Riječ je o evropskom projektu „Advantage“, posvećenom naprednim komunikacijama u „pametnim“ elektroenergetskim sistemima, tačnije stvaranju „pametnih gradova“, „pametnih kuća“ i sličnih inovacija koje nas očekuju u budućnosti.
Na sastancima nedavno održanim u Rektoratu, istraživači su imali priliku da čuju niz predavanja naučnika iz Evrope i Sjedinjenih Američkih Država, na kojima su se upoznali sa daljim radom i trendovima u svojim predmetnim oblastima. Profesor FTN-a Dejan Vukobratić ponosan je zbog učešća na ovako bitnom naučnom projektu.
„Kompletno istraživanje bazirano je na djelu globalnog tehnološkog trenda poznatog kao Internet of Things, koji trenutno predstavlja najdinamičniju oblast ICT tehnologija u svijetu. Smart Grid koncept zahtjeva sposobnost potrošača da šalju povratne informacije prema proizvođačima energije u formi trenutnog stanja mreže, trenutne potrošnje, ali i nekih osnovnih statističkih parametara o ponašanju potrošača oslanjajući se na postojeće i nove telekomunikacijske tehnologije, prije svega bežične tehnologije kao što su mobilni ćelijski sistemi četvrte i pete generacije“, objašnjava Vukobratić.
Učešće u ovom projektu za fakultet znači napredovanje u bitnim naučnim, do sada manje istraženim oblastima, a prema riječima profesora Vukobratića učešće je doprinjelo vidljivosti i konkurentnosti FTN-a u Evropi i očekuje se bolja prohodnost u budućnosti. Lider konzorcijuma Advantage je Univerzitet u Edinburgu, a toj zajednici pripadaju i Fakultet tehničkih nauka kao i fakulteti i kompanije iz Danske, Španije, Velike Britanije i Srbije.
Projekat će se realizovati do kraja 2017. godine, kada se očekuju i konačne prezentacije utrošenog truda novosadskih studenata.
Na koje načine Novi Sad pokušava da postane „pametan grad“
Buku, pse lutalice, ometanje stanovanja, divlje deponije, vanpijačnu prodaju i mnoge druge komunalne probleme Novosađani od prije dvije godine mogu da prijave i putem android aplikacije, ali to rijetko čine.
Malo je poznato da Novi Sad već duže od dvije godine pretenduje da postane „pametan grad“ i uvede mobilne aplikacije putem kojih će komunicirati sa građanima.
Nedavno su Novosađani pozvani da testiraju inlajn sistem „Clips“ koji će biti servis za građane i produžena ruka JKP „Informatika“, a trebalo bi da im koristi za proveru računa i ostale poslove prema ovom preduzeću. Produžena ruka komunalne policije od 2013. godine je aplikacija „MojNS“, putem koje građani mogu na licu mesta da prijave zapažen komunalni problem. Međutim, Novosađani slabo koriste ovaj vid obraćanja komunalcima, što za 021 potvrđuju u gradskoj Kancelariji za lokalni ekonomski razvoj.
Kako kažu, građani dnevno Upravi za inspekcijske poslove prijave između 100 i 150 komunalnih problema, a svega par procenata stiže putem mobilne aplikacije. Razlog je nepovjerenje građana da iko postupa po njihovim prijavama.
„Osnovni razlog je odsustvo uvida u stanje prijave, problem koji je u međuvremenu otklonjen, a planiramo da kroz promociju projekta Clips i drugih projekata iz ove oblasti animiramo sugrađane da uzmu aktivnije učešće u aktivnostima koje Novi Sad treba da dovedu do statusa pametnog grada“, kažu u Kancelariji za lokalni ekonomski razvoj.
Dodaju da je ovaj način prijave čak i lakši od prijave preko interneta, jer se fotografija i svi detalji situacije mogu poslati direktno sa ulice.
Na sajtu za preuzimanje aplikacije može se videti da ju je do sada „skinulo“ oko 500 ljudi, koji je ne moraju aktivno i koristiti. Prosečna ocjena aplikacije je 3/5, a recenzije su podjeljene.
Vidi se i da se aplikacija redovno ažurira, s obzirom na to da je poslednji apdejt bio 12. novembra. U Kancelariji za LER kažu za naš portal da će uskoro sve prijave putem „MojNS“ biti javne, na uvid svima, s obzirom na to da Grad planira razvoj „Open data“ mreže. „Open data“ mreža znači da su na jednom mestu javno dostupni mnogi podaci iz raznih oblasti bitnih za jedan grad: saobraćaj, infrastruktura, ekologija, nauka, obrazovanje, ali i rad vlasti, zdravstvo i slično. Ogroman „Open data“ sistem ima, na primjer, Njujork.
