Connect with us

PRIVREDA

Tri četvrtine javnih nabavki i dalje u sivoj zoni

BANJALUKA, SARAJEVO – Vlada Velike Britanije, zajedno s Evropskom bankom za obnovu i razvoj, pokreće projekat s ciljem rješenja jedne od rak-rana u zloupotrebama javnih resursa BiH: zloupotrebe javnih nabavki.

Objavljeno

 


racun

racunKako nam je rečeno u Ambasadi Velike Britanije u Sarajevu, cilj projekta je podsticanje transparentnosti i modernizovanje procedura u tenderskom procesu za javne nabavke.

Sudeći po saopštenju, fokus projekta će biti rad Kancelarije za žalbe, a uključivaće tehničku pomoć za uspostavljanje bržeg i efikasnijeg žalbenog procesa, koji trenutno ima dosta problema zbog velikog broja žalbi.

“Ova pomoć obuhvata usvajanje kompendijuma žalbenih predmeta, baziranog na najboljoj praksi iz šire regije, koji se pokazao kao efikasno sredstvo za smanjenje broja žalbenih predmeta i razmjenu znanja o pravnoj praksi u nabavkama. Pored toga, projekat će omogućiti pripremu pilot IT rješenja za digitalizaciju žalbenog mehanizma, što bi trebalo da omogući brži i jednostavniji pristup žalbenim predmetima i njihovo brže i efikasnije rješavanje, a u isto vrijeme osigura zaštitu prava podnosilaca žalbi kroz povećanu transparentnost. Članovi Kancelarije za žalbe će takođe dobiti specijaliziranu obuku, kako bi se povećali kapaciteti za efikasno rješavanje žalbi”, naveli su oni. I

gor Vukajlović iz nevladine organizacije “Tender” iz Banjaluke pozdravlja ovu inicijativu, uz napomenu da će ona pomoći Kancelariji za žalbe.

Upozorava da se na javnim nabavkama godišnje ukrade nekoliko stotina miliona maraka i da je potrebno koordinisati napore kako bi se riješio problem sistemske korupcije koja postoji u sektoru javnih nabavki.

“Nadamo se da će edukacije koje su predviđene u ovom projektu dovesti do toga da rješenja budu ujednačena. Ono na šta se sada svi moramo fokusirati je osnovni problem koji se ogleda u činjenici da se tri četvrtine nabavki u BiH sprovode netransparentno”, rekao je on.

Reklama

Podsjećanja radi, grupa nevladinih organizacija, uz pomoć američkog USAID-a, već nekoliko godina bezuspješno pokušava natjerati bh. zakonodavce da usvoje 18 amandmana na Zakon o javnim nabavkama, za koje tvrde da bi pomogli rješenju problema javnih nabavki.

Kada bi amandmani bili usvojeni, svi postupci javnih nabavki bi bili potpuno transparentno objavljivani na sajtu Agencije za javne nabavke sa svim podacima, a javne nabavke bi mogle ići direktnim ugovaranjem samo u izuzetno rijetkim i specijalnim slučajevima.

Osim toga, svih 3.035 ugovornih organa koji sprovode javne nabavke bili bi obavezni da svake godine napišu i na sajtu Agencije objave precizan i detaljan plan javnih nabavki za tu godinu, a na kraju godine podnesu javni izvještaj o njihovom izvršenju.

Takođe, Agencija za javne nabavke bi imala odgovornost da obavlja monitoring postupaka javnih nabavki što sada nije slučaj, a svaki učesnik tendera bi imao pravo tražiti potpuni uvid u dokumentaciju.

Prošlost bi postala i dosadašnja praksa da se vještački spuštaju cijene na tenderima, a bilo bi ukinuto i diskreciono pravo ugovarača da određuje koji dobavljač ima pravo da se prijavi na koji lot za javne nabavke.

Zloupotrebe sa podugovaračima, rak-rana sadašnjih javnih nabavki, takođe bi postale prošlost jer bi glavni ponuđač bio obavezan da sam snosi više od 50 odsto ukupnog posla, a svi podizvođači, sa svim referencama, morali bi unaprijed biti objavljeni na sajtu Agencije.

