Connect with us

PRIVREDA

Banjalučki aerodrom konačno prednjači

BANJALUKA, Iako još zvanično nije poznato kada će ponovo početi izvoz mesa u Tursku i koje kompanije će izvoziti, aerodromi u Banjaluci, Tuzli, Sarajevu i Mostaru započeli su s pripremama i lobiranjem, s ciljem da se izvoznici odluče da baš preko njih juneće meso plasiraju u Tursku.

Objavljeno

 


 

Prema nezvaničnim informacijama, banjalučki aerodrom mogao bi da ostane lider u ovom poslu s obzirom na to da ima najbolje uslove, a i u nekim kompanijama koje se nadaju novim ugovorima kažu da će izvoz nastaviti preko Banjaluke, bez obzira na to što im je aerodrom u Tuzli ili Sarajevu bliži.

„Gotovo sigurno je da ćemo ponovo izvoziti preko Banjaluke, jer imaju najbolje uslove i uslugu pretovara mesa iz hladnjače u avione“, rekao je Branko Krstić, direktor bijeljinskog „Mesoprodukta“, dodajući da su određene količine mesa za Tursku već obezbijeđene i da se čeka samo da se taj posao nastavi.

Što se tiče nastavke posla, odnosno izvoza 5.700 tona junećeg mesa u Tursku, uskoro će se znati koje sve firme će dobiti taj posao, jer je tender za izbor firmi za izvoz mesa tek nedavno zatvoren. Inače, posao izvoza mesa, barem što se tiče aerodroma, funkcioniše na način da aerodrom uspostavi saradnju i potpiše ugovore sa avio-kompanijama koje se bave isključivo kargo saobraćajem i od njihovih ponuda praktično zavisi i cijena prevoza tereta.

Do sada, dozvole za kargo saobraćaj imali su aerodromi u Banjaluci i Sarajevu, a tek odnedavno dobili su je i aerodromi u Tuzli i Mostaru. Jedan od izvoznika mesa u Tursku ispričao nam je da cijena leta iz Banjaluke za Tursku košta od 3.500 do 4.000 evra, a da je na aerodromu Sarajevo prvobitno bila 11.000, a kasnije je smanjena na 8.000 evra.

„Banjalučki aerodrom radi sa dvije ili tri kargo kompanije, a sarajevski samo sa jednom kompanijom koja ima monopol nad tim aerodromom i ne dozvoljava nikome drugom da uđe u taj posao. Zato je oko 130 letova otišlo iz Banjaluke, a iz Sarajeva tek nekoliko“, ispričao je izvor „Nezavisnih“.

Reklama

Isti izvor navodi da bi pojedinim izvozncima, kao onima koji se nalaze u Bijeljini, više odgovaralo da juneće meso plasiraju preko aerodroma u Srbiji koji je i bliži, ali i jeftiniji, ali da Turci to nisu htjeli dozvoliti, već su isključivo tražili da se angažuje domaća operativa.

„Većina će ponovo izvoziti preko Banjaluke i vjerovatno će od juna svaki dan biti po jedan let, jer ostali aerodromi nisu ispunili sve potrebne uslove, a i sumnjam da mogu postići bolju cijenu“, ispričao je isti izvor. Ipak, s druge strane, u Međunarodnom aerodromu Tuzla kažu da su ispunili sve tehničke uslove za izvoz mesa i da su o tome obavijestili sve potencijalne izvoznike.

„U ovom trenutku mi ne znamo ko su izvoznici, ali smo kontaktu sa nekim avio-kompanijama koje bi u slučaju da dođe do realizacije bile spremna ponuditi svoj servis tim izvoznicima ili uvoznicima za obavljanje tog posla“, rekao je Rifet Karasalihović, direktor Međunarodnog aerodroma u Tuzli, ističući da cijena prevoza isključivo zavisi od kompanija sa kojima će se potpistivati ugovor i onoga što su one ponudile izvoznicima ili uvozn