Ukoliko se ugleda na sistem koji ovaj grad koristi, Novi Sad bi mogao da razvije sajt putem kojeg će na uvidu biti, na primer, svi vidovi saobraćaja u gradu, pa tako i registar prevoznika sa statistikama, iskustvima i drugim podacima, ali i projekti koje bi NVO mogle da prave na osnovu podataka. Tako bi udruženja za ekologiju mogla da iskoriste podatke o, recimo, upotrebi bicikala u Novom Sadu i razviju akcije, analize i slično.
Inače, aplikaciju poput „MojNS“ uskoro će imati Bač i Odžaci („MojBač“ i „MojiOdžaci“), najavljuju za 021 u Kancelariji za LER i dodaju da je to samo logičan nastavak prakse iz svijeta.
„Ovakav tip aplikacije se uspešno koristi u mnogim gradovima, a jedan od odličnih primjera je grad Santander u Španiji, gdje građani aktivno koriste takvu, ali i druge aplikacije koje im omogućuju da se aktivno uključe u upravljanje gradom i u planiranje razvoja grada“, kažu u Kancelariji.
Računi za „Informatiku“ uskoro na Clipsu
Onlajn sistem koji Grad pravi uz pomoć sredstava iz EU projekata je Clips. Servis je u početnoj fazi, koristio ga je više od 1.000 puta oko 100 registrovanih građana, a u Gradu su zadovoljni odzivom. U Kancelariji za LER kažu da građani čak sugerišu da se omogući i plaćanje komunalnih računa preko veba, što se razmatra.
Clips projekat ima dve pilot faze. Prva je počela tokom ljeta i završava se krajem novembra, a druga faza počinje u decembru i trajaće do jula 2016. godine. Svi servisi koji su dostupni građanima su potpuno aktivni, odnosno iz ugla korisnika nema razlike između „zvaničnog“ i „probnog“ perioda.
„Pošto će druga faza Clips pilota početi u decembru i trajaće do ljeta sljedeće godine, u narednom periodu ćemo intenzivirati promotivne aktivnosti u cilju povećanja broja korisnika i popularizacije koncepta ‘pametnog grada'“, kažu u gradskoj kancelariji.
Iako Grad ističe ove usluge kao pogodnosti za građane, a široko se koriste u svetu, postavlja se pitanje: Da li su Novosađani spremni na ove inovacije i da li je Novi Sad „pametan grad“? Većina anketiranih Novosađana kažu za naš portal da nisu čuli da putem android aplikacija mogu da prijave komunalni problem, a većina se za ovaj vid prijave ne bi ni odlučila. S druge strane, smatraju da Novi Sad treba da prati svjetske inovativne trendove i postane „pametan grad“.
„Za pametan grad potrebni su i pametni ljudi, a nisam siguran koliko ih ovde ima. Komunalne probleme, inače, jedva rješavamo i redovnim putem, a poznato je gdje tokom dana borave komunalci i koga tjeraju sa ulica“, kaže za 021 Nemanja Jelić (30) i podseća da u gradu među Novosađanima vlada stav da je komunalne probleme teško riješiti.
Upravo da bi se radilo na rješavanju komunalnih problema, Kancelarija za LER poziva građane na što veći angažman.
„Prelazak jednog grada iz ranga ‘običnog’ u rang pametnog grada je proces koji zahtjeva ne samo implementaciju niza tehnoloških rješenja, već i aktivno uključenje svih naših sugrađana. Grad Novi Sad je trenutno uključen u četiri međunarodna projekta podržana od strane Evropske unije kroz programe CIP-PSP, FP7 i Horizon 2020, koji za cilj imaju kako realizaciju više tehnoloških rješenja, tako i promociju tih rješenja i aktivno uključenje naših sugrađana ne samo u testiranje istih, već i u planiranje nekih novih rješenja od interesa za građane Novog Sada“, kažu naši sagovornici.
Na primjer, MobiWallet bi trebalo da omogući građanima da putem mobilnih telefona (SMS poruka) kupe kartu u gradskom prevozu.
Podsjetimo da će Novi Sad uskoro dobiti 17 novih komunalnih policajaca. Oni bi, između ostalog, trebalo da budu stalno dostupni na ulicama grada, na usluzi građanima za prijavljivanje određenih problema „uživo“ – čemu služi i pomenuta aplikacija „MojNS“. Taj rad bio bi organizovan po smjenama, u kvartovima.
Izvor: 021