INVESTICIJE
„Er Srbija“ nabavlja ruske avione koji imaju „svemirsku“ pilotsku kabinu

Visoki zvaničnik Vlade Rusije Sergej Prihotko kaže da Srbija i Rusija pregovaraju o obnovi flote srpskog nacionalnog avio-prevoznika „Er Srbije“.
Kako navodi, riječ je kupovini ruskih civilnih aviona „Suhoj Superdžet 100“ (SSJ 100), a takođe je rekao i da bi Beogradu mogao da bude zanimljiv i najnoviji ruski putnički avion MS-21.
Prihotko je tu vijest potvrdio ovog vikenda, uoči posjete ruskog premijera Dmitrija Medvedeva Beogradu. Prema njegovim riječima, pitanje isporuke aviona ruske proizvodnje u Srbiju razmatra se u različitim formatima. Konkretno, kompanija „Suhoj“ sarađuje sa srpskim nacionalnim avio-prevoznikom „Er Srbijom“ na unapređenju flote te avio-kompanije kupovinom ruskih aviona „Suhoj Superdžet 100“.
Ruski zvaničnik je dodao i da bi avion MS-21 u perspektivi mogao da zainteresuje nacionalnog avio-prevoznika „Er Srbiju“, navodi Sputnjik.
„Suhoj Superdžet 100“ je bio prvi linijski putnički avion proizveden u Rusiji poslije raspada Sovjetskog Saveza, a danas je jedan od najprodavanijih civilnih aviona nove generacije koji dolaze iz Rusije.
„Superdžet 100“ je dvomotorni regionalni putnički avion, koji je prvi probni let imao 2008, a u saobraćaju je od 2011. godine. Taj napredni avion ima 98 putničkih sjedišta i može da se koristi na kraćim i srednjim destinacijama, a njegov dolet je do 4.500 kilometara.
Generalni direktor ruske kompanije „Alijansa avijacionih tehnologija Avintel“ Viktor Prjadka kaže da postoje velike razlike između aviona „Superdžet 100“ o kojem Srbija i Rusija pregovaraju i aviona MS-21, koji bi eventualno mogao da zainteresuje Beograd.
„Prije svega, oni se razlikuju po veličini. ’Suhoj Superdžet 100‘ je više regionalna letjelica, koja može da leti na srednjim destinacijama. Kapaciteta je do 100 putnika, razvija maksimalnu brzinu od oko 850 kilometara na sat pri visini leta od 11.000 metara. Avioni MS-21 su savremeniji. To je možda jedan od najsavremenijih aviona na svijetu u ovom trenutku. On ima komforniji salon, pa je samim tim udobniji i prijatniji za putnike. MS-21 je kapaciteta do 200 putnika, odnosno taj avion praktično ima dva puta veći kapacitet. Mislim da će MS-21 biti značajno ekonomičniji avion, jer će imati savremenije motore. Ovde je potrebno analizirati potrebe Srbije, prije svega protok putnika, i u zavisnosti od toga treba se fokusirati na određenu letjelicu“, objašnjava Prjadka za Sputnjik.
MS-21, ruski „avion 21. vijeka“, najavljuje obnovu nekad moćne civilne avio-industrije. Riječ je o modernoj letjelici impresivnih karakteristika. Pripada klasi uskotrupnih aviona, onih sa jednim prolazom između sjedišta, kratkog i srednjeg dometa (do 6.400 kilometara) i ima kapacitet od 150 do 211 putnika, u zavisnosti od modela.
Eksperti ističu da MS-21 ima brojne tehnološke i komercijalne adute. Prvo, izgleda izuzetno moderno, i spolja, i iznutra. Napravljen je od laganih kompozitnih materijala čime je unaprijeđena komercijalna efikasnost. Ima originalna krila, izuzetan enterijer i „svemirsku“ pilotsku kabinu.
Njegova glavna prednost u odnosu na zapadne konkurente je ekonomičnost. Ojačano kompozitno krilo značajno poboljšava aerodinamiku, što znači da će operativni troškovi leta biti za oko 15 odsto manji od onih koje prave „Boing“ i „Erbas“ iste klase, a takođe pominje se i da će cijena ruskog aviona biti za 20 odsto niža od konkurentskih američkih i evropskih aviona.
MS-21 je prvi put leteo u maju 2017, a ove godine je uspješno izveo i prvi međunarodni let na liniji Žukovski-Istanbul.
Završetak sertifikacije planiran je za 2020. godinu, a očekuje se da će serijska proizvodnja početi 2021. godine.
„MS-21 je bolji od ’Superdžeta‘, jer je savremeniji avion, ali on još prolazi sertifikaciona testiranja. Ovde je veoma važno sačekati trenutak da stupi u eksploataciju i počne da stiže do kupaca. Moguće je da će biti više modifikacija aviona MS-21, sa različitim putničkim kapacitetima, kao što su recimo tipovi aviona A-320, koji mogu da prime od 100 do 200 ljudi. Ako bude postojala odgovarajuća modifikacija MS-21, onda će za Srbiju biti korisno da naruči avion MS-21“, ističe Prjadka.
