Connect with us

PRIVREDA

Uvezeno 5.555 vozila više nego lani

Objavljeno

 


BANJALUKA, DERVENTA – U prvih pet mjeseci ove godine u BiH je uvezeno 5.555 automobila više nego u istom periodu prošle godine, podaci su Uprave za indirektno oporezivanje BiH.

U Odjeljenju za komunikacije i međunarodnu saradnju UIO, kažu da je od početka ove godine do kraja maja uvezeno ukupno 32.111 vozila, od čega je 27.119 polovnih i 4.992 nova vozila. Dok je u istom periodu prošle godine, odnosno u prvih pet mjeseci 2017. godine uvezeno ukupno 26.556 vozila, od čega su 21.940 polovna i 4.616 novih četvorotočkaša.

Dodali su da je ukupan broj uvezenih vozila tokom cijele prošle godine bio 70.976 vozila, od čega su 60.079 bila polovna i 10.897 nova vozila.

“Sva roba se svrstava prema carinskoj tarifi, a ne marki vozila ili robe. Ali uvidom u bazu može se lako zaključiti da se najviše uvoze vozila marke VW, mercedes, BMW, audi, škoda, pežo i sitroen, a zemlje porijekla su najčešće zemlje proizvođači upravo ovih automobila”, rekli su u Upravi za indirektno oporezivanje BiH.

Željko Vasilić, prodajni radnik u auto-salonu “Braća Đukić” Derventa, kaže da su ove godine povećali uvoz polovnih vozila za 30 odsto u odnosu na prošle godine.

“Primjetno je da je i potražnja nešto veća u odnosu na prošlu godinu. Ne mogu tačno da tvrdim da li je potražnja povećana zbog naše veće ponude ili zbog nečeg drugog, ali tokom ove godine i putem interneta imamo daleko više upita nego prethodne”, rekao je Vasilić i istakao da su veće interesovanje i potražnja kupaca sigurno rezultirali i većim uvozom automobila.

Reklama

On kaže da su uvijek bila prodavanija polovna vozila nego nova, ali da se tokom ove godine to posebno osjeti.

“Vozni park u BiH je zastario. Ljudi ipak obnavljaju vozni park i kupuju nešto novija vozila nego što su imali. Najviše se traže i najprodavanije su manje klase i manje srednje klase auta, u 70 odsto slučajeva su to vozila oko15.000 KM, dok se ona skuplja manje prodaju”, istakao je Vasilić.

Dodao je da je interesovanje za vozila u BiH sve šarenije, te da se za razliku od ranijih godina, kada se isključivo tražio VW, danas traže i drugi proizvođači, te da to više nije mjerodavno.

“Najvjerovatnije na takve odluke utiče cijena vozila. Na našem tržištu su se dobro probila i francuska vozila, jer u odnosu na njemačka su dosta povoljnija. Ljudi su ranije imali fobiju prema ‘francuzima’, da su to skupi dijelovi i održavanja, a danas su se njihova auta probila u prve redove po pitanju prodaje”, rekao je Vasilić.

Kako su ekonomski analitičari ranije rekli, auto-biznis je postao ozbiljan dio aktivnosti trgovaca u BiH, te domaći uvoznici uglavnom rade u saradnji s kućama u Zapadnoj Evropi, pa je to sve skupa lanac povezanih aktivnosti, gdje popust na jednoj strani izaziva interes za kupovinu na drugoj, te da u Evropskoj uniji postoje i beneficije koje se daju za prodaju automobila, da ne ostaju neprodati.

Uvezen porše vrijedan skoro pola miliona KM

Reklama

Za najskuplje uvezeni automobil u BiH od početka godine, porše-911 GT2 kupe, ponosni vlasnik je morao izdvojiti 443.175,43 KM, te 75.363,28 KM dažbina. Na drugom mjestu najskuplje uvezenih automobila je takođe porše, ali model 991 GT2 kupe, za koji je jedan od bh. građana izdvojio nešto manje novca, odnosno 439.304,91 KM, te 74.790,29 KM dažbina.

“Ferarijev” model F142 488 spajder nalazi se na trećem mjestu po skupocjenosti uvezenih automobila u BiH u ovoj godini, a on je koštao 420.704,45 KM sa dažbinama od 71.562,26 KM.

 

Izvor: Nezavisne novine

PRIVREDA

Zaduženost Republike Srpske gotovo dvostruko veća od FBiH

Objavljeno

 

Od

Prvo zaduženje u ovoj godini Vlada Republike Srpske planira već ove sedmice. Zakazana je aukcija šestomjesečnih trezorskih zapisa na Banjalučkoj berzi, putem koje se RS planira zadužiti 10 miliona KM.

Podsjetimo da je Narodna skupština RS krajem prošle godine usvojila odluke o dugoročnom i kratkoročnom zaduženju RS za 2024. godinu kojima je predviđeno da se taj entitet može zadužiti iznosom do 1,2 milijarde KM.

Najavljeno je da će 87. aukcija trezorskih zapisa RS biti održana 25. januara na Banjalučkoj berzi. Planirani iznos emisije je 10 miliona KM sa rokom dospijeća šest mjeseci. Biće to prvo ovogodišnje zaduženje RS.

Maksimalan iznos kratkoročnog duga prema odluci koja je usvojena krajem godine ne može biti veće od 337 miliona KM u ovoj godini, a dugoročno maksimalno 951 milion KM.

Sredstva pribavljena dugoročnim zaduživanjem biće upotrijebljena u skladu sa Zakonom o zaduživanju, dugu i garancijama RS za finansiranje kapitalnih investicija, refinansiranje ukupnog duga ili dijela duga RS, plaćanje uslovnih obaveza po osnovu garancija RS te za finansiranje budžetskog deficita u slučajevima kada Ministarstvo finansija procijeni da će planirani rashodi biti veći od iznosa planiranih prihoda, naveli su iz Vlade.

