PRIVREDA
Popović: Izgradnja auto-puta prema Srbiji prioritet svih prioriteta
Ministar saobraćaja i veza Republike Srpske Đorđe Popović izjavio je da će izbor najpovoljnijeg ponuđača za finansiranje, projektovanje i izgradnju dionice auto-puta od Johovca, preko Vukosavlja, Brčkog i Bijeljine do Rače, odnosno povezivanje Banjaluke i Beograda biti prioritet svih prioriteta.
Popović je istakao da će nakon izbora izvođača sama izgradnja biti nešto što spada u rutinske procedure.
„Mnogo je duži period koji je neophodan da se urade sve pripremne aktivnosti da se izabere izvođač. Kada se sa njim potpišu odgovarajući ugovori, onda izgradnja ide dobro. Ono sa čime možemo biti zadovoljni jeste da smo na dionici od Rače do Bijeljine, dugoj oko 17 kilometera, faktički već završili eksproprijaciju“, rekao je Popović.
Prema njegovim riječima, eksproprijacija se ubrzanom dinamikom odvija i na drugoj dionici od Bijeljine do granice sa Brčko distriktom, a u toku su aktivnosti Republičke uprave za geodetske i imovinsko-pravne poslove na dionici od Vukosavlja do zapadne granice Brčko distrikta.
Popović je naglasio da se intenzivno radi na dionici koridora „Pet ce“, od Johovca do Rudanke, čija će izgradnja biti završena u skladu sa planom.
„Takođe, očekujemo da u ovoj godini bude izabran i izvođač za izgradnju obilaznice oko Doboja, odnosno dionice auto-puta koja Rudanku povezuje sa Putnikovim brdom i dalje sa Federacijom BiH“, rekao je Popović.
Popović je naglasio da ništa manje značajan nije ni projekat povezivanja auto-putem Banjaluke i Prijedora do Novog Grada, te izgradnje brzog puta od Prijedora do Kozarske Dubice, koji bi povezao Banjaluku sa granicom i dalje sa koridorom 10 kroz Hrvatsku.
„Koncesionar je u prethodnom periodu značajno kasnio iz razloga što se tražilo najkvalitetnije rješenje koje će najmanje zadirati u imovinska prava određenih povratičkih kategorija na lokalitetu gdje treba da prolazi trasa auto-puta. Tu je uložen značajan napor, postignut je napredak i već na narednoj sjednici parlamenta Srpske očekujemo da na usvajanje dođe plan parcelacije i pratećih dokumenata kako je to predviđeno samim ugovorom“, objasnio je Popović.
Nakon toga, dodao je Popović, može se pristupiti i realizaciji jedine obaveze Republike Srpske u tom projektu, a to je stavljanje na raspolaganje zemljišta za izgradnju auto-puta Banjaluka-Prijedor.
Vlada polaže velike nade u proces restrukturisanja ŽRS
Govoreći o „Željeznicama Republike Srpske“, Popović je istakao da Vlada polaže velike nade u sam proces restrukturisanja ovog preduzeća, nakon čega bi ovo preduzeće u budućnosti moglo biti privlačno za potencijalne strane investitore.
„Vlada Republike Srpske dala je saglasnost da se ‘Željeznice’ ubuduće organizuju kao holding. To je jedan složeniji oblik organizovanja preduzeća, ali je procijenjeno da će ovaj oblik imati daleko najveće benefite kada je riječ o upravljačkom i računovodstvenom razdvajanju firmi unutar `Željeznica`“, napomenuo je Popović.
Ono što se traži prema direktivama Evropske unije, kaže Popović, jeste da se jasno razdvoje operacije od infrastrukture, kao i eventualni profitni centri koji su sada svi u jednom vertikalno integrisanom preduzeću.
„Željeznice“ su, navodi Popović, trenutno organizovane po modelu vertikalno integrisanog preduzeća, što u prošlosti nije dalo dobre rezultate.
„Smatramo da će holding kao oblik organizovanja pomoći da se razdvoje kako upravljačke tako i računovodstvene cjeline. To će pomoći i u tome na čemu se veoma insistira kroz evropske direktive, a to je da se spriječi prelivanje subvencija“, pojasnio je Popović.
Prema njegovim riječima, svugdje u Evropi subvencioniše se putnički saobraćaj, ali ono što se traži u skladu sa direktivama EU jeste da ne može dolaziti do prelivanja subvencija iz putničkog u kargo saobraćaj.
„Cilj kojem stremimo je da se kroz organizaciju ‘Željeznica’ kao holdinga, odnosno zavisnih preduzeća, postignu efekti i da u perspektivi ova holding kompanija postane privlačna i za potencijalne strane investitore“, naglasio je Popović.
