Connect with us

INVESTICIJE

Počela gradnja druge dionice auto-puta na Koridoru 5C u Srpskoj

Objavljeno

 


U naselju Rudanka kod Doboja ozvaničen je početak radova na drugoj dionici auto-puta na Koridoru 5C na teritoriji Republike Srpske.

Direktor preduzeća „Autoputevi Republike Srpske“ Dušan Topić izjavio je da je danas u Doboju počela druga faza izgradnje Koridora „Pet ce“ kroz Republiku Srpsku, dok će radovi u trećoj fazi početi sredinom iduće godine.

Topić je naglasio da je ovo važan dan ne samo za „Autoputeve“, nego za cijelu Republiku Srpsku i BiH.

-Počeli smo izgradnju koridora „Pet ce“ prije dvije godine i posao podijelili u tri faze. Danas krećemo sa drugom fazom, a u pripremi je i treća – rekao je Topić obraćajući se prisutnima na gradilištu budućeg auto-puta.

Topić je istakao da će u naredne tri godine grad Doboj biti prilično opterećen izvođenjem radova, uz mnogo privremenog regulisanja saobraćaja, te mnoštvom građevinskih mašina.

-Molim građane za strpljene koje će nam svima trebati, ali kad se završi ovaj projekt benefiti će biti ogromni. To će označiti rastećenje tranzitnog saobraćaja koji se sada praktično odvija kroz sam centar grada – naveo je Topić.

Reklama

Predsjedavajući Savjeta ministara Zoran Tegeltija rekao je da je izgradnja Koridora „Pet ce“ najvažniji infrastrukturni projekat u BiH koji predstavlja veliki organizaciono-tehnički i finansijski izazov za sve nivoe vlasti.

Tegeltija je na svečanosti povodom zvaničnog početak radova na izgradnji dionice od Kostajnice do Putnikovog brda, rekao da bi izgradnja Koridora „Pet ce“, koji će povezati sjever i jug zemlje, trebalo da se završi 2028. godine.

-Moramo priznati da smo, poslije više godina nesnalaženja u realizaciji ovog projekta, mijenjanju trasa Koridora i projekata, traženja najboljih načina finansiranja, potrošili dosta vremena – rekao je Tegeltija.

On je poručio da se isto tako danas može reći da je jako dobra situacija, kada su svi nivoi vlasti u BiH svjesni situacije oko ovog projekta, kada su javna preduzeća u oba entiteta i kadrovski i organizaciono spremna za ovako važan projekat i kada u Republici Srpskoj i FBiH postoje kompanije koje su spremne da realizuju najsloženije građevinske radove.

Gradonačelnik Doboja Boris Jerinić rekao je da ova lokalna zajednica postaje čvorište auto-puteva po okončanju izgradnje Koridora „Pet ce“, što je razvojni potencijal za ovaj grad koji je saobraćajno čvorište Srpske i BiH.

Jerinić je tokom obraćanja prilikom ozvaničenja početka radova na drugoj dionici auto-puta na Koridoru „Pet ce“ na teritoriji Republike Srpske, rekao da je naprometniji magistralni put usko grlo za Doboj, a obilaznica će povezati grad sa Banjalukom i Svilajom, što ga čini investiciono atraktivnim.

Reklama

Auto-put na evropskom Koridoru „Pet ce“ kroz Republiku Srpsku dug je 46,6 kilometara i njegova izgradnja podijeljena je u tri dionice.

Prva faza odnosi se na dionicu od petlje „Tovira“„ do petlje „Kostajnica“ u dužini od 5,5 kilometara. Izgradnja ove dionice počela je u ljeto 2019. godine, a izvođač radova je konzorcijum koji čine „Integral inženjering“ iz Laktaša i „Granit“ iz Skoplja.

Projekat je finansiran kreditnim sredstvima Evropske banke za obnovu i razvoj, u iznosu od 70 miliona evra, te sufinansiran grant sredstvima Evropske unije putem

Investicionog fonda za Zapadni Balkan u iznosu od 12,9 miliona evra. Rok za završetak je proljeće 2022. godine.

Druga dionica, čija izgradnja je počela danas, na pravcu je od Kostajnice do Putnikovog brda, odnosno do granice sa FBiH, a dionica je poznata i kao „dobojska obilaznica“.

Riječ je o veoma zahtjevnoj dionici, dugoj oko šest kilometara, na kojoj je planirana izgradnja dva velike tunela – Putnikovo brdo 1 i Putnikovo brdo 2, ukupne dužine više od dva kilometra, izgradnja mosta preko rijeke Bosne od oko 330 metara, te vijadukta dužine od oko 290 metara.

Reklama

Takođe, predviđena je izgradnja i devet potpornih zidova ukupne dužine 2.200 metara.

