Connect with us

PRIVREDA

Novi fiskalni sistem: Svaka transakcija biće u realnom vremenu

Objavljeno

 


Suzbijanje sive ekonomije i rasterećenje Poreske uprave dvije su osnovne najave za koje Vlada RS, kao predlagač novog zakona o fiskalizaciji, tvrdi da će poboljšati prikupljanje poreza.

Zakon bi, inače, trebalo da bude usvojen tokom mjeseca, nakon što bude zakazana sljedeća sjednica Narodne skupštine RS.

Što se tiče smanjenja sive ekonomije, ističu da će se to postići digitalizacijom i uvezivanjem svih obveznika sa serverima u stvarnom vremenu, odnosno prikazivanjem naplate poreza u trenutku obavljanja samih transakcija. Rasterećenje Poreske uprave bi se postiglo, kako tvrde, kroz uvođenje operatora fiskalnog sistema, odnosno ovlašćivanjem spoljnog saradnika koji bi nadgledao cijeli sistem. Ovo rješenje, kako kažu u Vladi RS, postoji u čitavom nizu evropskih zemalja, a suština je da je za rad ovakvih sistema potrebna visoko informatički obučena radna snaga, a koja nedostaje u javnim službama.

„Ključno pitanje na koje je ovakvim rješenjem dat odgovor bilo je kako da se rastereti Poreska uprava RS od svih onih operativno-tehničkih pitanja koja su veoma zahtjevna i podrazumijevaju kadrovske kapacitete koje je u državnoj upravi gotovo nemoguće obezbijediti u današnje vrijeme s obzirom na nemogućnosti da se spriječi odliv informatičkog i inženjerskog kadra. Sve više zemalja se i odlučuje na uspostavljanje operatera fiskalnog sistema koji se brine o svim aspektima fiskalizacije na strani poreskog obveznika. To podrazumijeva horizontalno upravljanje i nadgledanje, čime se rasterećuje Poreska uprava i omogućava se da izvršava svoje primarne obaveze bez zastoja, poput utvrđivanja, kontrole i naplate poreskih obaveza“, kažu u Vladi RS.

U Poreskoj upravi za „Nezavisne“ kažu da će se o ovom zakonu oglasiti nakon što vide konačan usvojeni tekst, a da se time sada u fazi izrade i predlaganja bavi Ministarstvo finansija.

Dragana Kokot, sekretarica Privredne komore RS, za Nezavisne kaže da poslovnu zajednicu najviše zanima na koji način će se urediti podzakonski akti koji će regulisati nekoliko aspekata, od prelaznog perioda, pa do definisanja ko će biti oslobođen fiskalizacije.

Reklama

Što se tiče prelaznog perioda, Kokotova kaže da se poslovnoj zajednici mora ostaviti vremena da se novi sistem uspostavi i uhoda, posebno kada je u pitanju korištenje novih tehnologija.

„Nas najviše zanimaju podzakonska akta koja su predviđena da se donesu u roku od šest mjeseci. Jako nam je bitno da budemo upoznati s aktima koji se odnose na dinamiku fiskalizacije. A to znači kako i u kom obimu i rokovima će obveznici biti uključeni u novi sistem, jer je nemoguće očekivati da će svi preko noći moći preći na novi sistem“, kaže ona.

Što se tiče definisanja oslobađanja od fiskalizacije, naglasila je da imaju obećanje Ministarstva finansija da će biti uključeni tokom izrade tih rješenja, kako bi dali njihov input.

U praksi će se, kako ističe, najviše promijeniti način na koji će se pratiti transakcije.

„Zakon predviđa prijavu transakciju u pravnom prometu u realnom vremenu, a to zahtijeva nove tehnologije koje sama Poreska uprava mora nabaviti – od servera do tih sistema, jer će se svi računi prikazivati u momentu kada se dešavaju transakcije“, kaže ona. Dodaje i da zakon predviđa rok do pet dana za naknadno ubacivanje podataka u slučaju da u trenutku transakcije ne postoji internet veza.

