Connect with us

PRIVREDA

Zbog otkaza mnogim ugostiteljima i turističkim agencijama izmakla pomoć

Objavljeno

 


Na javni poziv za dodjelu pomoći ugostiteljima koji pružaju uslugu smještaja, turističkim agencijama i izvođačima umjetnosti stigle su 124 prijave, a poslodavci ističu da bi broj zahtjeva bio puno veći, ali je pandemija skresala prihode i mnogim radnicima otkazala ugovore o radu.

Poziv za prijavu privrednih subjekata koji su obuhvaćeni Uredbom o postupku dodjele sredstava ugostiteljima koji pružaju uslugu smještaja, turističkim agencijama i izvođačima umjetnosti za saniranje finansijskog gubitka zbog posljedica pandemije virusa korona za period oktobar – decembar 2020. godine zatvoren je 20. aprila, a u Ministarstvu trgovine i turizma RS u petak su naveli da očekuju da će još nekoliko prijava stići poštom.

– Zaprimljeno je 25 prijava turističkih agencija i 70 prijava ugostitelja koji pružaju uslugu smještaja – naveli su u ministarstvu.

Dodali su da će privrednim subjektima, koji ispunjavaju uslove propisane uredbom, biti uplaćeni porezi i doprinosi na platu po svakom radniku.

– Ukoliko je privredni subjekat u momentu donošenja rješenja po uredbi već uplatio poreze i doprinose za period oktobar – decembar 2020. godine ta će se uplata smatrati kao pretplata za naredni poreski period – istakli su u ministarstvu.

Podsjećaju da je uredbom propisano da pravo na pomoć ostvaruju oni koji nisu smanjili broj radnika za više od 15 odsto, poredeći broj zaposlenih 30. novembra prošle sa 29. februarom ove godine.

Reklama

Osim toga, predviđeno je da se pomogne onima koji su imali pad prometa u četvrtom kvartalu prošle godine najmanje 40 odsto u odnosu na isti period 2019. godine, a izmirili su poreze i doprinose na platu po svakom zaposlenom.

Ugostitelji kažu da je svaka marka pomoći dobrodošla u ovom periodu, ali da kriterijume mnogi ne ispunjavaju jer su morali smanjivati broj radnika da ne bi morali staviti ključ u bravu.

– Problem je jedino to što su kriterijumi visoki i smatram da bi se znatno više privrednika prijavilo da su uslovi bili drugačiji. Ugostitelji nisu mogli da prežive i bili su prinuđeni da otpuštaju radnike. Samo na području Banjaluke hoteli su pretrpjeli štetu koja se mjeri padom prometa i do 70 odsto – rekao je Zlatan Tatić iz Udruženja poslodavaca trgovine, turizma i ugostiteljstva RS “Horeka” i dodao da je i u drugim lokalnim zajednicama situacija slična.

Naglasio je da je Trebinje donekle ljetos uspjelo da spasi sezonu, a samim tim i ugostitelji na tom području imali su manje gubitke, kao i Jahorina koja je imala veoma uspješnu zimsku turističku sezonu.

Za pomoć se prijavila i Turistička agencija “Hepi travel” iz Bijeljine u kojoj ističu da je pad prometa u odnosu na 2019. godinu oko 70 odsto.

– Svaka pomoć je veoma bitna jer turizam i ugostiteljstvo su najugroženiji u vrijeme pandemije. Nikada ranije nije se dogodilo da u jednom danu stane cijela planeta. Lani smo se bazirali na domaće destinacije i u avgustu djelimično Crnu Goru i to je bilo sve – rekli su u ovoj agenciji koja zapošljava deset radnika.

Reklama

Procjena

U Ministarstvu trgovine i turizma RS ističu da će se procjena štete za svaki pojedinačni privredni subjekat obavljati nakon što zaprime sve prijave. Tada će biti utvrđeno i koliko prijavljenih subjekata ispunjava uslove.

