Connect with us

PRIVREDA

Putevi u BiH među najlošijim u svijetu

Objavljeno

 


Rupe

BANJALUKA, SARAJEVO – Od svih država u okruženju, putna mreža najbolja je u Hrvatskoj, a najlošija u – BiH!

Svjetski ekonomski forum, u istraživanju za 2018. godinu, bh. puteve ocijenio je trojkom, te ih svrstao na nezavidnu 109. poziciju, od 137 zemalja u svijetu koje su bile predmet ove analize.

S ocjenom 5,5, Hrvatska je zauzela 19. mjesto, a Slovenija je rangirana na 51. poziciji s ocjenom 4,4, Crna Gora je na 88. poziciji sa 3,5 poena, a Srbija je 100, s ocjenom 3,2.

To što su naši putevi u društvu najlošijih, ne iznenađuje taksistu Hajrudina Beganovića, koji vozilom godišnje „pregazi“ 60.000 do 70.000 kilometara. Putovao je i po Evropi, a stanje poput ovog kod nas, priznaje za „Nezavisne“, nije vidio.

„Glavne ulice mogu da prođu, a sve ostalo je – da vas bog sačuva. Havarija živa. To je nužno zlo po kojem se morate kretati i gotovo. Išao sam i po Evropi, nema gdje nisam vozio i svugdje je drugačije. Ovdje vlada neki lopovluk“, oštar je ovaj taksista iz Zenice. Po njegovim riječima, dovoljno je da državi samo plaćamo akcize na gorivo, a da poreze i ostale troškove ne spominjemo.

„A gdje je održavanje auta? Tri rupe pogodi, nemaš trap naprijed! Evo sada rade tunel u Vranduku, idete zaobilaznim putem i samo gledate staro ulje, odnosno ljudima je kartere porazbijalo. Nemate se kome žaliti. Ovo je mafija, organizovana mafija. Znate ono kad uhvate trojicu i kažu – organizovana mafija? Kod nas je vlast organizovana mafija“, ogorčen je Beganović.

Reklama

Da nam je putna mreža očajna, a loša ocjena za njih opravdana, smatra i inženjer saobraćaja Ševal Kovačević, koji ističe da smo u bivšoj Jugoslaviji imali 50 odsto vozila manje u odnosu na današnji stepen motorizacije. Ilustruje to podatkom da je u Sarajevu prije rata bilo oko 70.000 vozila, a sada ih je, kaže, više od 140.000!

„Šta smo uradili na infrastrukturi? Ona je gotovo ostala ista. Samo krpimo rupe. Istina, imamo nešto autoputeva, te nešto sitne modernizacije i rekonstrukcije regionalnih i magistralnih puteva. I to je sve! Saobraćaj u gradovima – katastrofa! Površine ostale iste, uduplan broj vozila i imamo – zarobljenost“, kaže Kovačević za „Nezavisne“.

Posljedice toga su višestruke, poput nervoze vozača, povećanog broja saobraćajnih nezgoda i slično.

„Mi smo u situaciji da se godinama priča demagogija. A mala smo zemlja. Mogli smo uraditi savršenu saobraćajnu infrastrukturu. Na mnogo mjesta potrebna je rekonstrukcija i modernizacija magistralnih i regionalnih puteva“, navodi Kovačević, koji je i ovlašteni sudski vještak za saobraćaj BiH.

Podsjetimo, kako nam je nedavno potvrđeno iz „Puteva Republike Srpske“, više od 25 miliona maraka trebalo bi ove godine da bude utrošeno na 21 projekat, koji, između ostalog, podrazumijevaju sanaciju, izgradnju i modernizaciju niza putnih dionica u Srpskoj. Iz „Puteva“ su naveli da će realizacija ovog plana zavisiti od postupka javnih nabavki i građevinske sezone.

POZICIJA DRŽAVA U REGIONU

Reklama

19. Hrvatska

51. Slovenija

88. Crna Gora

100. Srbija

109. BiH

 

Reklama

Izvor: Nezavisne novine

PRIVREDA

Zaduženost Republike Srpske gotovo dvostruko veća od FBiH

Objavljeno

 

Od

Prvo zaduženje u ovoj godini Vlada Republike Srpske planira već ove sedmice. Zakazana je aukcija šestomjesečnih trezorskih zapisa na Banjalučkoj berzi, putem koje se RS planira zadužiti 10 miliona KM.

Podsjetimo da je Narodna skupština RS krajem prošle godine usvojila odluke o dugoročnom i kratkoročnom zaduženju RS za 2024. godinu kojima je predviđeno da se taj entitet može zadužiti iznosom do 1,2 milijarde KM.

Najavljeno je da će 87. aukcija trezorskih zapisa RS biti održana 25. januara na Banjalučkoj berzi. Planirani iznos emisije je 10 miliona KM sa rokom dospijeća šest mjeseci. Biće to prvo ovogodišnje zaduženje RS.

Maksimalan iznos kratkoročnog duga prema odluci koja je usvojena krajem godine ne može biti veće od 337 miliona KM u ovoj godini, a dugoročno maksimalno 951 milion KM.

Sredstva pribavljena dugoročnim zaduživanjem biće upotrijebljena u skladu sa Zakonom o zaduživanju, dugu i garancijama RS za finansiranje kapitalnih investicija, refinansiranje ukupnog duga ili dijela duga RS, plaćanje uslovnih obaveza po osnovu garancija RS te za finansiranje budžetskog deficita u slučajevima kada Ministarstvo finansija procijeni da će planirani rashodi biti veći od iznosa planiranih prihoda, naveli su iz Vlade.

