PRIVREDA
Privredna komora RS traži da se ugroženim radnicima osigura naknada u iznosu najniže bruto plate
Privredna komora Republike Srpske dostavila je nadležnim institucijama Republike Srpske i BiH prijedlog mjera podrške privredi sa ciljem ublažavanja posljedica uticaja virusa korona na privredu Republike Srpske.
“Imajući u vidu stepen složenosti i težinu situacije u kojoj se nalazimo i obavještenja partnera iz inostranstva o obustavi rada i narudžbi u naredna dva, pa čak i četiri mjeseca, što će dodatno otežati uslove za oporavak u privredi, neophodno je kreirati adekvatne mjere koje će doprinijeti očuvanju radnih mjesta, ali i obezbjeđivanju većeg stepena sigurnosti privrednim društvima za prevazilaženje ove krize”, saopšteno je iz Privredne komore.
U ovoj komori smatraju da je, osim zdravlja ljudi, neophodno sačuvati radna mjesta i privredu u cjelini, kao osnov za normalno funkcionisanje sistema po prestanku ovih okolnosti.
“S tim u vezi, neophodno je da Vlada Republike Srpske razmotri mogućnost da se zaposlenima u djelatnostima kojima je zbog odluka, naredbi i zaključaka Vlade zabranjen rad, za period od stupanja na snagu Zaključka o zabrani rada pa sve do prestanka tih okolnosti, obezbijedi naknada u iznosu najniže plate u bruto iznosu, propisane odlukom o najnižoj plati”, navodi se u saopštenju.
U Privrednoj komori su ocijenili da je potrebno i da se zaposlenima u privrednim subjektima, koji su zbog pojave i uticaja virusa korona onemogućeni da realizuju svoje poslovne aktivnosti u punom kapacitetu ili su poslovni procesi u potpunosti obustavljeni, zbog čega su radnici upućeni na različite vidove plaćenog odsustva, čekanje ili smanjenje radnog angažmana na pola radnog vremena, za period od stupanja na snagu zaključka o zabrani rada, pa do njegovog prestanka, obezbijedi naknada u iznosu najniže plate u bruto iznosu.
Zahtjev Privredne komore Republike Srpske odnosi se i na to da se sa Upravnim odborom Agencije za bankarstvo Republike Srpske nađe mogućnost za izmjenu odluke o privremenim mjerama bankama za ublažavanje negativnih ekonomskih posljedica uzrokovanih virusom korona tako da se definiše obaveza banke i davaoca lizinga na teritoriji Srpske da svojim dužnicima ponudi zastoj u otplati obaveza, moratorijum, navodi se u saopštenju.
Iz Privredne komore smatraju i da je neophodno definisati obavezu banke i davaoca lizinga da dužnicima ponude zastoj u otplati tako da se ostavi mogućnost da se u nekoliko dana od objavljivanja ponude o njoj izjasne, a da, ukoliko to u tom roku ne učine, smatra da je prihvataju.
Potrebno je i formirati operativni tim sastavljen od predstavnika Ministarstva finansija, Ministarstva privrede i preduzetništva, Poreske uprave Republike Srpske i Privredne komore Republike Srpske, koji bi bio zadužen da kontinuirano prati stanje u privredi, da analizira stanje i Republičkom kriznom štabu predlaže adekvatne mjere za prevazilaženje krize.
U Privrednoj komori ističu da bi ovaj tim istovremeno predlagao konkretnu metodologiju za sprovođenje usvojenih mjera, odnosno definisao bi i dokumentaciju kojom će se dokazivati okolnosti upućivanja radnika na plaćeno odsustvo, kao i okolnosti zbog kojih je poslovni subjekt bio onemogućen da realizuje poslovne procese.
