INVESTICIJE
Uskoro obnova autoputa na ulasku u Srbiju

BATROVCI – Prvo sa čim se suoče svi oni koji u Srbiju ulaze Koridorom 10, iz Hrvatske, odnosno zemalja EU, već godinama su rupe, kolotrazi i ispucali asfalt, ali je, izgleda, tome došao kraj.
Obnova dionice Batrovci – Kuzmin od 21,6 kilometara, trebalo bi, poslije više od 20 godina, da počne krajem juna ili početkom jula, a do kraja 2019. da bude konačno i završena, najavljuju iz Puteva Srbije.
Za popravku tog dijela autoputa, naime, u prethodnom periodu nije bilo finansijskih sredstava, a kada se konačno ušlo u taj posao, projekat rehabilitacije je kasnio skoro dvije godine, zbog problema sa projektantom, konzorcijumom “Spea Engineering S.p.A & “Safege & Safege”, sa kojim je zato i raskinut ugovor.
Inače, granični prelaz Batrovci je najprometniji u Srbiji i prošle godine je kroz naplatnu stanicu Šid u pravcu Kuzmina prošlo 1.295.979 vozila, a u pravcu Batrovaca 1.349.839 vozila.
Vozači na Batrovcima koji često koriste tu dionicu autoputa kažu za Tanjug da je autoput u zaista lošem stanju i da je krajnje vrijeme da se nešto preduzme.
“Ne može biti gore”, kaže vozač kamiona iz Šapca, Veselin Panić i dodaje:
“Ovo je strašno, ulaziš u državu i da ne ideš dalje, odmah da se vratiš. Povremeno ga krpe, ali trebalo bi da se skroz presvuče“, rekao je.
Vozač iz Hrvatske dodaje – “ima, ima dosta rupa, loš je autoput totalno. Više od 70 km na sat ne idem”.
Kamiondžija iz Bugarske Georgi Tabov kaže dobacuje da “treba da se popravi, da bude poravan, da može da se vozi spokojno…”.
V.d. direktora Puteva Srbije Zoran Drobnjak ističe da će vrlo brzo biti sprovedena javna nabavka za izbor izvođača radova i da bi obnova autoputa trebalo da bude gotova do novembra 2019. ili do kraja te godine.
Kaže da je projektant predlagao da se skine cijela kolovozna konstrukcija na tom dijelu autoputa i da se stavi nova.
“Mi smo kao investitori htjeli da uštedimo finansijska sredstva iz kredita EBRD i taj projekat je trebalo da košta 25 miliona evra, kako su rekli projektanti, a mi smo to sveli na oko 17 miliona evra ili 2,07 milijardi dinara”, naveo je.
Prema njegovim riječima, u martu ide javna nabavka, a radovi se očekuju krajem juna ili početkom jula.
Drobnjak kaže da je taj autoput rađen još 1997. godine i da zbog nedostatka novca još nije “rehabilitovan”.
“Tu je bilo samo održavanje, kako bi saobraćaj mogao da funkcioniše”.
EBRD je pre skoro dvije godine odobrila novac za obnovu autoputa, ali projektant nije završio povereni posao za predviđenih devet mjeseci, iako je ugovor sa njim potpisan još u aprilu 2016. godine, u vrijednosti od 191.000 evra.
Na pitanje ko je odgovoran za toliko kašnjenje, Drobnajk kaže:
“Projektant je inostrana firma, a banke im to tolerišu. Oni nemaju ni garanciju za dobro izvršenje posla, a po ugovoru ne mogu ni da im se naplate penali”.
Putevi Srbije će, navodi, insistirati kod evropskih banaka da projektant sa kojim je raskinut ugovor više ne može da učestvuje na tenderima u našoj zemlji.
Takođe, kaže da je nadzorni organ odgovoran tek kada počnu radovi, ali da je u ovom slučaju “zapelo” već kod projektovanja.
“Stanje na tom dijelu autoputa je mnogo loše i zato ćemo da ga popravimo, da bude kao u Evropi”, zaključio je Drobnjak.
Glavni projekat je u fazi revizije bezbijednosti saobraćaja od strane nezavisnog konsultanta, a paralelno se radi priprema konkursne dokumentacije za nabavku radova.
Izvor: Tanjug
FINANSIJE
Ulaganja u fondove i postupanje u vrijeme pada tržišta

Ulaganje u investicione fondove postalo je popularan način štednje i ostvarivanja prinosa za mnoge ulagače. Međutim, kao i svako ulaganje, i ono nosi određeni nivo rizika, naročito kada su u pitanju fondovi koji ulažu u akcije svjetskih kompanija.