Reklama

Zviždači bi, prema predloženim amandmanima, bili posebno zaštićeni ako bi ukazali na moguću korupciju, čak i u slučaju ako ne bude pronađeno ništa sporno, a razmatra se mogućnost da budu novčano nagrađeni u zavisnosti od vrijednosti ugovora ako on bude osporen.

 

Izvor: Nezavisne

Nastavite čitati

PRIVREDA

Čapljinski preduzetnici traže coworking prostor po uzoru na Trebinje i Mostar

Objavljeno

 

Od

Čapljina, kao i mnogi manji gradovi, još uvijek nema coworking prostor koji bi privukao digitalne nomade, samostalne profesionalce i sve one kojima je potreban radni prostor s kvalitetnim uvjetima.

Inicijative poput coworking prostora, iako prisutne u većim gradovima, i dalje su rijetke u manjim sredinama poput Čapljine, koja ima potencijal za privlačenje nove generacije radnika, ali nedostaju potrebna ulaganja i podrška.

Jedan od rijetkih primjera coworking prostora u Hercegovini jest CodeHub Mostar, koji je pokrenuo Intera Tehnološki Park s ciljem stvaranja profesionalnog okruženja za rad, povezivanje i usavršavanje.

Ovaj coworking prostor pokazao se uspješnim i privlačnim za freelance stručnjake, poduzetnike te digitalne nomade, a ponudio je sve što jedan moderan radni prostor mora imati – brz internet, kvalitetne radne stolove, ugodnu radnu atmosferu i priliku za umrežavanje, piše Čapljinski portal.

Benefiti coworking prostora

Coworking prostori poput CodeHuba nude brojne prednosti koje bi mogle unaprijediti poslovnu klimu u manjim gradovima kao što je Čapljina.

Prvo, oni pružaju brz internet i tehnološki opremljen prostor, što je ključan preduvjet za suvremeni način rada.

Reklama

U coworking prostoru, radnici su okruženi sličnim profesionalcima, što potiče produktivnost i radnu atmosferu koju je teško postići u kućnom okruženju.

Dodatna prednost coworkinga je umrežavanje i stvaranje novih poslovnih veza. Rad u zajedničkom prostoru omogućava razmjenu ideja, kontakata i suradnji, čime coworking prostor postaje inkubator novih poslovnih inicijativa.

Također, prisutnost digitalnih nomada u coworking prostorima doprinosi raznolikosti i širenju znanja, što obogaćuje lokalnu zajednicu i otvara vrata novim projektima.

Potencijal za Čapljinu

Unatoč rastućoj popularnosti coworking prostora, manji gradovi poput Čapljine ostaju zapostavljeni, iako bi upravo takvi prostori mogli privući novu generaciju radnika koji ne ovise o stalnom mjestu boravka.

Coworking prostor u Čapljini ne samo da bi obogatio lokalnu poslovnu scenu, već bi stvorio preduvjete za rast zajednice digitalnih nomada, poduzetnika i kreativaca.

Primjer mostarskog CodeHuba pokazuje da coworking prostori mogu uspješno djelovati i u regijama koje nisu urbani centri, ali zahtijeva podršku i ulaganja koja će omogućiti dugoročnu održivost ovakvih inicijativa.

Reklama

Ulaganje u coworking prostor u Čapljini moglo bi postati ključan korak prema stvaranju napredne poslovne klime, privlačenju novih profesionalaca te razvoja poslovnih veza koje bi mogle potaknuti nove projekte i lokalnu ekonomiju.

Nastavite čitati

PRIVREDA

VIDEO / Jedan dan u Lasti – kako se proizvode najukusniji keksi?

Objavljeno

 

Od

Tvornica keksa i vafla “Lasta“ Čapljina pokrenula je ponovno proizvodnju nakon što ju je preuzeo privrednik Petar Čorluka, vlasnik Violete.

Tvornica radi “punom parom“ i proizvodi kekse koji su zauzeli police trgovina širom regije.

Lasta je zaposlila i veliki broj radnika, što je veliki plus za lokalnu privredu.

Kako se proizvode keksi i kako izgleda jedan dan u Lasti, pogledajte u video prilogu.

