su „Eko toplane“ u prošloj godini dobile finansijsku pomoć ili neki vid subvencije od javnih institucija?

UPRAVNI ODBOR „EKO TOPLANA“: „Eko toplane“ u protekloj godini, kao i u prethodnim godinama, odnosno od osnivanja preduzeća pa do danas, nisu dobile niti jednu marku pomoći od grada Banjaluka, Vlade Republike Srpske ili bilo koje druge javne institucije. Ta pomoć niti je tražena niti je bilo potrebe za istom, jer ostvareni rezultati pokazuju da su „Eko toplane“ samoodrživo, funkcionalno i profitabilno preduzeće. Nadamo se da će se ovaj trend nastaviti i u budućnosti, jer su kroz dosadašnje poslovanje za to obezbijeđeni svi uslovi.

NN: Da li stara „Toplana“ proizvodi i isporučuje toplotnu energiju?

UPRAVNI ODBOR „EKO TOPLANA“: Stara „Toplana“ već tri godine ne proizvodi i ne isporučuje toplotnu energiju, već to u skladu sa odlukom Skupštine grada, čine isključivo „Eko toplane“, koje koriste dijelove opreme stare „Toplane“ i za to, u skladu za zaključenim ugovorom, staroj „Toplani“ uredno isplaćuju zakupninu u iznosu od 500.000 KM na godišnjem nivou i snose sve prateće troškove korištenja iste. Rješavanje poslovnih odnosa sa starom „Toplanom“ je u isključivoj nadležnosti osnivača „Eko toplana“ i Upravni odbor smatra da trenutni odnosi opterećuju poslovanje „Eko toplana“, jer trenutno „Eko toplane“ finansiraju egzistiranje stare „Toplane“, koja nema nikakvu funkciju. Smatramo da je krajnje vrijeme da se dio sredstava koja „Eko toplane“ plaćaju staroj „Toplani“ kroz zakup usmjeri u investiranje u distributivnu mrežu koja nije u vlasništvu „Eko toplana“, a koja je u veoma lošem stanju i zbog koje se dešava da određeni korisnici imaju probleme sa grijanjem. Na taj način direktno bi se uticalo na poboljšanje isporuke, odnosno kvalitet usluge prema našim korisnicima.

NN: Koji su pozitivni efekti izgradnje „Eko toplana“ u gradu na Vrbasu?

UPRAVNI ODBOR „EKO TOPLANA“: Ostvareni pozitivni efekti su brojni. Najvažnije je da je grad Banjaluka dobio smoodrživo, funkcionalno i profitabilno komunalno preduzeće sa stabilnim izvorima energije i da građani više ne strepe da li će usred sezone grijanje biti prekinuto, jer toplana nema energenta. Osnivanjem „Eko toplana“ Banjaluka, grad Banjaluka je u posljednje tri godine uštedio oko 40 miliona KM, jer su staroj „Toplani“ u prethodnom periodu svake godine obezbjeđivane subvencije, pozajmice i garancije kako bi se obezbijedio energent i funkcionisanje sistema daljinskog grijanja.

Reklama

Samo u periodu od 2008. do 2018. godine grad Banjaluka i Vlada Republike Srpske bili su prinuđeni da za potrebe nabavke energenta, kroz subvencije, pozajmice i garancije daju staroj „Toplani“ oko 120 miliona KM, jer bez te pomoći grijanje u Banjaluci nije bilo moguće. Zahvaljujući formiranju novog preduzeća „Eko toplane“ Banjaluka za tim više nije bilo potrebe. Inače, projekat „Eko toplana“ podržan je i od strane Evropske banke za obnovu i razvoj, a grad je osvojio bronzanu medalju EBRD-a za izgradnju nove toplane na biomasu, kao jedan od najboljih projekata koje je ova međunarodna finansijska institucija finansirala tokom 2017. godine. EBRD vrši redovne monitoringe „Eko toplana“ kroz Ugovor o implementaciji projekta i do sada nije bilo primjedaba.

