PRAVO
Koncept javno-privatnog partnerstva znači kvalitetniju uslugu građanima
BiH – Javno-privatno partnerstvo znači dugoročnu saradnju javnog i privatnog sektora na ugovornoj i/ili institucionalnoj osnovi, radi zadovoljenja javne potrebe osiguravanjem finansiranja u cilju izgradnje, sanacije, rekonstrukcije, upravljanja, održavanja infrastrukture, pružanja usluga i izgradnje objekata.
„Veoma jednostavno, javno-privatno partnerstvo za građane znači bolju uslugu, za državu fukcionalniji i poboljšani servis dok za biznis sektor znači kvalitetno upravljanje javnim dobrom i profit“, kazao je Feni pravni ekspert za javno-privatno partnerstvo u Bosni i Hercegovini Veljko Trivun.
Govoreći o ovom odnosu i projektima koji u tom smislu mogu biti na taj način realizirani Trivun je naglasio da je britanski Zakon o privatno finansijskoj inicijativi među najboljima u ovoj oblasti i to je kod njih dominantan model.
„Sada ga unapređuju, ali sve evropske zemlje imaju zakone o javno-privatnom partnerstvu, izuzev Mađarske, koja ima uspješno javno-privatno partnerstvo naročito u cestovnom saobraćaju“, dodao je Trivun.
Iznio je podatak da je evidentirano 738 ovakvih projekata i najviše ih je u Sjedinjenim Američkim Državama (SAD) 43, Turskoj 30, Italiji, Holandiji, Poljskoj, Meksiku, Kini, Grčkoj, Francuskoj po 20, dok je u Velikoj Britaniji javni saobraćaj riješen ovim konceptom.
U regionu prednjači Hrvatska koja izvodi najveći projekat „Zračna luka dr. Franjo Tuđman“ u vrijednosti od oko 330 miliona eura.
U Bosni i Hercegovini zakonska regulativa u ovoj oblasti je veoma komplicirana i postoji 12 zakona o javno-privatnom partnerstvu, ali i 14 zakona o koncesijama.
„Federacija BiH nema zakon o javno-privatnom partnerstvu i od 2010. godine postoji nacrt tog zakona koji do danas nije usvojen. Postoje neki oblici kvazi projekata javno-privatnog partnerstva, ali nema nikakvih zvaničnih izvođenja takvih projekta“, istaknuo je Tivun.
Naglašava da je samo jedan takav projekat realiziran i to u Brčko Distriktu – projekat dijalize Fresenius, dok je u Republici Srpskoj osam odobrenih projekata, ali još nijedan nije izveden.
„U Federaciji ne postoji nijedan projekat, i ista situacija je se kantonima. Ovi projekti se ne izvode na državnom nivou jer to ne predviđa ni ustavni okvir, a postojao bi i politički otpor u ovakvoj situaciji“, smatra ovaj ekspert.
Podvukao je da su oblasti primjene kolektivna grijanja zgrada, energetska efikasnost, led rasvjeta u urbanim sredinama, male hidroelektrane, upravljanje otpadom, gradski prijevoz, vodosnabdijevanje i drugo.
„Bh. tržište nije podobno za velike projekte s malim brojem stanovnika i nerazvijenom ekonomijom. Poređenja radi, u EU projekt JPP-a srednje vrijednosti je od 500 miliona eura. Najveći JPP projekat, do sada, u svijetu je novi panamski kanal vrijednosti 7,1 milijardu američkih dolara“, kazao je Trivun.
Međutim, ističe da su zahvaljujući aktivnostima Ureda koordinatora za reformu javne uprave BiH ovaj i neki drugi projekti pokrenuti s „mrtve tačke“.
Očekuje se da se shvati i prihvati koncept koji će omogućiti svima da uhvate „priključak na savremene trendove u ovoj oblasti“, a očekuje se i da se pronađe najefikasniji zakonski okvir koji će omogućiti realizaciju projekata iz javno-privatnog partnerstva.
Na pitanje može li se riješiti pitanje javnog prijevoza i drugih komunalnih usluga zajedničkim projektima javno-privatnog partnerstva, Trivun je odgovorio potvrdno, a posebno kada je u pitanju gradski saobraćaj uz zadržavanje dijela usluga javnog sektora.
„Tako bi privatni sektor mogao pokriti prigradski saobraćaj, padinske dijelove grada (kombi saobraćaj), a da GRAS zadržati tramvajski i trolejbuski saobraćaj zbog zahtjevne infrastrukture“, Istaknuo je Trivun.
Pitanje vodosnabdijevanja je također izuzetno aktuelno, a Trivun je za primjer naveo Bukurešt koji ima više od dva miliona stanovnika, ali pitanje vodosnabdijevanja riješio je za 70 miliona eura i to je bio prvi projekt javno-privatnog partnerstva te vrste u ovom dijelu Evrope.
Izvor: Fena
PRIVREDA
I radnici i poslodavci sve češće traže zaštitu svojih prava
U posljednje tri godine radnici i poslodavci u Republici Srpskoj više od 1.200 puta našli su se oči u oči u cilju zaštite radnih prava, a najčešći razlozi zbog kojih zaposleni traže reakciju nadležnih jesu nepoštovanje platnih obaveza. (više…)
PRAVO
Zeleno svjetlo za ukidanje akciza na gorivo
Ustavnopravna komisija Doma naroda Parlamentarne skupštine BiH utvrdila je danas u Sarajevu da je Prijedlog zakona o izmjenama Zakona o akcizama u BiH, kojim je na pola godine predviđeno ukidanje akciza na naftne derivate, usaglašen sa Ustavom BiH i pravnim sistemom. (više…)
PRAVO
“Buk Bijelu” zakočili i stručni termini
Sud BiH nije presudio da je nelegalna Zajednička komisija za koncesije koja je formirana kako bi došli do rješenja u predmetu koji se tiče izgradnje hidroelektrane (HE) “Buk Bijela” na Drini kod Foče, ali su velike šanse da će blokade biti nastavljene, tvrdi za “Glas Srpske” predsjedavajući tog radnog tijela Milomir Amović. (više…)
-
NEKRETNINE8 meseci prije
Počela izgradnja novog stambenog objekta „Bregovi“ u Trebinju
-
TELEKOMUNIKACIJE1 godina prije
Novi pad dionica Mtela, vrijednost kompanije dugo nije bila niža
-
NOVOSTI3 meseca prije
Učesnici Visa olimpijskog triatlona prikupili 26.500 KM za Specijalnu Olimpijadu u Bosni i Hercegovini
-
FINANSIJE11 meseci prije
Vlada RS donijela odluku: Minimalac će biti 900 KM
-
INVESTICIJE1 godina prije
Castellina Srpska preuzela 29,9 posto akcija Napretka
-
NOVOSTI1 godina prije
Prag za PDV se diže na 100.000 KM, neophodan zahtjev za izlazak iz sistema
-
POLJOPRIVREDA1 godina prije
Proizvođači digli ruke, mnogi zbog malina i na sudu
-
FINANSIJE12 meseci prije
Mtel izašao iz vlasništva svoje firme u BiH, sprema se ulazak Britanaca