Connect with us

ANALIZE

Tokom pandemije potrošači više gledali da li će biti zakinuti

Objavljeno

 


Potrošači, kao najbrojnija ekonomska grupacija, izloženi su čestim prevarama, ali je pandemija uticala na to da potrošači racionalnije i obazrivije kupuju robu i da se više informišu o svojim pravima.

Stav je ovo sagovornika „Nezavisnih“ povodom Svjetskog dana zaštite potrošača, koji se obilježava 15. marta.

Sagovornici su nam naveli da su prava potrošača u posljednjih nekoliko godina poboljšana, te da su se prošle godine najviše žalili na kvalitet obuće, servisiranja kućanskih aparata u garantnom roku, kao i na komunalne usluge.

Gordana Bulić, predsjednica Udruženja potrošača Tuzlanskog kantona, kazala je da je pandemija virusa korona uticala na prava potrošača, te da se u prvom redu to odnosi na građane koji su u ovom periodu ostali bez stalnih primanja ili su im plate smanjene.

„Pandemija je bitno smanjila kvalitet života, uticala je na stavove i na to da li ćemo biti zakinuti ili ne. Svi smo češće primjećivali nepravedne situacije“, rekla je Bulićeva.

Dodala je da je pandemija na neki način aktivirala svijest potrošača da budu obazrivi, racionalni, pažljivi i informisani prilikom kupovine.

Reklama

„Najčešće smo imali primjedbe na kvalitet obuće i servisiranja kućanskih aparata u garantnom roku, zatim na komunalne usluge, gdje su nam računi dolazili stalno u ujednačenim iznosima bez obzira što je u toku pandemija“, kazala je Bulićeva.

Istakla je da je u periodu pandemije sigurnost snabdijevanja hranom bila dosta dobra.

Suzana Gašić, ministarka trgovine i turizma RS, kazala je da je Vlada RS utvrdila Nacrt izmjena i dopuna Zakona o zaštiti potrošača, kako bi ova oblast bila unaprijeđena.

„Svjetski dan potrošača je prilika da se oni informišu o pravima, da se ukaže na značaj zaštite prava potrošača i da se o ovome debatuje što više“, rekla je Gašićeva.

Naglasila je da je od posebnog značaja saradnja s udruženjima za zaštitu potrošača.

„Udruženja su vrijedan sagovornik Ministarstva trgovine jer dobijamo informacije s terena, odnosno kako se prava potrošača poštuju. Jedini ispravan način da prava budu poštovana jeste edukacija potrošača i trgovaca“, rekla je Gašićeva.

Reklama

Navela je da Vlada RS godinama izdvaja novčana sredstva kako bi pomogla rad udruženja za zaštitu potrošača, kojih u Srpskoj ima 10, što će činiti i u narednom periodu.

Murisa Marić, izvršna direktorica DON Prijedor, u razgovoru za „Nezavisne“ je rekla da se BiH kasno uključila u zaštitu prava potrošača te da zbog toga još mnogo toga mora da se uradi kada je u pitanju ova oblast, ali da su novim zakonskim izmjenama više precizirana njihova prava.

„Važno je da imamo zakon kojima su definisana osnovna prava i da se evropske direktive primjenjuju u našem zakonodavstvu“, rekla je Marićeva.

Dodala je da je u Srpskoj Zakon o zaštiti potrošača prošao treću izmjenu, te da će ove izmjene sigurno poboljšati prava potrošača jer su izmjenama sada jasnije definisane neke odredbe ovog zakona.

„Zakonom je definisana i polovna roba, koja sada ima garanciju godinu dana“, kazala je Marićeva.

Navela je da je pored toga izmjenama zakona predviđeno da udruženja potrošača sada mogu biti više prisutna na terenu i da mogu zastupati potrošača pred pružaocima usluga.

Reklama

„Važno je da svaki potrošač sada treba da dobije opomenu prije nego što bude isključen sa mreže o kom god operateru se radi. Važno je da je akcenat stavljen na obavezu lokalnih zajednica da formiraju savjetodavna tijela, jer upravo lokalne uprave donose odluke kako će postupati sva komunalna preduzeća“, objasnila je Marićeva za „Nezavisne“.

Ombudsmani za ljudska prava BiH su saopštili da su potrošači kao najbrojnija društvena grupa izloženi agresivnom marketingu, svakodnevnim prevarama, manjku konkurencije i nemogućnosti reklamiranja proizvoda i usluga.