NN: Budući da se „Eko toplane“ Banjaluka nalaze usred sezone grijanja, a s obzirom na zahlađenje i najavljene niske temperature u narednom periodu, korisnici se sigurno pitaju da li će isporuka biti uredna, da li „Eko toplane“ raspolažu dovoljnim količinama energenta i hoće li biti promjene cijena grijanja?

UPRAVNI ODBOR „EKO TOPLANA“: Proizvodnja i isporuka toplotne energije će do kraja sezone, kao i do sada, biti uredna. To je nešto što je obaveza „Eko toplana“ i isto nije i ne smije biti dovedeno u pitanje. Sve pripreme za sezonu grijanja su završene na vrijeme, a energent za kompletnu sezonu obezbijeđen je, kao i do sada, sopstvenim sredstvima „Eko toplana“ bez finansijske pomoći javnih institucija. Cijene grijanja od osnivanja „Eko toplana“ nisu mijenjane i u ovoj sezoni cijene ostaju iste, uprkos značajnom povećanju cijena električne energije i nekih drugih inputa „Eko toplana“.

NN: Uprkos staroj i dotrajaloj mreži, obezbijeđen je kontinuitet isporuke toplotne energije i većina Banjalučana zadovoljna je toplim stanovima. Koliko je u toku prošle godina bilo reklamacija od strane potrošača?

UPRAVNI ODBOR „EKO TOPLANA“: „Eko toplane“ imaju oko 20.000 korisnika. U toku prošle godine bilo je oko tri odsto korisnika za koje je utvrđeno da su reklamacije na kvalitet grijanja bile opravdane. U prva tri mjeseca ove sezone broj reklamacija je manji za 18 odsto u odnosu na isti period prošle godine. Trenutno je 0,7 odsto od ukupnog broja korisnika uputilo zahtjev za utvrđivanje kvaliteta grijanja, odnosno mjerenje temperature u grijanom prostoru.

NN: Koji su to projekti koje ste ostvarili u prošloj godini i kakvi su planovi za 2021. godinu?

Reklama

UPRAVNI ODBOR „EKO TOPLANA“: Kako bi sistem daljinskog grijanja funkcionisao i tokom pandemije te bio obezbijeđen kontinuitet uspješnog poslovanja, preduzet je cijeli set aktivnosti. Prije svega postignuti su dogovori sa dobavljačima i bankama vezano za određene rokove plaćanja. Pored toga, pokrenut je niz projekata koji su obezbijedili oko milion KM ušteda u poslovanju, prije svega kroz značajno smanjenje troškova lanca snabdijevanja i smanjenje gubitaka na distributivnoj mreži.

Kroz tekuće i investiciono održavanje u prošloj godini uloženo je preko 2,2 miliona KM vlastitih sredstava. Upravi odbor je u redovnoj proceduri osnivačima, odnosno vlasnicima društva, dostavio na usvajanje plan poslovanja za 2021. godinu.

Tim planom predviđen je nastavak uspješnog poslovanja i u narednoj godini.

S obzirom na to da je stanje distributivne mreže najveći izazov u funkcionisanju sistema daljinskog grijanja u našem gradu, predloženi su značajni projekti, a pored 1,4 miliona KM troškova tekućeg održavanja distributivne mreže, planirana investiciona ulaganja su 2,3 miliona KM.

Na vlasnicima „Eko toplana“ je da se odrede da li podržavaju ove namjere i prijedloge Upravnog odbora ili će željeti da kompaniju vode u nekom drugom pravcu. U svakom slučaju, svi članovi Upravnog odbora će postupati profesionalno, kao i do sada, u skladu sa korporativnim standardima i moralnim načelima.

Nezavisne novine

Reklama

PRIVREDA

Čapljinski preduzetnici traže coworking prostor po uzoru na Trebinje i Mostar

Objavljeno

 

Od

Čapljina, kao i mnogi manji gradovi, još uvijek nema coworking prostor koji bi privukao digitalne nomade, samostalne profesionalce i sve one kojima je potreban radni prostor s kvalitetnim uvjetima.