Glas Srpske

PRIVREDA

Čapljinski preduzetnici traže coworking prostor po uzoru na Trebinje i Mostar

Objavljeno

 

Od

Čapljina, kao i mnogi manji gradovi, još uvijek nema coworking prostor koji bi privukao digitalne nomade, samostalne profesionalce i sve one kojima je potreban radni prostor s kvalitetnim uvjetima.

Inicijative poput coworking prostora, iako prisutne u većim gradovima, i dalje su rijetke u manjim sredinama poput Čapljine, koja ima potencijal za privlačenje nove generacije radnika, ali nedostaju potrebna ulaganja i podrška.

Jedan od rijetkih primjera coworking prostora u Hercegovini jest CodeHub Mostar, koji je pokrenuo Intera Tehnološki Park s ciljem stvaranja profesionalnog okruženja za rad, povezivanje i usavršavanje.

Ovaj coworking prostor pokazao se uspješnim i privlačnim za freelance stručnjake, poduzetnike te digitalne nomade, a ponudio je sve što jedan moderan radni prostor mora imati – brz internet, kvalitetne radne stolove, ugodnu radnu atmosferu i priliku za umrežavanje, piše Čapljinski portal.

Benefiti coworking prostora

Coworking prostori poput CodeHuba nude brojne prednosti koje bi mogle unaprijediti poslovnu klimu u manjim gradovima kao što je Čapljina.

Prvo, oni pružaju brz internet i tehnološki opremljen prostor, što je ključan preduvjet za suvremeni način rada.

Reklama

U coworking prostoru, radnici su okruženi sličnim profesionalcima, što potiče produktivnost i radnu atmosferu koju je teško postići u kućnom okruženju.

Dodatna prednost coworkinga je umrežavanje i stvaranje novih poslovnih veza. Rad u zajedničkom prostoru omogućava razmjenu ideja, kontakata i suradnji, čime coworking prostor postaje inkubator novih poslovnih inicijativa.

Također, prisutnost digitalnih nomada u coworking prostorima doprinosi raznolikosti i širenju znanja, što obogaćuje lokalnu zajednicu i otvara vrata novim projektima.

Potencijal za Čapljinu

Unatoč rastućoj popularnosti coworking prostora, manji gradovi poput Čapljine ostaju zapostavljeni, iako bi upravo takvi prostori mogli privući novu generaciju radnika koji ne ovise o stalnom mjestu boravka.

Coworking prostor u Čapljini ne samo da bi obogatio lokalnu poslovnu scenu, već bi stvorio preduvjete za rast zajednice digitalnih nomada, poduzetnika i kreativaca.

Primjer mostarskog CodeHuba pokazuje da coworking prostori mogu uspješno djelovati i u regijama koje nisu urbani centri, ali zahtijeva podršku i ulaganja koja će omogućiti dugoročnu održivost ovakvih inicijativa.

Reklama

Ulaganje u coworking prostor u Čapljini moglo bi postati ključan korak prema stvaranju napredne poslovne klime, privlačenju novih profesionalaca te razvoja poslovnih veza koje bi mogle potaknuti nove projekte i lokalnu ekonomiju.

Nastavite čitati

PRIVREDA

VIDEO / Jedan dan u Lasti – kako se proizvode najukusniji keksi?

Objavljeno

 

Od

Tvornica keksa i vafla “Lasta“ Čapljina pokrenula je ponovno proizvodnju nakon što ju je preuzeo privrednik Petar Čorluka, vlasnik Violete.

Tvornica radi “punom parom“ i proizvodi kekse koji su zauzeli police trgovina širom regije.

Lasta je zaposlila i veliki broj radnika, što je veliki plus za lokalnu privredu.

Kako se proizvode keksi i kako izgleda jedan dan u Lasti, pogledajte u video prilogu.

Nastavite čitati

PRIVREDA

„Invictus“ otpušta radnike

Objavljeno

 

Od

 Kompanija „Invictus Technology Group” iz Banjaluke, osnovana nakon što je “Infinity International Group” dospjela na “crnu listu” Sjedinjenih Američkih Država najavila je drastične poteze i otpuštanje “značajnog broja radnika”.