“Neophodno je i da se pokrene inicijativa prema Upravi za indirektno oporezivanje BiH i uvede mjera kojom bi se omogućilo produžavanje roka plaćanja PDV i maksimalno moguće skraćenje roka povrata PDV. Ova mjera bi imala neutralan efekat na budžet BiH, a istovremeno bi domaćoj privredi olakšala uslove poslovanja u krizi”, navodi se u saopštenju.
U Privrednoj komori smatraju da je potrebno i da se subjektima u trgovini u cijeloj Republici Srpskoj, kojima je zabranjen ili ograničen rad, dozvoli takozvana internet prodaja sa sopstvenom dostavom ili dostavom putem poštanskih servisa, kako bi se bar u određenom obimu omogućila realizacija poslovnih aktivnosti.
“Zbog različitih rješenja u dva entiteta i različitih tumačenja zabrana i ograničenja od strane nadležnih kontrolnih organa, suočavamo se sa situacijom da građani putem interneta naručuju proizvode trgovaca iz drugog entiteta koji tu robu dostavljaju na adrese u Srpskoj, čime se naši ponuđači dodatno stavljaju u nepovoljniji položaj”, dodaje se u saopštenju.
Privredna komora Republike Srpske ukazala je i na potrebu da se sve odluke, odnosno zaključci i naredbe Vlade i drugih nadležnih organa, koje se odnose na regulisanje stanja u uslovima vanredne situacije ili koje se donose na osnovu prijedloga Kriznog štaba, odmah objavljuju na internet stranici Vlade Srpske i u Službenom glasniku Republike Srpske kako bi se izbjegle netačne i neprovjerene informacije, a subjektima koji realizuju te odluke, kao i onima na koje se odnose, obezbijedili formalni osnovi za postupanje i realizaciju tih akata.
“Ovi prijedlozi formirani su na osnovu zahtjeva privrednika koji su direktno i indirektno pogođeni pojavom virusa korona, a cilj ovih mjera je očuvanje radno pravnog statusa zaposlenih u privatnom sektoru, jer nijednom privrednom društvu nije cilj i namjera otpuštanje radnika, ali je u datim okolnostima nemoguće održati postojeći nivo zaposlenosti bez direkte podrške Republike”, ističe se u saopštenju.
Iz Privredne komore Republike Srpske zaključili su da privredna društva u datim okolnostima, moraju napraviti plan svog daljeg poslovanja, reorganizovati aktivnosti i eventualno preusmjeriti poslovanje u nekim drugim pravcima.
U saopštenju se naglašava da je zbog ovog neophodno da Vlada Republike Srpske i ostale institucije u zemlji, među kojima je veoma značajan bankarski sektor, u ovom momentu pruže podršku domaćoj privredi koja svoje kapacitete u određenom obimu može preusmjeriti i na zadovoljavanje potreba domaćeg tržišta, uz istovremeno zadržavanje nivoa zaposlenosti, što je i primarna namjera svih u Republici Srpskoj.
Biznisinfo
PRIVREDA
Čapljinski preduzetnici traže coworking prostor po uzoru na Trebinje i Mostar
Čapljina, kao i mnogi manji gradovi, još uvijek nema coworking prostor koji bi privukao digitalne nomade, samostalne profesionalce i sve one kojima je potreban radni prostor s kvalitetnim uvjetima.
Inicijative poput coworking prostora, iako prisutne u većim gradovima, i dalje su rijetke u manjim sredinama poput Čapljine, koja ima potencijal za privlačenje nove generacije radnika, ali nedostaju potrebna ulaganja i podrška.
Jedan od rijetkih primjera coworking prostora u Hercegovini jest CodeHub Mostar, koji je pokrenuo Intera Tehnološki Park s ciljem stvaranja profesionalnog okruženja za rad, povezivanje i usavršavanje.
Ovaj coworking prostor pokazao se uspješnim i privlačnim za freelance stručnjake, poduzetnike te digitalne nomade, a ponudio je sve što jedan moderan radni prostor mora imati – brz internet, kvalitetne radne stolove, ugodnu radnu atmosferu i priliku za umrežavanje, piše Čapljinski portal.
