INVESTICIJE
„Er Srbija“ nabavlja ruske avione koji imaju „svemirsku“ pilotsku kabinu
Visoki zvaničnik Vlade Rusije Sergej Prihotko kaže da Srbija i Rusija pregovaraju o obnovi flote srpskog nacionalnog avio-prevoznika „Er Srbije“.
Kako navodi, riječ je kupovini ruskih civilnih aviona „Suhoj Superdžet 100“ (SSJ 100), a takođe je rekao i da bi Beogradu mogao da bude zanimljiv i najnoviji ruski putnički avion MS-21.
Prihotko je tu vijest potvrdio ovog vikenda, uoči posjete ruskog premijera Dmitrija Medvedeva Beogradu. Prema njegovim riječima, pitanje isporuke aviona ruske proizvodnje u Srbiju razmatra se u različitim formatima. Konkretno, kompanija „Suhoj“ sarađuje sa srpskim nacionalnim avio-prevoznikom „Er Srbijom“ na unapređenju flote te avio-kompanije kupovinom ruskih aviona „Suhoj Superdžet 100“.
Ruski zvaničnik je dodao i da bi avion MS-21 u perspektivi mogao da zainteresuje nacionalnog avio-prevoznika „Er Srbiju“, navodi Sputnjik.
„Suhoj Superdžet 100“ je bio prvi linijski putnički avion proizveden u Rusiji poslije raspada Sovjetskog Saveza, a danas je jedan od najprodavanijih civilnih aviona nove generacije koji dolaze iz Rusije.
„Superdžet 100“ je dvomotorni regionalni putnički avion, koji je prvi probni let imao 2008, a u saobraćaju je od 2011. godine. Taj napredni avion ima 98 putničkih sjedišta i može da se koristi na kraćim i srednjim destinacijama, a njegov dolet je do 4.500 kilometara.
Generalni direktor ruske kompanije „Alijansa avijacionih tehnologija Avintel“ Viktor Prjadka kaže da postoje velike razlike između aviona „Superdžet 100“ o kojem Srbija i Rusija pregovaraju i aviona MS-21, koji bi eventualno mogao da zainteresuje Beograd.
„Prije svega, oni se razlikuju po veličini. ’Suhoj Superdžet 100‘ je više regionalna letjelica, koja može da leti na srednjim destinacijama. Kapaciteta je do 100 putnika, razvija maksimalnu brzinu od oko 850 kilometara na sat pri visini leta od 11.000 metara. Avioni MS-21 su savremeniji. To je možda jedan od najsavremenijih aviona na svijetu u ovom trenutku. On ima komforniji salon, pa je samim tim udobniji i prijatniji za putnike. MS-21 je kapaciteta do 200 putnika, odnosno taj avion praktično ima dva puta veći kapacitet. Mislim da će MS-21 biti značajno ekonomičniji avion, jer će imati savremenije motore. Ovde je potrebno analizirati potrebe Srbije, prije svega protok putnika, i u zavisnosti od toga treba se fokusirati na određenu letjelicu“, objašnjava Prjadka za Sputnjik.
MS-21, ruski „avion 21. vijeka“, najavljuje obnovu nekad moćne civilne avio-industrije. Riječ je o modernoj letjelici impresivnih karakteristika. Pripada klasi uskotrupnih aviona, onih sa jednim prolazom između sjedišta, kratkog i srednjeg dometa (do 6.400 kilometara) i ima kapacitet od 150 do 211 putnika, u zavisnosti od modela.
Eksperti ističu da MS-21 ima brojne tehnološke i komercijalne adute. Prvo, izgleda izuzetno moderno, i spolja, i iznutra. Napravljen je od laganih kompozitnih materijala čime je unaprijeđena komercijalna efikasnost. Ima originalna krila, izuzetan enterijer i „svemirsku“ pilotsku kabinu.