U posljednje vrijeme svjedočimo padu vrijednosti na svjetskim berzama, što se direktno odrazilo i na vrijednost udjela u fondovima koji ulažu u akcije. Investitori koji su svoj novac uložili u ove fondove mogu trenutno vidjeti negativne prinose, što često izaziva zabrinutost i razmišljanje o povlačenju sredstava. Ipak, važno je razumjeti da su ovakve situacije sastavni dio tržišnih ciklusa.
Za razliku od fondova koji ulažu u akcije, obveznički fondovi ili alternativni fondovi, poput onih koji se bave davanjem zajmova nisu značajno pogođeni trenutnim tržišnim kretanjima. Njihovi prinosi su stabilniji jer se zasnivaju na prihodima od kamata i otplata zajmova, što ih čini manje volatilnim u ovakvim situacijama.
Šta učiniti kada tržište pada?
U ovakvim trenucima, najvažnije je ostati pribran i ne donositi ishitrene odluke. Tržišta imaju prirodan tok – nakon pada uglavnom slijedi oporavak, a istorija je više puta pokazala da su strpljivi investitori na kraju često nagrađeni.
Jedan od načina za ublažavanje rizika jeste diverzifikacija – odnosno raspodjela sredstava na više vrsta fondova, uključujući akcijske, obvezničke, mješovite i alternativne fondove. Na taj način se smanjuje zavisnost od jednog tržišta ili sektora, a portfelj postaje otporniji na negativne oscilacije.
Zaključak
Pad tržišta, iako može djelovati zabrinjavajuće, prirodan je dio investicionog procesa. Ulaganje treba posmatrati kao dugoročan cilj, a ne kao sredstvo za brzu zaradu. Ključ uspjeha leži u diverzifikaciji i strpljenju – dvije najvažnije strategije koje pomažu investitorima da izdrže turbulentna vremena i ostvare pozitivne rezultate na duže staze.
EKONOMIJA
“Fundamental” u Banjaluci: Narodne obveznice prilika za sigurno ulaganje

Odluka Vlade Republike Srpske o prvoj emisiji narodnih obveznica predstavlja kvalitetno i sigurno ulaganje, te priliku za privlačenje novih investitora na tržište kapitala, poruka je panelista i učesnika današnje investicione konferencije “Fundamental” u Banjaluci.
Predsjednik Komisije za hartije od vrijednosti Srbije Marko Janković ocijenio je da narodne obveznice znače i sigurno ulaganje kada se rangiraju različiti rizici u investiranjima.
Janković je istakao da i Srbija razmišlja o narodnim obveznicama, kao i da Ministarstvo finansija analizira mogućnosti da se takve obveznice pojave na tržištu Srbije.
“Vidimo da su zemlje regiona već emitovale te vrste obveznica sa dobrim rezultatima”, rekao je Janković novinarima u Banjaluci.
On je naveo da Srbija ima usklađenu regulativu sa evropskim direktivama, kao i da se kontinuirano radi na inovacijama, kako bi tržište kapitala bilo u rangu sa evropskim.
Predsjednik Komisije za hartije od vrijednosti Republike Srpske Ognjen Mihajlović naglasio je da su sve dosadašnje emisije obveznica bile prikazane na transparentan način, kao i da su građani koji su više upućeni i do sada kupovali obveznice.
Prema njegovim riječima, emisija narodnih obveznica je usmjerena na fizička lica, odnosno običnog građanina.
“Ovaj pilot projekat treba ljudima da približi i da im pokaže šta su štedne obveznice. Vjerujem da će ovaj projekat biti uspješan”, smatra Mihajlović.
On je naveo da će na današnjoj investicionoj konferenciji biti prezentovani određeni podaci o tržištu, te regulatorni okvir.
“Preživjeli smo transformaciju investicionih fondova, mijenjali smo zakone, omogućili nove proizvode i vjerujem da ćemo iduće godine usvojiti nove zakone koji bi u potpunosti bili usklađeni sa evropskim direktivama, te bi stvorili jednu investicionu situaciju koja obavezuje ovlaštene učesnike kako bi nadzor bio efikasniji”, pojasnio je Mihajlović.
On je rekao da je u planu novi zakon o tržištu kapitala, kao i priprema zakona o alternativnim fondovima.
