Connect with us

ANALIZE

Lokdaun krati listu narudžbi

Objavljeno

 


U Srpskoj je za deset mjeseci ove godine zabilježeno povećanje izvoza za 28,9 odsto te uvoza za 22,8 odsto u odnosu na isti period lani, a privrednici ističu da bi “zaključavanje” zbog pandemije u evropskim zemljama koje su jedni od najznačajnijih spoljnotrgovinskih partnera Republike Srpske moglo uticati na smanjenje potražnje, ali samo u pojedinim granama industrije.

Prema podacima Republičkog zavoda za statistiku, Srpska je u spoljnotrgovinskom poslovanju sa inostranstvom za deset mjeseci ove godine ostvarila ukupan obim razmjene od 8,09 milijardi KM. Vršilac dužnosti direktora Zavoda za statistiku Darko Milunović je rekao da je u tom periodu ostvaren manji izvoz u iznosu od 3,577 milijardi KM od uvoza od 4,5 milijardi KM, ali se ta razlika iz godine u godinu smanjuje.

– To pokazuje i pokrivenost uvoza izvozom i to se unazad nekoliko mjeseci kreće približno 80 odsto, a povoljan je podatak to što izvoz ima tendenciju rasta i raste po bržoj stopi od uvoza – dodao je Milunović.

Srpska je za deset mjeseci ove godine najviše izvozila u Srbiju 14,6 odsto od ukupne vrijednosti izvoza, te u Hrvatsku, dok se najviše uvozi iz Srbije približno 19 odsto, te iz Italije.

– Interesantno je da više od 100 odsto pokrivenost uvoza izvozom imamo sa Hrvatskom, Slovenijom, Austrijom odnosno u te države više izvozimo nego što iz njih uvozimo – naveo je Milunović.

Predsjednik Privredne komore RS Pero Ćorić izjavio je za “Glas Srpske” da nisu sve privredne oblasti isto pogođene pandemijom čega smatra da će zatvaranja uticati samo na pojedine grane industrije u tim zemljama, a time i u Srpskoj.

Reklama

– Auto-industrija je u velikoj krizi zbog čega su narudžbe smanjene od 30 do 40 odsto. Sa druge strane, imamo povećanja u proizvodnji namještaja i obućarskoj industriji – rekao je Ćorić koji smatra da privredni tokovi moraju ići naprijed te da očekuje da će se pozitivni trend nastaviti, bez obzira na to što su mjere koje se tiču zaštite zdravlja stanovništva pojačane u mnogim evropskim zemljama.

Iako je u Srpskoj proizvodnja u obućarskoj industriji povećana, novi lokdaun u Evropi zadaće ovoj grani težak udarac. To smatra tehnički direktor Fabrike obuće “Bema” Marinko Umičević, koji je rekao za “Glas Srpske” da vjeruje da će Njemačka i druge zemlje pratiti Austriju u zatvaranjima što za ovo ovu granu industrije predstavlja veliku opasnost.

– Izvjesno je smanjenje porudžbina. Što je januar za kupovinu kod nas to je za njih decembar, a Austrija je zatvorila prodavnice do 15. decembra – kazao je Umičević dodavši da se ipak nada će nova zatvaranja biti kratkog daha i da će privreda pobijediti novi problem, jer kako je kazao, obućari i tekstilci su navikli da žive sa malo.

Da će lokdaun u Austriji, ali i drugim zemljama koje su bitni privredni partneri Srpske dovesti do smanjenja obima domaće proizvodnje smatra i ekonomista Aleksandar Ljuboja, ali se nada da će to kratko trajati.

– Nadamo se da je riječ o kratkotrajnim lokdaunima i da će pandemija jenjavati. Moramo se što prije vratiti na parametre koji su bili prije korone – kazao je Ljuboja. Ipak, dodao je on, nagli razvoj potražnje i potrošnje ne možemo očekivati do kraja sljedeće godine.

– Ova situacija remeti linije snabdijevanja i utiče na povećanje inflacije. To će morati da se izjednači kako bi se povećala proizvodnja i kako bi se tržište i potrošnja stabilizovali – istakao je Ljuboja.