Inicijative poput coworking prostora, iako prisutne u većim gradovima, i dalje su rijetke u manjim sredinama poput Čapljine, koja ima potencijal za privlačenje nove generacije radnika, ali nedostaju potrebna ulaganja i podrška.

Jedan od rijetkih primjera coworking prostora u Hercegovini jest CodeHub Mostar, koji je pokrenuo Intera Tehnološki Park s ciljem stvaranja profesionalnog okruženja za rad, povezivanje i usavršavanje.

Ovaj coworking prostor pokazao se uspješnim i privlačnim za freelance stručnjake, poduzetnike te digitalne nomade, a ponudio je sve što jedan moderan radni prostor mora imati – brz internet, kvalitetne radne stolove, ugodnu radnu atmosferu i priliku za umrežavanje, piše Čapljinski portal.

Benefiti coworking prostora

Coworking prostori poput CodeHuba nude brojne prednosti koje bi mogle unaprijediti poslovnu klimu u manjim gradovima kao što je Čapljina.

Prvo, oni pružaju brz internet i tehnološki opremljen prostor, što je ključan preduvjet za suvremeni način rada.

Reklama

U coworking prostoru, radnici su okruženi sličnim profesionalcima, što potiče produktivnost i radnu atmosferu koju je teško postići u kućnom okruženju.

Dodatna prednost coworkinga je umrežavanje i stvaranje novih poslovnih veza. Rad u zajedničkom prostoru omogućava razmjenu ideja, kontakata i suradnji, čime coworking prostor postaje inkubator novih poslovnih inicijativa.

Također, prisutnost digitalnih nomada u coworking prostorima doprinosi raznolikosti i širenju znanja, što obogaćuje lokalnu zajednicu i otvara vrata novim projektima.

Potencijal za Čapljinu

Unatoč rastućoj popularnosti coworking prostora, manji gradovi poput Čapljine ostaju zapostavljeni, iako bi upravo takvi prostori mogli privući novu generaciju radnika koji ne ovise o stalnom mjestu boravka.

Coworking prostor u Čapljini ne samo da bi obogatio lokalnu poslovnu scenu, već bi stvorio preduvjete za rast zajednice digitalnih nomada, poduzetnika i kreativaca.

Primjer mostarskog CodeHuba pokazuje da coworking prostori mogu uspješno djelovati i u regijama koje nisu urbani centri, ali zahtijeva podršku i ulaganja koja će omogućiti dugoročnu održivost ovakvih inicijativa.

Reklama

Ulaganje u coworking prostor u Čapljini moglo bi postati ključan korak prema stvaranju napredne poslovne klime, privlačenju novih profesionalaca te razvoja poslovnih veza koje bi mogle potaknuti nove projekte i lokalnu ekonomiju.

Nastavite čitati

PRIVREDA

VIDEO / Jedan dan u Lasti – kako se proizvode najukusniji keksi?

Objavljeno

 

Od

Tvornica keksa i vafla “Lasta“ Čapljina pokrenula je ponovno proizvodnju nakon što ju je preuzeo privrednik Petar Čorluka, vlasnik Violete.

Tvornica radi “punom parom“ i proizvodi kekse koji su zauzeli police trgovina širom regije.

Lasta je zaposlila i veliki broj radnika, što je veliki plus za lokalnu privredu.

Kako se proizvode keksi i kako izgleda jedan dan u Lasti, pogledajte u video prilogu.

Nastavite čitati

PRIVREDA

„Invictus“ otpušta radnike

Objavljeno

 

Od

 Kompanija „Invictus Technology Group” iz Banjaluke, osnovana nakon što je “Infinity International Group” dospjela na “crnu listu” Sjedinjenih Američkih Država najavila je drastične poteze i otpuštanje “značajnog broja radnika”.

