INTERVJU
Završetak auto-puta Banjaluka-Doboj do kraja godine
BANJALUKA – Direktor Javnog preduzeća „Auto-putevi Republike Srpske“ Dušan Topić ističe da bi druga dionica auto-puta „9. januar“ Banjaluka-Doboj od Banjaluke do Prnjavora trebalo da bude završena do kraja ove godine.
Topić u intervjuu navodi da ne bi trebalo da dođe do probijanja rokova, jer je pred „Auto-putevima“ puna građevinska sezona, a posao je još prošle sedmice otvoren duž čitave trase od Banjaluke do Prnjavora.
„Bukvalno svaki dan vidimo napredak na radovima, kako duž trase sa određenim slojevima nasipa, tako i na objektima. Na skoro svim objektima urađeni su glavni betonski radovi i sada se radi na njihovom opremanju“, precizira Topić.
On poručje da će se, nakon završetka oko 72 kilometra dugog auto-puta „9. januar“, do Doboja stizati za četrdesetak minuta, te da će vožnja do tog grada biti mnogo bezbjednija.
„To će puno doprinijeti i privredi i transportnom saobraćaju. Naravno, ostaće u upotrebi i alternativni magistralni put. On će biti dosta rasterećeniji i njegovo održavanje biće mnogo jeftinije, jer će teški teretni saobraćaj da pređe na auto-put“, objašnjava Topić.
Kada je riječ o auto-putu Banjaluka-Mliništa, Topić navodi da je komercijalni ugovor potpisan još lani, a u toku je finalizacija pregovora u vezi sa finansiranjem tog 62 kilometra dugog puta na pravcu od Glamočana do Puta AVNOJ-a.
Na tom planu, napominje on, radi se na pregovorima za preferencijalni kredit kineske Vlade i Eksim banke sa veoma povoljnim uslovima.
„Ali to ide dosta sporo. Naravno, očekujemo da u toku ove godine pozitivno završimo tu priču. Postoje i varijante da to bude komercijalni kredit ili alternativa sa javno-privatnim partnerstvom, ali mislim da bi bilo šteta da se ne završi sa preferencijalnim kreditom“, rekao je Topić za Srnu.
On očekuje da će ove godine biti finalizovani pregovori u vezi sa projektom auto-puta Banjaluka-Prijedor-Novi Grad, dugog 80 kilometara.
Topić naglašava da je tu riječ o modelu finansiranja putem javno-privatnog partnerstva, jer je partner, odnosno kineska kompanija „Šandong“, uvezala dva projekta – modernizaciju pruge od Banjaluke, Prijedora do Novog Grada i izgradnju auto-puta.
Studijska dokumentacija je pokazala da je prioritet prva faza izgradnje od Banjaluke do Prijedora. Kasnije je to produžetak puta do Novog Grada, u šta je uključen i brzi put od Prijedora do Kozarske Dubice i Gradine.
Topić otkriva da je urađena planska dokumentacija u vezi sa auto-putom Brčko-Bijeljina-granica sa Srbijom, ali da je ta dionica stavljena na čekanje zbog projekata koji su trenutno prioritet.
Kada je riječ o inicijativi za izgradnju puta Sarajevo-Beograd, Topić navodi da Srpska, prema svom prostornom planu i strategiji izgradnje brzih puteva i auto-puteva, već ima definisane pravce.
„Auto-put koji povezuje Sarajevo i Beograd je i Koridor „Pet ce“ do Doboja, Vukosavlja, pa preko Brčkog i Bijeljine do Beograda.
Druga moguća trasa auto-puta je Sarajevo-Sokolac-Zvornik-Bijeljina do Beograda, a treća brzi put Sarajevo-Višegrad-Vardište preko Drine prema Užicu i Požegi, pa da se spoji na koridor 10 i 11″, pojašnjava Topić.
Kada je riječ o izgradnji mosta na Savi, kojim bi se auto-put Gradiška-Banjaluka spojio sa auto-putem Zagreb-Beograd, Topić napominje da su se stvari pomjerile sa „mrtve tačke“ otkako se u rješavanje tog problema aktivnije uključila Evropska komisija.
„Najbitnije je da je nama Evropska komisija odobrila grant za finansiranje mosta od 6,8 miliona evra i aktivnije se uključila, iako to ide mnogo sporije nego što smo očekivali. Sada čekamo Hrvate da obezbijede građevinsku dozvolu, a mi smo sve potrebne obaveze ispunili“, navodi Topić.
„Auto-putevi“ se trude da ubrzaju procedure preko Evropske komisije, kao i da se paralelno, odnosno do početka gradnje mosta, zajedno sa Hrvatskom formira komisija za izradu tenderske dokumentacije.
U vezi sa Koridorom „Pet ce“, koji prolazi kroz Srpsku u dužini od 46 kilometara, Topić je naveo da zajedno sa Evropskom bankom za obnovu i razvoj /EBRD/ pripremaju kredit za šest kilometara tog puta.