„Vaša prava zagarantirana Zakonom o zaštiti potrošača su neotuđiva, ne možete ih se odreći. Ako postoji sumnja između različitih pravnih rješenja priznatih različitim zakonima uzet će se u obzir ono koje je u korist potrošača. Imate pravo na izbor, na reklamaciju, naknadu štete te pravo da sudjelujete u procesu donošenja odluka koje imaju utjecaja na vaš ekonomski položaj“, naveli su u saopštenju.

Oko 1.000 inspekcijskih kontrola

Inspektorat Republike Srpske preventivnim i korektivnim svakodnevnim radom preduzima aktivnosti na unapređenju poštovanja prava potrošača u Srpskoj, uvažavajući činjenicu da su oni najveća ekonomska grupacija na koju utiče ponašanje privrednih subjekata, odnosno njihovo poštovanje zakona, navedeno je u njihovom saopštenju.
U saopštenju se navodi da je za prva dva mjeseca ove godine republička tržišna inspekcija izvršila više od 1.000 kontrola.

Nezavisne novine

Reklama

BIZNIS

Đorđe Đoković širi biznis u Srpskoj

Objavljeno

 

Od

Banjalučka agencija „Legacy international“ u vlasništvu Đorđa Đokovića, mlađeg brata Novaka Đokovića, dobila je posao promocije Olimpijskog centra (OC) „Jahorina“ vrijedan oko 84.000 KM.

Kako se navodi u odluci o izboru najpovoljnije ponude, bila je ovo jedina ponuda koja je stigla na tender, javlja Akta.ba.

Procijenjena vrijednost ponude bez PDV-a je bila 72.200 KM, a Đoković je ponudio promociju za 72.180 KM bez PDV-a.

Agencija „Legacy international“ osnovana je u novembru prošle godine. Do sada nije imala dobijenih tendera, ali je bila zadužena za poslove oko organizacije teniskog ATP turnira „Srpska open“.

U banjalučku podružnicu registrovanu uplatio je kapital od 9.779,15 KM, a osnovna i pretežna djelatnost je rad sportskih objekata. Đoković je direktor i vlasnik beogradske firme istog imena, koja se bavi organizovanjem teniskih turnira u Srbiji.

Đorđe Đoković je najmlađi je od trojice braće Đokovića koji se nakon profesionalnog tenisa posvetio biznisu, a do sada je realizovao nekoliko sportskih projekata.

Reklama

Osnovna i pretežna djelatnost je rad sportskih objekata.

Inače, Đokoviću su česti gosti na Jahorini koja ima staze nazvane po Novaku Đokoviću.

Nakon mnogobrojnih posjeta porodice najboljeg tenisera, Novaka Đokovića, olimpijskoj planini prošle godine je postignut dogovor i o investicijama koje će ova porodica realizovati na Jahorini.

„Imamo tu čast da su naši česti gosti članovi porodice Đoković koji su sami po sebi svjetski poznat brend. Nakon privilegije koju smo dobili imenovanjem jahorinskih ski staza po imenu najpoznatijeg srpskog tenisera Novaka Đokovića sada Jahorina dobija i hotel u neposrednoj blizini upravo ovih staza. Naša vizija je da privučemo što više ovakvih investitora te da Jahorina u budućnosti ide rame uz rame sa najuspješnijima jer joj svim prethodno realizovanim taj status i pripada. Prije par dana na jednom kongresu sam saznao da je moj tim na koji sam beskrajno ponosan tim koji je sagradio najviše žičara na svijetu“, izjavio je tada Ljevnaić.

Dodao je da veliku zahvalnost duguje prije svega Srđanu Đokoviću sa kojim je kako kaže zadovoljstvo sarađivati i realizovati vizije koje su prije svega usmjerene na budućnost i naslijeđe za naredne generacije.

Sa ovom dogovorenom promocijom, čini se da se poslovna saradnja širi.

Reklama

Akta.ba

Nastavite čitati

ANALIZE

Suzbijanje cijena glavni zadatak

Objavljeno

 

Suzbijanje cijena robe široke potrošnje biće jedan od najvažnijih zadataka u idućoj godini, koja će, po svemu sudeći, biti teška i sa smanjenom likvidnošću privrede zbog poskupljenja svih ulaznih komponenti. (više…)

Nastavite čitati

ANALIZE

Odjeća i obuća jeftinije u novembru ove godine u odnosu na lani, sve ostalo skuplje

Objavljeno

 

Cijene proizvoda i usluga koje se koriste za ličnu potrošnju u BiH, mjerene indeksom potrošačkih cijena, u novembru su u prosjeku bile više za 0,2 posto u odnosu na prethodni mjesec, dok su na godišnjem nivou u prosjeku više za 16,3 posto. (više…)

Nastavite čitati

U trendu