Izvođač radova je firma „Integral inženjering“ iz Laktaša, a projekat je takođe finansiran kreditnim sredstvima Evropske banke za obnovu i razvoj u iznosu od 150 miliona evra, te sufinansiran grant sredstvima Evropske unije putem Investicionog fonda za Zapadni Balkan u iznosu od 38.000.000 evra.

Rok za završetak radova na ovoj dionici je tri godine.

Treća dionica projekta odnosi se na pravac ka sjeveru, odnosno od petlje „Tovire“ od Vukosavlja, ukupne dužine oko 36 kilometara.

U toku su razgovori sa Evropskom investicionom bankom o finansiranju ovog projekta, te se do kraja godine očekuje raspisivanje tendera za izbor izvođača radova i nadzora na radovima.

Takođe se očekuje sufinansiranje iz bespovratnih sredstava Investicionog fonda za Zapadni Balkan

Reklama

Ozvaničenju radova na petlji Kostajnica prisustvuju predsjednik Vlade Republike Srpske Radovan Višković, ministar saobraćaja i veza Srpske Nedeljko Ćorić, predsjedavajući Savjeta ministara Zoran Tegeltija, ministar komunikacija i transporta u Savjetu ministara Vojin Mitrović.

Preuzeto: Glas Srpske

NOVOSTI

Projekt od oko milijardu i po KM zvanično je propao

Objavljeno

 

Od

Projekat izgradnje Termobloka 7, kao najveće poslijeratne investicije u Bosni i Hercegovini, mogao bi se označiti već sada propalom investicijom.

Projekat je zvanično započet 2006. godine, a vrijednost je bila 722 miliona eura.

Tokom godina je bilo mnogo pregovaranja i dogovaranja sa austrijskim, njemačkim, švicarskim i japanskim kompanijama te izlazaka pojedinih kompanija iz projekta, a 2014. godine je ugovor potpisan s kineskim konzorcijem.

Značajna sredstva su ranije već utrošena, a s obzirom na to da ono što je započeto neće biti završeno, nadležni što prije moraju pronaći alternativu.

– Što se tiče Termobloka 7, definitivno je da se on neće graditi. Sad je pitanje hoćemo li ići u arbitražu ili ćemo postići neki sporazum s onima s kojima je bio potpisan ugovor oko toga – rekao je ove sedmice Nermin Nikšić, premijer FBiH (SDP), izvijestila je Federalna televizija.

biznisinfo.ba

Reklama
Nastavite čitati

BIZNIS

Ekonomski stručnjaci: Koje su najisplativije investicije u 2024.

Objavljeno

 

Od

Ispraćamo još jednu tešku godinu u koju su se slile posljedice globalnih kriza iz protekle tri, ali bez nagovještaja da bi u 2024. godini moglo biti bitno drugačije. Još početkom pandemije koronavirusa energenti i hrana pokazali su se kao ključni za svaku ekonomiju, a značaja snabdijevanja iz domaćih izvora svjesniji smo iz dana u dan.

„Generalno, energetika je oblast u kojoj su nam potrebne investicije, ali kroz obnovljive izvore energije. Prioritet su nam ulaganja u energiju i hranu. To su dvije grane koje svaka zemlja treba osigurati za svoje ljude. Znači, da imaju energije i da nisu gladni“, kaže Aziz Šunje, profesor Ekonomskog fakulteta UNSA-e.

Pravci razvoja

Mi smo mali i siromašan narod koji ne može investirati u visoke tehnologije, podsjeća Aleksa Milojević, ekonomski ekspert.

„Naša baza su prirodna bogatstva – prehrambena i drvna industrija te energetika. To su osnovni pravci našeg razvoja, a tek na tim osnovama moguće je kasnije očekivati više tehnološke nivoe „, pojašnjava Milojević.

Osnovni problem Bosne i Hercegovine je taj što nema vlastite izvore finansiranja, jer se vlasti zadužuju uglavnom za potrošnju, pa prihodi koje bismo mogli investirati odlaze u otplatu duga.

Reklama

„Jedini izvor vlastite akumulacije je promjena načina raspolaganja prirodnim bogatstvima. Umjesto sadašnjih koncesija, koje su toliko niske i beznačajne, čak su mnogo niže od onih u afričkim zemljama, nekadašnjim kolonijama, ta prirodna bogatstva trebaju preći u ruke opština, a da renta za korištenje tih resursa, kao na Zapadu, dostiže čak i 90 posto neto dobiti. Tako bismo imali izvor za naše investicije. Ako ovako nastavimo da, koncesiono, praktično poklanjamo naša prirodna bogatstva, onda nam nema spasa“, ističe Milojević.

