Connect with us

PRIVREDA

Alumina nastavlja trend izvoznih rezultata

Objavljeno

 


Kompanija Alumina iz Zvornika ostvarila je u 2020. godini vrijednost izvoza veću od 200 miliona KM, što joj je omogućilo da bude prvi izvoznik u Republici Srpskoj, a drugi iz BiH u prošloj godini.

Predsjednik Upravnog odbora Alumine Mile Matić smatra da fabrika može nastaviti trend izvoznih rezultata.

– Očekujem nastavak trenda povećanja izvoza, jer imamo raširenu lepezu proizvoda i, uz planirane investicije, kreiramo nove proizvode, čime prema strateškom planu očekujemo da ćemo nastaviti sa stabilnim izvozom – rekao je Matić.

Predsjednik Upravnog odbora kompanije smatra izuzetnim uspjehom ove fabrike što je u 2020. godini proizvodni portfolio proširila sa pet novih proizvoda, čime je dobila dodatnu poslovnu stabilnost, novi višak vrijednosti, novo zapošljavanje i stvorila akumulaciju koja je preduslov za dalje investiranje.

Matić je ocijenio da je prošla poslovna godina bila prilično teška sa dvije izuzetno nepovoljne situacije.

– Pozicija baznog proizvoda na berzi bila je jako loša, a uz tu prvu nepovoljnu sitaciju pojavila se i pandemija virusa korona – pojasnio je Matić.

Reklama

Ističući da je pravilnom tržišnom orijentacijom fabrike od 2013. godine, kada je uveden stečaj, napravljeno 27 novih proizvoda koji imaju tržišnu verifikaciju, Matić je rekao da kompanija upravo polazi od tržišta, odnosno da se, šta tržište traži i šta se može valorizovati, to i proizvodi.

– To proizvodimo i prodajemo, pa samim tim fabrika ima stabilnost, širi tržište i, bez obzira na pandemiju virusa korona, dobijamo nove kupce, planiramo strategiju koja je smislena i tržišno verifikovana – naveo je Matić.

Prema njegovim riječima, polazimo od tržišta, imamo pravilnu segmentaciju tržišta, znamo šta tržište traži, šta potencijalno može biti, stvaramo novu vrijednost i to kompaniju vodi u potpuno stabilnu poziciju.

Matić je naglasio da nije jednostavno doći do novih kupaca, jer to ima svoju proceduru koja se do kraja mora ispoštovati.

– Prvo, da bi se došlo do novog kupca treba najmanje dvije godine, to je procedura koja ima svoja pravila, od davanja ponude, uzoraka proizvoda, probne proizvodnje, participacije, minimalne sveobuhvatnosti snabdijevanja kupca, te dokazani kvalitet proizvedene robe – istakao je Matić.

On je dodao da je u ranijem periodu kompanija sa kupcima imala permanentni audit i fizičku komunikaciju bez ikakvih problema, ali da se sada u vrijeme pandemije ide sistemom onlajn.

Reklama

Govoreći o ovoj poslovnoj godini, Matić je rekao da je planirano značajno povećanje investicija u odnosu na prošlu godinu, kao i kreiranje lepeze novih proizvoda.

– Strateški plan za ovu godinu je lepeza novih proizvoda strateške važnosti, dakle prvi put otkako je fabrika napravljena, nismo prošle godine proizveli nijednu tonu baznih proizvoda zbog kojih je fabrika projektovana – rekao je Matić.

Predsjednik Upravnog odbora je naglasio da kolektiv želi da nastavi taj trend da se više bazira da u baznoj proizvodnji, koja je malo odmaknuta prema nemetalskom programu, pravi dalju finalizaciju, koja će donijeti stabilno i profitabilno poslovanje u baznom programu, novu profitabilnost i visoke marže.

Matić je naglasio da za poslovno napredovanje treba kreirati i stvarati novu vrijednost, jer stvaranje novih vrijednosti i stvaranje viška vrijednosti vodi progresu, odnosno sve što se može tržišno valorizovati, treba proizvesti i plasirati na što više destinacija, a time i živjeti bolje.

Pomoćnik direktora za strategiju, razvoj i tržište u Alumini Radislav Filipović rekao je da kompanija već nekoliko godina bilježi impozantne izvozne rezultate na godišnjem nivou.

