Connect with us

ANALIZE

Uzalud kontrole, cijene i dalje divljaju

Objavljeno

 


Izvor:

Kontrole poštovanja propisa prilikom formiranja cijena osnovnih životnih namirnica te mlijeka i mliječnih proizvoda nisu dale nikakve rezultate.

Iako je utvrđeno da trgovci i mljekari krše maržu te da treba da snize cijene na rafovima, to se nije desilo. Ne samo da nije došlo da pada cijena hrane već su građani primorani da svaki dan sve više novca daju za hljeb, brašno, mlijeko, ulje…

Inspektori su od marta na terenu i skoro svakog mjeseca ponavljaju da trgovci krše propise o marži, te da ih zbog toga kažnjavaju i izdaju rješenja da otklone nepravilnosti. Tako je samo u kontrolama mljekara prethodnog mjeseca na sva zvona najavljeno da oni prodaju svoje proizvode po cijenama višim od dozvoljenih i da treba da ih snize. Od svega na kraju nije bilo ništa.

– Obradovala me je najava inspektora od prije 15 dana da će cijene mlijeka i mliječnih proizvoda biti snižene. Svaki dan idem u prodavnicu i ne samo da nije došlo do pojeftinjenja već uočavam da cijene mlijeka iz dana u dan blago rastu. Litar mlijeka trenutno košta od 2,70 pa do tri marke. To je više i od cijene litra dizela na pojedinim pumpama – kazala nam je ogorčena Banjalučanka Milica S.

Profesor na Ekonomskom fakultetu u Banjaluci Stevo Pucar pojašnjava da su poskupljenja svakim danom sve veća jer trgovci prilikom formiranja cijena osnovnih životnih namirnica i svih ostalih proizvoda u cijenu ugrađuju i očekivanja za iduću period.

– U suštini, oni u trenutne cijene ugrađuju dodatni rast inflacije za koji predviđaju da će se desiti. Tako, na primjer, ako njima rastu inputi za deset odsto, onda će oni, računajući da će cijene nastaviti da rastu, podići ih za 15 odsto kako bi se ugradili i u taj budući rast, a ne samo onaj koji se desio. Na tih pet odsto oni mogu da zarade 50.000 maraka. To im je isplativije jer za kaznu daju i do nekih 10.000 maraka – rekao je “Glasu Srpske” Pucar i dodao da se ovakvom politikom formiranja cijena trgovci osiguravaju od eventualnih gubitaka.

Reklama

Pucar pojašnjava da upravo zbog ovakvih poteza trgovaca imamo ubrzavanje rasta cijena. Navodi i da sve projekcije idu u pravcu da ćemo i 2023. godine imati dalji rast cijena.

– Ovo divljanje cijena se ne može smiriti u kratkom roku. Usporavanje inflacije moglo bi, prema trenutnim prognozama, biti tek 2024. i 2025. godine – zaključio je Pucar.

Predstavnici potrošača navode da trgovci nimalo ne poštuju svoje kupce jer iz dana u dan formiraju više cijene od dozvoljenih.

– Inspekcija je obišla veliki dio prodavnica i utvrdila to što i jeste, da većina njih krši propise. Njima se više isplati da plate kaznu od nekoliko stotina ili hiljada maraka, jer formiranjem viših cijena od dozvoljenih zarade duplo više. Mislim da će uskoro kupovna moć potrošača biti ispod minimuma i oni neće proizvode imati kome da prodaju – rekla je “Glasu” predsjednica Udruženja za zaštitu potrošača “Toper” iz Doboja Snežana Šešlija.

Naglasila je da je zbog stalnih poskupljenja već oko 30 odsto potrošača u RS izbacilo iz svakodnevne kupovine mlijeko i mliječne proizvode.

Teško i do ograničenja

Reklama

Predsjednik RS Milorad Dodik ranije je najavio da bi iduće godine moglo doći do ograničenja cijena robe široke potrošnje, te da bi neki proizvodi mogli biti i jeftiniji. Međutim, ekonomisti smatraju da je primjena te mjere sporna s obzirom na to da domaće tržište zavisi od uvoza.

