TEHNOLOGIJA
Pet lekcija o oglašavanju u mobilnoj eri
Tokom jesenjeg perioda kompanije i agencije počinju da sumiraju aktivnosti koje se sprovode u toku godine i razmišljaju o budućnosti. Ne postoji bolje vrijeme da razmišljamo o predstojećim trendovima i kako ih možemo iskoristiti za kampanje koje ne samo da efikasno ciljaju kupce već se ističu i razlikuju”, navodi u autorskom članku Robert Bednarski, Country Director (CEE) u Fejsbuku.
Moramo da zapamtimo da je teško izdvojiti se u oblasti u kojoj su promjene dinamičnije i gdje je efikasno održavanje trendova zahtjevnije nego u marketingu. Podela na tradicionalni i digitalni marketing, koja je do sada dovela do pogrešnih pitanja, nepotrebnih diskusija i problema na organizacionom i strateškom nivou, sada konačno postaje istorija. Iako osnovni principi marketinga ostaju nepromijenjeni, napredak tehnologije očigledno nas tjera da modifikujemo naše prioritete i metode.
Na koje teme se trenutno fokusiraju diskusije o budućnosti marketinga? Koje su ključne lekcije koje marketeri mogu izvući iz ovih diskusija? Pokušajmo da ih identifikujemo.
1. Mobilni dostiže najveći rast
Mobilni uređaji se jasno izdvajaju među ostalim kanalima prijema sadržaja, uključujući i digitalne kanale. Upotreba ovih uređaja definitivno je obilježena najvišim rastom. Mobilni je promijenio način otkrivanja, iskustva i dijeljenja, a osim toga predstavlja najbrže usvajanje komunikacijske tehnologije: Televiziji je bilo potebno više od deset godina da bi dosegla 50 miliona gledalaca dok su pametni telefoni dostigli milijardu za pet godina.
Kako se predviđa, tržište mobilnog interneta u narednih osam godina će dobiti 1,75 milijardi novih korisnika, što će dovesti do nevjerovatnih pet milijardi korisnika mobilnog interneta u 2025. godini, prema izvještaju GSMA o mobilnoj ekonomiji iz 2018. godine.
Zbog toga moramo gledati na mobilni kanal kao poseban format distribucije sadržaja, a ne element digitalnog marketinga. Mobilni kanal igra ključnu ulogu već u fazi stvaranja oglasa. Ako nešto radi na malom ekranu, to će raditi i na velikom. Nažalost, ovaj princip ne funkcioniše drugačije. Zbog toga, kako bi se ostvario ogroman potencijal mobilnog marketinga, on mora poslužiti kao polazna tačka za razvoj kreativa.
2. Usredsredite se na rezultate
Metrika i rezultati oglašavanja nisu isto – mada se ponekad smatraju sinonimima ili se koriste “kao jedno” u diskusijama među stručnjacima. Oglašavanje putem mobilnog kanala se karakteriše veoma brzim prijemom i visokim stepenom pažnje gledalaca. Shodno tome, ključni metrik, kao što su dužina ili broj prikaza, mogu biti samo grubi pokazatelji koliko je efikasno oglašavanje. Umjesto toga, treba se fokusirati na stvarni poslovni rezultat, kao što je prodaja ili slika brenda. Ovo je jedini način da pouzdano uporedite efikasnost različitih kanala i formata. Vjerujemo da je od vitalnog značaja, za milione naših partnera koji koriste Facebook ili Instagram za razvijanje svog posla, da osjećaju da mogu da vjeruju našoj platformi. Zato radimo sa industrijom, zašto smo transparentni koliko možemo o našim sistemima i obezbijeđujemo da imaju pristup pouzdanim i značajnim pokazateljima.
3. U korak sa potrošačima
Potrošači već duže vrijeme žive u mobilnoj realnosti. Mlađi potrošači pretražuju sadržaj brže od svojih starijih, a istraživanja pokazuju da na mobilnim uređajima pretražujemo sadržaj 41 odsto brže nego na desktop računarima. Kao rezultat toga, posebno je teško mjeriti broj ili trajanje pregleda. Marketing zaostaje, zbog čega se vode diskusije o planiranju i upoređivanju formata, umjesto da se usredsredimo na najvažniju stvar – dostizanje brzih i veoma svjesnih potrošača koji očekuju da marketing odražava njihovu stvarnost.