Njegova glavna prednost u odnosu na zapadne konkurente je ekonomičnost. Ojačano kompozitno krilo značajno poboljšava aerodinamiku, što znači da će operativni troškovi leta biti za oko 15 odsto manji od onih koje prave „Boing“ i „Erbas“ iste klase, a takođe pominje se i da će cijena ruskog aviona biti za 20 odsto niža od konkurentskih američkih i evropskih aviona.
MS-21 je prvi put leteo u maju 2017, a ove godine je uspješno izveo i prvi međunarodni let na liniji Žukovski-Istanbul.
Završetak sertifikacije planiran je za 2020. godinu, a očekuje se da će serijska proizvodnja početi 2021. godine.
„MS-21 je bolji od ’Superdžeta‘, jer je savremeniji avion, ali on još prolazi sertifikaciona testiranja. Ovde je veoma važno sačekati trenutak da stupi u eksploataciju i počne da stiže do kupaca. Moguće je da će biti više modifikacija aviona MS-21, sa različitim putničkim kapacitetima, kao što su recimo tipovi aviona A-320, koji mogu da prime od 100 do 200 ljudi. Ako bude postojala odgovarajuća modifikacija MS-21, onda će za Srbiju biti korisno da naruči avion MS-21“, ističe Prjadka.
Pored vijesti o nabavci novih aviona, visoki zvaničnik Vlade Rusije Sergej Prihotko naveo je i da Srbija i Rusija takođe razmatraju mogućnost postavljanja servisnog centra za te avione u bazi preduzeća za opravku „JAT Tehnike“ na Međunarodnom aerodromu „Nikola Tesla“ u Beogradu.
On je rekao da je kompanija u junu završila sertifikaciju rada za održavanje tih letjelica u skladu sa zahtjevima Evropske agencije za bezbjednost u vazduhoplovstvu, obuku osoblja i opremanje hangara.
Sputnjik
INVESTICIJE
Eksproprijacija zemljišta za aerodrom u Trebinju biće završena 2025. godine
Eksproprijacija zemljišta za potrebe izgradnje aerodroma u Trebinju, biće završena 2025. godine, saopšteno je nakon sjednice Vlade Republike Srpske koja je održana u Banjaluci.
Vlada je na sjednici utvrdila Prijedlog zakona o izmjeni Zakona o posebnom postupku eksproprijacije radi izgradnje aerodroma u Trebinju, po hitnom postupku, a zakon će, kako je navedeno, biti donesen iz razloga što postupci eksproprijacije u 2020. godini nisu ni mogli biti započeti zbog pandemije virusa korona.
– Odnosno, bili su usporeni zbog pandemije izazvane virusom kovid 19, te će se oni okončati u 2025. godini, a sve s ciljem izgradnje aerodroma i realizacije jednog ovakvog složenog projekta koji je od opšteg interesa za Republiku Srpsku – naglašeno je iz vladinog kabineta za odnose s javnošću.
INVESTICIJE
Napreduje gradnja bolnice u Trebinju – završetak krajem sljedeće godine
Nova bolnica u Trebinju je najveći zdravstveni projekat u istočnoj Hercegovini koji je od velikog značaja za ovaj grad i cijelu regiju, a plan je da do početka aprila naredne godine budu završeni građevinski radovi, izjavio je Srni direktor Bolnice Trebinje Nedeljko Lambeta.
Lambeta je istakao da će nakon završetka građevinskih radova početi opremanje nove bolnice, te da očekuje da će krajem sljedeće godine nova bolnica biti završena i početi sa radom.
„Vrijednost projekta je 128 miliona KM, nova bolnica će imati 223 kreveta, prostiraće se na 17.500 kvadrata, imaće sve što do sad Trebinje i Hercegovina nisu imali, od najsavremenijeg magneta, dijagnostike, šest operacionih sala, angio-sale“, rekao je Lambeta.
On je izrazio zadovoljstvo dinamikom izvođenja radova, napominjući da je počela da se radi fekalna i kanalizaciona mreža, a krajem ove ili početkom sljedeće godine počeće se sa rješavanjem elektro-instalacija.