Oni tvrde da je odluka donesena nakon što su se “suočili sa brojnim nezakonitim postupcima onih koji bi u Republici Srpskoj i Bosni i Hercegovini trebali da osiguraju prava zagarantovana zakonima”.

Kažu da su ambiciozno zaposlili 170 ljudi nakon što su ugasili “Infinity” koji bi nastavili poslovanje koje su do tada vodili u okviru nekoliko kompanija koje su se 18. juna i ranije našle pod sankcijama.

Tvrde da su prvobitno mislili da im banke neće praviti probleme i da će im otvoriti račune, ali da je podrška izostala.

“Bez obzira što se prvobitno činilo da ćemo kod banaka bez većih problema otvoriti račune, te završiti i sve druge neophodne aktivnosti kod drugih relevantnih institucija, ipak smo naišli na ozbiljne prepreke koje nas sprečavaju da ostvarimo započeti plan. Podrška je izostala, prije svega, od banaka koje nisu bile spremne da postupe po zakonu. Nakon ogromnog pritiska Ambasade SAD u Sarajevu, a u strahu od narednih poteza američke administracije i novih sankcija, banke su ignorisale naša nastojanja da kao nova kompanija dobijemo polazne elemente neophodne za normalno poslovanje. Zbog ovakvog nerazumijevanja teško možemo da održimo finansijsku stabilnost što iz dana u dan dodatno usložnjava čitavu situaciju”, saopštili su iz “Invictusa”.

Objašnjavaju da su početkom ovog mjeseca kao novi poslovni subjekt optimistično počeli sa radom i potpisali ugovore sa više od 170 zaposlenih. Sud je uredno izvršio registraciju nove kompanije, ali su sada došli u situaciju da moraju preduzeti neželjene poteze. Za sve krive Ambasadu SAD-a u BiH, iako im je sankcije prethodno uvelo američko Ministarstvo finansija.

Reklama

“Garantujemo da će svi zaposleni dobiti svoja zarađena primanja uz poštovanje ugovorom o radu i zakonom predviđenih mehanizama za djelovanje u ovakvim i sličnim situacijama. Želimo da naglasimo da se zbog postupaka Ambasade SAD na najbrutalniji način radnicima uskraćuje pravo na rad i osiguranje gole egzistencije iako za to nema bilo kakvog pravnog osnova. Baš zbog toga pozivamo sve nadležne institucije da što prije pronađu adekvatno rješenje kako ni jedna druga domaća kompanija u budućnosti ne bi bila izložena nezabilježenoj diskriminaciji”, saopšteno je iz “Invictusa”.

Kažu i da su sada izloženi potezima koji nemaju bilo kakve veze sa normalnim poslovanjem i poštovanjem zakonskih normi, a da ih relevantne institucije kao savjesnog poslovnog subjekta nisu u stanju zaštiti, zbog čega moraju priznati da je teško pronaći adekvatniji odgovor koji ne bi uključivao ozbiljnije rezove u samoj kompaniji.

Podsjetimo, 18. juna ove godine američka Kancelarija za kontrolu imovine stranaca OFAC uvela je sankcije nizu kompanija koje “čine mrežu podrške predsjedniku Republike Srpske Miloradu Dodiku”, a “Infinity International” se našao među njima, skupa sa firmama “Infinity Media”, “Prointer ITSS”, “Sirius 2010”, “Kaldera”, “K-2 Audio” u čijem je vlasništvu Alternativna televizija, “Una World” u čijem je vlasništvu bila “Una TV”.

Iz “Infinity-ja” su tada saopštili da će bez posla ostati oko 800 ljudi, a spas su potražili u registrovanju novih kompanija i promjenama vlasničke strukture, pretvarajućći dotatašnje rukovodioce u vlasnike.

„Invictus“ su prije mjesec dana osnovali menadžeri „Prointera“ i „Siriusa”.

CAPITAL.BA

Reklama
Nastavite čitati

U trendu