Reklama

Domaći proizvodi

Aleksandar Ljuboja je istakao da je povećanje izvoza pokazatelj povećanja privredne aktivnosti.

– To je pozitivan trend, ali nedovoljan, jer smo i prije pandemije imali skromne rezultate. Dobro je to što smo se okrenuli domaćim proizvodima, što dobro utiče na domaće proizvođače – kazao je Ljuboja.

Glas Srpske

BIZNIS

Đorđe Đoković širi biznis u Srpskoj

Objavljeno

 

Od

Banjalučka agencija „Legacy international“ u vlasništvu Đorđa Đokovića, mlađeg brata Novaka Đokovića, dobila je posao promocije Olimpijskog centra (OC) „Jahorina“ vrijedan oko 84.000 KM.

Kako se navodi u odluci o izboru najpovoljnije ponude, bila je ovo jedina ponuda koja je stigla na tender, javlja Akta.ba.

Procijenjena vrijednost ponude bez PDV-a je bila 72.200 KM, a Đoković je ponudio promociju za 72.180 KM bez PDV-a.

Agencija „Legacy international“ osnovana je u novembru prošle godine. Do sada nije imala dobijenih tendera, ali je bila zadužena za poslove oko organizacije teniskog ATP turnira „Srpska open“.

U banjalučku podružnicu registrovanu uplatio je kapital od 9.779,15 KM, a osnovna i pretežna djelatnost je rad sportskih objekata. Đoković je direktor i vlasnik beogradske firme istog imena, koja se bavi organizovanjem teniskih turnira u Srbiji.

Đorđe Đoković je najmlađi je od trojice braće Đokovića koji se nakon profesionalnog tenisa posvetio biznisu, a do sada je realizovao nekoliko sportskih projekata.

Reklama

Osnovna i pretežna djelatnost je rad sportskih objekata.

Inače, Đokoviću su česti gosti na Jahorini koja ima staze nazvane po Novaku Đokoviću.

Nakon mnogobrojnih posjeta porodice najboljeg tenisera, Novaka Đokovića, olimpijskoj planini prošle godine je postignut dogovor i o investicijama koje će ova porodica realizovati na Jahorini.

„Imamo tu čast da su naši česti gosti članovi porodice Đoković koji su sami po sebi svjetski poznat brend. Nakon privilegije koju smo dobili imenovanjem jahorinskih ski staza po imenu najpoznatijeg srpskog tenisera Novaka Đokovića sada Jahorina dobija i hotel u neposrednoj blizini upravo ovih staza. Naša vizija je da privučemo što više ovakvih investitora te da Jahorina u budućnosti ide rame uz rame sa najuspješnijima jer joj svim prethodno realizovanim taj status i pripada. Prije par dana na jednom kongresu sam saznao da je moj tim na koji sam beskrajno ponosan tim koji je sagradio najviše žičara na svijetu“, izjavio je tada Ljevnaić.

Dodao je da veliku zahvalnost duguje prije svega Srđanu Đokoviću sa kojim je kako kaže zadovoljstvo sarađivati i realizovati vizije koje su prije svega usmjerene na budućnost i naslijeđe za naredne generacije.

Sa ovom dogovorenom promocijom, čini se da se poslovna saradnja širi.

Reklama

Akta.ba

Nastavite čitati

ANALIZE

Suzbijanje cijena glavni zadatak

Objavljeno

 

Suzbijanje cijena robe široke potrošnje biće jedan od najvažnijih zadataka u idućoj godini, koja će, po svemu sudeći, biti teška i sa smanjenom likvidnošću privrede zbog poskupljenja svih ulaznih komponenti. (više…)

Nastavite čitati

ANALIZE

Odjeća i obuća jeftinije u novembru ove godine u odnosu na lani, sve ostalo skuplje

Objavljeno

 

Cijene proizvoda i usluga koje se koriste za ličnu potrošnju u BiH, mjerene indeksom potrošačkih cijena, u novembru su u prosjeku bile više za 0,2 posto u odnosu na prethodni mjesec, dok su na godišnjem nivou u prosjeku više za 16,3 posto. (više…)

Nastavite čitati

U trendu