Connect with us

PRIVREDA

Na ljeto naplata putarine po pređenom kilometru na autoputu Banjaluka-Gradiška

Objavljeno

 


Putarina

Izgradnja četiri naplatne stanice na autoputu Banjaluka – Gradiška je u završnoj fazi, a zatvoreni sistem naplate putarine na toj trasi, koji podrazumijeva plaćanje po pređenom kilometru, trebalo bi da bude uspostavljen u avgustu.

Po jedna naplatna stanica gradi se u Čatrnji i Novoj Topoli, a dvije u Aleksandrovcu. Ranije je navedeno da ugovorena vrijednost radova iznosi 6,63 mil KM.

U preduzeću Autoputevi RS potvrdili su da je u toku završetak objekata za kontrolu naplate i montaža opreme.

„Zatvoreni sistem naplate putarine na dionicama autoputa Banjaluka – Gradiška i dionici autoputa Banjaluka – Doboj će biti uspostavljen tokom avgusta, odnosno, kada se okonča izgradnja naplatnih stanica, da bi se moglo ukloniti i privremeno naplatno mjesto na petlji „Mahovljani““, naveli su u Autoputevima RS.

Ministar saobraćaja i veza RS Neđo Trninić rekao je da je dobro što svi radovi teku planiranom dinamikom, istakavši da će uspostavljanjem zatvorenog sistema naplate putarine doći do izražaja pravi smisao autoputa, koji će donositi prihode u republički budžet.

„Ovih dana trebalo bi da bude pušten u saobraćaj i novi granični prelaz u Gradišci i uvjeren sam da će dobar dio saobraćaja biti usmjeravan na autoput“, rekao je Trninić.

Reklama

Vijest da bi za nešto više od dva mjeseca trebalo u potpunosti da zaživi cijeli sistem naplate putarine po kilometru obradovala je i vozače, koji i po nekoliko puta sedmično voze ovim dionicama.

„Zadovoljna sam autoputem, ali mnoge stvari još zbunjuju vozače i stvaraju gužve, posebno od kada je počela naplata putarine na autoputu „9. januar“, kazala je Vedrana Simić i dodala da je vožnja autoputem, iako ne baš jeftina, mnogo bezbjednija.

Autoput Banjaluka – Gradiška u dužini od 32 km u potpunosti je otvoren za saobraćaj u novembru 2011. godine. Zahvaljujući savremenoj putnoj infrastrukturi putovanje između ova dva grada, koje je ranije trajalo oko sat, duplo je skraćeno. Na toj trasi autoputa vozači trenutno putarinu plaćaju samo na jednom mjestu u Jakupovcima i to 2,5 KM.

Mreža autoputeva

Neđo Trninić je istakao da je Vlada RS opredijeljena za izgradnju mreže autoputeva i podsjetio da Kinezi obavljaju pripreme za izgradnju autoputa prema Prijedoru.

„Kada izgradimo sve planirane dionice stići ćemo do našeg cilja da mreža autoputeva u Srpskoj ima 420 km u dogledno vrijeme, a trenutno imamo 106 km“, rekao je Trninić.

Reklama

 

Izvor: Glas Srpske

PRIVREDA

Zaduženost Republike Srpske gotovo dvostruko veća od FBiH

Objavljeno

 

Od

Prvo zaduženje u ovoj godini Vlada Republike Srpske planira već ove sedmice. Zakazana je aukcija šestomjesečnih trezorskih zapisa na Banjalučkoj berzi, putem koje se RS planira zadužiti 10 miliona KM.

Podsjetimo da je Narodna skupština RS krajem prošle godine usvojila odluke o dugoročnom i kratkoročnom zaduženju RS za 2024. godinu kojima je predviđeno da se taj entitet može zadužiti iznosom do 1,2 milijarde KM.

Najavljeno je da će 87. aukcija trezorskih zapisa RS biti održana 25. januara na Banjalučkoj berzi. Planirani iznos emisije je 10 miliona KM sa rokom dospijeća šest mjeseci. Biće to prvo ovogodišnje zaduženje RS.

Maksimalan iznos kratkoročnog duga prema odluci koja je usvojena krajem godine ne može biti veće od 337 miliona KM u ovoj godini, a dugoročno maksimalno 951 milion KM.

Sredstva pribavljena dugoročnim zaduživanjem biće upotrijebljena u skladu sa Zakonom o zaduživanju, dugu i garancijama RS za finansiranje kapitalnih investicija, refinansiranje ukupnog duga ili dijela duga RS, plaćanje uslovnih obaveza po osnovu garancija RS te za finansiranje budžetskog deficita u slučajevima kada Ministarstvo finansija procijeni da će planirani rashodi biti veći od iznosa planiranih prihoda, naveli su iz Vlade.

Ukupan javni dug RS je oko 6,2 milijarde KM što je oko 40 posto BDP-a i vlast ovog entiteta tvrdi da RS nema problema sa otplatom te da je zaduženost na istorijskom minimumu. Opozicija je stava da se i u ovoj godini nastavlja politika neosmišljenog zaduživanja kojima se krpe rupe u budžetu.

