Connect with us

PRIVREDA

Unija udruženja poslodavaca Srpske: Kodeksom do jeftinijeg novca

Objavljeno

 


Unija udruženja poslodavaca Republike Srpske počela je da radi na preporukama koje će, ukoliko budu usvojene, omogućiti poslodavcima koji su prihvatili Etički kodeks ovog udruženja da dobiju kredite po manjim kamatnim stopama, zatim budu bolje vrednovani prilikom dodjele podsticaja ili imaju lakšu komunikaciju sa Inspektoratom i Poreskom upravom Republike Srpske.

Naime, Skupština Unije udruženja poslodavaca Republike Srpske u novembru 2020. godine usvojila je Etički kodeks poslodavaca Republike Srpske i uskoro će otpočeti razgovore sa nadležnim institucijama Republike Srpske da oni poslodavci koji prihvate taj kodeks na određeni način imaju i benefite od svega toga.

Sam kodeks odnosi se na prihvatanje standarda iz oblasti radnih odnosa, poreske politike, antikorupcije, javnih nabavki, ali i zaštite životne sredine, zabrane nasilja, zaštite zdravlja i sigurnosti na radu itd.

„U najskorije vrijeme otpočećemo razgovore sa nadležnim institucijama Republike Srpske, prije svih sa Ministarstvom privrede i preduzetništva, IRB-om, kako bismo ih uvjerili da oni poslodavci koji su prihvatili kodeks imaju određene benefite kao što su manje kamatne stope, bolje vrednovanje za dobijanje podsticaja…“, rekao je za „Nezavisne novine“ Saša Aćić, direktor Unije udruženja poslodavaca Republike Srpske, dodajući da takva praksa u svijetu već postoji, pogotovo kada je riječ o poslodavcima i firmama koje poštuju ekološke standarde, a koje dobijaju jeftinije kredite.

On kaže da su u toku i pripreme za pružanje podrške poslodavcima za primjenu kodeksa, ali i nadzor nad primjenom te vođenje online registra i dodjele logoa „Etičnost poslovanja“.

Prema određenim istraživanjima, kompanije koje posluju po etičkim principima više privlače kupce, imaju manju fluktuaciju zaposlenih, povećava im se produktivnost, atraktivnije su za investitore i ljudski potencijal te povećavaju profite. Brojke pokazuju da te kompanije u poređenju sa drugima u poslovanju imaju za 20 odsto veći profit, za 12 odsto niže troškove rada i za 5,8 odsto više prinosa akcionarima.

Reklama

U Uniji udruženja poslodavaca Republike Srpske kažu da je jačanje integriteta poslovanja interes i poslodavaca i Vlade Republike Srpske i njenih institucija te da je u tom pogledu neophodno strateško partnerstvo kako bi se došlo do sistemskih mjera koje bi prepoznale i podržale poslodavce koji posluju etički i daju direktan doprinos smanjivanju sive ekonomske zone te jačanju parterstva sa poslovnim sektorom iz EU.

Što se tiče samog kodeksa, u njemu se, između ostalog, navodi da poslovanje mora biti usklađeno sa svim važećim zakonima, dok se zaposlenima nude profesionalni razvoj i poštene nagrade za rad.

„Poslodavac će prepoznati i poštovati prava zaposlenih na slobodu udruživanja i kolektivnog pregovaranja“, navodi se u Etičkom kodeksu.

Kada je riječ o antikorupcijskim mjerama, neprihvatljivo je svako direktno ili indirektno nuđenje, obećavanje ili davanje mita, posebnih tretmana ili značajnijih znakova pažnje zaposlenima, dobavljačima, poslovnim partnerima, državnim službenicima i ostalim trećim osobama te traženje ili prihvatanje ponude, obećanja ili mita, posebnih tretmana i značajnih znakova pažnje od tih osoba.

