Connect with us

PRIVREDA

Carina bez papira odgođena peti put

Objavljeno

 


Carina bez papira po svemu sudeći neće uskoro zaživjeti u BiH i biće prolongirana čak peti put, a u najnovijoj odluci planirano je da taj sistem na granicama proradi tek 1. avgusta.

Primjena Zakona o carinskoj politici, a samim tim i carine bez papira prvo je bila planirana za 1. jul prošle godine, zatim je rok pomjeren za mjesec, pa onda na početak ove godine. Nakon toga primjena pomenutog zakona prolongirana je za 1. april, odnosno sada već na 1. avgust.

– Planirano je da primjena pomenutog zakona počne 1. aprila pod uslovom da ga Parlament BiH usvoji. To se još nije desilo. Zbog toga smo pripremili novu odluku da sve to bude prolongirano za 1. avgust i taj dokument biće proslijeđen Upravnom odboru Uprave za indirektno oporezivanje (UIO) na dalje usvajanje, a zatim i Savjetu ministara BiH – rekao je “Glasu Srpske” načelnik Odjeljenja za komunikacije UIO Ratko Kovačević.

I u programu rada UIO za ovu godinu navedeno je da ova institucija planira nadogradnju carinskog informacionog podsistema, koji predviđa carinu bez papira.

– To podrazumijeva elektronsko podnošenje dokumentacije i rad u bespapirnom okruženju što se odnosi i na carinske deklaracije i na prateću dokumentaciju. Planirana je primjena aplikacije za Novi tranzitni kompjuterizovani sistem (NCTS) na međunarodnom nivou u skladu sa pravilima Konvencije o zajedničkom provoznom postupku – navedeno je u programu rada.

Prevoznici u Srpskoj su u više navrata tražili da BiH na granicama uvede carinu bez papira, pa i na posljednjem protestu koji su održali prošle sedmice u Banjaluci.

Reklama

– Dobro smo mi rekli da je riječ o prvoaprilskoj šali, a vjerujemo isto tako da se šale i za 1. avgust. Doćiće i avgust i od toga i tada neće biti ništa. Zašto i zbog čega to samo oni znaju. S obzirom na situaciju na granicama i carinskim terminalima, gdje prevoznici provode po više dana, tu odluku je trebalo odavno usvojiti – rekao je “Glasu Srpske” predsjednik Udruženja prevoznika za unutrašnji i međunarodni transport RS Nikola Grbić.

Naglasio je da je dugo čekanje na granici za carinjenje robe osnovni okidač zašto domaći prevoznici odlaze u druge zemlje.

– Niko neće da prihvati da provede dva dana na graničnom prelazu i carinskom terminalu. Poražavajuće je da vozač iz Holandije prije stigne do granice BiH nego što završi proceduru carinjenja na carinskom terminalu – dodao je Grbić i podvukao da je suvišno pričati o brizi vlasti za privredne subjekte.

Aplikacija

Planirano je da se aplikacija NCTS prvo primjenjuje na nivou BiH godinu dana, nakon čega bi ona trebalo da postane punopravna članica NCTS konvencije.

– Da smo počeli sa primjenom 1. jula prošle godine već u julu ove godine mogli bismo postati punopravna članica. To bi značilo da je, kada se krene sa robom iz BiH, carinska prijava vidljiva u svim zemljama kroz koje ta roba prolazi pa sve do odredišta. Time se skraćuje vrijeme čekanja na granicama i troškovi – rekao je Ratko Kovačević.

Reklama

Glas Srpske

Nastavite čitati

PRIVREDA

Zaduženost Republike Srpske gotovo dvostruko veća od FBiH

Objavljeno

 

Od

Prvo zaduženje u ovoj godini Vlada Republike Srpske planira već ove sedmice. Zakazana je aukcija šestomjesečnih trezorskih zapisa na Banjalučkoj berzi, putem koje se RS planira zadužiti 10 miliona KM.

Podsjetimo da je Narodna skupština RS krajem prošle godine usvojila odluke o dugoročnom i kratkoročnom zaduženju RS za 2024. godinu kojima je predviđeno da se taj entitet može zadužiti iznosom do 1,2 milijarde KM.

Najavljeno je da će 87. aukcija trezorskih zapisa RS biti održana 25. januara na Banjalučkoj berzi. Planirani iznos emisije je 10 miliona KM sa rokom dospijeća šest mjeseci. Biće to prvo ovogodišnje zaduženje RS.

Maksimalan iznos kratkoročnog duga prema odluci koja je usvojena krajem godine ne može biti veće od 337 miliona KM u ovoj godini, a dugoročno maksimalno 951 milion KM.

Sredstva pribavljena dugoročnim zaduživanjem biće upotrijebljena u skladu sa Zakonom o zaduživanju, dugu i garancijama RS za finansiranje kapitalnih investicija, refinansiranje ukupnog duga ili dijela duga RS, plaćanje uslovnih obaveza po osnovu garancija RS te za finansiranje budžetskog deficita u slučajevima kada Ministarstvo finansija procijeni da će planirani rashodi biti veći od iznosa planiranih prihoda, naveli su iz Vlade.

Ukupan javni dug RS je oko 6,2 milijarde KM što je oko 40 posto BDP-a i vlast ovog entiteta tvrdi da RS nema problema sa otplatom te da je zaduženost na istorijskom minimumu. Opozicija je stava da se i u ovoj godini nastavlja politika neosmišljenog zaduživanja kojima se krpe rupe u budžetu.