Naglašava da obveznici ne bi trebalo da imaju dodatne troškove zbog uvođenja sistema, jer je Vlada predvidjela početna sredstva od 50 miliona maraka.

Reklama

Nezavisne novine

PRIVREDA

Čapljinski preduzetnici traže coworking prostor po uzoru na Trebinje i Mostar

Objavljeno

 

Od

Čapljina, kao i mnogi manji gradovi, još uvijek nema coworking prostor koji bi privukao digitalne nomade, samostalne profesionalce i sve one kojima je potreban radni prostor s kvalitetnim uvjetima.

Inicijative poput coworking prostora, iako prisutne u većim gradovima, i dalje su rijetke u manjim sredinama poput Čapljine, koja ima potencijal za privlačenje nove generacije radnika, ali nedostaju potrebna ulaganja i podrška.

Jedan od rijetkih primjera coworking prostora u Hercegovini jest CodeHub Mostar, koji je pokrenuo Intera Tehnološki Park s ciljem stvaranja profesionalnog okruženja za rad, povezivanje i usavršavanje.

Ovaj coworking prostor pokazao se uspješnim i privlačnim za freelance stručnjake, poduzetnike te digitalne nomade, a ponudio je sve što jedan moderan radni prostor mora imati – brz internet, kvalitetne radne stolove, ugodnu radnu atmosferu i priliku za umrežavanje, piše Čapljinski portal.

Benefiti coworking prostora

Coworking prostori poput CodeHuba nude brojne prednosti koje bi mogle unaprijediti poslovnu klimu u manjim gradovima kao što je Čapljina.

Prvo, oni pružaju brz internet i tehnološki opremljen prostor, što je ključan preduvjet za suvremeni način rada.

Reklama

U coworking prostoru, radnici su okruženi sličnim profesionalcima, što potiče produktivnost i radnu atmosferu koju je teško postići u kućnom okruženju.

Dodatna prednost coworkinga je umrežavanje i stvaranje novih poslovnih veza. Rad u zajedničkom prostoru omogućava razmjenu ideja, kontakata i suradnji, čime coworking prostor postaje inkubator novih poslovnih inicijativa.

Također, prisutnost digitalnih nomada u coworking prostorima doprinosi raznolikosti i širenju znanja, što obogaćuje lokalnu zajednicu i otvara vrata novim projektima.

Potencijal za Čapljinu

Unatoč rastućoj popularnosti coworking prostora, manji gradovi poput Čapljine ostaju zapostavljeni, iako bi upravo takvi prostori mogli privući novu generaciju radnika koji ne ovise o stalnom mjestu boravka.

Coworking prostor u Čapljini ne samo da bi obogatio lokalnu poslovnu scenu, već bi stvorio preduvjete za rast zajednice digitalnih nomada, poduzetnika i kreativaca.

Primjer mostarskog CodeHuba pokazuje da coworking prostori mogu uspješno djelovati i u regijama koje nisu urbani centri, ali zahtijeva podršku i ulaganja koja će omogućiti dugoročnu održivost ovakvih inicijativa.

Reklama

Ulaganje u coworking prostor u Čapljini moglo bi postati ključan korak prema stvaranju napredne poslovne klime, privlačenju novih profesionalaca te razvoja poslovnih veza koje bi mogle potaknuti nove projekte i lokalnu ekonomiju.

Nastavite čitati

PRIVREDA

VIDEO / Jedan dan u Lasti – kako se proizvode najukusniji keksi?

Objavljeno

 

Od

Tvornica keksa i vafla “Lasta“ Čapljina pokrenula je ponovno proizvodnju nakon što ju je preuzeo privrednik Petar Čorluka, vlasnik Violete.

Tvornica radi “punom parom“ i proizvodi kekse koji su zauzeli police trgovina širom regije.

Lasta je zaposlila i veliki broj radnika, što je veliki plus za lokalnu privredu.

Kako se proizvode keksi i kako izgleda jedan dan u Lasti, pogledajte u video prilogu.

Nastavite čitati

PRIVREDA

„Invictus“ otpušta radnike

Objavljeno

 

Od

 Kompanija „Invictus Technology Group” iz Banjaluke, osnovana nakon što je “Infinity International Group” dospjela na “crnu listu” Sjedinjenih Američkih Država najavila je drastične poteze i otpuštanje “značajnog broja radnika”.

