Connect with us

PRIVREDA

Korona odvezla pola prihoda prevoznicima u Srpskoj

Objavljeno

 


Preduzeća za prevoz putnika u Srpskoj i dalje su pod strahovitim udarom krize, na šta ukazuje i podatak da su im prihodi u ovoj godini pali i do 50 odsto u odnosu na isti period 2020.

Koliko je situacija izazvana pandemijom virusa korona pogodila ovu branšu, svjedoče i prevoznici, koji kažu da se bilježe slučajevi da u autobusima bude samo vozač ili jedan-dva putnika.

„Nezavisne“ su u posjedu analiza koje je uradilo nekoliko firmi iz ove branše, a koji pokazuju da se pad prihoda u prosjeku kreće od 30 do 50 odsto. Da nevolja bude veća, pred rukovodstvima ovih preduzeća našao se novi izazov – poskupljenje goriva.

„Troškovi ovih preduzeća su vraćeni uglavnom na isti nivo kao prošle godine, ako nisu i veći jer je osjetan rast cijena nafte i cijena rezervnih dijelova. Osjetan je i rast ostalih troškova poslovanja u odnosu na prethodni period“, rekao je za „Nezavisne novine“ Dejan Mijić, predsjednik Udruženja poslodavaca saobraćaja i veza Republike Srpske.

Prema njegovim riječima, najgore stanje je u većim lokalnim zajednicama, poput Banjaluke, gdje grad određuje broj vozila i linija koje se moraju voziti. Putnika je, ističe, veoma malo, a poslije 18 sati ih gotovo i nema.

„U Banjaluci su i najveći prevoznici, s najvećim brojem radnika, i trenutno trpe najveće gubitke, pored preduzeća koja se bave isključivo međunarodnim saobraćajem“, naveo je Mijić.

Reklama

Preduzećima koja se bave međunarodnom saobraćajem, kako kažu prevoznici, veliki problem predstavlja i ogroman broj divljih kombi prevoznika koji i ovako mali broj putnika prevoze u malim vozilima, uzimajući tako od legalnih prevoznika i posljednju šansu da ostvare neki prihod.

„Nadamo se da će Vlada RS kao i do sada prepoznati značaj putničkog saobraćaja u očuvanju privrednog i društvenog života u RS i odobriti za prva tri mjeseca 2021. godine pomoć u vidu poreza i doprinosa na isplaćene plate za sve prevoznike u putničkom saobraćaju, a za prevoznike u međunarodnom putničkom saobraćaju pored toga makar i jednu bruto platu za mart“, poručuju iz Udruženja poslodavaca saobraćaja i veza Republike Srpske.

Momčilo Sladoje, direktor „Centrotransa“ Istočno Sarajevo, govoreći o problemima s kojim se bori ova branša, ističe da je broj putnika smanjen, a osim toga, na snazi su i mjere u gradskom prevozu. I treće, kako je naveo, redukovali su i redove vožnje.

„Prema mojim procjenama, imali smo oko deset odsto polazaka sa dva, jednim ili nijednim putnikom. Dakle, u vozilu je bio sam vozač. Ili, recimo, na liniji Sarajevo – Trebinje, imate putnika do Foče, a od Foče do Gacka nijednog. Ili, u povratku iz Trebinja, sam vozač dođe do Gacka ili do Foče“, rekao je Sladoje za „Nezavisne novine“.

Podsjetimo, prije nekoliko sedmica je Unija udruženja poslodavaca RS pisala premijeru Srpske Radovanu Viškoviću, a u dopisu su mu se obratili s prijedlogom za novi paket pomoći prevoznicima u drumskom prevozu putnika.

Nezavisne novine

Reklama

PRIVREDA

Zaduženost Republike Srpske gotovo dvostruko veća od FBiH

Objavljeno

 

Od

Prvo zaduženje u ovoj godini Vlada Republike Srpske planira već ove sedmice. Zakazana je aukcija šestomjesečnih trezorskih zapisa na Banjalučkoj berzi, putem koje se RS planira zadužiti 10 miliona KM.

Podsjetimo da je Narodna skupština RS krajem prošle godine usvojila odluke o dugoročnom i kratkoročnom zaduženju RS za 2024. godinu kojima je predviđeno da se taj entitet može zadužiti iznosom do 1,2 milijarde KM.

Najavljeno je da će 87. aukcija trezorskih zapisa RS biti održana 25. januara na Banjalučkoj berzi. Planirani iznos emisije je 10 miliona KM sa rokom dospijeća šest mjeseci. Biće to prvo ovogodišnje zaduženje RS.

Maksimalan iznos kratkoročnog duga prema odluci koja je usvojena krajem godine ne može biti veće od 337 miliona KM u ovoj godini, a dugoročno maksimalno 951 milion KM.

Sredstva pribavljena dugoročnim zaduživanjem biće upotrijebljena u skladu sa Zakonom o zaduživanju, dugu i garancijama RS za finansiranje kapitalnih investicija, refinansiranje ukupnog duga ili dijela duga RS, plaćanje uslovnih obaveza po osnovu garancija RS te za finansiranje budžetskog deficita u slučajevima kada Ministarstvo finansija procijeni da će planirani rashodi biti veći od iznosa planiranih prihoda, naveli su iz Vlade.

