Connect with us

ANALIZE

Kako je uspjela Francuska: Prvaci svijeta u mnogo čemu

Objavljeno

 


PARIZ – Francuska je jedna od glavnih ekonomskih sila svijeta, uz rame zemljama poput Sjedinjenih Američkih Država, Japana, Njemačke, Italije i Velike Britanije.

U drugoj polovini dvadesetog vijeka, nakon Drugog svjetskog rata, Francuska je imala nevjerovatno dugačak period rasta koji je trajao sve do sredine 70-ih godina – često se taj period naziva Trente Glorieuses, odnosno Trideset godina slave.

Na primjer, u priodu od 1960. do 1973. godine rast bruto domaćeg proizvoda (BDP) u prosjeku je iznosio gotovo šest posto.

Zbog naftne krize 70-ih došlo je do usporavanja francuske ekonomije, stope rasta znatno su se smanjile, a nezaposlenost se povećala.

Međutim, do kraja osamdesetih godina ponovno dolazi do ekspanzije, Francuska je ponovno u zamahu te se ovaj trend, uz nešto skromniji rast, protegao i na 21. vijek.

Tokom tog poslijeratnog perioda snažnog rasta došlo je i do značajne promjene strukture ekonomije.

Reklama

Dok su 1950. godine poljoprivreda i industrija bili dominantni sektori, kasnije je došlo do snažnog razvoja sektora usluga te je on postao glavni generator ekonomskog rasta i zapošljavanja.

Takođe, u drugoj polovini 20. vijeka dolazi i do promjene u ekonomskoj snazi pojedinih regija, pa su najsnažnije urbanizovane i industrijalizovane regije sjeverne i sjeveroistočne Francuske tokom 80-ih godina doživjele pad broja stanovništva zbog gašenja poslova, a atraktivnije su postale regije na jugu i u manjoj mjeri zapadu zemlje.

Iako u Francuskoj, kao i u svim razvijenim zemljama, privatni sektor dominira, u toj zemlji država ima snažan uticaj na ekonomiju.

Niz vlada intervenisalo je u ekonomske procese pokušavajući zaštiti ili promovisati različite vrste ekonomskih aktivnosti.

U decenijama nakon Drugog svjetskog rata francuska ekonomija vođena je kroz niz “nacionalnih planova”, u trajanju od četiri do pet godina koji su se sastojali od raznih strategija i ciljeva koje je potrebno ispuniti u određenom periodu.

Javni sektor u Francuskoj osnažen je u tranzicijskom periodu nakon Drugog svjetskog rata. Godine 1945. proveden je niz nacionalizacija.

Reklama

Tada su nacionalizovane velike banke, velike industrijske kompanije i javne usluge kao što su snabdijevanje plinom i strujom.

Val nacionalizacija proveden je i početkom 80-ih pa je nakon toga petina zaposlenih u industriji radila za državu.

Nakon tog perioda država je ponovno vratila većinu poduzeća privatnom sektoru, a državno vlasništvo prvenstveno je usredotočeno na saobraćajni i obrambeni sektor te javne medije.

Od stupanja na dužnost u maju 2017., predsjednik Emanuel Makron pokrenuo je niz reformi za poboljšanje konkurentnosti i jačanje ekonomskog rasta.

Provedene su reforme za povećanje fleksibilnosti na tržištu rada i olakšano je otpuštanje i zapošljavanje radnika.

Osim reformi rada, ide se u smjeru smanjenja javne potrošnje, poreza i socijalnih doprinosa kako bi se potakla privatna ulaganja i povećala kupovna moć.

Reklama

Vlada planira postepeno smanjiti stopu poreza na dobit s 33,3 odsto na 25 odsto do 2022. godine.

Francuska je, vidljivo je iz gore navedenog, vodeća svjetska zemlja u mnogo područja. Hoće li danas postati i svjetski prvak u fudbalu?

 

Izvor: Index.hr

BIZNIS

Đorđe Đoković širi biznis u Srpskoj

Objavljeno

 

Od

Banjalučka agencija „Legacy international“ u vlasništvu Đorđa Đokovića, mlađeg brata Novaka Đokovića, dobila je posao promocije Olimpijskog centra (OC) „Jahorina“ vrijedan oko 84.000 KM.

Kako se navodi u odluci o izboru najpovoljnije ponude, bila je ovo jedina ponuda koja je stigla na tender, javlja Akta.ba.

Procijenjena vrijednost ponude bez PDV-a je bila 72.200 KM, a Đoković je ponudio promociju za 72.180 KM bez PDV-a.

Agencija „Legacy international“ osnovana je u novembru prošle godine. Do sada nije imala dobijenih tendera, ali je bila zadužena za poslove oko organizacije teniskog ATP turnira „Srpska open“.

U banjalučku podružnicu registrovanu uplatio je kapital od 9.779,15 KM, a osnovna i pretežna djelatnost je rad sportskih objekata. Đoković je direktor i vlasnik beogradske firme istog imena, koja se bavi organizovanjem teniskih turnira u Srbiji.

Đorđe Đoković je najmlađi je od trojice braće Đokovića koji se nakon profesionalnog tenisa posvetio biznisu, a do sada je realizovao nekoliko sportskih projekata.

Reklama

Osnovna i pretežna djelatnost je rad sportskih objekata.

Inače, Đokoviću su česti gosti na Jahorini koja ima staze nazvane po Novaku Đokoviću.

Nakon mnogobrojnih posjeta porodice najboljeg tenisera, Novaka Đokovića, olimpijskoj planini prošle godine je postignut dogovor i o investicijama koje će ova porodica realizovati na Jahorini.

„Imamo tu čast da su naši česti gosti članovi porodice Đoković koji su sami po sebi svjetski poznat brend. Nakon privilegije koju smo dobili imenovanjem jahorinskih ski staza po imenu najpoznatijeg srpskog tenisera Novaka Đokovića sada Jahorina dobija i hotel u neposrednoj blizini upravo ovih staza. Naša vizija je da privučemo što više ovakvih investitora te da Jahorina u budućnosti ide rame uz rame sa najuspješnijima jer joj svim prethodno realizovanim taj status i pripada. Prije par dana na jednom kongresu sam saznao da je moj tim na koji sam beskrajno ponosan tim koji je sagradio najviše žičara na svijetu“, izjavio je tada Ljevnaić.

Dodao je da veliku zahvalnost duguje prije svega Srđanu Đokoviću sa kojim je kako kaže zadovoljstvo sarađivati i realizovati vizije koje su prije svega usmjerene na budućnost i naslijeđe za naredne generacije.

Sa ovom dogovorenom promocijom, čini se da se poslovna saradnja širi.

Reklama

Akta.ba

Nastavite čitati

ANALIZE

Suzbijanje cijena glavni zadatak

Objavljeno

 

Suzbijanje cijena robe široke potrošnje biće jedan od najvažnijih zadataka u idućoj godini, koja će, po svemu sudeći, biti teška i sa smanjenom likvidnošću privrede zbog poskupljenja svih ulaznih komponenti. (više…)

Nastavite čitati

ANALIZE

Odjeća i obuća jeftinije u novembru ove godine u odnosu na lani, sve ostalo skuplje

Objavljeno

 

Cijene proizvoda i usluga koje se koriste za ličnu potrošnju u BiH, mjerene indeksom potrošačkih cijena, u novembru su u prosjeku bile više za 0,2 posto u odnosu na prethodni mjesec, dok su na godišnjem nivou u prosjeku više za 16,3 posto. (više…)

Nastavite čitati

U trendu