Connect with us

KARIJERA

Privatne prijatelje ne treba uključivati u svoju poslovnu mrežu

Ako su vaši klijenti ili šef na istoj privatnoj mreži kao vi, radije ne šaljite zahtjev za prijateljstvo. Ako bi ga iz posve razumljivih razloga odbili, za vas bi to bila neugodna situacija koju lako možete izbjeći tako da uopće ne pošaljete zahtjev.

Objavljeno

 


Više nije pitanje da ili ne, korisno ili nekorisno, potrebno ili nepotrebno… – društvene mreže (Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn…) neodvojiv su dio savremenoga života u svim njegovim segmentima, od ličnog do poslovnog i političkog.

Ondje, u online svijetu, događa se velik dio naše komunikacije. Budući da je riječ o ipak novom komunikacijskom sredstvu, još smo prilično nesigurni u pravilima ponašanja. U virtualnom svijetu ponašamo spontanije i zato neformalnije nego, primjera radi, u neposrednom kontaktu jer nam on pruža lažan osjećaj da nismo izloženi. Međutim, iako je virtualni razgovor prema svojoj prirodi sličan razgovoru licem u lice, njegovi su domet i trajanje znatno širi i duži te mogu imati nesagledive posljedice.

O šefu – sve najbolje

Neka netaktična primjedba, nepromišljena izjava, nezgodna fotografija mogu se godinama poslije vući po internetu i naštetiti upravo onda kad vam to najmanje treba. U mnogim je kompanijama uobičajeno provjeravati kandidate za posao i na društvenim mrežama. Često se događa da kandidati koji su se prema prijavi činili prihvatljivima otpadnu zbog neprimjerenih fotografija ili tekstova na Facebooku, forumima ili u blogovima.

Mnogi korisnici, naime, pogrešno vjeruju da su njihove aktivnosti na društvenim mrežama privatna stvar. Na internetu, naime, ništa nije privatno. Zato uvijek triput promislite prije nego što pritisnete tipku ‘objavi’. Kako se, dakle, koristiti društvenim mrežama, a ostati, kako se to po starinski kaže, pristojan? Čim se prijavite na neku od tih mreža, vidljivi ste za ostale članove. Zato biste trebali paziti da se primjereno predstavite i pažljivo izradite svoj profil. Fotografije uz profil trebaju biti novijeg datuma.

Na poslovnoj društvenoj mreži predstavljate se, naravno, profesionalno, kao što to činite i inače u poslovnom životu. Stavite samo profesionalnu fotografiju koja vas prikazuje u poslovnoj odjeći, a u predstavljanju sebe stavite naglasak na profesionalnu karijeru, kvalifikacije i stručno znanje. Kontakte birajte prema stručnim i profesionalnim kriterijima. Privatne teme nemaju tu što tražiti.

Reklama

Privatne prijatelje s kojima vas poslovno ništa ne povezuje ne biste trebali uključivati u svoju poslovnu mrežu.

Na privatnu mrežu stavit ćete privatnu fotografiju i ondje možete slobodnije pisati o svojim interesima, hobijima ili drugim aktivnostima u slobodno vrijeme, a zanemariti poslovne teme. U načelu, na toj mreži možete svakoga dodati kao ‘prijatelja’ bez obzira na to odakle ga poznajete, ali nemojte misliti da ostali korisnici ne mogu povezati oba vaša profila (na poslovnoj i privatnoj mreži) kako bi stekli ukupnu sliku o vama. Zato je apsolutno zabranjeno na internetu pisati negativno o svom poslodavcu ili poslovnom partneru.

O ličnim problemima u vezi sa zdravljem, s partnerom/partnericom, svojom djecom u pubertetu ili drugim porodičnim problemima nećete vjerojatno razgovarati sa svakim koga sretnete na ulici. Takve teme takođe ne spadaju na internet.  Vidljivost svojih poruka i komentara ograničite na krug onih koje ste isključivo potvrdili kao prijatelje. Zato provjerite kakve su postavke privatnosti na vašoj društvenoj mreži.

Ako su vaši klijenti ili šef na istoj privatnoj mreži kao vi, radije ne postavljajte zahtjev za prijateljstvo. Ako bi ga iz posve razumljivih razloga odbili, za vas bi to mogla biti neugodna situacija koju lako možete izbjeći tako da uopšte ne pošaljete zahtjev.