Ukupan javni dug RS je oko 6,2 milijarde KM što je oko 40 posto BDP-a i vlast ovog entiteta tvrdi da RS nema problema sa otplatom te da je zaduženost na istorijskom minimumu. Opozicija je stava da se i u ovoj godini nastavlja politika neosmišljenog zaduživanja kojima se krpe rupe u budžetu.

Reklama

Neosmiljeno zaduživanje kao što je neosmiljeno bez osnovnih ekonomskih parametara, recimo, podići minimalnu platu u RS. To je vjestačka priča koja služi za jednokratnu upotrebu i zadovoljenje političkih mjera koje služe samo za izbornu priču – smatra Milan Miličević, predsjednik SDS-a.

To zaista zvuči mnogo, ovako kada razmišljate, ali to je opet u okvirima onih normalnih zaduženja BDP-a i dugoročno – kaže Anja Ljubojević, potpredsjednica NSRS.

Zbog priča o sankcijama, podsjeća nas sagovornik, nije isključeno da se Vlada kada je riječ o zaduženju na međunarodnom tržištu okrene dalekoistočnim zemljama.

Zaduženje koje mora da obavi RS nije ozbiljan iznos ni za jednu berzu, tako da je samo pitanje koliko je politička situacija stabilna u smislu investitora koji bi pozajmili taj novac za obveznice, mada je kamata koja je određena vrlo atraktivna i vjerujem da će biti lako naći investitore – ističe ekonomski analitičar Zoran Pavlović.

Ukupan javni dug FBiH je oko 6,4 milijarde KM i veći je za oko 200 miliona KM u odnosu na RS. No, gledano u odnosu na BDP zaduženost RS je gotovo dvostruko veća u odnosu na drugi entitet.

BHRT

Reklama
Nastavite čitati

PRIVREDA

Odobrena akvizicija: Britanci vlasnici Mtel-ove firme „Sky Towers Infrastucture“

Objavljeno

 

Od

Konkurencijsko vijeće Bosne i Hercegovine dopustilo je koncentraciju na tržištu iznajmljivanja telekomunikacijskih tornjeva, odnosno, tržištu pružanja prostora na tornjevima za instalaciju infrastrukture elektronskih komunikacijskih mreža na području Bosne i Hercegovine.

Drugim riječima, Vijeće je odobrilo prodaju Mtelove firme Sky Towers Infrastucture međunarodnom gigantu Actis EU Menagement S à.r.l. Luksemburg, izvještava BiznisInfo.ba.

Kako smo ranije pisali, kompanija Actis, vodeći globalni investitor u održivu infrastrukturu sa sjedištem u Londonu, preuzima veliku mrežu telekomunikacionih stubova u Bosni i Hercegovini koja je pripadala firmi Mtel, odnosno Telekomu Srbija.

Odlukom Konkurencijskog vijeća otklonjena je prepreka za ovu veliku akviziciju.

Kako smo ranije pisali, Telekom Srbija Grupa osnovala je Sky Towers Infrastructure u Srbiji, Crnoj Gori i BiH na koje je prenijela vlasništvo nad antenskim stubovima, kao i nad poslovima njihove izgradnje i održavanja. Sky Towers Infrastructure tako je postao vlasnik antenskih stubova i ostale pasivne telekomunikacione infrastrukture.

Prošlog mjeseca smo objavili da Telekom Srbija sprema prodaju ove infrastrukture, i to ukupno 1.827 ovih stubova, od kojih se 995 nalazi u Srbiji, 725 u Bosni i Hercegovini i 107 u u Crnoj Gori.

Reklama

Telekom Srbije posljednjih godina se agresivno širio u cijelom regionu, uključujući BiH, ali je ujedno drastično uvećao dugove. Iz kompanije su kasnije rekli da se prodaju stubovi, ali ne i oprema za telekomunikacije povezana sa njima, kao što su bazne stanice.

Telekom će i dalje ostati korisnik tih stubova u svojstvu zakupca, a njihovom prodajom će prikupiti značajna sredstva.

BiznisInfo.ba

Nastavite čitati

PRIVREDA

Nakon 44 godine gasi se proizvodnja u Prevent FAD-u

Objavljeno

 

Od

Prevent grupacija odlučila je da ugasi proizvodnju u kompaniji Prevent FAD Jelah i otpusti radnike.

Kako je kazao predsjednik sindikata Prevent FAD-a Enes Roša, firma gasi proizvodnju nakon 44 godine rada, a 59 radnika ostaće bez posla.

Otkaze je već dobilo 35 radnika, a preostala 24 su iz zaštićenih kategorija kojima uprava takođe namjerava dati otkaz.

Prema navodima Roše, iz kompanije su kao razlog za gašenje naveli da proizvodni program nije profitabilan, mada je kompanija ostvarila prošle godine dobit od 2,6 mil KM. Navodno, kompanija planira mašine iz Jelaha izmjestiti u Željezaru Ilijaš.

Povodom odluke o gašenju proizvodnje i otkazima, radnici su protestvovali pred Upravom Preventa u Sarajevu tražeći da im minimalne zakonske otpremnine koje je ponudila Uprava budu uvećane.

Iz Prevent grupacije nisu se oglašavali ovim povodom.

Reklama

Prevent FAD bio je poznat kao proizvođač kočionih diskova koje je izvozio na tržište EU za direktnu ugradnju u vozila VW grupacije.

Prevent je nedavno zatvorio fabriku u Bužimu u kojoj je bez posla ostalo 70 radnika.

eKapija

Nastavite čitati

U trendu