Današnji potrošači brzo odlučuju da li nešto zavređuje njihovu pažnju. Da bi se efikasno stiglo do njih, razvoj kreativa mora da odgovara interesima ciljne grupe i specifičnom kanalu koji se koristi za oglašavanje. I možemo primijetiti da Story (priča) raste kao kanal za komuniciranje sa potrošačima – svaki dan preko 400 miliona ljudi koristi Stories na Instagramu, više od 300 miliona ljudi na Fejsbuku i Mesindžeru. U septembru 2018. godine pokrenuli smo Facebook Stories Ads jer smo čuli od ljudi da je više od 63 odsto njih donelo odluku o kupovini određenog proizvoda nakon što je videla priču vezanu za to.
4. Marketinški učinak postaje sve važniji u svakoj industriji
Predmet marketing performansi (affiliate marketing), koji je vrsta marketinga koji vodi ka stvarnom, mjerljivom rezultatu, kao što je odluka o kupovini određenog proizvoda, postaje sve važniji i postaje dio strategije oglašavanja u svim sektorima. U suštini, to znači da su ključna efikasnost metrika marketinga i njegov merljivi uticaj optimizovani u realnom vremenu. Ključni cilj je usklađivanje pravog proizvoda sa pravom osobom na skali kako bi povećali potražnju i prodaju – ili jednostavnije, morate pomoći svojim proizvodima da pronađu ljude i stvaraju namjeru za kupovinu. Možemo da vidimo rastuću popularnost alata koji podstiču rast, kao što su dinamični oglasi koji omogućavaju automatsko promovisanje cijelog kataloga proizvoda ili usluga, bez potrebe da se svaki proizvod konfiguriše pojedinačno.
5. Stalna beta faza
Napredak tehnologije i potencijala digitalnog marketinga, koji još nije u potpunosti istražen, znači da moramo unaprijed da razmišljamo kada gradimo sposobnosti i organizacione strukture. Nemoguće je razviti savršena rješenja ili metode, jer se ljudsko ponašanje i običaji neprekidno razvijaju kao odgovor na napredak tehnologije. Zbog toga je fleksibilnost i sposobnost prilagođavanja ovim promjenljivim uslovima od ključnog značaja. Potragu za savršenošću treba zamijeniti stavom zasnovanim na stalnom testiranju, “stalnoj beta fazi”, kako u dizajniranju proizvoda tako i u marketingu. Strogo govoreći, skoro je nepromišljeno da bi preduzeće sve svoje mobilne nade u kampanji stavile u jednu verziju kampanje – i ignorisala ogroman potencijal za optimizaciju koja dolazi sa kreativnim A / B i C-testiranjem. Jaka kreativna ideja može, i trebalo bi, da oživi u različitim mobilnim formatima. Uspješni brendovi kao što su Nike, Bud Light ili Apple pokazali su nam način: svi su prihvatili mobilnu kreativnost kao živi, fleksibilni proces. Nove ideje se međusobno smjenjuju u različitim formatima i sa različitim pričama, a rezultati se pažljivo ispituju. I vrijedno je toga: ovaj uvid pomaže u poboljšanju i trenutnih i budućih kampanja.
Zato budite smjeliji i testirajte!
Izvor: B92
TEHNOLOGIJA
Univerzitetu u Banjaluci predata projektna dokumentacija za izgradnju Naučno-tehnološkog parka
Projekat koji je najavljen još sredinom prošle godine i čija je gradnja bila najavljena za proljeće ove, konačno je počeo i da se realizuje, istina sa procjenom troškova koji su od juna 2023. godine malo i porasli. Naime, juče je, kako prenosi RTRS, predstavnicima Univerziteta u Banjaluci i Ministarstva za naučno-tehnološki razvoj i visoko obrazovanje predata projektna dokumentacija za izgradnju i opremanje Naučno-tehnološkog parka Republike Srpske koji će biti izgrađen u kampusu Univerziteta u Banjaluci.
Kako je u julu 2023. saopšteno, izgradnja ovog objekta bi trebalo da košta više od 10 mil EUR, potom je u septembru iste godine okvirna vrijednost procijenjena na 15 mil EUR, a juče je, sudeći po ovoj vijesti RTRS-a, rečeno da je ukupna vrijednost investicije oko 19 mil EUR.