Da su se Međunarodni aerodrom Tuzla, ali i Vlada Tuzlanskog kantona ozbiljno posvetili osposobljavanju kargo saobraćaja, govori i činjenica da je iz budžeta kantona obezbijeđeno 250.000 KM za stvaranje preduslova za početak kargo saobraćaja u junu ove godine. Podsjećanja radi, nakon poplava u BiH 2014. godine Turska je odborila bescarinski uvoz 15.000 tona  mesa iz BiH, koji je nakratko zbog malverzacija određenih kompanija bio zaustavljen. Nakon pregovora Turska je ponovo odobrila izvoz, a o kolikom poslu se zapravo radi, najbolje govori podatak da je tokom 2012. i 2013. godine izvezeno mesa u vrijednosti od  6.000 KM, da bi u toku 2015. godine dostiglo cifru od 87 miliona KM.

 

Izvor: Nezavisne novine

Reklama
Nastavite čitati

PRIVREDA

Zaduženost Republike Srpske gotovo dvostruko veća od FBiH

Objavljeno

 

Od

Prvo zaduženje u ovoj godini Vlada Republike Srpske planira već ove sedmice. Zakazana je aukcija šestomjesečnih trezorskih zapisa na Banjalučkoj berzi, putem koje se RS planira zadužiti 10 miliona KM.

Podsjetimo da je Narodna skupština RS krajem prošle godine usvojila odluke o dugoročnom i kratkoročnom zaduženju RS za 2024. godinu kojima je predviđeno da se taj entitet može zadužiti iznosom do 1,2 milijarde KM.

Najavljeno je da će 87. aukcija trezorskih zapisa RS biti održana 25. januara na Banjalučkoj berzi. Planirani iznos emisije je 10 miliona KM sa rokom dospijeća šest mjeseci. Biće to prvo ovogodišnje zaduženje RS.

Maksimalan iznos kratkoročnog duga prema odluci koja je usvojena krajem godine ne može biti veće od 337 miliona KM u ovoj godini, a dugoročno maksimalno 951 milion KM.

Sredstva pribavljena dugoročnim zaduživanjem biće upotrijebljena u skladu sa Zakonom o zaduživanju, dugu i garancijama RS za finansiranje kapitalnih investicija, refinansiranje ukupnog duga ili dijela duga RS, plaćanje uslovnih obaveza po osnovu garancija RS te za finansiranje budžetskog deficita u slučajevima kada Ministarstvo finansija procijeni da će planirani rashodi biti veći od iznosa planiranih prihoda, naveli su iz Vlade.

Ukupan javni dug RS je oko 6,2 milijarde KM što je oko 40 posto BDP-a i vlast ovog entiteta tvrdi da RS nema problema sa otplatom te da je zaduženost na istorijskom minimumu. Opozicija je stava da se i u ovoj godini nastavlja politika neosmišljenog zaduživanja kojima se krpe rupe u budžetu.

Reklama

Neosmiljeno zaduživanje kao što je neosmiljeno bez osnovnih ekonomskih parametara, recimo, podići minimalnu platu u RS. To je vjestačka priča koja služi za jednokratnu upotrebu i zadovoljenje političkih mjera koje služe samo za izbornu priču – smatra Milan Miličević, predsjednik SDS-a.

To zaista zvuči mnogo, ovako kada razmišljate, ali to je opet u okvirima onih normalnih zaduženja BDP-a i dugoročno – kaže Anja Ljubojević, potpredsjednica NSRS.

Zbog priča o sankcijama, podsjeća nas sagovornik, nije isključeno da se Vlada kada je riječ o zaduženju na međunarodnom tržištu okrene dalekoistočnim zemljama.

Zaduženje koje mora da obavi RS nije ozbiljan iznos ni za jednu berzu, tako da je samo pitanje koliko je politička situacija stabilna u smislu investitora koji bi pozajmili taj novac za obveznice, mada je kamata koja je određena vrlo atraktivna i vjerujem da će biti lako naći investitore – ističe ekonomski analitičar Zoran Pavlović.