Reklama

Neosmiljeno zaduživanje kao što je neosmiljeno bez osnovnih ekonomskih parametara, recimo, podići minimalnu platu u RS. To je vjestačka priča koja služi za jednokratnu upotrebu i zadovoljenje političkih mjera koje služe samo za izbornu priču – smatra Milan Miličević, predsjednik SDS-a.

To zaista zvuči mnogo, ovako kada razmišljate, ali to je opet u okvirima onih normalnih zaduženja BDP-a i dugoročno – kaže Anja Ljubojević, potpredsjednica NSRS.

Zbog priča o sankcijama, podsjeća nas sagovornik, nije isključeno da se Vlada kada je riječ o zaduženju na međunarodnom tržištu okrene dalekoistočnim zemljama.

Zaduženje koje mora da obavi RS nije ozbiljan iznos ni za jednu berzu, tako da je samo pitanje koliko je politička situacija stabilna u smislu investitora koji bi pozajmili taj novac za obveznice, mada je kamata koja je određena vrlo atraktivna i vjerujem da će biti lako naći investitore – ističe ekonomski analitičar Zoran Pavlović.

Ukupan javni dug FBiH je oko 6,4 milijarde KM i veći je za oko 200 miliona KM u odnosu na RS. No, gledano u odnosu na BDP zaduženost RS je gotovo dvostruko veća u odnosu na drugi entitet.

BHRT

Reklama
Nastavite čitati

PRIVREDA

Odobrena akvizicija: Britanci vlasnici Mtel-ove firme „Sky Towers Infrastucture“

Objavljeno

 

Od

Konkurencijsko vijeće Bosne i Hercegovine dopustilo je koncentraciju na tržištu iznajmljivanja telekomunikacijskih tornjeva, odnosno, tržištu pružanja prostora na tornjevima za instalaciju infrastrukture elektronskih komunikacijskih mreža na području Bosne i Hercegovine.

Drugim riječima, Vijeće je odobrilo prodaju Mtelove firme Sky Towers Infrastucture međunarodnom gigantu Actis EU Menagement S à.r.l. Luksemburg, izvještava BiznisInfo.ba.

Kako smo ranije pisali, kompanija Actis, vodeći globalni investitor u održivu infrastrukturu sa sjedištem u Londonu, preuzima veliku mrežu telekomunikacionih stubova u Bosni i Hercegovini koja je pripadala firmi Mtel, odnosno Telekomu Srbija.

Odlukom Konkurencijskog vijeća otklonjena je prepreka za ovu veliku akviziciju.

Kako smo ranije pisali, Telekom Srbija Grupa osnovala je Sky Towers Infrastructure u Srbiji, Crnoj Gori i BiH na koje je prenijela vlasništvo nad antenskim stubovima, kao i nad poslovima njihove izgradnje i održavanja. Sky Towers Infrastructure tako je postao vlasnik antenskih stubova i ostale pasivne telekomunikacione infrastrukture.

Prošlog mjeseca smo objavili da Telekom Srbija sprema prodaju ove infrastrukture, i to ukupno 1.827 ovih stubova, od kojih se 995 nalazi u Srbiji, 725 u Bosni i Hercegovini i 107 u u Crnoj Gori.

Reklama

Telekom Srbije posljednjih godina se agresivno širio u cijelom regionu, uključujući BiH, ali je ujedno drastično uvećao dugove. Iz kompanije su kasnije rekli da se prodaju stubovi, ali ne i oprema za telekomunikacije povezana sa njima, kao što su bazne stanice.

Telekom će i dalje ostati korisnik tih stubova u svojstvu zakupca, a njihovom prodajom će prikupiti značajna sredstva.

BiznisInfo.ba

Nastavite čitati

PRIVREDA

Nakon 44 godine gasi se proizvodnja u Prevent FAD-u

Objavljeno

 

Od

Prevent grupacija odlučila je da ugasi proizvodnju u kompaniji Prevent FAD Jelah i otpusti radnike.

Kako je kazao predsjednik sindikata Prevent FAD-a Enes Roša, firma gasi proizvodnju nakon 44 godine rada, a 59 radnika ostaće bez posla.

Otkaze je već dobilo 35 radnika, a preostala 24 su iz zaštićenih kategorija kojima uprava takođe namjerava dati otkaz.

Prema navodima Roše, iz kompanije su kao razlog za gašenje naveli da proizvodni program nije profitabilan, mada je kompanija ostvarila prošle godine dobit od 2,6 mil KM. Navodno, kompanija planira mašine iz Jelaha izmjestiti u Željezaru Ilijaš.

Povodom odluke o gašenju proizvodnje i otkazima, radnici su protestvovali pred Upravom Preventa u Sarajevu tražeći da im minimalne zakonske otpremnine koje je ponudila Uprava budu uvećane.

Iz Prevent grupacije nisu se oglašavali ovim povodom.

Reklama

Prevent FAD bio je poznat kao proizvođač kočionih diskova koje je izvozio na tržište EU za direktnu ugradnju u vozila VW grupacije.

Prevent je nedavno zatvorio fabriku u Bužimu u kojoj je bez posla ostalo 70 radnika.

eKapija

Nastavite čitati

U trendu