Oni tvrde da je odluka donesena nakon što su se “suočili sa brojnim nezakonitim postupcima onih koji bi u Republici Srpskoj i Bosni i Hercegovini trebali da osiguraju prava zagarantovana zakonima”.

Kažu da su ambiciozno zaposlili 170 ljudi nakon što su ugasili “Infinity” koji bi nastavili poslovanje koje su do tada vodili u okviru nekoliko kompanija koje su se 18. juna i ranije našle pod sankcijama.

Tvrde da su prvobitno mislili da im banke neće praviti probleme i da će im otvoriti račune, ali da je podrška izostala.

“Bez obzira što se prvobitno činilo da ćemo kod banaka bez većih problema otvoriti račune, te završiti i sve druge neophodne aktivnosti kod drugih relevantnih institucija, ipak smo naišli na ozbiljne prepreke koje nas sprečavaju da ostvarimo započeti plan. Podrška je izostala, prije svega, od banaka koje nisu bile spremne da postupe po zakonu. Nakon ogromnog pritiska Ambasade SAD u Sarajevu, a u strahu od narednih poteza američke administracije i novih sankcija, banke su ignorisale naša nastojanja da kao nova kompanija dobijemo polazne elemente neophodne za normalno poslovanje. Zbog ovakvog nerazumijevanja teško možemo da održimo finansijsku stabilnost što iz dana u dan dodatno usložnjava čitavu situaciju”, saopštili su iz “Invictusa”.

Objašnjavaju da su početkom ovog mjeseca kao novi poslovni subjekt optimistično počeli sa radom i potpisali ugovore sa više od 170 zaposlenih. Sud je uredno izvršio registraciju nove kompanije, ali su sada došli u situaciju da moraju preduzeti neželjene poteze. Za sve krive Ambasadu SAD-a u BiH, iako im je sankcije prethodno uvelo američko Ministarstvo finansija.

Reklama

“Garantujemo da će svi zaposleni dobiti svoja zarađena primanja uz poštovanje ugovorom o radu i zakonom predviđenih mehanizama za djelovanje u ovakvim i sličnim situacijama. Želimo da naglasimo da se zbog postupaka Ambasade SAD na najbrutalniji način radnicima uskraćuje pravo na rad i osiguranje gole egzistencije iako za to nema bilo kakvog pravnog osnova. Baš zbog toga pozivamo sve nadležne institucije da što prije pronađu adekvatno rješenje kako ni jedna druga domaća kompanija u budućnosti ne bi bila izložena nezabilježenoj diskriminaciji”, saopšteno je iz “Invictusa”.

Kažu i da su sada izloženi potezima koji nemaju bilo kakve veze sa normalnim poslovanjem i poštovanjem zakonskih normi, a da ih relevantne institucije kao savjesnog poslovnog subjekta nisu u stanju zaštiti, zbog čega moraju priznati da je teško pronaći adekvatniji odgovor koji ne bi uključivao ozbiljnije rezove u samoj kompaniji.

Podsjetimo, 18. juna ove godine američka Kancelarija za kontrolu imovine stranaca OFAC uvela je sankcije nizu kompanija koje “čine mrežu podrške predsjedniku Republike Srpske Miloradu Dodiku”, a “Infinity International” se našao među njima, skupa sa firmama “Infinity Media”, “Prointer ITSS”, “Sirius 2010”, “Kaldera”, “K-2 Audio” u čijem je vlasništvu Alternativna televizija, “Una World” u čijem je vlasništvu bila “Una TV”.

Iz “Infinity-ja” su tada saopštili da će bez posla ostati oko 800 ljudi, a spas su potražili u registrovanju novih kompanija i promjenama vlasničke strukture, pretvarajućći dotatašnje rukovodioce u vlasnike.

„Invictus“ su prije mjesec dana osnovali menadžeri „Prointera“ i „Siriusa”.

CAPITAL.BA

Reklama
Nastavite čitati

U trendu