Oni tvrde da je odluka donesena nakon što su se “suočili sa brojnim nezakonitim postupcima onih koji bi u Republici Srpskoj i Bosni i Hercegovini trebali da osiguraju prava zagarantovana zakonima”.

Kažu da su ambiciozno zaposlili 170 ljudi nakon što su ugasili “Infinity” koji bi nastavili poslovanje koje su do tada vodili u okviru nekoliko kompanija koje su se 18. juna i ranije našle pod sankcijama.

Tvrde da su prvobitno mislili da im banke neće praviti probleme i da će im otvoriti račune, ali da je podrška izostala.

“Bez obzira što se prvobitno činilo da ćemo kod banaka bez većih problema otvoriti račune, te završiti i sve druge neophodne aktivnosti kod drugih relevantnih institucija, ipak smo naišli na ozbiljne prepreke koje nas sprečavaju da ostvarimo započeti plan. Podrška je izostala, prije svega, od banaka koje nisu bile spremne da postupe po zakonu. Nakon ogromnog pritiska Ambasade SAD u Sarajevu, a u strahu od narednih poteza američke administracije i novih sankcija, banke su ignorisale naša nastojanja da kao nova kompanija dobijemo polazne elemente neophodne za normalno poslovanje. Zbog ovakvog nerazumijevanja teško možemo da održimo finansijsku stabilnost što iz dana u dan dodatno usložnjava čitavu situaciju”, saopštili su iz “Invictusa”.

Objašnjavaju da su početkom ovog mjeseca kao novi poslovni subjekt optimistično počeli sa radom i potpisali ugovore sa više od 170 zaposlenih. Sud je uredno izvršio registraciju nove kompanije, ali su sada došli u situaciju da moraju preduzeti neželjene poteze. Za sve krive Ambasadu SAD-a u BiH, iako im je sankcije prethodno uvelo američko Ministarstvo finansija.

Reklama

“Garantujemo da će svi zaposleni dobiti svoja zarađena primanja uz poštovanje ugovorom o radu i zakonom predviđenih mehanizama za djelovanje u ovakvim i sličnim situacijama. Želimo da naglasimo da se zbog postupaka Ambasade SAD na najbrutalniji način radnicima uskraćuje pravo na rad i osiguranje gole egzistencije iako za to nema bilo kakvog pravnog osnova. Baš zbog toga pozivamo sve nadležne institucije da što prije pronađu adekvatno rješenje kako ni jedna druga domaća kompanija u budućnosti ne bi bila izložena nezabilježenoj diskriminaciji”, saopšteno je iz “Invictusa”.

Kažu i da su sada izloženi potezima koji nemaju bilo kakve veze sa normalnim poslovanjem i poštovanjem zakonskih normi, a da ih relevantne institucije kao savjesnog poslovnog subjekta nisu u stanju zaštiti, zbog čega moraju priznati da je teško pronaći adekvatniji odgovor koji ne bi uključivao ozbiljnije rezove u samoj kompaniji.

Podsjetimo, 18. juna ove godine američka Kancelarija za kontrolu imovine stranaca OFAC uvela je sankcije nizu kompanija koje “čine mrežu podrške predsjedniku Republike Srpske Miloradu Dodiku”, a “Infinity International” se našao među njima, skupa sa firmama “Infinity Media”, “Prointer ITSS”, “Sirius 2010”, “Kaldera”, “K-2 Audio” u čijem je vlasništvu Alternativna televizija, “Una World” u čijem je vlasništvu bila “Una TV”.

Iz “Infinity-ja” su tada saopštili da će bez posla ostati oko 800 ljudi, a spas su potražili u registrovanju novih kompanija i promjenama vlasničke strukture, pretvarajućći dotatašnje rukovodioce u vlasnike.

„Invictus“ su prije mjesec dana osnovali menadžeri „Prointera“ i „Siriusa”.

CAPITAL.BA

Reklama
Nastavite čitati

U trendu