– U posljednje tri godine Alumina je zaista imala impozantne izvozne rezultate. Iako je u tom pogledu 2020. godina bila najmanja po izvoznom obimu, ali s obzirom na prateće teškoće koje su se pojavile tokom godine, prije svega pojavom pandemije virusa korona, kompanija je ostvarila zadovoljavajući rezultat u tim novonastalim okolnostima – rekao je Filipović.

Reklama

Filipović je naglasio da se u toku ovih nekoliko posljednjih godina, radeći intenzivno na izgradnji vlastitog imidža, kompanija uspjela izboriti za veoma dobro poslovno mjesto na svjetskom tržištu, ne samo u pogledu kvaliteta proizvoda nego i u pogledu kvaliteta isporuke tih proizvoda, što je omogućilo da u ovom teškom periodu svi kupci alociraju određene količine za kompaniju, kao pouzdanog dobavljača.

– Pojavom pandemije virusa korona koja je prouzrokovala totalnu paralizu, naročito sa aspekta logistike na svjetskom tržištu, Alumina je uspjela da se izuzetno dobro organizuje i da isporuči vlastite proizvode na sva tržišta bez ijednog zakašnjenja i u zadovoljavajućim količinama – kazao je Filipović.

Ističući da su to kupci izuzetno znali da cijene, Filipović je naveo da je, baš u tom periodu zbog tih logističkih problema konkurencija sa Bliskog istoka kasnila, dok je Alumina isporučila redovne i one količine koje su bile planirane od konkurencije, čime je zadivila kupce naročito na dijelu afričkog i tržišta Bliskog istoka, gdje se u normalnim uslovima vrlo teško može konkurisati kineskim i proizvođačima sa Dalekog istoka.

Filipović je objasnio kako je kompanija uspjela da se dobro organizuje u trenutku kada je zbog pandemije virusa korona skoro sve stalo u cijelom svijetu.

– Ako uporedimo Aluminu, kao jednog od igrača na svjetskom tržištu, i neku drugu multinacionalnu svjetsku kompaniju, razlika je u tome što je Alumina osposobljena da u svakom momentu isporuči neku urgentnu količinu robe – istakao je Filipović.

On je rekao da sve te multinacionalne kompanije imaju godišnji plan isporuke i ako niste u tom planu, a u međuvremenu se obratite za neke nove količine, možete doći na red za šest ili u najkraćem za tri mjeseca, da vas uzmu u obzir i da nabave sirovine.

Reklama

– Naša poslovna politika je od samog početka bila bazirana da uvijek imamo na stoku određene količine gotovih proizvoda i sirovina, koje /ni/su predviđene planom, pa usljed neke iznenadne krize, kao što je ova sa virusom, možemo našim kupcima da urgentno isporučimo tražene količine – objasnio je Filipović.

Filipović je rekao da je kompanija i sada, kada su kupci zatražili dodatne količine, imala određenu količinu proizvoda i sirovina na stanju, pa je mogla da isporuči robu, što je rezultat dobre logističke organizacije u kojoj se ništa ne prepušta slučaju.

Ističući da je komapnija Alumina i u periodu krize uspjela da osvoji nove proizvode, Filipović je rekao da to mora da prati markentiška logistika kako bi se brže došlo do novih kupaca kojima treba dokazati da je proizvod kvalitetan.

– Markentiški uspjeh je rezultat višegodišnjeg rada i aktivnosti u prethodnim godinama u kojima smo izgradili prepoznatljiv imidž i došli u poziciju da novim kupcima možemo da navedemo stotine drugih, za razliku od ranijeg perioda kada je nedostajala ta referenca u smislu, a kome isporučujete proizvode – rekao je Filipović.

On je dodao da niko od novih kupaca ne može da ostane inertan, kada se navede stotine kupaca sa eminentne rang liste.

– S druge strane, kupci koji koriste naše proizvode, hvale nas na neki način, pominjući sve dobro vezano za kompaniju kao dobavljača, i u smislu kvaliteta proizvoda i smislu kvaliteta usluge, da se roba isporučuje na vrijeme, te da je u kvalitetnom pakovanju, što nam daje poslovnu sigurnost – rekao je Filipović.

Reklama

Prema njegovim riječima, svih ovih godina činili smo ogromne napore, širili paletu proizvoda i oblasti u kojima se primjenjuju naši proizvodi, te, naravno, bili u stalnoj trci sa eminentnim konkurentskim preduzećima koja su godinama prisutna na tržištu i važe kao vodeći proizvođači u ovoj privrednoj grani.