Nezavisne novine

Reklama
Nastavite čitati

PRIVREDA

Čapljinski preduzetnici traže coworking prostor po uzoru na Trebinje i Mostar

Objavljeno

 

Od

Čapljina, kao i mnogi manji gradovi, još uvijek nema coworking prostor koji bi privukao digitalne nomade, samostalne profesionalce i sve one kojima je potreban radni prostor s kvalitetnim uvjetima.

Inicijative poput coworking prostora, iako prisutne u većim gradovima, i dalje su rijetke u manjim sredinama poput Čapljine, koja ima potencijal za privlačenje nove generacije radnika, ali nedostaju potrebna ulaganja i podrška.

Jedan od rijetkih primjera coworking prostora u Hercegovini jest CodeHub Mostar, koji je pokrenuo Intera Tehnološki Park s ciljem stvaranja profesionalnog okruženja za rad, povezivanje i usavršavanje.

Ovaj coworking prostor pokazao se uspješnim i privlačnim za freelance stručnjake, poduzetnike te digitalne nomade, a ponudio je sve što jedan moderan radni prostor mora imati – brz internet, kvalitetne radne stolove, ugodnu radnu atmosferu i priliku za umrežavanje, piše Čapljinski portal.

Benefiti coworking prostora

Coworking prostori poput CodeHuba nude brojne prednosti koje bi mogle unaprijediti poslovnu klimu u manjim gradovima kao što je Čapljina.

Prvo, oni pružaju brz internet i tehnološki opremljen prostor, što je ključan preduvjet za suvremeni način rada.

Reklama

U coworking prostoru, radnici su okruženi sličnim profesionalcima, što potiče produktivnost i radnu atmosferu koju je teško postići u kućnom okruženju.

Dodatna prednost coworkinga je umrežavanje i stvaranje novih poslovnih veza. Rad u zajedničkom prostoru omogućava razmjenu ideja, kontakata i suradnji, čime coworking prostor postaje inkubator novih poslovnih inicijativa.

Također, prisutnost digitalnih nomada u coworking prostorima doprinosi raznolikosti i širenju znanja, što obogaćuje lokalnu zajednicu i otvara vrata novim projektima.

Potencijal za Čapljinu

Unatoč rastućoj popularnosti coworking prostora, manji gradovi poput Čapljine ostaju zapostavljeni, iako bi upravo takvi prostori mogli privući novu generaciju radnika koji ne ovise o stalnom mjestu boravka.

Coworking prostor u Čapljini ne samo da bi obogatio lokalnu poslovnu scenu, već bi stvorio preduvjete za rast zajednice digitalnih nomada, poduzetnika i kreativaca.

Primjer mostarskog CodeHuba pokazuje da coworking prostori mogu uspješno djelovati i u regijama koje nisu urbani centri, ali zahtijeva podršku i ulaganja koja će omogućiti dugoročnu održivost ovakvih inicijativa.

Reklama

Ulaganje u coworking prostor u Čapljini moglo bi postati ključan korak prema stvaranju napredne poslovne klime, privlačenju novih profesionalaca te razvoja poslovnih veza koje bi mogle potaknuti nove projekte i lokalnu ekonomiju.

Nastavite čitati

PRIVREDA

VIDEO / Jedan dan u Lasti – kako se proizvode najukusniji keksi?

Objavljeno

 

Od

Tvornica keksa i vafla “Lasta“ Čapljina pokrenula je ponovno proizvodnju nakon što ju je preuzeo privrednik Petar Čorluka, vlasnik Violete.

Tvornica radi “punom parom“ i proizvodi kekse koji su zauzeli police trgovina širom regije.

Lasta je zaposlila i veliki broj radnika, što je veliki plus za lokalnu privredu.

Kako se proizvode keksi i kako izgleda jedan dan u Lasti, pogledajte u video prilogu.

Nastavite čitati

PRIVREDA

„Invictus“ otpušta radnike

Objavljeno

 

Od

 Kompanija „Invictus Technology Group” iz Banjaluke, osnovana nakon što je “Infinity International Group” dospjela na “crnu listu” Sjedinjenih Američkih Država najavila je drastične poteze i otpuštanje “značajnog broja radnika”.