Reklama

Neosmiljeno zaduživanje kao što je neosmiljeno bez osnovnih ekonomskih parametara, recimo, podići minimalnu platu u RS. To je vjestačka priča koja služi za jednokratnu upotrebu i zadovoljenje političkih mjera koje služe samo za izbornu priču – smatra Milan Miličević, predsjednik SDS-a.

To zaista zvuči mnogo, ovako kada razmišljate, ali to je opet u okvirima onih normalnih zaduženja BDP-a i dugoročno – kaže Anja Ljubojević, potpredsjednica NSRS.

Zbog priča o sankcijama, podsjeća nas sagovornik, nije isključeno da se Vlada kada je riječ o zaduženju na međunarodnom tržištu okrene dalekoistočnim zemljama.

Zaduženje koje mora da obavi RS nije ozbiljan iznos ni za jednu berzu, tako da je samo pitanje koliko je politička situacija stabilna u smislu investitora koji bi pozajmili taj novac za obveznice, mada je kamata koja je određena vrlo atraktivna i vjerujem da će biti lako naći investitore – ističe ekonomski analitičar Zoran Pavlović.

Ukupan javni dug FBiH je oko 6,4 milijarde KM i veći je za oko 200 miliona KM u odnosu na RS. No, gledano u odnosu na BDP zaduženost RS je gotovo dvostruko veća u odnosu na drugi entitet.

BHRT

Reklama
Nastavite čitati

PRIVREDA

Odobrena akvizicija: Britanci vlasnici Mtel-ove firme „Sky Towers Infrastucture“

Objavljeno

 

Od

Konkurencijsko vijeće Bosne i Hercegovine dopustilo je koncentraciju na tržištu iznajmljivanja telekomunikacijskih tornjeva, odnosno, tržištu pružanja prostora na tornjevima za instalaciju infrastrukture elektronskih komunikacijskih mreža na području Bosne i Hercegovine.

Drugim riječima, Vijeće je odobrilo prodaju Mtelove firme Sky Towers Infrastucture međunarodnom gigantu Actis EU Menagement S à.r.l. Luksemburg, izvještava BiznisInfo.ba.

Kako smo ranije pisali, kompanija Actis, vodeći globalni investitor u održivu infrastrukturu sa sjedištem u Londonu, preuzima veliku mrežu telekomunikacionih stubova u Bosni i Hercegovini koja je pripadala firmi Mtel, odnosno Telekomu Srbija.

Odlukom Konkurencijskog vijeća otklonjena je prepreka za ovu veliku akviziciju.

Kako smo ranije pisali, Telekom Srbija Grupa osnovala je Sky Towers Infrastructure u Srbiji, Crnoj Gori i BiH na koje je prenijela vlasništvo nad antenskim stubovima, kao i nad poslovima njihove izgradnje i održavanja. Sky Towers Infrastructure tako je postao vlasnik antenskih stubova i ostale pasivne telekomunikacione infrastrukture.

Prošlog mjeseca smo objavili da Telekom Srbija sprema prodaju ove infrastrukture, i to ukupno 1.827 ovih stubova, od kojih se 995 nalazi u Srbiji, 725 u Bosni i Hercegovini i 107 u u Crnoj Gori.

Reklama

Telekom Srbije posljednjih godina se agresivno širio u cijelom regionu, uključujući BiH, ali je ujedno drastično uvećao dugove. Iz kompanije su kasnije rekli da se prodaju stubovi, ali ne i oprema za telekomunikacije povezana sa njima, kao što su bazne stanice.

Telekom će i dalje ostati korisnik tih stubova u svojstvu zakupca, a njihovom prodajom će prikupiti značajna sredstva.

BiznisInfo.ba

Nastavite čitati

PRIVREDA

Nakon 44 godine gasi se proizvodnja u Prevent FAD-u

Objavljeno

 

Od

Prevent grupacija odlučila je da ugasi proizvodnju u kompaniji Prevent FAD Jelah i otpusti radnike.

Kako je kazao predsjednik sindikata Prevent FAD-a Enes Roša, firma gasi proizvodnju nakon 44 godine rada, a 59 radnika ostaće bez posla.

Otkaze je već dobilo 35 radnika, a preostala 24 su iz zaštićenih kategorija kojima uprava takođe namjerava dati otkaz.

Prema navodima Roše, iz kompanije su kao razlog za gašenje naveli da proizvodni program nije profitabilan, mada je kompanija ostvarila prošle godine dobit od 2,6 mil KM. Navodno, kompanija planira mašine iz Jelaha izmjestiti u Željezaru Ilijaš.

Povodom odluke o gašenju proizvodnje i otkazima, radnici su protestvovali pred Upravom Preventa u Sarajevu tražeći da im minimalne zakonske otpremnine koje je ponudila Uprava budu uvećane.

Iz Prevent grupacije nisu se oglašavali ovim povodom.

Reklama

Prevent FAD bio je poznat kao proizvođač kočionih diskova koje je izvozio na tržište EU za direktnu ugradnju u vozila VW grupacije.

Prevent je nedavno zatvorio fabriku u Bužimu u kojoj je bez posla ostalo 70 radnika.

eKapija

Nastavite čitati

U trendu