Lambeta je objasnio da se na objektu nove bolnice sada stavlja fasada, koja će biti završena do kraja septembra ili u prvoj polovini oktobra, a u unutrašnjosti, odnosno prizemlju, već se došlo do finih radova.
POZITIVNO POSLOVANJE BOLNICE TREBINJE
Lambeta je naglasio da je u protekle tri godine Bolnica u Trebinju pozitivno poslovala i da je nakon petnaestak godina napravljen kontinuitet uspjeha.
„Polugodišnji izvještaj za 2024. godinu pokazao je da je Bolnica pozitivno poslovala, a taj trend će biti do kraja godine„, rekao je Lambeta.
On je naveo da se plate zaposlenima uredno isplaćuju, te napomenuo da je mnogo uloženo u opremu, između ostalog, u nabavku sanitetskih vozila, CT i aparata za ultrazvuk.
„Dug prema dobavljačima je u prethodne tri godine smanjen za 70 odsto, a plan je da se do ulaska u novu bolnicu, taj dug svede na nulu. Očekujem da ćemo četvrtu godinu zaredom uspješno da poslujemo„, rekao je Lambeta.
NASTAVLJA SE ULAGANJE U KADAR – SVI ZAINTERESOVANI LJEKARI DA SE JAVE BOLNICI
Lambeta je rekao da je Bolnica u Trebinju u nepune četiri godine raspisala 43 specijalizacije, a da u ovoj zdravstvenoj ustanovi radi 46 ljekara specijalista i tri ljekara koji još nisu dobili specijalizaciju.
On je istakao da je plan po novoj sistematizaciji da broj ljekara bude između 110 i 120.
Lambeta je rekao da u ovoj godini imaju otvorenih 11 specijalizacija, te da Bolnica ima i oko 30 spoljnih saradnika iz Beograda i Banjaluke koji rade kompleksnije zahvate.
„Nastavićemo ulaganje u kadar, pozivam sve ljekare koji su u potrazi za specijalizacijom i poslom da se jave“, dodao je Lambeta.
On je naveo da su konkurski raspisivani i za medicinske sestre, te da će potrebe za ovim kadrom biti povećane prelaskom u novu bolnicu.
Lambeta je ukazao da su „gorući problem“ babice, odnosno akušeri kojih nedostaje, te da se radi na rješavanju tog problema.
„Srednji medicinski kadar će u narednom periodu ići na edukacije u Univerzitetsko klinički centar Republike Srpske, Beograd i inostranstvo zbog nabavke nove opreme da bi mogli da se pripreme za rad„, rekao je Lambeta.
Prema njegovim riječima, broj poroda u trebinjskoj Bolnici u protekle dvije godine je povećan, ljekarski kadar na ginekologiji je podmlađen, a realizuje se i usluga epidurala.
„Zajedno sa gradom, Udruženjem porodica sa problemom steriliteta `Bebe` i energetskim sektorom privodimo kraju projekat nabavku tripl-dabl testa za trudnice. Mislim da će u ovaj projekat biti uključen i Kabinet predsjednika Republike„, rekao je Lambeta.
On je izrazio očekivanje da će u oktobru nabaviti taj aparat i staviti ga u funkciju, tako da trudnice više neće morati tu uslugu da traže van Trebinja.
NOVOSTI
Trebinje 2050 – Raspisan konkurs za idejno rješenje futurističke vizije i razvoja grada na Trebišnjici
Grad Trebinje je raspisao međunarodni konkurs za izradu idejnog rješenja projekta „Trebinje 2050“.
Kako se navodi u dokumentaciji cilj konkursa jeste prikupljanje i izbor najboljeg i najkvalitetnijeg idejnog rješenja za povezivanje starog gradskog jezgra sa „Novo Trebinje“, Kongresnim centrom i planiranim aerodromom Trebinje.