Glas Srpske

BIZNIS

Đorđe Đoković širi biznis u Srpskoj

Objavljeno

 

Od

Banjalučka agencija „Legacy international“ u vlasništvu Đorđa Đokovića, mlađeg brata Novaka Đokovića, dobila je posao promocije Olimpijskog centra (OC) „Jahorina“ vrijedan oko 84.000 KM.

Kako se navodi u odluci o izboru najpovoljnije ponude, bila je ovo jedina ponuda koja je stigla na tender, javlja Akta.ba.

Procijenjena vrijednost ponude bez PDV-a je bila 72.200 KM, a Đoković je ponudio promociju za 72.180 KM bez PDV-a.

Agencija „Legacy international“ osnovana je u novembru prošle godine. Do sada nije imala dobijenih tendera, ali je bila zadužena za poslove oko organizacije teniskog ATP turnira „Srpska open“.

U banjalučku podružnicu registrovanu uplatio je kapital od 9.779,15 KM, a osnovna i pretežna djelatnost je rad sportskih objekata. Đoković je direktor i vlasnik beogradske firme istog imena, koja se bavi organizovanjem teniskih turnira u Srbiji.

Đorđe Đoković je najmlađi je od trojice braće Đokovića koji se nakon profesionalnog tenisa posvetio biznisu, a do sada je realizovao nekoliko sportskih projekata.

Reklama

Osnovna i pretežna djelatnost je rad sportskih objekata.

Inače, Đokoviću su česti gosti na Jahorini koja ima staze nazvane po Novaku Đokoviću.

Nakon mnogobrojnih posjeta porodice najboljeg tenisera, Novaka Đokovića, olimpijskoj planini prošle godine je postignut dogovor i o investicijama koje će ova porodica realizovati na Jahorini.

„Imamo tu čast da su naši česti gosti članovi porodice Đoković koji su sami po sebi svjetski poznat brend. Nakon privilegije koju smo dobili imenovanjem jahorinskih ski staza po imenu najpoznatijeg srpskog tenisera Novaka Đokovića sada Jahorina dobija i hotel u neposrednoj blizini upravo ovih staza. Naša vizija je da privučemo što više ovakvih investitora te da Jahorina u budućnosti ide rame uz rame sa najuspješnijima jer joj svim prethodno realizovanim taj status i pripada. Prije par dana na jednom kongresu sam saznao da je moj tim na koji sam beskrajno ponosan tim koji je sagradio najviše žičara na svijetu“, izjavio je tada Ljevnaić.

Dodao je da veliku zahvalnost duguje prije svega Srđanu Đokoviću sa kojim je kako kaže zadovoljstvo sarađivati i realizovati vizije koje su prije svega usmjerene na budućnost i naslijeđe za naredne generacije.

Sa ovom dogovorenom promocijom, čini se da se poslovna saradnja širi.

Reklama

Akta.ba

Nastavite čitati

ANALIZE

Suzbijanje cijena glavni zadatak

Objavljeno

 

Suzbijanje cijena robe široke potrošnje biće jedan od najvažnijih zadataka u idućoj godini, koja će, po svemu sudeći, biti teška i sa smanjenom likvidnošću privrede zbog poskupljenja svih ulaznih komponenti. (više…)

Nastavite čitati

ANALIZE

Odjeća i obuća jeftinije u novembru ove godine u odnosu na lani, sve ostalo skuplje

Objavljeno

 

Cijene proizvoda i usluga koje se koriste za ličnu potrošnju u BiH, mjerene indeksom potrošačkih cijena, u novembru su u prosjeku bile više za 0,2 posto u odnosu na prethodni mjesec, dok su na godišnjem nivou u prosjeku više za 16,3 posto. (više…)

Nastavite čitati

U trendu