Filipović je rekao da je kompanija Alumina u potpunosti uspjela da slijedi planiranu poslovnu politiku, uspjela da zadrži zadovoljavajući kapacitet proizvodnje i plasman, te da sa aspekata razvoja i proširenja oblasti isprati primjenu svojih proizvoda.

– To je potvrda da smo ispravno zacrtali poslovnu politiku, koja je rezultirala stabilnu poslovnu poziciju i da ovakve i slične krize na nas ne mogu ostaviti trajno negativne posljedice od kojih se treba dugoročno oporavljati – pojasnio je Filipović.

Naglašavajući da je ipak pandemijska kriza ostavila negativan efekat, Filipović je rekao da je Alumina bila spremna da se izbori i sa takvom jednom situacijom, što to ne bi mogla za recimo četiri-pet godina unazad.

– Očekujem da ćemo, uz još dva projekta koja smo planirali da uradimo, vjerovatno biti u poziciji da ćemo dostići toliki nivo stabilnosti da nijedna vrsta krize, bez obzira da li radi o krizi u određenoj oblasti ili o globalnoj svjetskoj krizi, neće moći značajnije ugroziti dalji rad fabrike sa stanovišta dispozicije naših proizvoda, uopšte gledano na svjetskom tržištu i sa stanovišta oblasti primjene. Praktično ćemo biti potpuno nezavisni od bilo koje vrste tržišta, od bilo kog kupca ili bilo koje vrste proizvoda – istakao je Filipović.

Preuzeto: RTRS

Reklama

PRIVREDA

Zaduženost Republike Srpske gotovo dvostruko veća od FBiH

Objavljeno

 

Od

Prvo zaduženje u ovoj godini Vlada Republike Srpske planira već ove sedmice. Zakazana je aukcija šestomjesečnih trezorskih zapisa na Banjalučkoj berzi, putem koje se RS planira zadužiti 10 miliona KM.

Podsjetimo da je Narodna skupština RS krajem prošle godine usvojila odluke o dugoročnom i kratkoročnom zaduženju RS za 2024. godinu kojima je predviđeno da se taj entitet može zadužiti iznosom do 1,2 milijarde KM.

Najavljeno je da će 87. aukcija trezorskih zapisa RS biti održana 25. januara na Banjalučkoj berzi. Planirani iznos emisije je 10 miliona KM sa rokom dospijeća šest mjeseci. Biće to prvo ovogodišnje zaduženje RS.

Maksimalan iznos kratkoročnog duga prema odluci koja je usvojena krajem godine ne može biti veće od 337 miliona KM u ovoj godini, a dugoročno maksimalno 951 milion KM.

Sredstva pribavljena dugoročnim zaduživanjem biće upotrijebljena u skladu sa Zakonom o zaduživanju, dugu i garancijama RS za finansiranje kapitalnih investicija, refinansiranje ukupnog duga ili dijela duga RS, plaćanje uslovnih obaveza po osnovu garancija RS te za finansiranje budžetskog deficita u slučajevima kada Ministarstvo finansija procijeni da će planirani rashodi biti veći od iznosa planiranih prihoda, naveli su iz Vlade.

Ukupan javni dug RS je oko 6,2 milijarde KM što je oko 40 posto BDP-a i vlast ovog entiteta tvrdi da RS nema problema sa otplatom te da je zaduženost na istorijskom minimumu. Opozicija je stava da se i u ovoj godini nastavlja politika neosmišljenog zaduživanja kojima se krpe rupe u budžetu.

Reklama

Neosmiljeno zaduživanje kao što je neosmiljeno bez osnovnih ekonomskih parametara, recimo, podići minimalnu platu u RS. To je vjestačka priča koja služi za jednokratnu upotrebu i zadovoljenje političkih mjera koje služe samo za izbornu priču – smatra Milan Miličević, predsjednik SDS-a.

To zaista zvuči mnogo, ovako kada razmišljate, ali to je opet u okvirima onih normalnih zaduženja BDP-a i dugoročno – kaže Anja Ljubojević, potpredsjednica NSRS.

Zbog priča o sankcijama, podsjeća nas sagovornik, nije isključeno da se Vlada kada je riječ o zaduženju na međunarodnom tržištu okrene dalekoistočnim zemljama.