Ukupan javni dug RS je oko 6,2 milijarde KM što je oko 40 posto BDP-a i vlast ovog entiteta tvrdi da RS nema problema sa otplatom te da je zaduženost na istorijskom minimumu. Opozicija je stava da se i u ovoj godini nastavlja politika neosmišljenog zaduživanja kojima se krpe rupe u budžetu.

Reklama

Neosmiljeno zaduživanje kao što je neosmiljeno bez osnovnih ekonomskih parametara, recimo, podići minimalnu platu u RS. To je vjestačka priča koja služi za jednokratnu upotrebu i zadovoljenje političkih mjera koje služe samo za izbornu priču – smatra Milan Miličević, predsjednik SDS-a.

To zaista zvuči mnogo, ovako kada razmišljate, ali to je opet u okvirima onih normalnih zaduženja BDP-a i dugoročno – kaže Anja Ljubojević, potpredsjednica NSRS.

Zbog priča o sankcijama, podsjeća nas sagovornik, nije isključeno da se Vlada kada je riječ o zaduženju na međunarodnom tržištu okrene dalekoistočnim zemljama.

Zaduženje koje mora da obavi RS nije ozbiljan iznos ni za jednu berzu, tako da je samo pitanje koliko je politička situacija stabilna u smislu investitora koji bi pozajmili taj novac za obveznice, mada je kamata koja je određena vrlo atraktivna i vjerujem da će biti lako naći investitore – ističe ekonomski analitičar Zoran Pavlović.

Ukupan javni dug FBiH je oko 6,4 milijarde KM i veći je za oko 200 miliona KM u odnosu na RS. No, gledano u odnosu na BDP zaduženost RS je gotovo dvostruko veća u odnosu na drugi entitet.

BHRT

Reklama
Nastavite čitati

PRIVREDA

Odobrena akvizicija: Britanci vlasnici Mtel-ove firme „Sky Towers Infrastucture“

Objavljeno

 

Od

Konkurencijsko vijeće Bosne i Hercegovine dopustilo je koncentraciju na tržištu iznajmljivanja telekomunikacijskih tornjeva, odnosno, tržištu pružanja prostora na tornjevima za instalaciju infrastrukture elektronskih komunikacijskih mreža na području Bosne i Hercegovine.

Drugim riječima, Vijeće je odobrilo prodaju Mtelove firme Sky Towers Infrastucture međunarodnom gigantu Actis EU Menagement S à.r.l. Luksemburg, izvještava BiznisInfo.ba.

Kako smo ranije pisali, kompanija Actis, vodeći globalni investitor u održivu infrastrukturu sa sjedištem u Londonu, preuzima veliku mrežu telekomunikacionih stubova u Bosni i Hercegovini koja je pripadala firmi Mtel, odnosno Telekomu Srbija.

Odlukom Konkurencijskog vijeća otklonjena je prepreka za ovu veliku akviziciju.

Kako smo ranije pisali, Telekom Srbija Grupa osnovala je Sky Towers Infrastructure u Srbiji, Crnoj Gori i BiH na koje je prenijela vlasništvo nad antenskim stubovima, kao i nad poslovima njihove izgradnje i održavanja. Sky Towers Infrastructure tako je postao vlasnik antenskih stubova i ostale pasivne telekomunikacione infrastrukture.

Prošlog mjeseca smo objavili da Telekom Srbija sprema prodaju ove infrastrukture, i to ukupno 1.827 ovih stubova, od kojih se 995 nalazi u Srbiji, 725 u Bosni i Hercegovini i 107 u u Crnoj Gori.

Reklama

Telekom Srbije posljednjih godina se agresivno širio u cijelom regionu, uključujući BiH, ali je ujedno drastično uvećao dugove. Iz kompanije su kasnije rekli da se prodaju stubovi, ali ne i oprema za telekomunikacije povezana sa njima, kao što su bazne stanice.

Telekom će i dalje ostati korisnik tih stubova u svojstvu zakupca, a njihovom prodajom će prikupiti značajna sredstva.

BiznisInfo.ba

Nastavite čitati

PRIVREDA

Nakon 44 godine gasi se proizvodnja u Prevent FAD-u

Objavljeno

 

Od

Prevent grupacija odlučila je da ugasi proizvodnju u kompaniji Prevent FAD Jelah i otpusti radnike.

Kako je kazao predsjednik sindikata Prevent FAD-a Enes Roša, firma gasi proizvodnju nakon 44 godine rada, a 59 radnika ostaće bez posla.

Otkaze je već dobilo 35 radnika, a preostala 24 su iz zaštićenih kategorija kojima uprava takođe namjerava dati otkaz.

Prema navodima Roše, iz kompanije su kao razlog za gašenje naveli da proizvodni program nije profitabilan, mada je kompanija ostvarila prošle godine dobit od 2,6 mil KM. Navodno, kompanija planira mašine iz Jelaha izmjestiti u Željezaru Ilijaš.

Povodom odluke o gašenju proizvodnje i otkazima, radnici su protestvovali pred Upravom Preventa u Sarajevu tražeći da im minimalne zakonske otpremnine koje je ponudila Uprava budu uvećane.

Iz Prevent grupacije nisu se oglašavali ovim povodom.

Reklama

Prevent FAD bio je poznat kao proizvođač kočionih diskova koje je izvozio na tržište EU za direktnu ugradnju u vozila VW grupacije.

Prevent je nedavno zatvorio fabriku u Bužimu u kojoj je bez posla ostalo 70 radnika.

eKapija

Nastavite čitati

U trendu