Benefiti coworking prostora
Coworking prostori poput CodeHuba nude brojne prednosti koje bi mogle unaprijediti poslovnu klimu u manjim gradovima kao što je Čapljina.
Prvo, oni pružaju brz internet i tehnološki opremljen prostor, što je ključan preduvjet za suvremeni način rada.
U coworking prostoru, radnici su okruženi sličnim profesionalcima, što potiče produktivnost i radnu atmosferu koju je teško postići u kućnom okruženju.
Dodatna prednost coworkinga je umrežavanje i stvaranje novih poslovnih veza. Rad u zajedničkom prostoru omogućava razmjenu ideja, kontakata i suradnji, čime coworking prostor postaje inkubator novih poslovnih inicijativa.
Također, prisutnost digitalnih nomada u coworking prostorima doprinosi raznolikosti i širenju znanja, što obogaćuje lokalnu zajednicu i otvara vrata novim projektima.
Potencijal za Čapljinu
Unatoč rastućoj popularnosti coworking prostora, manji gradovi poput Čapljine ostaju zapostavljeni, iako bi upravo takvi prostori mogli privući novu generaciju radnika koji ne ovise o stalnom mjestu boravka.
Coworking prostor u Čapljini ne samo da bi obogatio lokalnu poslovnu scenu, već bi stvorio preduvjete za rast zajednice digitalnih nomada, poduzetnika i kreativaca.
Primjer mostarskog CodeHuba pokazuje da coworking prostori mogu uspješno djelovati i u regijama koje nisu urbani centri, ali zahtijeva podršku i ulaganja koja će omogućiti dugoročnu održivost ovakvih inicijativa.
Ulaganje u coworking prostor u Čapljini moglo bi postati ključan korak prema stvaranju napredne poslovne klime, privlačenju novih profesionalaca te razvoja poslovnih veza koje bi mogle potaknuti nove projekte i lokalnu ekonomiju.
PRIVREDA
VIDEO / Jedan dan u Lasti – kako se proizvode najukusniji keksi?
Tvornica keksa i vafla “Lasta“ Čapljina pokrenula je ponovno proizvodnju nakon što ju je preuzeo privrednik Petar Čorluka, vlasnik Violete.
Tvornica radi “punom parom“ i proizvodi kekse koji su zauzeli police trgovina širom regije.
Lasta je zaposlila i veliki broj radnika, što je veliki plus za lokalnu privredu.
Kako se proizvode keksi i kako izgleda jedan dan u Lasti, pogledajte u video prilogu.
PRIVREDA
„Invictus“ otpušta radnike
Kompanija „Invictus Technology Group” iz Banjaluke, osnovana nakon što je “Infinity International Group” dospjela na “crnu listu” Sjedinjenih Američkih Država najavila je drastične poteze i otpuštanje “značajnog broja radnika”.
Oni tvrde da je odluka donesena nakon što su se “suočili sa brojnim nezakonitim postupcima onih koji bi u Republici Srpskoj i Bosni i Hercegovini trebali da osiguraju prava zagarantovana zakonima”.
Kažu da su ambiciozno zaposlili 170 ljudi nakon što su ugasili “Infinity” koji bi nastavili poslovanje koje su do tada vodili u okviru nekoliko kompanija koje su se 18. juna i ranije našle pod sankcijama.
Tvrde da su prvobitno mislili da im banke neće praviti probleme i da će im otvoriti račune, ali da je podrška izostala.