Zaduženje koje mora da obavi RS nije ozbiljan iznos ni za jednu berzu, tako da je samo pitanje koliko je politička situacija stabilna u smislu investitora koji bi pozajmili taj novac za obveznice, mada je kamata koja je određena vrlo atraktivna i vjerujem da će biti lako naći investitore – ističe ekonomski analitičar Zoran Pavlović.

Ukupan javni dug FBiH je oko 6,4 milijarde KM i veći je za oko 200 miliona KM u odnosu na RS. No, gledano u odnosu na BDP zaduženost RS je gotovo dvostruko veća u odnosu na drugi entitet.

BHRT

Reklama
Nastavite čitati

PRIVREDA

Odobrena akvizicija: Britanci vlasnici Mtel-ove firme „Sky Towers Infrastucture“

Objavljeno

 

Od

Konkurencijsko vijeće Bosne i Hercegovine dopustilo je koncentraciju na tržištu iznajmljivanja telekomunikacijskih tornjeva, odnosno, tržištu pružanja prostora na tornjevima za instalaciju infrastrukture elektronskih komunikacijskih mreža na području Bosne i Hercegovine.

Drugim riječima, Vijeće je odobrilo prodaju Mtelove firme Sky Towers Infrastucture međunarodnom gigantu Actis EU Menagement S à.r.l. Luksemburg, izvještava BiznisInfo.ba.

Kako smo ranije pisali, kompanija Actis, vodeći globalni investitor u održivu infrastrukturu sa sjedištem u Londonu, preuzima veliku mrežu telekomunikacionih stubova u Bosni i Hercegovini koja je pripadala firmi Mtel, odnosno Telekomu Srbija.

Odlukom Konkurencijskog vijeća otklonjena je prepreka za ovu veliku akviziciju.

Kako smo ranije pisali, Telekom Srbija Grupa osnovala je Sky Towers Infrastructure u Srbiji, Crnoj Gori i BiH na koje je prenijela vlasništvo nad antenskim stubovima, kao i nad poslovima njihove izgradnje i održavanja. Sky Towers Infrastructure tako je postao vlasnik antenskih stubova i ostale pasivne telekomunikacione infrastrukture.

Prošlog mjeseca smo objavili da Telekom Srbija sprema prodaju ove infrastrukture, i to ukupno 1.827 ovih stubova, od kojih se 995 nalazi u Srbiji, 725 u Bosni i Hercegovini i 107 u u Crnoj Gori.

Reklama

Telekom Srbije posljednjih godina se agresivno širio u cijelom regionu, uključujući BiH, ali je ujedno drastično uvećao dugove. Iz kompanije su kasnije rekli da se prodaju stubovi, ali ne i oprema za telekomunikacije povezana sa njima, kao što su bazne stanice.

Telekom će i dalje ostati korisnik tih stubova u svojstvu zakupca, a njihovom prodajom će prikupiti značajna sredstva.

BiznisInfo.ba

Nastavite čitati

PRIVREDA

Nakon 44 godine gasi se proizvodnja u Prevent FAD-u

Objavljeno

 

Od

Prevent grupacija odlučila je da ugasi proizvodnju u kompaniji Prevent FAD Jelah i otpusti radnike.

Kako je kazao predsjednik sindikata Prevent FAD-a Enes Roša, firma gasi proizvodnju nakon 44 godine rada, a 59 radnika ostaće bez posla.

Otkaze je već dobilo 35 radnika, a preostala 24 su iz zaštićenih kategorija kojima uprava takođe namjerava dati otkaz.

Prema navodima Roše, iz kompanije su kao razlog za gašenje naveli da proizvodni program nije profitabilan, mada je kompanija ostvarila prošle godine dobit od 2,6 mil KM. Navodno, kompanija planira mašine iz Jelaha izmjestiti u Željezaru Ilijaš.

Povodom odluke o gašenju proizvodnje i otkazima, radnici su protestvovali pred Upravom Preventa u Sarajevu tražeći da im minimalne zakonske otpremnine koje je ponudila Uprava budu uvećane.

Iz Prevent grupacije nisu se oglašavali ovim povodom.

Reklama

Prevent FAD bio je poznat kao proizvođač kočionih diskova koje je izvozio na tržište EU za direktnu ugradnju u vozila VW grupacije.

Prevent je nedavno zatvorio fabriku u Bužimu u kojoj je bez posla ostalo 70 radnika.

eKapija

Nastavite čitati

U trendu