– Drugi cilj nabavke je dodjela ugovora o javnoj nabavci usluga za izradu projekta „Trebinje 2050“. Iz odabranog idejnog rješenja će proizići jasan predmet nabavke usluga čije ugovaranje će biti predmet pregovaračkog postupka u skladu sa članom 23. stav a) ZJN koji slijedi nakon provedenog konkursa za izradu idejnog rješenja s ciljem dodjele ugovora za izradu projekta „Trebinje 2050“ – pojašnjeno je.
Rok za prijem radova je 14. avgust do 12 časova, a procjenjena vrijednost nabavke iznosi 38.641 KM bez PDV-a, odnosno 45.209 KM sa PDV-om
Za izbor najboljeg idejnog rješenja imenovaće se konkursna komisija koja će završiti s radom u roku od 15 dana od posljednjeg dana predviđenog za predaju konkursnih radova, dodaje se.
Kandidati za izradu idejnog rješenja projektnog prijedloga „Trebinje 2050“ treba da uključe slijedeće elemente:
1. Razvoj strateških planova za Trebinje: Povezivanje starog gradskog jezgra sa „Novim Trebinjem“, Kongresnim centrom i planiranim aerodromom Trebinje.
2. Kreacija scenarija 3D projekcija: Razvoj detaljnih scenarija 3D projekcija za svaki od tri definisana vremenska
segmenta, omogućavajući vizualizaciju planiranih ciljeva i razvoja grada.
3. Kreacija scenarija promotivnih filmova: Kreacija scenarija promotivnih filmova, svaki fokusiran na određeni vremenski segment, kako bi se informisala i motivisala lokalna zajednica.
4. Izrada nacrta (drafta) knjige, informativne verzije i promotivne verzije „Trebinje 2050“ plana: Proizvodnja tvrdih knjiga punih verzija plana (500 primjeraka).
5. Kreacija nacrta (drafta) informativnih verzija (2.000 primjeraka) za širu distribuciju.
6. Razvoj nacrta (drafta) promotivnih verzija (5.000 primjeraka) za podsticanje interesa i učešća građana.
7. Kreacija mok-upa futurističkog „Trebinja 2050“: Razvoj nacrta makete vizuelnog prikaza futurističkog izgleda „Trebinja 2050“, pružajući inspiraciju i viziju budućnosti.
8. Razvoj „Trebinje 2050“ veb stranice: Kreacija sadržaja informativne i interaktivne veb stranice koja će služiti kao
središnje mjesto za informacije, učešće građana i praćenje napretka.
9. Postavljanje informacionog pulta za „Trebinje 2050“: Detaljan opis fizičkog informativnog pulta u gradu kako bi građani imali pristup informacijama o planu, mogli postavljati pitanja i dijeliti svoje ideje.
– Ovaj sveobuhvatan projekat treba da kombinuje različite strategije i alatke kako bi se obezbijedila sveobuhvatna implementacija Trebinje 2050 plana, stvarajući održiv i prosperitetan grad za sve svoje građane – navodi se u opisu projekta.
-
NEKRETNINE8 meseci prije
Počela izgradnja novog stambenog objekta „Bregovi“ u Trebinju
-
TELEKOMUNIKACIJE1 godina prije
Novi pad dionica Mtela, vrijednost kompanije dugo nije bila niža
-
NOVOSTI3 meseca prije
Učesnici Visa olimpijskog triatlona prikupili 26.500 KM za Specijalnu Olimpijadu u Bosni i Hercegovini
-
FINANSIJE11 meseci prije
Vlada RS donijela odluku: Minimalac će biti 900 KM
-
INVESTICIJE1 godina prije
Castellina Srpska preuzela 29,9 posto akcija Napretka
-
NOVOSTI1 godina prije
Prag za PDV se diže na 100.000 KM, neophodan zahtjev za izlazak iz sistema
-
POLJOPRIVREDA1 godina prije
Proizvođači digli ruke, mnogi zbog malina i na sudu
-
FINANSIJE12 meseci prije
Mtel izašao iz vlasništva svoje firme u BiH, sprema se ulazak Britanaca