Nastavite čitati

PRIVREDA

„Invictus“ otpušta radnike

Objavljeno

 

Od

 Kompanija „Invictus Technology Group” iz Banjaluke, osnovana nakon što je “Infinity International Group” dospjela na “crnu listu” Sjedinjenih Američkih Država najavila je drastične poteze i otpuštanje “značajnog broja radnika”.

Oni tvrde da je odluka donesena nakon što su se “suočili sa brojnim nezakonitim postupcima onih koji bi u Republici Srpskoj i Bosni i Hercegovini trebali da osiguraju prava zagarantovana zakonima”.

Kažu da su ambiciozno zaposlili 170 ljudi nakon što su ugasili “Infinity” koji bi nastavili poslovanje koje su do tada vodili u okviru nekoliko kompanija koje su se 18. juna i ranije našle pod sankcijama.

Tvrde da su prvobitno mislili da im banke neće praviti probleme i da će im otvoriti račune, ali da je podrška izostala.

“Bez obzira što se prvobitno činilo da ćemo kod banaka bez većih problema otvoriti račune, te završiti i sve druge neophodne aktivnosti kod drugih relevantnih institucija, ipak smo naišli na ozbiljne prepreke koje nas sprečavaju da ostvarimo započeti plan. Podrška je izostala, prije svega, od banaka koje nisu bile spremne da postupe po zakonu. Nakon ogromnog pritiska Ambasade SAD u Sarajevu, a u strahu od narednih poteza američke administracije i novih sankcija, banke su ignorisale naša nastojanja da kao nova kompanija dobijemo polazne elemente neophodne za normalno poslovanje. Zbog ovakvog nerazumijevanja teško možemo da održimo finansijsku stabilnost što iz dana u dan dodatno usložnjava čitavu situaciju”, saopštili su iz “Invictusa”.

Objašnjavaju da su početkom ovog mjeseca kao novi poslovni subjekt optimistično počeli sa radom i potpisali ugovore sa više od 170 zaposlenih. Sud je uredno izvršio registraciju nove kompanije, ali su sada došli u situaciju da moraju preduzeti neželjene poteze. Za sve krive Ambasadu SAD-a u BiH, iako im je sankcije prethodno uvelo američko Ministarstvo finansija.

Reklama

“Garantujemo da će svi zaposleni dobiti svoja zarađena primanja uz poštovanje ugovorom o radu i zakonom predviđenih mehanizama za djelovanje u ovakvim i sličnim situacijama. Želimo da naglasimo da se zbog postupaka Ambasade SAD na najbrutalniji način radnicima uskraćuje pravo na rad i osiguranje gole egzistencije iako za to nema bilo kakvog pravnog osnova. Baš zbog toga pozivamo sve nadležne institucije da što prije pronađu adekvatno rješenje kako ni jedna druga domaća kompanija u budućnosti ne bi bila izložena nezabilježenoj diskriminaciji”, saopšteno je iz “Invictusa”.

Kažu i da su sada izloženi potezima koji nemaju bilo kakve veze sa normalnim poslovanjem i poštovanjem zakonskih normi, a da ih relevantne institucije kao savjesnog poslovnog subjekta nisu u stanju zaštiti, zbog čega moraju priznati da je teško pronaći adekvatniji odgovor koji ne bi uključivao ozbiljnije rezove u samoj kompaniji.

Podsjetimo, 18. juna ove godine američka Kancelarija za kontrolu imovine stranaca OFAC uvela je sankcije nizu kompanija koje “čine mrežu podrške predsjedniku Republike Srpske Miloradu Dodiku”, a “Infinity International” se našao među njima, skupa sa firmama “Infinity Media”, “Prointer ITSS”, “Sirius 2010”, “Kaldera”, “K-2 Audio” u čijem je vlasništvu Alternativna televizija, “Una World” u čijem je vlasništvu bila “Una TV”.

Iz “Infinity-ja” su tada saopštili da će bez posla ostati oko 800 ljudi, a spas su potražili u registrovanju novih kompanija i promjenama vlasničke strukture, pretvarajućći dotatašnje rukovodioce u vlasnike.

„Invictus“ su prije mjesec dana osnovali menadžeri „Prointera“ i „Siriusa”.

CAPITAL.BA

Reklama
Nastavite čitati

U trendu