Podsjećamo, rektor Univerziteta u Banjaluci prof. dr Radoslav Gajanin i ministar za naučno-tehnološki razvoj Republike Srpske Željko Budimir prošle godine su, 13. septembra, potpisali ugovor o osnivanju Naučno-tehnološkog parka (NTP) Republike Srpske. Kako je tada navedeno, riječ je o prvom naučno-tehnološkom parku u Republici Srpskoj, čiji su osnivači Vlada RS i Univerzitet u Banjaluci, a za njegovog direktora imenovan je Nikola Dragović.
Vlada Republike Srpske, kako je tada saopšteno, obezbijedila je sredstva za prvi period rada, a za početak, kancelarije NTP-a biće u novom objektu Arhitektonsko-građevinsko-geodetskog fakulteta i Šumarskog fakulteta, u krugu Univerzitetskog grada. Inače, lokacija je u neposrednoj blizini budućeg objekta NTP, za koji je izrada projektno-tehničke dokumentacije tada bila u toku. Tada je i rečeno da se na proljeće 2024. godine planira polaganje kamena temeljca za izgradnju ovog objekta ukupne površine 7,5 hiljada kvadratnih metara, sa planiranim rokom od 24 mjeseca, a tada je procijenjeno da će okvirna vrijednost objekta, sa neophodnom opremom i laboratorijom, iznositi 15 mil EUR.
eKapija je ranije pisala da je Saudijski fond za razvoj odobrio sredstva za dva projekta u Srpskoj – jedan je izgradnja Studentskog centra u Foči, a drugi izgradnja Naučno-tehnološkog parka u Banjaluci.
Što se tiče projektne dokumentacije koja je juče predata predstavnicima Univerziteta i Ministarstva za naučno-tehnološki razvoj, ona je, kako je prenio RTRS, finansirana kroz Italijanski fond za inovativne projekte, preko Razvojne banke Savjeta Evrope.
Inače, nadležni kažu da će budući Naučno-tehnološki park biti centralno mjesto gdje se rađaju inovativne ideje i tehnološki napredak Srpske.
– Siguran sam da će izgradnjom NTP imati ogromnu korist prije svega UNIBL i studenti UNIBL, odnosno naši nastavnici i saradnici kroz angažman u kompanijama koje budu smještene u NTP – istakao je Radoslav Gajanin, rektor Univerziteta u Banjaluci, prenosi RTRS.
Nikola Dragović, direktor Naučno-tehnološkog parka Republike Srpske, najavio je, kako navodi RTRS, još neke novine.
– Јedan od prvih programa koji će NTP uskoro početi sprovoditi jeste program kampa za koji intenzivno traje kampanja jedinstveni startap program za mlade od 18 do 35 godina – rekao je Dragović.
Vlada Srpske je prošle godine usvojila informaciju o osnivanju prvog NTP u Srpskoj čiji je cilj ubrzan tehnološki razvoj.
– Za razvoj preduzetništva i inovativnosti kod mladih ljudi, to je cilj ovog projekta – poručio je Zoran Bjelajac, pomoćnik ministra za naučnotehnološki razvoj i visoko obrazovanje Republike Srpske.
NOVOSTI
Platforma Ananas stigla i u BiH
Kompanija Ananas stigla je i na bosanskohercegovačko tržište sa svojom online prodajnom platformom.
– Proteklih mjeseci smo dokazali da živimo svoju priču, teško a jako! Danas smo završili vrlo važan korak i otvorili dva nova tržišta! Ananas sada posluje i u Crnoj Gori i Bosni i Hercegovini – objavio je Ananas E-commerce na svom LinkedIn profilu.
„Regionalni Amazon“, kako su ga mediji prozvali, sjedište je najprije osnovao u Sarajevu, gdje je registrovana firma Ananas doo, a 7. juna je osnovana i podružnica u Banjaluci, sa sjedištem u Bulevaru Stepe Stepanovića br. 171 E.
Direktor preduzeća, ujedno i banjalučke podružnice, jeste Erol Ferović.