“Bez obzira što se prvobitno činilo da ćemo kod banaka bez većih problema otvoriti račune, te završiti i sve druge neophodne aktivnosti kod drugih relevantnih institucija, ipak smo naišli na ozbiljne prepreke koje nas sprečavaju da ostvarimo započeti plan. Podrška je izostala, prije svega, od banaka koje nisu bile spremne da postupe po zakonu. Nakon ogromnog pritiska Ambasade SAD u Sarajevu, a u strahu od narednih poteza američke administracije i novih sankcija, banke su ignorisale naša nastojanja da kao nova kompanija dobijemo polazne elemente neophodne za normalno poslovanje. Zbog ovakvog nerazumijevanja teško možemo da održimo finansijsku stabilnost što iz dana u dan dodatno usložnjava čitavu situaciju”, saopštili su iz “Invictusa”.
Objašnjavaju da su početkom ovog mjeseca kao novi poslovni subjekt optimistično počeli sa radom i potpisali ugovore sa više od 170 zaposlenih. Sud je uredno izvršio registraciju nove kompanije, ali su sada došli u situaciju da moraju preduzeti neželjene poteze. Za sve krive Ambasadu SAD-a u BiH, iako im je sankcije prethodno uvelo američko Ministarstvo finansija.
“Garantujemo da će svi zaposleni dobiti svoja zarađena primanja uz poštovanje ugovorom o radu i zakonom predviđenih mehanizama za djelovanje u ovakvim i sličnim situacijama. Želimo da naglasimo da se zbog postupaka Ambasade SAD na najbrutalniji način radnicima uskraćuje pravo na rad i osiguranje gole egzistencije iako za to nema bilo kakvog pravnog osnova. Baš zbog toga pozivamo sve nadležne institucije da što prije pronađu adekvatno rješenje kako ni jedna druga domaća kompanija u budućnosti ne bi bila izložena nezabilježenoj diskriminaciji”, saopšteno je iz “Invictusa”.
Kažu i da su sada izloženi potezima koji nemaju bilo kakve veze sa normalnim poslovanjem i poštovanjem zakonskih normi, a da ih relevantne institucije kao savjesnog poslovnog subjekta nisu u stanju zaštiti, zbog čega moraju priznati da je teško pronaći adekvatniji odgovor koji ne bi uključivao ozbiljnije rezove u samoj kompaniji.
Podsjetimo, 18. juna ove godine američka Kancelarija za kontrolu imovine stranaca OFAC uvela je sankcije nizu kompanija koje “čine mrežu podrške predsjedniku Republike Srpske Miloradu Dodiku”, a “Infinity International” se našao među njima, skupa sa firmama “Infinity Media”, “Prointer ITSS”, “Sirius 2010”, “Kaldera”, “K-2 Audio” u čijem je vlasništvu Alternativna televizija, “Una World” u čijem je vlasništvu bila “Una TV”.
Iz “Infinity-ja” su tada saopštili da će bez posla ostati oko 800 ljudi, a spas su potražili u registrovanju novih kompanija i promjenama vlasničke strukture, pretvarajućći dotatašnje rukovodioce u vlasnike.
„Invictus“ su prije mjesec dana osnovali menadžeri „Prointera“ i „Siriusa”.
-
NEKRETNINE8 meseci prije
Počela izgradnja novog stambenog objekta „Bregovi“ u Trebinju
-
TELEKOMUNIKACIJE1 godina prije
Novi pad dionica Mtela, vrijednost kompanije dugo nije bila niža
-
NOVOSTI3 meseca prije
Učesnici Visa olimpijskog triatlona prikupili 26.500 KM za Specijalnu Olimpijadu u Bosni i Hercegovini
-
FINANSIJE11 meseci prije
Vlada RS donijela odluku: Minimalac će biti 900 KM
-
INVESTICIJE1 godina prije
Castellina Srpska preuzela 29,9 posto akcija Napretka
-
NOVOSTI1 godina prije
Prag za PDV se diže na 100.000 KM, neophodan zahtjev za izlazak iz sistema
-
POLJOPRIVREDA1 godina prije
Proizvođači digli ruke, mnogi zbog malina i na sudu
-
FINANSIJE11 meseci prije
Mtel izašao iz vlasništva svoje firme u BiH, sprema se ulazak Britanaca