Pored vijesti o nabavci novih aviona, visoki zvaničnik Vlade Rusije Sergej Prihotko naveo je i da Srbija i Rusija takođe razmatraju mogućnost postavljanja servisnog centra za te avione u bazi preduzeća za opravku „JAT Tehnike“ na Međunarodnom aerodromu „Nikola Tesla“ u Beogradu.
On je rekao da je kompanija u junu završila sertifikaciju rada za održavanje tih letjelica u skladu sa zahtjevima Evropske agencije za bezbjednost u vazduhoplovstvu, obuku osoblja i opremanje hangara.
Sputnjik
FINANSIJE
Ulaganja u fondove i postupanje u vrijeme pada tržišta

Ulaganje u investicione fondove postalo je popularan način štednje i ostvarivanja prinosa za mnoge ulagače. Međutim, kao i svako ulaganje, i ono nosi određeni nivo rizika, naročito kada su u pitanju fondovi koji ulažu u akcije svjetskih kompanija.
U posljednje vrijeme svjedočimo padu vrijednosti na svjetskim berzama, što se direktno odrazilo i na vrijednost udjela u fondovima koji ulažu u akcije. Investitori koji su svoj novac uložili u ove fondove mogu trenutno vidjeti negativne prinose, što često izaziva zabrinutost i razmišljanje o povlačenju sredstava. Ipak, važno je razumjeti da su ovakve situacije sastavni dio tržišnih ciklusa.
Za razliku od fondova koji ulažu u akcije, obveznički fondovi ili alternativni fondovi, poput onih koji se bave davanjem zajmova nisu značajno pogođeni trenutnim tržišnim kretanjima. Njihovi prinosi su stabilniji jer se zasnivaju na prihodima od kamata i otplata zajmova, što ih čini manje volatilnim u ovakvim situacijama.
Šta učiniti kada tržište pada?
U ovakvim trenucima, najvažnije je ostati pribran i ne donositi ishitrene odluke. Tržišta imaju prirodan tok – nakon pada uglavnom slijedi oporavak, a istorija je više puta pokazala da su strpljivi investitori na kraju često nagrađeni.
Jedan od načina za ublažavanje rizika jeste diverzifikacija – odnosno raspodjela sredstava na više vrsta fondova, uključujući akcijske, obvezničke, mješovite i alternativne fondove. Na taj način se smanjuje zavisnost od jednog tržišta ili sektora, a portfelj postaje otporniji na negativne oscilacije.
Zaključak
Pad tržišta, iako može djelovati zabrinjavajuće, prirodan je dio investicionog procesa. Ulaganje treba posmatrati kao dugoročan cilj, a ne kao sredstvo za brzu zaradu. Ključ uspjeha leži u diverzifikaciji i strpljenju – dvije najvažnije strategije koje pomažu investitorima da izdrže turbulentna vremena i ostvare pozitivne rezultate na duže staze.
EKONOMIJA
“Fundamental” u Banjaluci: Narodne obveznice prilika za sigurno ulaganje

Odluka Vlade Republike Srpske o prvoj emisiji narodnih obveznica predstavlja kvalitetno i sigurno ulaganje, te priliku za privlačenje novih investitora na tržište kapitala, poruka je panelista i učesnika današnje investicione konferencije “Fundamental” u Banjaluci.
Predsjednik Komisije za hartije od vrijednosti Srbije Marko Janković ocijenio je da narodne obveznice znače i sigurno ulaganje kada se rangiraju različiti rizici u investiranjima.
Janković je istakao da i Srbija razmišlja o narodnim obveznicama, kao i da Ministarstvo finansija analizira mogućnosti da se takve obveznice pojave na tržištu Srbije.
“Vidimo da su zemlje regiona već emitovale te vrste obveznica sa dobrim rezultatima”, rekao je Janković novinarima u Banjaluci.
On je naveo da Srbija ima usklađenu regulativu sa evropskim direktivama, kao i da se kontinuirano radi na inovacijama, kako bi tržište kapitala bilo u rangu sa evropskim.
Predsjednik Komisije za hartije od vrijednosti Republike Srpske Ognjen Mihajlović naglasio je da su sve dosadašnje emisije obveznica bile prikazane na transparentan način, kao i da su građani koji su više upućeni i do sada kupovali obveznice.
Prema njegovim riječima, emisija narodnih obveznica je usmjerena na fizička lica, odnosno običnog građanina.
“Ovaj pilot projekat treba ljudima da približi i da im pokaže šta su štedne obveznice. Vjerujem da će ovaj projekat biti uspješan”, smatra Mihajlović.
On je naveo da će na današnjoj investicionoj konferenciji biti prezentovani određeni podaci o tržištu, te regulatorni okvir.