Uvijek s mjerom

Prijatelji na Facebooku nisu prijatelji u smislu u kojem inače razumijemo tu riječ i zato ne biste trebali partnerima na mreži previše toga otkrivati o sebi, a ne trebate ni previše očekivati od njih. S kime ćete se virtualno povezati, vaša je privatna odluka. Zahtjeve čudaka ili osoba koje su vam nesimpatične i za koje niste zainteresirani smijete slobodno odbiti.  ‘Mrtve’ kontakte s kojima uopće ne razmjenjujete poruke možete obrisati i bez obavijesti. Smisao mreže nije skupljanje kontakata, nego aktivno održavanje veza.
Budite suzdržani sa šaljivim porukama. Naravno da možete povremeno poslati neku karikaturu ili poveznicu na šaljivi filmić na YouTubeu, ali ne svaki dan dvije, osim ako želite živcirati svoje prijatelje. Pripazite i da navodno šaljivim sadržajima ne povrijedite primatelje drugih vjerskih, političkih ili svjetonazorskih opredjeljenja. Pazite i na to da komunicirate bez obezvrjeđivanja i vrijeđanja. Morate moći pogledati u oči svakom od svojih prijatelja s mreže kad ga sretnete u stvarnome životu.

Reklama

Vrijedi poslovna hijerarhija

Na poslovne mreže i u blogove trebali biste stavljati samo kvalitetne sadržaje kao što su npr. recenzije knjiga, vijesti iz struke, rezultati istraživanja. Smijete pisati i o vlastitim projektima, rezultatima i ponudama – sve dok je to s mjerom i ne pretvori se u prekomjerno veličanje sebe. S druge strane, pristojno je na vijesti u društvenim medijima odgovoriti u primjerenom roku, najkasnije za 48 sati. To može izazvati pritisak (razlog više da ne budete na previše društvenih mreža).

Naravno da je e-pošta ili čavrljanje neformalnije od klasičnih pisama, a upravo kod privatnih poruka na internetu uobičajeno je, odnosno dopušteno, pisati govornim jezikom. Emotikoni, npr. smiješci, korisni su da prenese poruku između redaka; pokrate poput ‘OMG’ dopuštene su tinejdžerima, no kod imalo ozbiljnijih ljudi baš i ne, a pogotovo ne na poslovnim mrežama.

Na poslovnim mrežama isto je tako pogrešno oslovljavanje s ‘ti’ nepoznatih osoba. Ondje se treba držati jednakih običaja kao i u poslovnom životu. Viši po hijerarhiji nudi nižem da prijeđu na ti (klijenti se smatraju višima u hijerarhiji), među ravnopravnim kolegama stariji nudi prelazak na ‘ti’ mlađemu. I za pozdrav na društvenim mrežama trebate imati vremena. Skraćenica ‘Lp’ ne smatra se pristojnom. Poruka puna zatipaka, pravopisnih grešaka i nepotpunih rečenica ne ostavlja dobar utisak ni na privatnoj internetskoj mreži. Kad pišete o kompaniji u kojoj radite, pišite samo pozitivno, ali budite iskreni. O njenim internim problemima, poslovnim tajnama, strateškim raspravama ili kancelarijskim tračevima nećete raspredati na internetu.

 

Izvor: Obiljka

Reklama

BIZLIFE

Najmlađi samoostavareni milijarder

Objavljeno

 

Štednja

Ako niste dosad čuli za Ostina Rasela, to je potpuno razumljivo. (više…)

Nastavite čitati

KARIJERA

Korisni savjeti ljudi koji su uspješni u svom poslu

Objavljeno

 

Ljudi koji su uspjeli da pokrenu sopstveni biznis i da budu uspešni u tome što rade izdvajaju neke od savjeta kojim su se vodili u svojoj karijeri. (više…)

Nastavite čitati

BIZLIFE

Vještine koje su potrebne za svako radno mjesto

Vjerojatno ste i sami čitali oglas za neko radno mjesto i pomislili kako su zahtjevi koji se pojavljuju previsoki. Teško je pronaći posao, a svaki oglas za bilo kakvo radno mjesto traži bezbroj kvalifikacija.

Objavljeno

 

Čini vam se čudno, ali promijenilo se tržište, opis poslova, razvojem tehnologije kao i globalnog tržišta postalo je za mnoge poslove neophodno poznavanje stranih jezika, rad na računalu, prilagodljivost, organiziranost, timski rad i komunikativnost… (više…)

Nastavite čitati

U trendu