Investiciona konferenciju “Fundamental” okupila je u Banjaluci oko 200 je učesnika iz Srbije, Hrvatske i BiH.
Svečanom otvaranju konferencije prisustvovali su srpski član i predsjedavajuća Predsjedništva BiH Željka Cvijanović, ministar finansija Republike Srpske Zora Vidović i ministar finansija i trezora u Savjetu ministara Srđan Amidžić.
Investicionu konferenciju “Fundamental”, čiji je cilj promocija investiranja, organizuje Udruženje društava za upravljanje investicionim fondovima pri Privrednoj komori Republike Srpske.
Cvijanović: U institucijama Srpske uvijek ćete imati pouzdanog partnera
Srpski član i predsjedavajuća Predsjedništva BiH Željka Cvijanović istakla je na svečanom otvaranju investicione konferencije “Fundamental” u Banjaluci da je ovaj događaj snažan podsticaj za ekonomski napredak, inovacije i jačanje saradnje, te da će u institucijama Republike Srpske uvijek imati partnera.
Cvijanovićeva je izrazila nadu da će diskusije u okviru konferencije donijeti korisne zaključke koji će imati potencijal da doprinesu daljem razvoju tržišta kapitala i privrede u Republici Srpskoj.
“U institucijama naše Republike, koje su u u potpunosti posvećene realizaciji navedenih ciljeva, uvijek ćete imati iskrenog i pouzdanog partnera”, naglasila je Cvijanovićeva u obraćanju.
Ona je ocijenila da ovaj događaj nije samo prilika za razmjenu znanja i iskustava, već istovremeno i snažan podsticaj za ekonomski napredak, inovacije i jačanje saradnje u ovom dinamičnom i izazovnom okruženju.
“Uvijek sam srećna kada su Banjaluka i Republika Srpska domaćini ovako značajnih i dobro organizovanih manifestacija regionalnog karaktera, kao što je konferencija `Fundamental`”, zaključila je Cvijanovićeva.
Vučenović: Konkretno o investiranju i tržištu kapitala
Investiciona konferencija “Fundamental”, koja je danas otvorena u Banjaluci, daće mnoge odgovore na pitanja investiranja i tržišta kapitala u Republici Srpskoj, izjavio je izvršni direktor Društva za upravljanje investicionim fondovima Zoran Vučenović.
“Ovo je prva konferencija tržišta kapitala u Republici Srpskoj i očekujemo da će ona biti prvi korak u širem razvoju ovog tržišta”, rekao je Vučenović novinarima.
SRNA
INVESTICIJE
Eksproprijacija zemljišta za aerodrom u Trebinju biće završena 2025. godine

Eksproprijacija zemljišta za potrebe izgradnje aerodroma u Trebinju, biće završena 2025. godine, saopšteno je nakon sjednice Vlade Republike Srpske koja je održana u Banjaluci.
Vlada je na sjednici utvrdila Prijedlog zakona o izmjeni Zakona o posebnom postupku eksproprijacije radi izgradnje aerodroma u Trebinju, po hitnom postupku, a zakon će, kako je navedeno, biti donesen iz razloga što postupci eksproprijacije u 2020. godini nisu ni mogli biti započeti zbog pandemije virusa korona.
– Odnosno, bili su usporeni zbog pandemije izazvane virusom kovid 19, te će se oni okončati u 2025. godini, a sve s ciljem izgradnje aerodroma i realizacije jednog ovakvog složenog projekta koji je od opšteg interesa za Republiku Srpsku – naglašeno je iz vladinog kabineta za odnose s javnošću.
-
NEKRETNINE1 godina prije
Počela izgradnja novog stambenog objekta „Bregovi“ u Trebinju
-
NOVOSTI9 meseci prije
Učesnici Visa olimpijskog triatlona prikupili 26.500 KM za Specijalnu Olimpijadu u Bosni i Hercegovini
-
EKOLOGIJA1 godina prije
Hoće li rudnik litijuma ugroziti stanovnike Tuzle?
-
BIZNIS1 godina prije
Telekom Srpske ili BH Telecom: Ko trenutno vrijedi više!?
-
PROMO1 godina prije
Savremeni pristup stomatologiji – TB Dent Trebinje
-
TEHNOLOGIJA1 godina prije
Miškovićev „Ananas“ ulazi na tržište BiH
-
GRAĐEVINARSTVO1 godina prije
Nijemci će graditi najveću zgradu u Republici Srpskoj
-
EKOLOGIJA1 godina prije
Šta će biti sa eksploatacijom litijuma u Loparama