Kad je riječ o vazdušnom saobraćaju, Popović je naveo da su u ovom sektoru najizraženije posljedica pandemije virusa korona.
„Osjetan je ogroman pad prihoda ‘Aerodroma Banjaluka’. Naravno, Vlada Srpske subvencioniše ‘Aerodrom’ da ovim teškim trenucima ne bi poklekao u potpunosti. Saobraćaj se odvija u minimalnom obimu i nadamo se da će se stvari uskoro promijeniti na bolje“, rekao je Popović.
Ministar Popović je istakao da su veliki planovi kada je riječ o razvoju „Aerodroma Republike Srpske“.
„Republika Srpska je svjesna značaja Aerodroma u Banjaluci i njegovog daljeg modernizovanja i razvoja. Smatramo da je neophodno ulagati kako u modernizaciju aerodromskih površina, tako i u izgradnju određenih prostora, koji će služiti za bolje funkcionisanje kargo i putičkog saobraćaja. Tu se već određene aktivnosti i sprovode“, dodao je Popović.
Govoreći o izgradnji aerodroma u Trebinju, Popović je naglasio da su već sprovedene mnoge aktivnosti, počevši od deminiranja terena i pripremi lokacije koju sprovodi Republička uprava za geodetske i imovinsko-pravne poslove.
„Očekujemo da će sama izgradnja početi u rano proljeće, imamo takva obećanja iz Srbije. Aerodrom u Trebinju će pokazati svu svoju opravdanost i pokazaće da nisu bili u pravu svi oni koji su ga osporavali. Aerodrom će privući značajan dio vazdušnog saobraćaja zbog prednosti koje će pružati“, naglasio je Popović.
Preuzeto: Nezavisne novine
PRIVREDA
Zaduženost Republike Srpske gotovo dvostruko veća od FBiH
Prvo zaduženje u ovoj godini Vlada Republike Srpske planira već ove sedmice. Zakazana je aukcija šestomjesečnih trezorskih zapisa na Banjalučkoj berzi, putem koje se RS planira zadužiti 10 miliona KM.
Podsjetimo da je Narodna skupština RS krajem prošle godine usvojila odluke o dugoročnom i kratkoročnom zaduženju RS za 2024. godinu kojima je predviđeno da se taj entitet može zadužiti iznosom do 1,2 milijarde KM.
Najavljeno je da će 87. aukcija trezorskih zapisa RS biti održana 25. januara na Banjalučkoj berzi. Planirani iznos emisije je 10 miliona KM sa rokom dospijeća šest mjeseci. Biće to prvo ovogodišnje zaduženje RS.
Maksimalan iznos kratkoročnog duga prema odluci koja je usvojena krajem godine ne može biti veće od 337 miliona KM u ovoj godini, a dugoročno maksimalno 951 milion KM.
Sredstva pribavljena dugoročnim zaduživanjem biće upotrijebljena u skladu sa Zakonom o zaduživanju, dugu i garancijama RS za finansiranje kapitalnih investicija, refinansiranje ukupnog duga ili dijela duga RS, plaćanje uslovnih obaveza po osnovu garancija RS te za finansiranje budžetskog deficita u slučajevima kada Ministarstvo finansija procijeni da će planirani rashodi biti veći od iznosa planiranih prihoda, naveli su iz Vlade.
Ukupan javni dug RS je oko 6,2 milijarde KM što je oko 40 posto BDP-a i vlast ovog entiteta tvrdi da RS nema problema sa otplatom te da je zaduženost na istorijskom minimumu. Opozicija je stava da se i u ovoj godini nastavlja politika neosmišljenog zaduživanja kojima se krpe rupe u budžetu.
– Neosmiljeno zaduživanje kao što je neosmiljeno bez osnovnih ekonomskih parametara, recimo, podići minimalnu platu u RS. To je vjestačka priča koja služi za jednokratnu upotrebu i zadovoljenje političkih mjera koje služe samo za izbornu priču – smatra Milan Miličević, predsjednik SDS-a.
– To zaista zvuči mnogo, ovako kada razmišljate, ali to je opet u okvirima onih normalnih zaduženja BDP-a i dugoročno – kaže Anja Ljubojević, potpredsjednica NSRS.
Zbog priča o sankcijama, podsjeća nas sagovornik, nije isključeno da se Vlada kada je riječ o zaduženju na međunarodnom tržištu okrene dalekoistočnim zemljama.
– Zaduženje koje mora da obavi RS nije ozbiljan iznos ni za jednu berzu, tako da je samo pitanje koliko je politička situacija stabilna u smislu investitora koji bi pozajmili taj novac za obveznice, mada je kamata koja je određena vrlo atraktivna i vjerujem da će biti lako naći investitore – ističe ekonomski analitičar Zoran Pavlović.
