Connect with us

TRŽIŠTA

Ceh za “tuđu” vodu 688 miliona KM

Objavljeno

 


Voda

BANJALUKA – Na domaće tržište u proteklih pet godina stigla je voda vrijedna oko 688 miliona maraka, što je skoro tri i po puta više u odnosu na količinu vode koju je BiH izvezla u inostranstvo.

Iako je BiH među najbogatijim zemljama u regionu po tom prirodnom bogatstvu, jer raspolaže sa više od 9.400 metara kubnih pitke vode po glavi stanovnika, iz godine u godinu uvoz vode na domaće tržište se povećava. To potvrđuju i podaci Uprave za indirektno oporezivanje (UIO) BiH prema kojima je 2014. godine uvezeno skoro 156 miliona litara prirodne i mineralne vode, za koju je izdvojeno više od 126 miliona maraka, dok je lani uvezeno više od 170 miliona litara vode, za koju je BiH iskeširala više od 154 miliona maraka.

Najviše vode, ako je suditi prema podacima UIO, na police domaćih marketa stiglo je iz okruženja, odnosno iz Srbije, Hrvatske i Slovenije. Voda je u BiH u proteklom periodu stizala i iz Švajcarske, Turske, Italije i drugih zemalja.

Uporedo sa uvozom u posljednjih pet godina rastao je i izvoz vode iz BiH, ali znatno slabijim tempom. Prema podacima UIO, 2014. godine BiH je izvezla oko 70 miliona litara vode, vrijednosti nešto veće od 29 miliona maraka, dok je lani na inostrana tržišta plasirala oko 120 miliona litara vode, vrijedne oko 56 miliona KM.

Domaća voda uglavnom je plasirana na tržište Hrvatske, Crne Gore i Ujedinjenih Arapskih Emirata.

Reklama

Ekonomista Zoran Pavlović kaže za “Glas Srpske” da su domaći proizvođači vode “hendikepirani” zbog nedostatka novca za velike marketinške kampanje kojima bi skrenuli pažnju na svoje proizvode.

– S druge strane, kod nas još nije u dovoljnoj mjeri razvijen kult potrošnje domaćih proizvoda. Iako smo kao zemlja bogati izvorištima pitke vode, moramo stvoriti klimu potrošnje domaćih brendova zajedno sa potrošačima. I naši trgovački lanci trebalo bi da domaće proizvode stavljaju u prvi plan jer samo tako ćemo uticati na svijest potrošača da radije biraju domaće, u ovom slučaju vodu – rekao je Pavlović.

Naglasio je da bi bilo dobro da domaći proizvođači vode osnuju klaster i zajednički sugerišu načine eventualnog ograničenja i smanjenja uvoza i favorizovanja domaćih proizvoda.

– Ako ne stvorimo koncept kvaliteta domaćeg proizvoda, biće sve teže oduprijeti se agresivnim kampanjama svjetskih proizvođača koji veoma lako osvajaju naše tržište – istakao je Pavlović.

* UVOZ VODE U BiH

GODINA VRIJEDNOST (u milionima KM)

Reklama

2014. 126,72

2015. 130,04

2016. 133

2017. 143,84

2018. 154,38

* IZVOZ VODE IZ BiH

Reklama

GODINA VRIJEDNOST (u milionima KM)

2014. 29,86

2015. 30,62

2016. 36

2017. 49,46

2018. 56,66

Reklama

 

Izvor: Glas Srpske

TRŽIŠTA

Pica u Hrvatskoj među najskupljim u EU

Objavljeno

 

​Pice su u Hrvatskoj tokom 2022. poskupjele za 28.2 odsto, što je četvrti najveći rast u EU. (više…)

Nastavite čitati

ANALIZE

Suzbijanje cijena glavni zadatak

Objavljeno

 

Suzbijanje cijena robe široke potrošnje biće jedan od najvažnijih zadataka u idućoj godini, koja će, po svemu sudeći, biti teška i sa smanjenom likvidnošću privrede zbog poskupljenja svih ulaznih komponenti. (više…)

Nastavite čitati

TRŽIŠTA

Kako će funkcionisati digitalni evro

Objavljeno

 

Digitalni evro projekt je „digitalizacije“ evropske zajedničke valute a takav bi novac bio elektroničko sredstvo plaćanja kojim bi se mogli služiti svi u evropodručju. (više…)

Nastavite čitati

U trendu