Ukupan javni dug FBiH je oko 6,4 milijarde KM i veći je za oko 200 miliona KM u odnosu na RS. No, gledano u odnosu na BDP zaduženost RS je gotovo dvostruko veća u odnosu na drugi entitet.

BHRT

Reklama
Nastavite čitati

PRIVREDA

Odobrena akvizicija: Britanci vlasnici Mtel-ove firme „Sky Towers Infrastucture“

Objavljeno

 

Od

Konkurencijsko vijeće Bosne i Hercegovine dopustilo je koncentraciju na tržištu iznajmljivanja telekomunikacijskih tornjeva, odnosno, tržištu pružanja prostora na tornjevima za instalaciju infrastrukture elektronskih komunikacijskih mreža na području Bosne i Hercegovine.

Drugim riječima, Vijeće je odobrilo prodaju Mtelove firme Sky Towers Infrastucture međunarodnom gigantu Actis EU Menagement S à.r.l. Luksemburg, izvještava BiznisInfo.ba.

Kako smo ranije pisali, kompanija Actis, vodeći globalni investitor u održivu infrastrukturu sa sjedištem u Londonu, preuzima veliku mrežu telekomunikacionih stubova u Bosni i Hercegovini koja je pripadala firmi Mtel, odnosno Telekomu Srbija.

Odlukom Konkurencijskog vijeća otklonjena je prepreka za ovu veliku akviziciju.

Kako smo ranije pisali, Telekom Srbija Grupa osnovala je Sky Towers Infrastructure u Srbiji, Crnoj Gori i BiH na koje je prenijela vlasništvo nad antenskim stubovima, kao i nad poslovima njihove izgradnje i održavanja. Sky Towers Infrastructure tako je postao vlasnik antenskih stubova i ostale pasivne telekomunikacione infrastrukture.

Prošlog mjeseca smo objavili da Telekom Srbija sprema prodaju ove infrastrukture, i to ukupno 1.827 ovih stubova, od kojih se 995 nalazi u Srbiji, 725 u Bosni i Hercegovini i 107 u u Crnoj Gori.

Reklama

Telekom Srbije posljednjih godina se agresivno širio u cijelom regionu, uključujući BiH, ali je ujedno drastično uvećao dugove. Iz kompanije su kasnije rekli da se prodaju stubovi, ali ne i oprema za telekomunikacije povezana sa njima, kao što su bazne stanice.

Telekom će i dalje ostati korisnik tih stubova u svojstvu zakupca, a njihovom prodajom će prikupiti značajna sredstva.

BiznisInfo.ba

Nastavite čitati

PRIVREDA

Nakon 44 godine gasi se proizvodnja u Prevent FAD-u

Objavljeno

 

Od

Prevent grupacija odlučila je da ugasi proizvodnju u kompaniji Prevent FAD Jelah i otpusti radnike.

Kako je kazao predsjednik sindikata Prevent FAD-a Enes Roša, firma gasi proizvodnju nakon 44 godine rada, a 59 radnika ostaće bez posla.

Otkaze je već dobilo 35 radnika, a preostala 24 su iz zaštićenih kategorija kojima uprava takođe namjerava dati otkaz.

Prema navodima Roše, iz kompanije su kao razlog za gašenje naveli da proizvodni program nije profitabilan, mada je kompanija ostvarila prošle godine dobit od 2,6 mil KM. Navodno, kompanija planira mašine iz Jelaha izmjestiti u Željezaru Ilijaš.

Povodom odluke o gašenju proizvodnje i otkazima, radnici su protestvovali pred Upravom Preventa u Sarajevu tražeći da im minimalne zakonske otpremnine koje je ponudila Uprava budu uvećane.

Iz Prevent grupacije nisu se oglašavali ovim povodom.

Reklama

Prevent FAD bio je poznat kao proizvođač kočionih diskova koje je izvozio na tržište EU za direktnu ugradnju u vozila VW grupacije.

Prevent je nedavno zatvorio fabriku u Bužimu u kojoj je bez posla ostalo 70 radnika.

eKapija

Nastavite čitati

U trendu