Direktni osnivač sarajevskog društva je Ananas E-Commerce Beograd. Vlasnik platforme Ananas je Delta holding, a kako je ranije saopšteno iz kompanije, platforma je u prošloj godini otvorila svoje kancelarije i u Sjevernoj Makedoniji.
Ananas je, inače, u prošloj godini zabilježio izuzetno veliki rast, potvrđujući da bude regionalni lider u domenu online trgovine. Na 94% poštanskih brojeva isporučeno je dva ili više Ananas paketa, a broj partnera porastao je više od tri i po puta u odnosu na 2022. godinu.
– Cilj je da u 2024. godini broj trgovaca poraste na preko 2.000, i da ukupan promet preko sajta bude preko 70 mil EUR – saopšteno je na konferenciji u januaru.
NOVOSTI
Kinezima najveći IKT projekat u istoriji Srpske – Posao vrijedan 57 mil KM
Nakon što je portal Capital otkrio da je Vlada Republike Srpske sa kineskom kompanijom ELINC u tajnosti potpisala 57 mil KM vrijedan ugovor za nabavku softvera za digitalnu zaštitu, stigla je i potvrda iz Agencije za informaciono-komunikacione tehnologije Republike Srpske.
Oni su naveli da su u proteklih godinu dana izvršili detaljnu analizu stanja informacione bezbjednosti u javnoj upravi i kritičnim infrastrukturama, izradili smjernice razvoja informacione bezbjednosti i izvršili projektovanje novog nacionalnog sistema zaštite.
Navode da on po obimu, resursima i složenosti predstavlja najveći IKT projekat u Srpskoj.
– Projekat je samoodrživ i ima za cilj punu zaštitu sajber prostora Republike Srpske – istakli su iz Agencije.
U skladu sa predviđenom dinamikom, iz Agencije su naglasili da se do kraja avgusta očekuje početak implementacije projekta.
– Implementacija je predviđena u dvije paralelne faze. Omogućava potpunu integraciju državnih organa, akademskog i privatnog sektora u upravljanju incidentima. Funkcije zaštite u odnosu na korisnike se ogledaju u zaštiti tri grupe korisnika: javne uprave i kritičnih infrastruktura, zaštiti djece i zaštiti mikro, malih i srednjih preduzeća – istaknuto je u saopštenju.
Iz Agencije su istakli da će sistem štititi javnu upravu i kritične infrastrukture koje čini 780 institucija republičkog nivoa.
– Za partnera je, u skladu sa smjernicama Vlade za upravljanje krizom lanaca snabdijevanja i politički motivisanih ne-UN sankcija, izabrana kompanija ELINC, specijalizovani proizvođač opreme iz domena nacionalnih sistema informacione bezbjednosti – navedeno je u saopštenju.
Capital podsjeća da je ugovor sa Kinezima potpisan početkom juna ove godine, a nakon toga je na njega stavljena oznaka tajnosti, da bi se od javnosti sakrilo još jedno trošenje desetina miliona maraka na softver, kao i njegova namjena.
Planirano je da se ovaj softver implementira u sve institucije u Srpskoj na rok od deset godina, a ELINC je, kako piše Capital, posao dobio na osnovu prethodnog dogovora iza zatvorenih vrata, bez tendera.
-
NEKRETNINE8 meseci prije
Počela izgradnja novog stambenog objekta „Bregovi“ u Trebinju
-
TELEKOMUNIKACIJE1 godina prije
Novi pad dionica Mtela, vrijednost kompanije dugo nije bila niža
-
NOVOSTI3 meseca prije
Učesnici Visa olimpijskog triatlona prikupili 26.500 KM za Specijalnu Olimpijadu u Bosni i Hercegovini
-
FINANSIJE11 meseci prije
Vlada RS donijela odluku: Minimalac će biti 900 KM
-
INVESTICIJE1 godina prije
Castellina Srpska preuzela 29,9 posto akcija Napretka
-
NOVOSTI1 godina prije
Prag za PDV se diže na 100.000 KM, neophodan zahtjev za izlazak iz sistema
-
POLJOPRIVREDA1 godina prije
Proizvođači digli ruke, mnogi zbog malina i na sudu
-
FINANSIJE12 meseci prije
Mtel izašao iz vlasništva svoje firme u BiH, sprema se ulazak Britanaca