Tu su uključene i dvije petlje, od Kladara do Kostajnice i Rudanke u Doboju, sa ciljem da se nastavi izgrađeni auto-put Banjaluka-Doboj, prema Doboju.
„To bi bila prva dionica na Koridoru „Pet ce“ od ukupno 46 kilometara. Planiramo da ove godine raspišemo tender i izaberemo izvođača, te da najkasnije na iduće proljeće počnemo sa radovima“, najavljuje Topić.
On pojašnjava da će taj posao zavisiti od povećanja akciza i da je to neophodno ako se razmišlja o daljoj izgradnji puteva.
„I ovo sa EBRD-om za Koridor `Pet ce` priprema se pod pretpostavkom da će do sredine godine biti usvojen novi Zakon o povećanju akciza“, kaže Topić.
Izvor: Srna
BIZLIFE
Nepalcu je BiH obećana zemlja, većinu zarade šalje porodici
Ashok Tamang se prije godinu i po dana oprostio od supruge, 14-ogodišnje kćeri i tek rođenog sina, kako bi došao raditi kao građevinac u Bosni i Hercegovini.
U Sarajevo je stigao iz Nepala, države u podnožju najvišeg svjetskog planinskog masiva Himalaja.
Tamag je jedan od oko 5.000 stranih radnika u Bosni i Hercegovini, čiji broj se skoro udvostručio od 2020. godine, pokazuju podaci entitetskih zavoda za zapošljavanje- piše Buka.
Najviše ih je ove godine došlo iz Turske, Srbije, Bangladeša, Kuvajta i Hrvatske, pokazuju isti podaci.
Tamang kaže da je iz Katmandua, prijestolnice Nepala, došao da radi u sarajevskoj građevinskom poduzeću “Omega Group”, kako bi sebi i porodici osigurao bolji život.
On je, uz još jedanaest zemljaka iz Nepala, u BiH došao posredstvom nepalske agencije za posredovanje pri zapošljavanju. Trebalo mu je, kaže, više od tri mjeseca da prikupi sve potrebne dokumente, jer građanima Nepala nije lako dobiti vizu za evropske zemlje, piše Radio Slobodna Evropa.
Dodaje kako je radio na gradilištima u Prijedoru i drugim gradovima, te da je zadovoljan uslovima rada i smještaja.
Uz platu od 1.800 maraka (oko 900 eura), Tamang ima plaćen smještaj i tri obroka dnevno. Stoga većinu zarade može poslati u Nepal, gdje mjesečne plate često iznose samo par stotina američkih dolara.
“Nisam još išao kući. Planiramo u sljedećih šest mjeseci i nadam se da ću ih vidjeti što prije. Razgovaramo često putem interneta, jer mi jako nedostaju”, kaže Tamang, jedan od oko 80 građana Nepala zaposlenih u BiH.
Buka
PRIVREDA
Višković: U maju pregovori, a u junu povećanje plata
Vlada Republike Srpske planira da početkom maja pokrene pregovore sa partnerima za povećanje plata u javnom sektoru, a povećanje će se odnositi već od juna ove godine, potvrdio je za Banjaluka.net premijer Radovan Višković. (više…)
PRIVREDA
Marinko Umičević: Nisam političar, već čovjek iz naroda koji živi sa svojim radnicima
Banjalučanin, obućar, tehnički direktor, ugledni privrednik, sportski radnik, humanista, čovjek jake volje i bez dlake na jeziku, političar i neko ko radi od „jutra do sutra“ i ko je uvijek uz svoje radnike…kako drugačije opisati Marinka Umičevića, tehničkog direktora banjalučke Tvornice obuće „Bema“. (više…)
-
NEKRETNINE8 meseci prije
Počela izgradnja novog stambenog objekta „Bregovi“ u Trebinju
-
TELEKOMUNIKACIJE1 godina prije
Novi pad dionica Mtela, vrijednost kompanije dugo nije bila niža
-
NOVOSTI3 meseca prije
Učesnici Visa olimpijskog triatlona prikupili 26.500 KM za Specijalnu Olimpijadu u Bosni i Hercegovini
-
FINANSIJE11 meseci prije
Vlada RS donijela odluku: Minimalac će biti 900 KM
-
INVESTICIJE1 godina prije
Castellina Srpska preuzela 29,9 posto akcija Napretka
-
NOVOSTI1 godina prije
Prag za PDV se diže na 100.000 KM, neophodan zahtjev za izlazak iz sistema
-
POLJOPRIVREDA1 godina prije
Proizvođači digli ruke, mnogi zbog malina i na sudu
-
FINANSIJE12 meseci prije
Mtel izašao iz vlasništva svoje firme u BiH, sprema se ulazak Britanaca