“Preživjeli smo transformaciju investicionih fondova, mijenjali smo zakone, omogućili nove proizvode i vjerujem da ćemo iduće godine usvojiti nove zakone koji bi u potpunosti bili usklađeni sa evropskim direktivama, te bi stvorili jednu investicionu situaciju koja obavezuje ovlaštene učesnike kako bi nadzor bio efikasniji”, pojasnio je Mihajlović.
On je rekao da je u planu novi zakon o tržištu kapitala, kao i priprema zakona o alternativnim fondovima.
Investiciona konferenciju “Fundamental” okupila je u Banjaluci oko 200 je učesnika iz Srbije, Hrvatske i BiH.
Svečanom otvaranju konferencije prisustvovali su srpski član i predsjedavajuća Predsjedništva BiH Željka Cvijanović, ministar finansija Republike Srpske Zora Vidović i ministar finansija i trezora u Savjetu ministara Srđan Amidžić.
Investicionu konferenciju “Fundamental”, čiji je cilj promocija investiranja, organizuje Udruženje društava za upravljanje investicionim fondovima pri Privrednoj komori Republike Srpske.
Cvijanović: U institucijama Srpske uvijek ćete imati pouzdanog partnera
Srpski član i predsjedavajuća Predsjedništva BiH Željka Cvijanović istakla je na svečanom otvaranju investicione konferencije “Fundamental” u Banjaluci da je ovaj događaj snažan podsticaj za ekonomski napredak, inovacije i jačanje saradnje, te da će u institucijama Republike Srpske uvijek imati partnera.
Cvijanovićeva je izrazila nadu da će diskusije u okviru konferencije donijeti korisne zaključke koji će imati potencijal da doprinesu daljem razvoju tržišta kapitala i privrede u Republici Srpskoj.
“U institucijama naše Republike, koje su u u potpunosti posvećene realizaciji navedenih ciljeva, uvijek ćete imati iskrenog i pouzdanog partnera”, naglasila je Cvijanovićeva u obraćanju.
Ona je ocijenila da ovaj događaj nije samo prilika za razmjenu znanja i iskustava, već istovremeno i snažan podsticaj za ekonomski napredak, inovacije i jačanje saradnje u ovom dinamičnom i izazovnom okruženju.
“Uvijek sam srećna kada su Banjaluka i Republika Srpska domaćini ovako značajnih i dobro organizovanih manifestacija regionalnog karaktera, kao što je konferencija `Fundamental`”, zaključila je Cvijanovićeva.
Vučenović: Konkretno o investiranju i tržištu kapitala
Investiciona konferencija “Fundamental”, koja je danas otvorena u Banjaluci, daće mnoge odgovore na pitanja investiranja i tržišta kapitala u Republici Srpskoj, izjavio je izvršni direktor Društva za upravljanje investicionim fondovima Zoran Vučenović.
“Ovo je prva konferencija tržišta kapitala u Republici Srpskoj i očekujemo da će ona biti prvi korak u širem razvoju ovog tržišta”, rekao je Vučenović novinarima.
SRNA
INVESTICIJE
Eksproprijacija zemljišta za aerodrom u Trebinju biće završena 2025. godine

Eksproprijacija zemljišta za potrebe izgradnje aerodroma u Trebinju, biće završena 2025. godine, saopšteno je nakon sjednice Vlade Republike Srpske koja je održana u Banjaluci.
Vlada je na sjednici utvrdila Prijedlog zakona o izmjeni Zakona o posebnom postupku eksproprijacije radi izgradnje aerodroma u Trebinju, po hitnom postupku, a zakon će, kako je navedeno, biti donesen iz razloga što postupci eksproprijacije u 2020. godini nisu ni mogli biti započeti zbog pandemije virusa korona.
– Odnosno, bili su usporeni zbog pandemije izazvane virusom kovid 19, te će se oni okončati u 2025. godini, a sve s ciljem izgradnje aerodroma i realizacije jednog ovakvog složenog projekta koji je od opšteg interesa za Republiku Srpsku – naglašeno je iz vladinog kabineta za odnose s javnošću.
-
NEKRETNINE1 godina prije
Počela izgradnja novog stambenog objekta „Bregovi“ u Trebinju
-
NOVOSTI9 meseci prije
Učesnici Visa olimpijskog triatlona prikupili 26.500 KM za Specijalnu Olimpijadu u Bosni i Hercegovini
-
EKOLOGIJA1 godina prije
Hoće li rudnik litijuma ugroziti stanovnike Tuzle?
-
BIZNIS1 godina prije
Telekom Srpske ili BH Telecom: Ko trenutno vrijedi više!?
-
PROMO1 godina prije
Savremeni pristup stomatologiji – TB Dent Trebinje
-
TEHNOLOGIJA1 godina prije
Miškovićev „Ananas“ ulazi na tržište BiH
-
GRAĐEVINARSTVO1 godina prije
Nijemci će graditi najveću zgradu u Republici Srpskoj
-
EKOLOGIJA1 godina prije
Šta će biti sa eksploatacijom litijuma u Loparama