Ključna grana

Osim investicija u energetiku, u svim segmentima i svim vidovima proizvodnje energije, zatim transport, kao ključnu granu za plin i naftu, te proizvodnju hrane, Igor Gavran, ekonomski analitičar, prepoznaje još jednu stratešku granu bh. ekonomije s velikim mogućnostima.

„Ono što se, nažalost, čini izvjesnim jeste to da ne samo 2024. nego i narednih godina ulaganja u proizvodnju oružja, municije i vojne opreme imaju najbolju perspektivu“, smatra Gavran.

Očekivanja od države

Iz ugla države, profesor Šunje najznačajnijim smatra investiranje u poduzetničku infrastrukturu, kroz poticanje razvoja biznisa te poticanje poslovnog okruženja.

Reklama

„Prva investicija je svakako obrazovanje. Zatim ulaganje u putnu i željezničku infrastrukturu, uz istovremeno realizaciju reformske agende, jer su nam potrebne reforme da uhvatimo priključak za EU“, ističe Šunje.

Nove tehnologije

Gavran dodaje da razvoj novih tehnologija, vještačke inteligencije i robotike, električnih vozila, infrastrukture i opreme, ima zagarantiranu ekspanziju, a atraktivnim smatra i investicije u nekretnine te eksploataciju litija, kobalta i drugih.

avaz.ba

Nastavite čitati

NOVOSTI

Jedan od najbogatiji Mađara preuzima cementaru u Lukavcu

Objavljeno

 

Od

Fabrika cementa Lukavac do kraja godine će da završi u rukama jednog od najbogatijih Mađara, Lorinca Meszarosa, kažu za Radio Slobodna Evropa (RSE) iz Meszaros grupe, koja okuplja firme ovog biznismena.

Njega prate kritike zbog bliskosti sa mađarskim premijerom Viktorom Orbanom.

Meszaros, koji je u Hrvatskoj vlasnik Nogometnog kluba Osijek i nekoliko luksuznih vila na Jadranu, ovom kupovinom prvi put ulazi na tržište Bosne i Hercegovine.

Magazin Forbes u svom profilu ovog biznismena navodi da je jedna od njegovih kompanija, Meszaros i Meszaros, veliki igrač u mađarskom građevinskom sektoru, zahvaljujući ugovorima koje dobija od državne vlasti.

Njegova Talentis grupa, koja je u sastavu Meszaros grupe, tokom ljeta je pokrenula proces kupovine jedne od najvećih bh. cementara od austrijske firme Asamer Baustoffe AG.

Austrijska firma je 2001., tokom privatizacije u BiH, kupila 51% vlasništva nad cementarom.

Reklama

Potom je 2014. otkupila preostale dionice.

Savezno konkurencijsko vijeće Austrije je 7. novembra obaviješteno o prodaji 100% dionica Lukavac cementa, njegovih podružnica i 50% dionica u Rudniku krečnjaka Vijenac, kompaniji Talentis International Construction Investments Kft.

Fabrika cementa u Lukavcu je poznato, jedna od dvije velike cementare u BiH.

Počela je sa radom 1974. godine.

Kako navode na sajtu fabrike, godišnje može da proizvede 700.000 tona klinkera (materijala za izradu cementa) i više od 900.000 tona cementa.

Lukavačka fabrika i Tvornica cementa Kakanj na godišnjem nivou imaju prihode veće od 50 miliona eura.

Reklama

Cementara u Kaknju je u vlasništvu njemačke multinacionalne kompanije Heidelberg Materials od 2000. godine.

U odgovoru za RSE iz Talentisa, rečeno je da su tokom ljeta potpisali pismo namjere da kupe Lukavac Cement.

Time su dobili „ekskluzivna prava za pregovaranje“.

Dodaju da će nastaviti sa svojim poslovnim aktivnostima na međunarodnom nivou.

„Kupovina Lukavac Cementa dalje će proširiti građevinski portfolio Meszaros Grupe, sa stabilnom kompanijom koja je izuzetno profitabilna u regiji, te će doprinijeti smanjenju nestašice sirovih materijala na domaćem tržištu“, navodi se u odgovoru.

Prema procjenama magazina Forbes, Lorinca Meszaros posjeduje bogatstvo vrijedno oko 1,6 milijardi dolara.

Reklama

On je počeo tako što se bavio postavljanjem gasnih instalacija u gradiću Felchut, 25 kilometara zapadno od Budimpešte, mjestu gdje je odrastao današnji mađarski premijer Viktor Orban.

Nakon što je Orban po drugi put došao na mjesto premijera, 2010. godine, počeo je uspon Meszarosa.

Od 2011. do 2018. bio je i gradonačelnik ovog mjesta, uz podršku Orbanove stranke Fidesz.

Poznat je po citatu da su „Bog, sreća i Viktor Orban“ igrali ulogu u njegovom usponu.

seebiz.eu

Reklama
Nastavite čitati

U trendu