Ukupan javni dug RS je oko 6,2 milijarde KM što je oko 40 posto BDP-a i vlast ovog entiteta tvrdi da RS nema problema sa otplatom te da je zaduženost na istorijskom minimumu. Opozicija je stava da se i u ovoj godini nastavlja politika neosmišljenog zaduživanja kojima se krpe rupe u budžetu.

Reklama

Neosmiljeno zaduživanje kao što je neosmiljeno bez osnovnih ekonomskih parametara, recimo, podići minimalnu platu u RS. To je vjestačka priča koja služi za jednokratnu upotrebu i zadovoljenje političkih mjera koje služe samo za izbornu priču – smatra Milan Miličević, predsjednik SDS-a.

To zaista zvuči mnogo, ovako kada razmišljate, ali to je opet u okvirima onih normalnih zaduženja BDP-a i dugoročno – kaže Anja Ljubojević, potpredsjednica NSRS.

Zbog priča o sankcijama, podsjeća nas sagovornik, nije isključeno da se Vlada kada je riječ o zaduženju na međunarodnom tržištu okrene dalekoistočnim zemljama.

Zaduženje koje mora da obavi RS nije ozbiljan iznos ni za jednu berzu, tako da je samo pitanje koliko je politička situacija stabilna u smislu investitora koji bi pozajmili taj novac za obveznice, mada je kamata koja je određena vrlo atraktivna i vjerujem da će biti lako naći investitore – ističe ekonomski analitičar Zoran Pavlović.

Ukupan javni dug FBiH je oko 6,4 milijarde KM i veći je za oko 200 miliona KM u odnosu na RS. No, gledano u odnosu na BDP zaduženost RS je gotovo dvostruko veća u odnosu na drugi entitet.

BHRT

Reklama
Nastavite čitati

PRIVREDA

Odobrena akvizicija: Britanci vlasnici Mtel-ove firme „Sky Towers Infrastucture“

Objavljeno

 

Od

Konkurencijsko vijeće Bosne i Hercegovine dopustilo je koncentraciju na tržištu iznajmljivanja telekomunikacijskih tornjeva, odnosno, tržištu pružanja prostora na tornjevima za instalaciju infrastrukture elektronskih komunikacijskih mreža na području Bosne i Hercegovine.

Drugim riječima, Vijeće je odobrilo prodaju Mtelove firme Sky Towers Infrastucture međunarodnom gigantu Actis EU Menagement S à.r.l. Luksemburg, izvještava BiznisInfo.ba.

Kako smo ranije pisali, kompanija Actis, vodeći globalni investitor u održivu infrastrukturu sa sjedištem u Londonu, preuzima veliku mrežu telekomunikacionih stubova u Bosni i Hercegovini koja je pripadala firmi Mtel, odnosno Telekomu Srbija.

Odlukom Konkurencijskog vijeća otklonjena je prepreka za ovu veliku akviziciju.

Kako smo ranije pisali, Telekom Srbija Grupa osnovala je Sky Towers Infrastructure u Srbiji, Crnoj Gori i BiH na koje je prenijela vlasništvo nad antenskim stubovima, kao i nad poslovima njihove izgradnje i održavanja. Sky Towers Infrastructure tako je postao vlasnik antenskih stubova i ostale pasivne telekomunikacione infrastrukture.

Prošlog mjeseca smo objavili da Telekom Srbija sprema prodaju ove infrastrukture, i to ukupno 1.827 ovih stubova, od kojih se 995 nalazi u Srbiji, 725 u Bosni i Hercegovini i 107 u u Crnoj Gori.

Reklama

Telekom Srbije posljednjih godina se agresivno širio u cijelom regionu, uključujući BiH, ali je ujedno drastično uvećao dugove. Iz kompanije su kasnije rekli da se prodaju stubovi, ali ne i oprema za telekomunikacije povezana sa njima, kao što su bazne stanice.

Telekom će i dalje ostati korisnik tih stubova u svojstvu zakupca, a njihovom prodajom će prikupiti značajna sredstva.

BiznisInfo.ba

Nastavite čitati

PRIVREDA

Nakon 44 godine gasi se proizvodnja u Prevent FAD-u

Objavljeno

 

Od

Prevent grupacija odlučila je da ugasi proizvodnju u kompaniji Prevent FAD Jelah i otpusti radnike.

Kako je kazao predsjednik sindikata Prevent FAD-a Enes Roša, firma gasi proizvodnju nakon 44 godine rada, a 59 radnika ostaće bez posla.

Otkaze je već dobilo 35 radnika, a preostala 24 su iz zaštićenih kategorija kojima uprava takođe namjerava dati otkaz.

Prema navodima Roše, iz kompanije su kao razlog za gašenje naveli da proizvodni program nije profitabilan, mada je kompanija ostvarila prošle godine dobit od 2,6 mil KM. Navodno, kompanija planira mašine iz Jelaha izmjestiti u Željezaru Ilijaš.

Povodom odluke o gašenju proizvodnje i otkazima, radnici su protestvovali pred Upravom Preventa u Sarajevu tražeći da im minimalne zakonske otpremnine koje je ponudila Uprava budu uvećane.

Iz Prevent grupacije nisu se oglašavali ovim povodom.

Reklama

Prevent FAD bio je poznat kao proizvođač kočionih diskova koje je izvozio na tržište EU za direktnu ugradnju u vozila VW grupacije.

Prevent je nedavno zatvorio fabriku u Bužimu u kojoj je bez posla ostalo 70 radnika.

eKapija

Nastavite čitati

U trendu