Ukupan javni dug FBiH je oko 6,4 milijarde KM i veći je za oko 200 miliona KM u odnosu na RS. No, gledano u odnosu na BDP zaduženost RS je gotovo dvostruko veća u odnosu na drugi entitet.
BHRT
PRIVREDA
Odobrena akvizicija: Britanci vlasnici Mtel-ove firme „Sky Towers Infrastucture“
Konkurencijsko vijeće Bosne i Hercegovine dopustilo je koncentraciju na tržištu iznajmljivanja telekomunikacijskih tornjeva, odnosno, tržištu pružanja prostora na tornjevima za instalaciju infrastrukture elektronskih komunikacijskih mreža na području Bosne i Hercegovine.
Drugim riječima, Vijeće je odobrilo prodaju Mtelove firme Sky Towers Infrastucture međunarodnom gigantu Actis EU Menagement S à.r.l. Luksemburg, izvještava BiznisInfo.ba.
Kako smo ranije pisali, kompanija Actis, vodeći globalni investitor u održivu infrastrukturu sa sjedištem u Londonu, preuzima veliku mrežu telekomunikacionih stubova u Bosni i Hercegovini koja je pripadala firmi Mtel, odnosno Telekomu Srbija.
Odlukom Konkurencijskog vijeća otklonjena je prepreka za ovu veliku akviziciju.
Kako smo ranije pisali, Telekom Srbija Grupa osnovala je Sky Towers Infrastructure u Srbiji, Crnoj Gori i BiH na koje je prenijela vlasništvo nad antenskim stubovima, kao i nad poslovima njihove izgradnje i održavanja. Sky Towers Infrastructure tako je postao vlasnik antenskih stubova i ostale pasivne telekomunikacione infrastrukture.
Prošlog mjeseca smo objavili da Telekom Srbija sprema prodaju ove infrastrukture, i to ukupno 1.827 ovih stubova, od kojih se 995 nalazi u Srbiji, 725 u Bosni i Hercegovini i 107 u u Crnoj Gori.
Telekom Srbije posljednjih godina se agresivno širio u cijelom regionu, uključujući BiH, ali je ujedno drastično uvećao dugove. Iz kompanije su kasnije rekli da se prodaju stubovi, ali ne i oprema za telekomunikacije povezana sa njima, kao što su bazne stanice.
Telekom će i dalje ostati korisnik tih stubova u svojstvu zakupca, a njihovom prodajom će prikupiti značajna sredstva.
PRIVREDA
Nakon 44 godine gasi se proizvodnja u Prevent FAD-u
Prevent grupacija odlučila je da ugasi proizvodnju u kompaniji Prevent FAD Jelah i otpusti radnike.
Kako je kazao predsjednik sindikata Prevent FAD-a Enes Roša, firma gasi proizvodnju nakon 44 godine rada, a 59 radnika ostaće bez posla.
Otkaze je već dobilo 35 radnika, a preostala 24 su iz zaštićenih kategorija kojima uprava takođe namjerava dati otkaz.
Prema navodima Roše, iz kompanije su kao razlog za gašenje naveli da proizvodni program nije profitabilan, mada je kompanija ostvarila prošle godine dobit od 2,6 mil KM. Navodno, kompanija planira mašine iz Jelaha izmjestiti u Željezaru Ilijaš.
Povodom odluke o gašenju proizvodnje i otkazima, radnici su protestvovali pred Upravom Preventa u Sarajevu tražeći da im minimalne zakonske otpremnine koje je ponudila Uprava budu uvećane.
Iz Prevent grupacije nisu se oglašavali ovim povodom.
Prevent FAD bio je poznat kao proizvođač kočionih diskova koje je izvozio na tržište EU za direktnu ugradnju u vozila VW grupacije.
Prevent je nedavno zatvorio fabriku u Bužimu u kojoj je bez posla ostalo 70 radnika.
-
NEKRETNINE2 meseca prije
Počela izgradnja novog stambenog objekta „Bregovi“ u Trebinju
-
TELEKOMUNIKACIJE8 meseci prije
Novi pad dionica Mtela, vrijednost kompanije dugo nije bila niža
-
BIZNIS1 godina prije
Rodoljub Drašković odustaje od investicija u Trebinju
-
TEHNOLOGIJA1 godina prije
Izvoz IT sektora BiH premašio pola milijarde KM
-
NOVOSTI8 meseci prije
Prag za PDV se diže na 100.000 KM, neophodan zahtjev za izlazak iz sistema
-
INVESTICIJE7 meseci prije
Castellina Srpska preuzela 29,9 posto akcija Napretka
-
FINANSIJE5 meseci prije
Vlada RS donijela odluku: Minimalac će biti 900 KM
-
FINANSIJE5 meseci prije
Mtel izašao iz vlasništva svoje firme u BiH, sprema se ulazak Britanaca