Oni tvrde da je odluka donesena nakon što su se “suočili sa brojnim nezakonitim postupcima onih koji bi u Republici Srpskoj i Bosni i Hercegovini trebali da osiguraju prava zagarantovana zakonima”.

Kažu da su ambiciozno zaposlili 170 ljudi nakon što su ugasili “Infinity” koji bi nastavili poslovanje koje su do tada vodili u okviru nekoliko kompanija koje su se 18. juna i ranije našle pod sankcijama.

Tvrde da su prvobitno mislili da im banke neće praviti probleme i da će im otvoriti račune, ali da je podrška izostala.

“Bez obzira što se prvobitno činilo da ćemo kod banaka bez većih problema otvoriti račune, te završiti i sve druge neophodne aktivnosti kod drugih relevantnih institucija, ipak smo naišli na ozbiljne prepreke koje nas sprečavaju da ostvarimo započeti plan. Podrška je izostala, prije svega, od banaka koje nisu bile spremne da postupe po zakonu. Nakon ogromnog pritiska Ambasade SAD u Sarajevu, a u strahu od narednih poteza američke administracije i novih sankcija, banke su ignorisale naša nastojanja da kao nova kompanija dobijemo polazne elemente neophodne za normalno poslovanje. Zbog ovakvog nerazumijevanja teško možemo da održimo finansijsku stabilnost što iz dana u dan dodatno usložnjava čitavu situaciju”, saopštili su iz “Invictusa”.

Objašnjavaju da su početkom ovog mjeseca kao novi poslovni subjekt optimistično počeli sa radom i potpisali ugovore sa više od 170 zaposlenih. Sud je uredno izvršio registraciju nove kompanije, ali su sada došli u situaciju da moraju preduzeti neželjene poteze. Za sve krive Ambasadu SAD-a u BiH, iako im je sankcije prethodno uvelo američko Ministarstvo finansija.

Reklama

“Garantujemo da će svi zaposleni dobiti svoja zarađena primanja uz poštovanje ugovorom o radu i zakonom predviđenih mehanizama za djelovanje u ovakvim i sličnim situacijama. Želimo da naglasimo da se zbog postupaka Ambasade SAD na najbrutalniji način radnicima uskraćuje pravo na rad i osiguranje gole egzistencije iako za to nema bilo kakvog pravnog osnova. Baš zbog toga pozivamo sve nadležne institucije da što prije pronađu adekvatno rješenje kako ni jedna druga domaća kompanija u budućnosti ne bi bila izložena nezabilježenoj diskriminaciji”, saopšteno je iz “Invictusa”.

Kažu i da su sada izloženi potezima koji nemaju bilo kakve veze sa normalnim poslovanjem i poštovanjem zakonskih normi, a da ih relevantne institucije kao savjesnog poslovnog subjekta nisu u stanju zaštiti, zbog čega moraju priznati da je teško pronaći adekvatniji odgovor koji ne bi uključivao ozbiljnije rezove u samoj kompaniji.

Podsjetimo, 18. juna ove godine američka Kancelarija za kontrolu imovine stranaca OFAC uvela je sankcije nizu kompanija koje “čine mrežu podrške predsjedniku Republike Srpske Miloradu Dodiku”, a “Infinity International” se našao među njima, skupa sa firmama “Infinity Media”, “Prointer ITSS”, “Sirius 2010”, “Kaldera”, “K-2 Audio” u čijem je vlasništvu Alternativna televizija, “Una World” u čijem je vlasništvu bila “Una TV”.

Iz “Infinity-ja” su tada saopštili da će bez posla ostati oko 800 ljudi, a spas su potražili u registrovanju novih kompanija i promjenama vlasničke strukture, pretvarajućći dotatašnje rukovodioce u vlasnike.

„Invictus“ su prije mjesec dana osnovali menadžeri „Prointera“ i „Siriusa”.

CAPITAL.BA

Reklama
Nastavite čitati

U trendu